Showing posts with the label IslamShow All
Sedekah kecil tapi pahala besar

Semasa saya singgah di sebuah masjid untuk bersolat Zohor, sebuah kereta Proton Saga tua juga masuk ke kawasan masjid. Saya agak, mungkin juga singgah nak bersolat Zohor. Jam sudah menunjukkan pukul 2.00 petang lebih. Pemand…

10 Amalan Ahli Syurga

Abam Kie tak mampu, tetapi sangat berazam utk buat selagi terdaya agar turut sama menjadi ahli syurga kelak. Kali ini izinkan Abam Kie berkongsi mengenai 10 amalan ahli syurga . Semoga ianya bermanfaat kepada kita semua. In …

27 Langkah Lelaki Hendak Mulakan Zina Terhadap Wanita

1. salam. Blh sy kenal awk? Sy tertarik dgn prwatakan sopan awk. Dah lama sy prhatikn awk. Awk dak baik n sy trtarik la dgn tudung labuh awk. Sy harap kite bleh brkenalan.. ukhuwah fillah org kate..sy x terer sgt arab ni… …

Egonya kita dengan anak!

Sebelum kita keluar ke pejabat kita membebel pada anak kerana lambat bersiap. Sampai di sekolah anak maklumkan ada surat yang dia lupa berikan semalam. Lagi sekali anak dileteri. Anak salam dan masuk ke kelas dengan kead…

Kadar kemampuan manusia berbeza

Seminggu dua lepas riuh di fb kutuk che ta sebab dia kata dia pernah hidup susah. Gaji rm4k jerrrrrrr.... Hari ni pula saya nampak banyak sahabat2 fb share tentang "aliff syukri riak". Puncanya sebab aliff …

15 Penyekat Berkat

Ada perkara-perkara yang perlu dihindari andainya kita benar-benar mengharapkan rezeki yang berkat. Keberkatan rezeki tidak mungkin diraih andainya gaji yang kita perolehi dicampuri unsur-unsur syubhah. Mungkin ada antara p…

Apabila Kita Makin Berumur

Makin Kita Berumur... 1. Makin kita berumur, solat kita tak boleh lewat, 2. Makin kita berumur, solat kita kena buat berjemaah, 3. Makin kita berumur, solat kita kena banyak, solat sunat kita kena lebih, lebih b…

PINTU MASJID JANGAN SAMPAI DITUTUP

Sahabatku, bila suatu hari nanti kamu atau aku diizinkan Allah mampu bermalam di masjid, pesanku: Bukalah pintu masjidmu 24 jam, agar engkau tidak malu di hadapan Allah yang telah membukakan pintu keampunanNya untuk kita …

Apabila kita dah pencen

*APABILA KITA BERSARA, AKAN PERGI SELAMANYA* *YANG MASIH BEKERJA, AKAN FIKIR BILA NAK BERSARA* Apabila kita dah PENCEN, Selesai sudah tugas kita puluhan tahun punya masa, Apabila kita dah PENCEN, …

Pencuri Gagal Mencari Jalan Keluar

SIMPATI dan GERAM bila mendapat perkhabaran dari seorang sahabat yang saya anggap sebagai adik angkat bila rumahnya dimasuki pencuri. Lalu teringat pesan dari almarhum tuan guru saya. Kisahnya,  rumahnya pernah 2 kali…

Biasakan yang betul dan betulkan yang biasa

Dalam amalan harian masyrakat Melayu khususnya, ada banyak perkara yg dilakukan secara terbalik, bercanggah atau tidak mengikut apa yg diajar oleh Islam. Ia menjadi budaya dan nampak seperti sukar diubah. Saya tulis untuk me…

Staff Pusat Zakat Negeri Sila Turun Padang!

Permohonan maaf! Kepada semua pegawai zakat seluruh negara! Aku minta maaf sebab aku dah kantoikan yang kau orang buat kerja sekadar untuk gaji sahaja. Ye, aku tahu kau orang terpaksa mengikut prosedur, masu…

Bagaimana mahu rezeki berkat?

Pedasnya taZkirah ni 🌢🌢 *Petikan dari tazkirah Ustaz Don Daniyal.* Mari fikir-fikirkan. "Bukan hanya daging babi, haiwan tak disembelih, atau pun arak sahaja yang kita perlu jaga sangat-sangat supaya tak mas…

Biar dia bahagia dengan caranya

Assalamualaikum. Abam Kie ingin berkongsi artikel yang menarik sebagai satu cara untuk kita muhasabah diri kita sendiri. Hayatilah...Terima kasih.. Ada orang memilih utk hidup susah walaupun ada pilihan utk senang. San…

Apa makna rezeki?

Rezeki itu bukanlah bermakna kamu dapat apa kamu nak. Tapi bila kamu terima apa yang Tuhan beri. Kita belajar tentang sirah mengenai Siti Mariam(as) tidak berkahwin tapi dapat anak. Itu adalah rezeki beliau. K…

Jangan ponteng solat Jumaat!

Kalau kat Kelantan, setiap hari Jumaat adalah menjadi satu aib besar kaum lelaki berada di kedai, di pasaraya, malah di jalanan. Geng kaki malas solat pun, setiap Jumaat muka mereka akan terpacak di masjid. Memang kalau berad…

Jom berlagak seperti orang kaya

Nak merasa jadi orang kaya ? Boleh try amalkan tips simple kat bawah ni : 1. Lepas makan kat restoran / gerai makan, tinggalkan shj duit balance yg seringgit dua/sen tu sebagai tips kpd mereka yg serve kita. Tak luak po…

CARA NAK  BAGI SALAM MELALUI ORANG TENGAH

Rupanya....cara yang kita jawab salam yg dikirim melalui orang tengah  selama ini salah memang salah. Dah pula begitu, dia tak nak bertanya. Ini lagi salah.  Tapi takpe, lepas baca ni, kita dah belajar cara betul, In s…

Kenapa orang berkira sangat untuk berkorban?

*Saja congak-congak.* Astro =  rm720 setahun, (minimum). πŸ‘€ biasa la tu. UniFi :  rm1500 setahun, (minimum). πŸ‘€ biasa la tu. Bil Telefon : rm1200 setahun, (minimum). πŸ‘€ biasa la tu Api n Air : rm…

Hargailah masa sebelum ia meninggalkan kita

Assalamualaikum dan selamat pagi... Ada orang bangun pagi, dia terus mandi2 ready nak solat Subuh. Ada orang bangun pagi, main phone dulu. Tgok wassap, telegram. Update dulu ucap selamat pagi kat FB insta, weChat. Bila su…