Friday, 22 June 2018

Beli Tilam Sonno Atas Talian Untuk Tidur Yang Lebih Nyenyak

Friday, June 22, 2018 7


Kita selalu inginkan kehidupan yang sihat, namun begitu masih mengejutkan betapa sedikit penekanan yang diberikan kepada tidur yang berkualiti. Lagipun, kita menghabiskan satu pertiga daripada kehidupan kita untuk tidur, dan semasa tidur, badan kita mengambil kesempatan yang sangat diperlukan untuk membaiki, memulihkan dan mempersiapkan diri untuk aktiviti-aktiviti hari berikutnya.

Itulah sebabnya semua orang memerlukan tilam yang baik untuk berehat.

Tetapi untuk kebanyakan orang, proses memilih tilam yang baik memerlukan individu tersebut untuk melalui beberapa proses yang rumit seperti melawat kedai dan membuat keputusan akhir mereka setelah hanya mencuba setiap tilam selama beberapa minit. Dan semua ini tanpa mengambil kira hakikat bahawa tilam ini agak mahal dan mungkin tidak mampu dimiliki oleh mereka.

Bertujuan untuk menyediakan alternatif yang lebih baik untuk proses itu, seorang warga Itali, Mr. Fabio Miceli yang kini menetap di Malaysia mengasaskan jenama tilam Sonno (yang bermaksud 'tidur' dalam bahasa Itali) pada November 2017 dengan cadangan yang unik untuk membolehkan pelanggan mencuba produk premium sebelum benar-benar melakukan pembelian .

Konsepnya mudah sahaja. 

1. Mula-mula anda beli tilam Sonno secara ekslusif dan mudah secara atas talian dengan beberapa klik sahaja. Tilam Sonno baharu anda akan dihantar secara percuma antara 3 ke 5 hari di seluruh Malaysia.

2. Tilam Sonno yang sudah dimampatkan sehingga 1/6 daripada saiz asal akan dimasukkan ke dalam kotak yang cantik sebelum dihantar hingga ke pintu rumah anda.

3. Kemudian anda boleh tidur, rehat dan bermimpi di dalam kemewahan selama 100 malam. Sekiranya anda tidak berpuashati, cuma isikan borang dan pulangkan kembali tilam itu dengan percuma! Tapi jikalau anda berpuashati dengan tilam ini, terus gunakannya kerana ia didatangkan dengan waranti selama 10 tahun!


Direka di Itali dan dibuat di China, tilam Sonno menggabungkan bahan seperti getah dan buih memori dan ia akan memberikan tidur premium dengan harga yang kompetitif.

Antara ciri utama yang digemari oleh tilam Sonno ialah keupayaan untuk menghilangkan gerakan pasangan yang tidur di sebelah anda. Ini membolehkan anda dapat tidur dengan aman tanpa diganggu oleh pergerakannya. Maklumlahkan, masing-masing mempunyai tabiat tidur yang berbeza. Teknologi pindahan gerakan revolusionari tilam Sonno akan memastikan bahawa jika seseorang bergerak banyak dalam tidurnya, pasangannya akan terus tidur secara aman dan tanpa menyedari pergerakan pasangannya.

Ciri kedua yang ada pada tilam Sonno ialah tiada spring poket yang merbahaya. Bahagian logam bertindak sebagai antena radiasi dan ini akan menguatkan gelombang elektromagnetik, yang boleh bertanggung jawab untuk gangguan tidur dan bahkan dikaitkan dengan penyakit tertentu. Anda tidak mahu menghabiskan sepertiga hidup anda yang berbaring di medan elektromagnetik, kan?



Ketebalan semua saiz tilam Sonno ialah 23cm. Harga tilam bersaiz single (tunggal) bermula pada RM1,699, saiz queen (ratu) pada RM2,499 dan saiz king (raja) berharga RM2,999 sahaja jika dibeli secara online di Sonno Mattress Malaysia.

Tilam Sonno yang dimampatkan dan dibungkus rapi sehingga 1/6 daripada saiz asal dapat menjimatkan kos penghantaran. Dimasukkan ke dalam kotak, ini  menjadikannya padat dan mudah bergerak. Tilam Sonno yang padat ini akan mengembang menjadi tilam bersaiz penuh apabila pelanggan membukanya.


Klip video di atas menunjukkan bagaimana tilam Sonno yang dibuka dari kotak akan terus mengembang lalu pembeli akan dapat terus tidur di atasnya! Ajaib kan! Bila tilam boleh kembang secara automatik. Lagipun dengan cara ini tilam Sonno mudah disimpan dan dibawa ke mana-mana seperti balik kampung untuk beraya! Hebatkan tilam Sonno!

Jadi jika kawan-kawan nak beli tilam Sonno yang empuk dan selesa ini, boleh saja klik di SINI sekarang! Selamat membeli dan tidur di atas tilam Sonno, kawan-kawan!

Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang tilam Sonno, anda boleh melayari laman web rasmi dan laman FB produk ini seperti di bawah:
 

Wednesday, 20 June 2018

Adab menghadiri rumah terbuka

Wednesday, June 20, 2018 16

Antara adab2 Dan tip berhari raya, jangan biadap!!!

1. Jangan datang rumah org awal sangat. Orang masih solat raya. (hari pertama syawal) 

2. Pastikan anak² x ambik angpau sampai 4 5 kali.. pengsan tuan rumah.

3. Jangan datang rumah orang tengah malam. Tuan rumah dah pakai baju kelawar.

4. Jangan tanya kenapa baju tuan rumah sama dengann langsir. Barang sekarang semua mahal. Kena berjimat sikit.. tau tak?

5. Jangan sibuk tanya org bila nak kawin. Kalau dah kawin sibuk tanya bila nak ada anak. Bosan org nak jawab. Lain kali bawak je recorder.

6. Jangan pandai² tukar channel tv rumah org. Dah diorang sefamily minat Hindustan, jangan pandai² nak tukar astro ceria.

7. Jangan pakai baju sedondon sangat ramai2,  nanti macam kumpulan dikir barat.

8. Jangan terus ke dapur rumah orang. Biasa musim raya, dapur macam tongkang pecah.

9. Budak² jangan buka angpow depan tuan rumah. Nanti biru muka tuan rumah sama dengan warna duit RM1.

10. Orang hidang, air terus minum tak payah nak cakap banyak.

11. Jangan tumpang berhadas kecik/besat kalau tak pandai nak flush.

12. Kalau termakan kuih basi or berkulat, telan ja. Jangan cuba nak selit kuih tu kat sofa atau pasu rumah org. Tak baik. Tau tak?

13. Jangan mintak password wifi rumah orang. 

14. Jangan sibuk tanya kuih raya tuan rumah beli ke buat.. makan je sudah.

15. Dah tu jangan tanya kuih tu beli kat mana.. berapa ringgit..jangan sibuk sgt ok.

16. Jangan tinggal pampers anak dlm bilik air umah orang. Dah tuan rumah lak nak kena kutip buang. Amik buang terus dlm tong sampah...paham ke ni ?

17. Jangan duduk lama sangat beraya rumah org tu... Org lain pun nak raya gak ok.

18. Jangan tanya dari mana punca kenyataan nih...

19. Jangan biarkan anak2 tepuk cermin Aquarium rumah org..ikan tu tak biasa diganggu..

20. Jangan biarkan anak2 panjat kerusi.. usik segala barangan yang ada dlm rumah org.

21. Kepada menantu2, jangan asyik tahu nak selfie memanjang jer, sampai lupa nak tolong mak mertua... jenguk2 kerja dapur, bantu mak2 mertua tolong mana yang patut.

22. Dah jangan banyak tanya , share kepada yang lain cepat . Hehehe ๐Ÿ˜‚

#shareandsharing๐Ÿ‘†๐Ÿป๐Ÿƒ๐Ÿป✌๐Ÿ˜€
#copydarigroupsebelah

Wednesday, 13 June 2018

Siapa mahram kita?

Wednesday, June 13, 2018 14

Assalamualaikum. Nak dekat Raya ni marilah kita saling ingat mengingatkan. Abam Kie rasa entri ini amat berguna kepada kita apabila menziarahi kaum keluarga, saudara mara dan sahabat handai semasa Hari Raya Aidil Fitri. Maklumlah kan....bila lama x berjumpa dgn waris teruja nak bersalaman. Tapi tunggu dulu! Jangan sebarang hulurkan tangan kepada mereka! Baca dulu pos abam kie kali ini. Semoga ianya bermanfaat.

Siapakah yang bergelar *Bukan Mahram* yang kita *TIDAK BOLEH* bersalaman:

*A) Jika kita seorang Lelaki:-*

1. Isteri kepada adik beradik bapa
2. Isteri kepada adik beradik emak
3. Adik beradik perempuan bapa mertua
4. Adik beradik perempuan emak mertua 
5. Anak perempuan adik beradik isteri
6. Kakak ipar
7. Adik ipar perempuan
8. Sepupu perempuan
9. Sepupu ayah (perempuan)
10. Sepupu emak (perempuan)

*B) Jika kita seorang Perempuan:-*

1. Suami kepada adik beradik bapa
2. Suami kepada adik beradik emak
3. Adik beradik lelaki bapa mertua
4. Adik beradik lelaki emak mertua 
5. Anak lelaki adik beradik suami
6. Abang Ipar
7. Adik Ipar Lelaki
8. Sepupu Lelaki
9. Sepupu Ayah (lelaki)
10. Sepupu Emak (lelaki)

*Ada yang tidak tahu. Dan kadangkala kita terlupa. Nampak macam boleh tetapi sebenarnya  TAK BOLEH.*

*Jadi sekarang dah tahu...minta minta la sampaikan pula pada saudara2 dan sahabat2 kita*

Selamat Hari Raya Aidil Fitri, Maaf Zahir dan Batin dari Abam Kie sekeluarga. 

Monday, 11 June 2018

Kenapa majlis iftar di hotel tidak semeriah dulu?

Monday, June 11, 2018 19

Memasuki hari ke 26 Ramadhan ini, dengar citer kwn-kwn tak tahu la betul ke idak kebanyakan buffet ramadhan di hotel mewah tidak mendapat sambutan seperti tahun-tahun sebelum ini.. Separuh penuh pun tak sampai..Mungkinkah sebab?:
.
1. Harga yg terlampau mahal la ni ada yg sampai rm185 per pax. sapa larat nak makan dan nak bayar? Dalam masa yg singkat sempat ke nak melahap semua hidangan favourite yg disediakan? Tapi kalau x makan rasa rugi la pulak bayar sampai RM185 kan? Silap2 mati kerana makan terlalu banyak la pulop!

2. 25 Kementerian yg ada dulu tp la ni ada 10 saja baru dan semua belum stabil lagi jadi takde org nak menganjurkan iftar mcm biasa? Ada logik tu jugak! Daripada buat majlis iftar besar2an, baik je bayar peruntukan tu untuk bayar hutang negara yg berjumlah 3 trillion ringgit tu!

3. Byk sykt dah lebih 3 bulan lepas tak dpt collect payment lagi sbb negara jalani PRU jadi pembekal dan subcontractor pun x de bajet nak belanja org berbuka.

4. Byk sykt perunding yg projek kena stop dan dlm tidak ketentuan projek mana nak belanja sgt?

5. Byk lagi kot sebab musababnya harap ia sementara saja, kalau ekonomi tak gerak byk pihak yg akan susah juga, Dah la bonus raya kakitangan awam untuk gred 41 ke bawah je tahun ni! Huwaaa!!!!


Mujur la abe dan keluarga dijemput menghadiri majlis iftar Kelab Staff Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) Parlimen Machang yang diadakan di Restoran Syam, Jalan Hospital, Kota Bharu pada 23 Ramadhan lepas. Dapat la merasa makan di restoran mewah biarpun terpaksa bersesak2 dengan ratusan tetamu lain. Makananya lazat sekali. Kira berbaloi la bayar RM250 semeja dikongsi 8 orang. Makan mana2 pun sama aje cuma kita nak suasana dan aura tu aje. Kalau makan di hotel sudah tentulah mahal sebab kita kena bayar untuk suasana dan aura mewah tu, kan?

Apa2 pun makan la sekadar untuk meneruskan kelangsungan hidup, bukannya melahap sampai tak ingat dunia!

Friday, 8 June 2018

Beg Kembara Eksklusif Suede Boleh Lipat

Friday, June 08, 2018 12

Assalamualaikum kawan-kawan yang dihormati sekalian! Pernah tak semasa kawan2 pergi jalan2 pas tu baru perasan beg dah penuh dengan pakaian dan barang2 lain? Contohnya kalau pi Langkawi la mudah... Pi sana bawa satu beg tapi bila balik ke Tanah Besar pula dengan beberapa buah beg pulak! Maklumlah kan shopping sakan sampai tak ingat dunia!

Tapi kalau nak beli beg satu lagi di sana rasa macam x praktikal la sebab besar dan makan ruang. Nah! Sekarang abam kie ada jalan penyelesaiannya. Sebuah syarikat yang berpangkalan di Ipoh, Perak bernama PTT Outdoor kini melancarkan Beg Kembara Eksklusif Suede Boleh Lipat  (Exclusive Foldable Suede Travel Bag) khas untuk kita yang nak balik kampung pada Aidil Fitri nanti.  Kalau nak tahu syarikat ni memang pakar dalam menjual barangan dan pakaian untuk aktiviti outdoor dan pengembaraan di Malaysia. Cakap aje apa yang kita nak, semuanya ada! Semuanya boleh dibeli secara dalam talian. Mudah kan?



Beg Suede ini didatangkan dalam 4 warna berbeza yang pasti menarik minat kawan2 untuk membelinya iaitu oren, biru, kelabu gelap dan kelabu muda. Memandangkan sekarang dah masuk musim cuti sekolah dan perayaan, memang sesuailah untuk kita membelinya. Cadangan abam kie, bila nak balik kampung tu, masukkan saja beg suede ni ke dalam beg besar dahulu sebab ia boleh dilipat. Bila nak balik ke bandar boleh la buka beg suede ni sebagai beg tambahan. Hmmm.... memang la beg ni sesuai menjadi beg 'spare' sebab sekembali ke bandar nanti pasti banyak barang yang dibeli di kampung. Letak je semua sekali ke dalam beg suede ni. Habis cerita!


Saiz asal beg Suede ini ialah 18cm X 20cm. Tapi apabila dibuka ia akan menjadi 35cm X 45cm! Banyak tu ruang baharu yang kita dapat! ๐Ÿ™‚


Gambar di atas menunjukkan bagaimana nak melipat beg Suede ni. Mudah je kan jika ikut langkah2 yg ditunjukkan. Selepas dilipat ia menjadi amat kecil dan boleh memuatkan barang2 sehingga 7kg dan sudah tentu boleh dibawa masuk ke dalam kabin AirAsia tanpa masalah!


Inilah rupanya beg Suede yang abam kie terima dan sudah dilipat kembali.

http://www.pttoutdoor.com/shop/exclusive-suade-foldable-travel-bag/

Bersempena dengan Hari Raya Aidil Fitri yang bakal menjelang pada 15 June 2018, pihak PTTOutdoor akan memberikan diskaun sebanyak RM5 bagi setiap Beg Kembara Suede yang dibeli menerusi atas talian. Bagaimana nak dapatkan diskaun ini? Pertama sekali, klik banner di atas tu. Lepas tu bila check out tu masukkan kod RAYA5 untuk melayakkan diri kawan2 mendapat diskaun  RM5 tu. Tawaran ini khusus bagi pembaca2 setia blog Abam Kie aje, tau! Jangan kata Abam Kie tak payung!

Kalau x reti nak klik banner di atas tu, klik je pautan di bawah ini. Jangan susah2... OK?

http://www.pttoutdoor.com/shop/exclusive-suade-foldable-travel-bag/

Untuk sebarang pembelian dan maklumat lanjut, sila layari :-

Laman web
http://www.pttoutdoor.com/

Facebook
http://www.facebook.com/pttoutdoor

Instagram
http://www.instagram.com/pttoutdoor/

Wednesday, 6 June 2018

How To Make Malaysia A Better Place To Live?

Wednesday, June 06, 2018 6

Here's what you as a citizen can do to make Malaysia a better place. New government, new habits, new era. You can make a difference in rebuilding this beautiful nation.

1. Be fluent in Bahasa Malaysia and English. Both spoken and written. Mother tongue languages such as Chinese or Tamil should come in third. No excuses. 

2. Stand on the left side of escalators not just in train stations but everywhere including shopping malls.

3. Wait for people to exit the train or lifts before entering.

4. Clear your trays after eating at McD an KFC. Takes 2 minutes only.

5. Stop speaking Chinese when there are non-Chinese speakers around you for discussions and meetings. Learn to be tolerant.

6. Use signals when making a turn or switching lanes.

7. Stop offering bribes to police for weed or traffic offences.

8. Stop setting up canopies outside your house when you have parties. Set the canopy inside instead. Don't block the roads for your neighbors. This is our country not just yours.

9. Say please and thank you. Or Sila dan Terima Kasih.

10. Greet your bus drivers, cashiers and restaurant workers. Simple Hi is powerful enough.

11. Spot a pot hole or faulty streetlight, spend 5 minutes to lodge a report to your respective local council via online. It's easy. We all need to spend some time and energy to make our neighborhoods a better place to live. 

12. Report dirty restaurants to local councils too. Make use of your power as a rakyat and ratepayer. Lodge reports to respective agencies. All can be done online now.

13. Stop racial stereotyping people.

14. Learn to be on time. Mahathir is 93 years old and he's always on time. What's your excuse?

15. Stop for pedestrians on the road. 

16. Learn to separate your house waste. Recycle more.

17. Spend more time volunteering, join NGOs.

18. Stop littering. Start to flush after you're done in the toilet.

19. Use helmets if you're riding a bike. 

20. Don't smoke if there are non-smokers around you. Learn to respect.

21. Stop putting race requirements in job postings and properties rental.

Share this to everyone. No point having a new government if old habits don't die. Change starts from you. Yes you, the Rakyat of new Malaysia.

Credit to Hannah Yeoh