Wednesday, 27 July 2016

Membuka akaun simpanan Bestari-i di Public Bank


Assalamualaikum. Anak sulung abam kie, Nur Anis Dalilah sudah pun mencecah 13 tahun. Terasa sekejap je masa berlalu. Lalu abam kie terfikir untuk membuka akaun bank di atas namanya sendiri. Sebelum ni dia memang pun ada akaun Tabung Haji dan Maybank tapi atas nama abam kie aje. Setelah google akaun remaja yg sesuai abam kie tertarik untuk memilih akaun simpanan BESTARI-i di Public Bank. Jadi pada awal Ramadhan lalu kami berkunjung ke cawangan PB Tanah Merah, Kelantan. Proses nak buka akaun pun cukup mudah. Cuma bawa kad pengenalan! Staff di situ juga mesra pengguna dan kami tidak perlu menunggu. Terus dapat giliran! Antara ciri-ciri akaun Bestari-i ialah:

1.Kemudahan untuk membuka akaun bagi individu di bawah umur 18 tahun dengan deposit serendah  RM20.00 sahaja. Baki minima RM20 ini hendaklah dikekalkan di dalam akaun pada setiap masa.

2. Hibah (jika ada) akan dikreditkan ke dalam akaun penyimpan pada setiap 1 hb.

3. Kad ATM disediakan kepada remaja di atas 12 tahun. Tapi kena caj RM8 setahun la...

4. Buku simpanan disediakan.

5. Pengeluaran wang tanpa had.

6. Penukaran automatik kepada akaun simpanan Wadiah apabila penyimpan mencapai usia 18 tahun.

7. Kemudahan ATM dan perbankan internet [Pbe].

Jadi kepada ibubapa di luar sana yg berhajat untuk membuka akaun simpanan Islamik untuk anak2 remaja mereka bolehlah berbuat demikian di cawangan Public Bank yang berhampiran.

Sekian. Terima kasih.

Monday, 25 July 2016

Elektrik terputus pada malam 30 Ramadhan dan 1 Syawal


Assalamualaikum. Kisah benar ini sudah lama berlaku cuma pada kali ini baru abam kie berkesempatan untuk menulis dan berkongsi pengalaman perit ini dengan rakan2 blogger sekalian. Mohon baca dan hayati... Terima kasih.

Pada malam 30 Ramadhan 1437H abam kie baru saja nak melelapkan mata apabila lampu tiba2 terpadam pada jam 12.10 tengah malam. Cepat2 la abam kie bangkit dan mencari lampu suluh dan lilin. Mujurlah ada baki lilin yang tersimpan di dalam laci kabinet. Bila abam kie tengok rumah2 jiran nampak terang-benderang aje! Hairan tul kenapa rumah abam kie je bergelap? Bil api memang bayar on time sokmo! Tengok lampu jalan di depan rumah jiran pun menyala. Lalu abam kie gi check kotak suis utama. Cuba tolak suis tu ke atas kot2 tadi kena tendang ke apa. Tapi ternyata memang x de api. Lalu abam telefon TNB. Mujurlah staff dia belum tidur. Dia berjanji akan memulihkan elektrik dalam masa 1 ke 2 jam. Sabor je la. Alhamdulillah. Dalam jam 12.40 am bekalan sudah pulih. Kalau tak memang abam kie sukar nak sahur pada pagi tu.

Pada malam raya plak keadaan sama berlaku. Yang peliknya berlaku pada masa yg hampir sama gak! Kali pertama call TNB tak dapat. Mungkin mrka balik kampung kot? Kita dah la panas dan bergelap ni. Pintu dan tingkap rumah kena buka sikit bagi kemasukan udara. Tapi bila buka tingkap, nyamuk plak masuk! Adoiii... Sejam kemudian baru la buleh call TNB. Janji mcm biasa la... dalam 1 ke 2 jam. Tapi tunggu punya tunggu dalam jam 4.40 am baru la lektrik kembali pulih. Abam Kie meme x leh tdo kalu panas dan banyak nyamuk. Rasanya kul 5am baru la terlena. Dekat jam 7 baru sedar. 

Rasa malas tul nak gi solat raya sebab mengantuk tp abam kie kuatkan semangat sebab setahun sekali je kan solat raya aidil fitri? Balik dari masjid abam kie nak tdo jap tp org rumah n anak2 nak gi beraya gak. Geram tul! Maka kul 11am kami keluar beraya. Tu pun bawa kereta mcm org mabuk sbb line pun nampak dua. Sempat la beraya di dua buah rumah di Pasir Mas tu, kg isteri. Pas tu gi berehat di umah mentua jap. Selesai solat Zuhur abam kie n anak2 terus tdo jap. Asar baru bangun. Kalau tak buat mcm tu meme x larat nak memandu n beraya la jawabnya. Hari Raya pertama tu kami beraya sampai Maghrib di Pasir Mas. Akhirnya kami selamat tiba di rumah di Tanah Merah pada jam 8.05pm. 

Begitulah pengalaman pahit abam kie terputus bekalan elektrik pada malam terakhir Ramadhan dan malam raya. Semoga ianya tak akan terjadi lagi pada masa hadapan. Aamiin...

Friday, 22 July 2016

Beza jawapan pemimpin Malaysia dengan pemimpin negara luar


Beza jawapan pemimpin kita dn pemimpin negara luar. Sila baca sampai habis. Terima kasih.

Pemimpin kita:

1. Taknak jem?", Jalan kaki.
2. Nak jimat minyak?", Kayuh basikal.
3. Harga lauk/kueh mahal?", Sila buat sendiri.
4. Harga daging/seafood/sayur/barang naik?", Jgn makan.
5. Tol naik harga?", Takyah lalu ikut tol, gi ikut jln lama tu.

Pemimpin luar:

1. Taknak jem?", Takpa, kita besarkan jln, kita bina yg bertingkat.
2. Nak jimat minyak?", Kita trunkan hrga myk dn kita sediakan kmudahan awam yg selesa dn murah.
3. Harga lauk/kueh mahal?", Takpa kita akan naikkan subsidi, kita tak tarik!".
4. Harga daging/seafood/sayur/barang naik?",  Takpa kita naikkan subsidi, kita tak tarik!".
5. Tol naik harga?", Takpa kita jamin jln yg bertol tu tkkan jem dn rosak, byrlh demi klancaran dn keselesaan anda!".

Tak takut rosak ekonomi?",

Pemimpin kita:

Ohh, bankrap negara ni kalau beri camtu.

Pemimpin luar:

Usah risau weh, maju mundur negara terletak pada pemimpin yg bijak urus tadbir harta dn hak negara!".

Sokongan rakyat:

Akan naik mencacak pda pemimpin yg menyenang dn mengenyangkan mereka. Wlau badan terbelah dua, namun sokongan tkkan brganjak!". Tak gitu?".

Soalan:

Nak tukar pemimpin ke nak kna tukar negara?".

Sumber: (Dato' Syed Mohammad Faiz Azemmant)

;