Friday, 21 September 2018

Tips Daripada Seorang Guru Disiplin

Friday, September 21, 2018 8

Sambil dok sorang2 layan kedinginan hujan. Bini plak balik kampung ke rumah mak dia. Kena tinggal sensorang 😂)

Sehingga 2 tahun lepas. Teman dah jadi guru disiplin selama 19 tahun. Warden asrama selama 2 thn. Di dua buah sekolah menengah dan 4 buah sekolah rendah. Sepanjang tempoh tu, hanya sekali teman guna rotan. Itu pun untuk kesalahan berat berulang (bergaduh n buli). Yg lain main jentik telinga je. Antara kes2 berat yg pernah ditangani ialah merokok, buli, bergaduh, pecah sekolah, arak, zina, liwat, seks luar tabie, termengandung dan sebagainya.

Jgn dok buat2 terkejut pulak. Itu la anak2 kita zaman skg. Banyak perkara yg deme buat kita x tau. Kdg dah jauh berpuluh langkah ke depan.

Kita dok layan FB. Deme layan IG. Kita buka blogspot. Deme dah layan Tumblr.

Alhamdulillah. Kereta x pernah kena calar. Hadiah hari guru tiap2 thn dpt. Anak2 murid masih menegur. Ibu bapa tetap menegur tiap kali bersua. Kualiti disiplin terkawal.

Mungkin pengalaman org x sama. Mungkin sekali guru2 disiplin lain berdepan dgn suasana dan persekitaran yg berbeza. Cuma sebagai perkongsian, teman akan coretkan serba sedikit, kot2 ada manfaat bersama....

1. Dalam menangani kes2 disiplin, jgn sesekali abaikan kes2 kecil walaupun masalah rambut panjang. Tangani terus. Kelak, yg kecik2 ni yg akan membarah nanti.

2. Bimbing rakan2 guru lain utk menangani masalah disiplin kecil. Ajar deme camne nak tegur budak. Nak tulis surat amaran. Ada juga yg jenis x reti nak marah budak. Buat derk je. Paling penting, bgtau deme jgn marah murid beramai2 dlm kelas atau berkumpulan. Nanti budak2 tu akan berkongsi perasaan kena marah. Jadi impaknya kurang. Panggil sorang2. Tegur elok2.

3. Bina hubungan baik dgn parents. Tegur deme. Kdg 2 deme bkn sombong. Tp rendah diri sbb komer pakai neck tie bagai. Murah dgn senyuman. Bila ada program PIBG, teman lebih suka dok dlm kelompok mak ayah.

4. Sentiasa rapat dan cakna dgn agensi2 berkaitan spt AADK, PDRM, JPAM, Rukun Tetangga, Tok Ketua, ahli politik kerajaam dan sebagainya. Jadikan mereka kwn.

5. Jadikan murid sbg kwn. Main bola sama2. Masa ni boleh didik deme secara x langsung. Sambil2 duduk deme akan citer abih.

6. Biar murid sentiasa keliru dgn pembawaan guru disiplin. Kdg boleh melawak. Kdg menyinga abih. Kdg serius.

7. Faham tugas betul2. Jgn terambil kuasa GB atau Pengetua. Do your job. Toksah dok gatei caghi penyakit.

8. Jgn buat keje sorang2. Semua unit bertanggungjawab menangani kes2 disiplin dlm bidang masing2. SU disiplin hanya menyelaras kes dan buka kes jik a smpai kepadanya.

9. Laras bahasa dgn parents yg nk cari pasal atau mudah cakap 'serbu' adalah laras undang2. Setiap tutur kata adalah berfakta. X de masa nak buat 'hemoi' sengih2. Yg dtg elok2 kita rai melebihi SOP.

10. Kena rajin fikir, rancang dan laksana program pencegahan dan pengukuhan bersama unit kaunseling. Kalau nak mudah, selit je dlm Maulidur Rasul, Maal Hijrah, camping n banyak lagi la...

11. Mesti berminat tugas2 mendidik diluar waktu bertugas. Contoh, kem2 kerohanian spt qiamullail, kem2 jati diri dan pendidikan luar spt kem AADK, pusat kokurikulum, unit beruniform dan mcm2 lg.

12. Petua yg teman amalkan sejak jadi guru ialah... teman x pernah abaikan ucapan salam murid2. Kalau 10 org bagi salam yg x serentak kat koridor, teman akan jawab satu2. Sbb tu teman cukup terasa bila nampak ada org buat dek je bila murid bagi salam. Fiqh kata memadai jawab sekali kalau ramai2 bagi salam. Tp teman memilih utk guna tasauf adab mendidik.

13. Bila nk ambik apa2 tindakan, pastikan segala lubang2 yg boleh menyusahkan kita ditutup rapat2. Jgn bagi ruang langsung.

14. Penuhi dada dgn ilmu undang2. Ingat segala mcm pekeliling dan punca kuasa.

15. Akhir sekali, ikhlas menjalankan tugas. Jadikan ianya ibadah. Lepas subuh berdoalah agar Allah mempermudahkan tugas seharian.

#credit2ustazZAINUDDIN

Wednesday, 19 September 2018

Cabaran bekerja dari rumah dan cara mengatasinya

Wednesday, September 19, 2018 7


Adakah kawan-kawan merasa sudah bersedia untuk bekerja dari rumah? Pada zaman siber dan sjadual kerja yang lebih fleksibel sekarang, semakin ramai orang mula bekerja di rumah kerana pelbagai faktor seperti menjimatkan masa dan kos petrol dan kesukaran mencari pengasuh kepada anak-anak yang masih kecil.

Jadi kawan2 fikir sudah mula boleh bekerja dari rumah?

Berikut adalah 5 cabaran bekerja dari rumah dan bagaimanakawan-kawan boleh mengatasinya.

Tapi ingat! Jika kawan2 menganggap alasan tidak perlu berulang-alik untuk ke tempat kerja sebagai sebab utama untuk bekerja dari rumah, tanggapan ini salah kerana bukan semua orang sesuai membuat kerja dari rumah.

Walaupun bekerja dari rumah mempunyai banyak kelebihan, sama ada sebagai pekerja bebas atau pekerja terpencil, ia juga datang dengan cabaran hebat yang perlu dihadapi.

1. Bilakah waktu bekerja tamat dan waktu peribadi bermula?


Jika bekerja di pejabat, Abam Kie percaya kawan-kawan mungkin tidak sabar-sabar untuk balik ke rumah menjelang jam 5 petang kerana mahu menikmati makan malam bersama keluarga atau melakukan kerja2 rumah yang bertimbun.

Walau bagaimanapun, jika kita tinggal dan bekerja di tempat yang sama, adalah sukar untuk membezakan masa bekerja dan masa santai bersama keluarga sehinggakan kita terlalu asyik bekerja. 
 
Kita boleh mengatasinya dengan menetapkan jadual yang jelas bila kita perlu berhenti bekerja setiap hari.

Sebagai contoh, jika kita lebih suka bekerja pada waktu malam, lakukan aktiviti2 peribadi pada waktu siang. Mudah kan?

Selain daripada itu, sila jadualkan juga aktiviti bukan kerja, seperti senaman pada setiap hari supaya kita perlu patuh untuk berhenti bekerja pada masa2 tertentu.

Tidak kira lokasi kita, kita perlu mengasah kemahiran kerja dan menjalin pakatan untuk menjaga pekerjaan kita, sama ada kita bekerja di pejabat atau tidak.
 
2. Kita akan selalu terganggu



Jika bekerja di rumah, kita akan mudah terganggu dengan beberapa perkara seperti katil, TV, peti sejuk, telefon bimbit dan juga haiwan kesayangan kita!

Kadangkala kelihatan seperti alam semesta bersekongkol terhadap kita, terutamanya apabila kita mengejar tarikh tamat atau 'deadline' yang semakin hampir.

Cara mengatasinya dengan menetapkan satu bilik sebagai pejabat di rumah kita. Apabila tiba masanya untuk bekerja, tutup pintu untuk meminimumkan gangguan.

Jika kita tidak mempunyai ruang lain, sediakan ruang kerja di meja makan dan pastikan ia tidak bersepah.

Gunakan meja dan kerusi dan jangan bekerja dari katil kita.

Paling penting, kita mungkin perlu belajar bagaimana untuk berehat.

3. Kita kurang berdisiplin dan selalu gagal menepati tarikh akhir (deadline)


Bekerja dari rumah memerlukan tahap disiplin yang tinggi kerana tidak ada penyelia yang duduk di pejabat yang sama bagi memastikan mengikut peraturan yang telah ditetapkan.

Jika kita tidak berhati-hati, mungkin kita gagal memenuhi tarikh akhir kerja.

Ia boleh diatasi dengan mematuhi jadual yang telah ditetapkan dengan sebaik mungkin.

Sekiranya kita terganggu dan tidak dapat bekerja, istirahat sejenak dan lakukan sesuatu yang berguna, seperti menyediakan makan tengah hari atau memasukkan kain kotor ke dalam mesin basuh.

Kadang-kadang istirahat pendek adalah yang kita perlukan untuk menetapkan semula dan masuk ke zon kerja sekali lagi.

4. Kita mungkin bekerja lebih lama daripada waktu bekerja di pejabat



Waktu kerja di pejabat ada jadual yang ditetapkan seperti waktu makan tengahari dan waktu petang.

Rakan kerja kita juga akan datang untuk berbual yang memberikan sedikit ruang untuk bernafas.

Apabila kita bekerja dari rumah, kita tidak akan mendapat rehat semulajadi ini dan kita mungkin akan bekerja sepanjang hari.

Cara mengatasinya dengan menetapkan penggera untuk memaksa kita berehat.

Selain daripada merehatkan mata beberapa kali setiap jam, kita juga perlu menjadualkan waktu singkat setiap 2-3 jam untuk mengambil minuman atau snek yang sihat dari dapur.

5. Kita kehilangan kawan untuk bersosial


Kita mungkin tidak menyukai semua rakan sekerja tetapi mungkin terdapat beberapa orang di pejabat yang kita selesa untuk menghabiskan masa bersama mereka.

Apabila kita bekerja dari rumah, kita kehilangan rangkaian sosial kerana kita bersendirian hampir sepanjang hari.

Kita tidak akan dapat bercakap mengenai perlawanan bola sepak malam tadi kecuali dengan menelefon rakan.

Cara mengatasinya dengan mengambil masa rehatuntuk bersosial setiap kali. Tak perlu lama, 2 ke 3 jam dah cukup.

Kita boleh pergi ke kedai runcit, keluar minum kopi dengan kawan, bersiar-siar atau menjadualkan mesyuarat dengan pelanggan.

Dengan memiliki masa untuk berinteraksi dengan orang lain akan membantu kita meredakan kesunyian bila bersendirian.

Monday, 17 September 2018

Some Popular English Proverbs To Live By

Monday, September 17, 2018 12

As an English teacher, I always encourage my students to include some proverbs  in their compositions to get some merit marks. In addition, it is a good way to impress the examiners when they mark my students' essays later in SPM. But bear in mind that these proverbs should not be used excessively for it will make the composition dull and lack of interest. Below are some popular English proverbs that students may use while writing their compositions. I hope this list will help them in the SPM and PT3 examinations soon.

💥Sediakan payung sebelum hujan
🌟Prevention is better than cure

💥Air yang tenang jangan disangka tiada buaya
🌟Still waters run deep

💥Bertepuk sebelah tangan, tidak akan berbunyi
🌟It takes two to tango

💥Tong kosong nyaring bunyinya
🌟Empty vessels make the most noise

💥Sikit-sikit, lama-lama jadi bukit
🌟Mighty oaks from little acorns grow

💥Seperti kera kena belacan
🌟Like a cat on hot bricks

💥Di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung
💥Masuk kandang kambing mengembik, masuk kandang kerbau menguak
🌟When in Rome, do as the Romans do

💥Tanam lalang tak akan tumbuh padi
🌟You can’t make a silk purse out of a sow’s ear

💥Sambil berdiang nasi masak
💥Sambil Menyelam Minum Air
🌟Killing two birds with one stone

💥Sudah jatuh ditimpa tangga
💥Terlepas dari mulut buaya, masuk ke mulut harimau
🌟It never rains but it pours

💥Diberi betis hendak paha
🌟Give him an inch and he’ll take a mile

💥Sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah juga
🌟Curses, like chickens, come home to roost

💥Diam-diam ubi berisi, diam-diam besi berkarat
🌟Speech is silver, silence is golden

💥Jika tidak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya
🌟You can’t make bricks without straw

💥Ukur baju dibadan sendiri
🌟Cut your coat according to your cloth

💥Bagaimana acuan begitulah kuihnya
🌟Like father like son

💥Minyak setitik di laut timbul juga
🌟Every cloud has a silver lining

💥Bersatu teguh, bercerai roboh
🌟United we stand, divided we fall

💥Nasi sudah menjadi bubur
🌟It’s no use crying over spilt milk

💥Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan
🌟Where there’s a will, there’s a way

💥Kata periuk belanga hitam
🌟The pot calls the kettle black

💥Biar lambat asalkan selamat
🌟Better late than never

💥A bird in hand is worth two in the bush 
🌟yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran

💥An eye for an eye, a tooth for a tooth 
🌟hutang darah dibayar darah, hutang nyawa, nyawa padahnya

💥Better to be safe than sorry 
🌟 Biar lambat asal selamat

💥Between the devil and the deep blue sea  
🌟ditelan mati emak, diluah mati bapak

💥Blood is thicker than water 
🌟air dicincang tak akan putus

💥Cut your coat according to your cloth 
🌟ukur baju di badan sendiri

💥Diamond cuts diamond 
🌟bertemu buku dengan ruas

💥Don’t judge a book by its cover 
🌟air yang tenang jangan disangka tiada buaya

💥Empty vessels make the most noise 
🌟tong yang kosonglah yang selalu berkocak

💥Fool me once, shame on you; fool me twice, shame on me 
🌟takkan pisang berbuah dua kali

💥Give someone an inch and they will take a mile (yard) 
🌟beri betis hendakkan paha

💥In for a penny, in for a pound 
🌟Alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan

💥It never rains but it pours 
🌟sudah jatuh ditimpa tangga

💥It’s no use crying over spilt milk 
🌟sudah terhantuk, baru tergandah

💥Kill two birds with one stone 
🌟sambil menyelam minum air

💥Like father, like son 
🌟bapa borek, anak rintik

💥Many hands make light work 
🌟ringan sama dijinjing, berat sama dipikul

💥No garden without weeds 
🌟bumi mana tidak ditimpa hujan 

💥No pain no gain 
🌟kalau tak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya

💥No retreat, no surrender 
🌟biar putih tulang, jangan putih mata

💥Practice makes perfect 
🌟alah bisa tegal biasa

💥Time is money 
🌟masa itu emas

💥Where there is a will, there is a way 
🌟di mana ada kemahuan, di situ ada jalan

Friday, 14 September 2018

Jom buat whipped potato ala KFC!

Friday, September 14, 2018 16
 

Assalamualaikum. Kawan2 suka kan makan whipped atau mashed potato di KFC tu? Sebenarnya tak susah nak buat mashed potato sendiri kat rumah. Ala2 beli kat kepci gitu. Ni kalau jual singgit 1 pun laku kat budak skolah. Dari duk beli jajan merapu tu kan, lebih baik makan snek yg berkhasiat mcm whipped potato ni. Memang favourite abam kie jika ke kepci. Hehehe. Jadi, sebagai inspirasi utk siapa2 yg nak niaga, abam kie kongsikan resepi whipped potato ala KFC! Selamat mencuba! 😘

Resepi Mash Potato


Bahan-bahan Resepi Kentang Putar:

8 biji kentang
1 kotak kecil susu segar
sedikit butter (anggaran 2-3 sudu besar)
serbuk lada hitam dan lada sulah (secukup rasa)

Cara-cara membuatnya:

1. Kentang dikupas kulitnya dan dipotong dua. Masukkan kentang ke dalam periuk dan rebus dengan air yang secukupnya sehingga kentang tenggelam. Rebus dalam masa lebih kurang 10 hingga 15 minit dengan api sederhana.

2. Bila kentang sudah empuk, toskan air.

3. Masukkan sedikit butter dalam kentang dan lenyek.

4. Masukkan lada sulah dan lada hitam mengikut citarasa. Kalau nak pedas boleh letak lebih.

5. Tuangkan susu sikit demi sedikit (ikut citarasa sebab fungsi susu ini untuk buat mashed potato rasa berlemak dan gebu) dan lenyek lagi sehingga rata. Digalakkan guna hand blender kalau nak senang. Jika buat gini akan dpt tekstur halus.


Bahan-bahan Resepi Sos (Gravy)

- 1 labu bawang besar (dadu)
- 2 ulas bawang putih (dadu)
- 4 sudu butter
- 2 sudu tepung gandum@ jagung
- 2 kiub ayam
- lada hitam dan sulah
- 2 1/2 cawan air

Cara-cara membuatnya:

1. Cairkan butter di dalam kuali dan tumiskan bawang (api sederhana). Biarkan ia bertukar warna sedikit perang (warna caramel ).

2. Masukkan tepung gandum/jagung. Kacau terus ye sehingga tepung jadi warna coklat atau sehingga warna sos yang korang suka.

3. Masukkan air (sikit2 sambil kacau) dan kacau sehingga sebati. Tutup api. Masukkan bahan2 dalam kuali itu ke dalam blender. Kisar sampai semua hancur. Kemudian bubuh kembali ke dalam kuali dan masak balik atas api sederhana

4. Masukkan kiub ayam dan juga lada hitam serta lada sulah mengikut citarasa.

5. Kalau kuah terlalu pekat, tambahkan lagi sedikit air.

6. Kacau sehingga rata dan tutup api. Jika sos kentang putar berketul, masukkan sos ke dalam blender dan blend sampai tak berketul.


Wow! Inilah kentang putar atau whipped potato yang sudah sedia dihidangkan. Apa kata para isteri sediakan menu ini untuk suami dan anak2 bila petang nanti. Selamat mencuba ya!

Kredit kepada #daridapurciklyn. Kunjungi FB page beliau di https://www.facebook.com/mazlini82

Wednesday, 12 September 2018

Cara berjimat dengan menggunakan kad kredit

Wednesday, September 12, 2018 8

Assalamualaikum. Kawan2 mungkin tak percaya tetapi menggunakan kad kredit sebenarnya boleh menjimatkan wang kita. Kad kredit kadang-kadang mendapat reputasi buruk kerana ramai yang menganggap ia boleh mendorong kita untuk berbelanja melebihi kemampuan sendiri. Namun jika ia digunakan secara bertanggungjawab, kad plastik ini sebenarnya boleh menjimatkan wang kita kerana bank sentiasa menjalankan promosi yang menawarkan diskaun untuk perbelanjaan.

Kuncinya adalah membayar bil kad kredit kita setiap bulan supaya kita tidak menanggung kadar faedah yang tinggi sehingga 18 peratus setahun!

Jom, lihat bagaimana lima cara penggunaan kad kredit ini dapat membantu menjimatkan wang kita.

1. Tawaran Makan


Kad kredit yang menawarkan tawaran makan adalah kawan terbaik kita dan berita baiknya, terdapat banyak kad seperti itu di Singapura, Malaysia dan Australia.

Pastikan untuk melanggan e-mel promosi dan kiriman dari bank pengeluar kad kredit kita untuk mengetahui tentang tawaran makan terkini seperti tawaran 1-untuk-1, pulangan tunai (cash back) atau makan percuma di restoran-restoran terpilih.

Semua tawaran makan ini boleh membuat kita makan lebih banyak daripada yang kita sedar!

2. Diskaun Hotel Dan Penerbangan


Berjaga-jaga untuk penerbangan khas atau tawaran hotel dari pengeluar kad kredit kita. Kita juga boleh mendapatkan diskaun apabila menempah melalui laman tempahan hotel seperti Agoda atau Expedia.

Sesetengah kad direka khas untuk pelancong tegar kerana mereka mendapat akses ke 'airport lounges' secara beberapa kali dalam setahun dan insurans perjalanan percuma jika kita membeli tiket  menggunakan kad kredit.

Tapi kena berhati-hati kerana sesetengah syarikat penerbangan mengenakan bayaran apabila kita membayar tiket dalam talian dengan menggunakan kad kredit. Jadi lakukan beberapa pengiraan untuk memastikan sama ada ia berfungsi untuk menawarkan harga lebih murah atau sebaliknya.

3. Skim Bayaran Tanpa Faedah


Jika kita perlu membeli barang elektronik atau elektrik yang mahal, seperti TV atau komputer riba baharu, maka skim ansuran tanpa faedah yang ditawarkan oleh kebanyakan kad kredit utama di kebanyakan gedung elektronik utama boleh menjadi sangat berguna.

Ia membantu kita melanjutkan pembayaran selama enam atau 12 bulan yang kita boleh pilih tanpa kadar faedah yang tinggi jika kita membayar terlebih dahulu menggunakan kad kredit.

Ini membolehkan kita untuk menguruskan perbelanjaan bulanan dengan lebih baik dan mengelakkan lebihan belanja.

Syarikat kad kredit membuat keuntungan dengan fakta mudah berdasarkan sifat manusia: kami membeli hari ini dan risau tentang bagaimana untuk membayarnya esok.

4. Diskaun Barangan Harian


Kad kredit tidak hanya berguna untuk tiket penerbangan jauh atau barangan mewah. Ia juga boleh membantu kita berjimat apabila memberi barangan seharian seperti barangan runcit dan petrol.

Macam kad Visa Petronas dari Maybank contohnya. Ia menawarkan mata ganjaran berganda dan rebat sehingga 10 peratus daripada perbelanjaan petrol setiap kali kita mengisi tangki.

Dan dengan kos minyak petrol yang tinggi, setiap ringgit yang dibelanjakan perlu diambil kira!

5. Mengumpul Rebat dan Pulangan Tunai (Cashback)



Sekiranya kita tidak suka menjamu selera di restoran mewah ataupun pergi bercuti, kita boleh memanfaatkan kad kredit ini dengan cara mengumpul rebat atau pulangan tunai hasil daripada perbelanjaan kita.

Macam kad kredit Mastercard Ikhwan Platinum yang abam kie gunakan sekarang ni, ia menawarkan cashback sebanyak 5% daripada pembelian runcit dan petrol pada hari Jumaat dan Sabtu. Best kan? Jadi abam kie selalu mengisi petrol dan membeli-belah pada hari2 tersebut.

Jadi selepas membaca tips tentang bagaimana kawan2 boleh berjimat dengan kad kredit, adakah kawan2 ingin terus menggunakannya? Bagi abam kie, kad kredit perlu ada dalam dompet sebagai alat kecemasan. Mana tahu kalau x cukup duit, bila gunakannya. Yg penting kita kena tahu mengawal cara menggunakannya. Guna bila perlu aje. OK?

Monday, 10 September 2018

Jangan ambil takaful pendidikan untuk anak

Monday, September 10, 2018 8

Assalamualaikum. Hari ini abam kie nak berkongsi satu artikel yang menarik tentang Takaful Pendidikan Untuk Anak. Sila baca dan hayatinya. Terima kasih.

Case Study - Kisah Terjerat Education Plan Insurans

Perkongsian Kisah Miss N, seorang surirumah berkenaan Education Plan Insurans untuk anak lelakinya:

✅ Education Plan + Investment diambil oleh Atuk ketika anak lelakinya berusia 4 bulan

✅ Bayaran bulanan RM300 sebulan, menggunakan kad kredit Atuk, bayar lump sum terus setahun

✅ Coverage yang dapat -

(i) Critical Illness RM24,000
(ii) Tiada coverage kematian/cacat kekal or medical
(iii) Projected Cash Value/total value selepas 30 tahun, best case scenario adalah RM157,000
(iv) Coverage 30 tahun, agent cakap boleh keluarkan cash value selepas umur anak 21 Tahun

Ini adalah review saya :

✅ Short answer, terjerat di Eduplan

✅ Figures nampak gah. Saya stimulatekan figures yang sama, RM300 sebulan dengan return 7% setahun, total cash value selepas 30 tahun adalah RM353,000 (Principal + Compounding dividend) labur di ASB

✅ RM157,000 vs RM353,000 mana yang untungnya?

✅ Insurans instead of Takaful. Agent inform dilaburkan di tempat yang patut syariah. Dah nama pun Insurans, fund coming le, patuh syariah lagi ke? 

✅ Terlalu percayakan agent. Terjerat. Dah la tu gunakan kredit kad bayar setahun terus tapi tak faham apa yang diambil

✅ Jangan tengok figures alone walaupun angkanya ratus-ratus ribu mahupun jutaan. Cuba calculatekan balik, apple to apple comparison

✅ Insurans/Takaful bukan untuk Pelaburan tapi adalah untuk Perlindungan (Protection). Mostly, return insurans susah nak kalahkan return dividen ASB ataupun tabung haji

✅ Besar figures RM300 tu untuk coverage seorang anak. Anak ada coverage, tapi Mak Ayah sendiri belum ada protection/takaful Holding Power. Kalau jadi apa-apa kat mak ayah or Atuk, terjaminkah kewangan anak-anak

✅ Conclusion, better safe than sorry. Jangan ambil takaful or pelaburan sekadar mengkhinzir buta dan akhirnya terjerat di kemudian hari

✅ Jadikan kisah ini sebagai pedoman supaya kita Ibu Bapa tidak terjerat sekali. Takaful dan Insurans bukanla instrument untuk Pelaburan. Kalau untuk edu plan anak-anak, malas sangat pun, just park dekat ASB ataupun tabung haji. Anak saya RM100 sebulan pun dah ada RM21k kini, di usia 9 tahun

✅ Janganlah segan spend dalam Pelaburan Ilmu. Dek kerana nak berjimat berpuluh atau beratus, terjerat berpuluh atau ratusan ribu

Credit to: N0R IMAN NAZUKI, Your Financial Consultant. Visit his blog at  http://www.eyriqazz.com/ for more financial tips.