d ZUKI DIN: Up Close and Personal


Friday, 24 October 2014

Perompak mana yang lebih bijak?



Semasa rompakan di Guangzhou, China, perompak bank berteriak kepada semua orang di bank:
"Semua tiarap di lantai dan jangan melawan! Wang ini kepunyaan bank tapi nyawa anda adalah kepunyaan anda..." Semua orang dalam bank pun ikut arahan perompak tanpa melawan dan senyap.
*Ini dipanggil "berfikir di luar kotak." - berfikir lain daripada yang lain!

Apabila seorang wanita bertiarap di atas meja dengan gaya yang menggoda, perompak menjerit kepadanya: "Tolong bersopan! Ini adalah rompakan, bukan cubaan merogol!"
*Ini dipanggil sebagai "Profesional." - Fokus hanya pada apa yang anda dilatih untuk melakukan!

Apabila perompak bank kembali ke rumah, perompak muda (kelulusan MBA) memberitahu kepada perompak yang lebih tua (lulus darjah 6 sahaja): "Taiko, mari kita kira berapa banyak duit kita dapat."Perompak tua menyangkal dan berkata: "kau ni bodoh! Terdapat banyak wang, sampai bila baru kita habis kira? Malam ni kita nonton berita di tv, pasti kita akan tahu jumlah rompakan dari berita tersebut."
*Ini dipanggil "Pengalaman." - Kini, pengalaman adalah lebih penting daripada sijil kertas!

Selepas perompak telah beredar, pengurus bank itu mengarahkan penyelia bank untuk memanggil polis dengan cepat. Tetapi penyelia berkata kepadanya: "Tunggu Mari kita ambil $ 10 juta daripada bank untuk diri kita dan tambah kepada $ 70 juta yang kita sudah gelapkan dari bank!".
*Ini dipanggil "inovatif." - Menukar keadaan tidak menguntungkan untuk keuntungan anda!

Penyelia berkata: "alangkah baiknya jika rompakan berlaku setiap bulan. Dapat juga kita gelapkan duit"
*Ini dipanggil "berpandangan jauh." - merancang masa depan selangkah lebih awal!

Keesokan harinya, berita TV melaporkan bahawa $100 juta telah diambil dari bank. Perompak mengira, mengira dan mengira berulang kali, tetapi mereka hanya boleh mengira $ 20 juta. Perompak sangat marah dan mengadu: "Celaka! Kita mempertaruhkan nyawa kita dan hanya mendapat $ 20 juta tapi Pengurus bank pula mengambil $ 80 juta dengan hanya petikan jarinya, nampaknya lebih baik menjadi orang pintar daripada menjadi pencuri."
*Ini dipanggil " Pengetahuan." - pengetahuan kunci kejayaan hidup!

Pengurus bank itu tersenyum dan gembira kerana kerugiannya dalam permainan pasaran saham kini sudah dilangsaikan oleh duit rompakan itu.
*Ini dipanggil "sambil  menyelam minum air." - mempergunakan peluang yang ada untuk mencipta peluang yang lain!

Merompak hnya contoh shj. Anda tidak diminta merompak. Lalu perompak tersebut membuat laporan polis terhadap penipuan pegawai bank tersebut tentang jumlah rompakan sebenar.. ini dinamakan "BANGANG TAK BERTEMPAT" 

Terima kasih kerana menghayati entri abe kie kali ini yg penuh pengajaran ini.

Wednesday, 22 October 2014

Kita mengeluh..... Allah menjawab


Assalamualaikum. Sebelum kwn2 memulakan hari ini, abe kie ingin berkongsi sedikit tazkirah. Semoga ianya memberikan pengajaran kepada kita semua...


Ketika kita mengeluh:
“eeeiii, aku penat sangat..."
ALLAH menjawab:
(وَجَعَلْنَا نَوْمَكُمْ سُبَاتًا)
“ Dan KAMI jadikan tidurmu utk istirehat (An Naba' : 9)

Ketika kita mengeluh:
“Beratnya dugaan ni, tak sanggup rasanya aku..."
ALLAH menjawab :
(لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا)
“ AKU tidak membebani seseorang, melainkan sesuai kesanggupan”
(Al Baqarah : 286)

Ketika kita mengeluh : “Serabutnyaa..."
ALLAH menjawab :
( أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ)
“ Hanya dgn mengingatku hati akan menjadi tenang”
(Ar Ra'd : 28)

Ketika kita mengeluh:
“Apa yg aku buat ni semua sia-sia..."
ALLAH menjawab :
(فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ)
"Siapa yg mengerjakan kebaikan sebesar biji zarah sekalipun, nescaya ia akan melihat balasannya ”
(Al Zalzalah : 7)

Ketika kita mengeluh:
“ tak dak sorang pun yg nak tolong aku..."
ALLAH menjawab:
(وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ)
“ Berdoalah (mintalah) kepadaKU, nescaya Aku kabulkan”
(Al Ghafir : 60)

Ketika kita mengeluh :
“ Aku sedihh sangat...”
ALLAH menjawab:
ِ ( لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا ۖ )
“ Jgnlah kamu berduka cita, sesungguhnya Allah beserta kita "
(At Taubah : 40)

Jgn byk mengeluh . Banyakkan bersabar dan teruskan kehidupan ini dgn taqwa...
Moga-moga Kita Menjadi Insan Yang Bertakwa ^^

Terima kasih kerana sudi membaca sampai habis..

Monday, 20 October 2014

Siapa tahu doa nak tidur?


Suatu hari dalam kelas agama, Ustazah Farah bersama murid2nya darjah 3 Bestari....

Ustazah : Saper tahu doa masuk tandas? Angkat tangan.
Miera : Saya ustazah.
Ustazah : Ok Miera.. Baca.
Miera : Allahumma Inni A'uu zubika minal khubusi wal khobais.
Ustazah : Wah baguslah Miera. Siapa ajar?
Miera : Ummi, kat rumah ummi ada tampal kat pintu bilik air. Hari2 ummi baca.
Ustazah : Bagus. Patutlah Miera hafal doa tuh.
Miera : Doa tengok cermin pun saya tahu, Allahuma Ahsanta Khalqii Fahassin Khuluqii. 
Cikgu : Betul tuh....
Miera : Kakak saya yg tampal kat cermin, tiap2 pagi nak sikat rambut kakak mesti baca.
Ustazah : Wahh! Hebat2x. Baiklah. Saper tahu doa nak masuk tidur.
Miera : Saya ustazah.
Ustazah : Miera lagi. Okay bacakan.
Miera : Bismillah, Allaahumma Jannibnaa minas syaithaana wa Jannibish syaithaana mimmaa razaqtanaa.
Ustazah : ??!!!!!!
Miera : Yang nie ayah saya yang tampal kat kepala katil. Hari2 ayah saya baca.
Ustazah : (Alamak! tuh bukan doa tidur tuh.. Ayahnyer punnnnnn!! Tampal la kat tempat lain. Tak pasal2 budak kecik nie dah hafal. Berattt 666!

APA KOMEN KAWAN2 TENTANG CERITA LUCU INI? HEHEHEHE...JANGAN MALU2 NAK KOMEN...
;