Wednesday, 20 February 2019

Macamana nak berpoligami?

Wednesday, February 20, 2019 13

Pagi tadi, masa bersarapan, isteri aku cakap dia ada mimpi kelakar.

Aku tanya mimpi apa?

Dia kata:

"I mimpi kita pergi berjalan-jalan ke Melaka. Lepas tu entah macam mana, boleh kantoi, jumpa bini no. 2 u. Hahaha . Rupa-rupanya dah 6 tahun kahwin, dah ada seorang anak "

Aku lupa pulak nak tanya macam mana rupa bini no. 2 aku tu...

Aku dan isteri punya pandangan yg sama dalam isu poligami ini:

1) Be gentle

Suami, kalau kau nak kahwin lagi, bagitau isteri. Jangan sorok sorok. Kata nak jalankan salah satu sunnah nabi kan, so why on earth benda yg baik (sunnah) perlu di sorokkan?Soal bini kau nak bagi atau tidak, itu soal lain. Yang penting, jadilah suami yg bertanggungjawab. Jangan menipu. Bayangkan cerita dalam mimpi bini aku tu, aje gila 6 tahun aku simpan rahsia selalu ulang alik gi Melaka...Hahaha.

Kau tak rasa bersalah ke tipu bini each time kau nak balik rumah bini muda? Bini kau beria-ia bantu rumahtangga, sediakan itu ini supaya kau dan anak-anak rasa selesa, tapi kau tipu dia.

Kalau kau dah inform bini niat nak kahwin lain, tapi dia tetap berkeras tak bagi / atau suruh lepaskan dia, maka solat taubat banyak banyak, solat hajat banyak banyak, baca Al Quran dan zikir banyak banyak. Minta Allah lorongkan jalan penyelesaiannya. Setelah kau yakin itu 'hint'  yang Allah kurniakan, maka buatlah keputusan sendiri. Dah tua bangka kan, dah terlebih matang.

2) Ingatlah, suami anda bukan hak anda.

Isteri, kalaulah suami anda ada buka mulut dia nak kahwin lagi, ajak dia berbincang. Jangan berperang, jangan merusuh. Memang kamu akan marah, standard la, tapi guna akal, bukan nafsu. Hormatilah hak suami anda yang diperuntukkan utk kahwin lagi. Anda mahu dia buat dosa zina dengan orang lain? Kalau suami bagitau dia nak kahwin, itu tandanya dia jujur.

Walaupun poligami dihalalkan dalam agama, memang ramai isteri yang masih tak boleh terima. Tak mengapa, itu hak masing-masing, macam merokok itu difatwakan haram, tapi ramai yang masih hisap. Percayalah, aku sebagai lelaki, berani kata begini:

" Lelaki yang senyap je, tak kecoh-kecoh pasal poligami, maka mereka inilah yang paling berpotensi utk amalkan poligami"

Kena ingat, suami anda bukan hak anda. Begitu juga buat suami, isteri anda bukan hak anda. Anak anak kita, bukan hak kita. Kita ambil tanggungjawab utk mendidik mereka (bagi isteri, melayan suami), dan mereka boleh jadi asbab utk kita ke syurga, atau neraka. Allah aturkan apa yg terbaik, sebab dia Maha Mengatur dan Melindungi hamba hambaNya ( Asmaul-husna: Al Waliyy ). Sayang macam mana pun kita pada suami/isteri/ anak-anak, satu hari nanti, kita tetap akan hilang mereka, dan berjumpa kelak di syurga, In sha Allah. Kalau suami kahwin lain, In sha Allah, anda isteri bukan hilang dia pun di dunia yang fana ini. Kalau suami culas tanggungjawab lepas kahwin 2, maka sila buat aduan ke pejabat agama. Simple.

3) Jagalah hati kaummu.

Wanita yang bakal jadi isteri no. 2, jagalah hati kaum sejenis dengan mu. Kamu sama-sama wanita. Tergamak kah kamu sama-sama berpakat dengan bakal suami mu, utk menipu madu mu?
Ingatlah, langit tidak selalu cerah.

Kalau kamu tergamak menipu isteri pertama yg selama ni bertahun-tahun berkorban wang, tenaga, keringat dan air mata utk bina rumahtangganya (dan kamu kahwini suaminya secara rahsia), maka jangan sentap kalau kamu pula menerima nasib yang sama, bila suami mu pula ulang benda yg sama, dengan isteri ke-3 nya !

Dan ingatlah, jangan berahsia bila nak berpoligami, jangan ikut suami orang lari ke Selatan Thai menikah di sana. Perkahwinan kamu tidak di daftarkan. Memang sah dari hukum agama, tapi tidak sah dari sudut perundangan syariah. Andai terjadi perkara yg tak diingini, contohnya suami mu culas bagi nafkah, di mana kamu nak tuntut hak? Nak buat aduan ke pejabat agama?

Demikianlah nasihat daripada Abam Kie kepada suami yang nak menikah satu lagi dan kepada isteri yang bakal menerima madu. Semoga ianya memberikan manfaat kepada kita semua. Aamiin. 

Monday, 18 February 2019

Jalan-Jalan ke Dengkil, Kuala Lumpur dan Putrajaya (Bahagian 2)

Monday, February 18, 2019 12

Pada hari ketiga lawatan ke Lembah Klang, kami sekeluarga merancang mandi kolam di Kompleks Kejiranan Presint 16. Kami keluar seawal jam 10 pagi sebab perlu mengambil dua orang anak yang pergi bermalam di rumah ibu saudara mereka di Rimbayu, Teluk Panglima Garang. Bergantung harap kpd Waze kami selamat sampai ke kediaman berkenaan. Selepas itu barulah kami berpatah balik ke Putrajaya. 


Sesampai kami di Kompleks Kejiranan Presint 16 pada jam 12 tengahari, baru kami sedar kolam renang masih ditutup dan hanya akan dibuka pada jam 1 pm. Maka terpaksalah kami menjadi penunggu sementara kolam itu dibuka. Sesungguhnya penantian itu satu penyiksaan.


Inilah foto anak bongsu Abam Kie yang begitu teruja untuk mandi kolam. Selepas mandi kolam kami menunaikan solat Zuhur dan makan tengahari di medan selera kompleks berkenaan. Tiket masuk RM2 je tapi pengunjung diwajibkan memakai baju renang yang disewakan. Jadi kena bayar dalam RM10 seorang jugak la! 


Selesai makan, kami bergerak ke IOI City Mall Putrajaya untuk shopping. Tapi bila masuk ke sana tengok mall yg dipenuhi dengan manusia dan gerai serta kedai yang banyak menyebabkan kami membatalkan niat itu. Cukuplah membeli sedikit barang keperluan harian di Tesco dan donut lazat di Dunkin' Donuts. Kebetulan hari sudah lewat petang dan abam kie dan isteri sudah keletihan dan mengantuk jadi baguslah kami beredar dengan segera. Kalau diikutkan anak2 ni mahu je meronda dalam mall tu. 


Pada jam 4.35 pagi Jumaat, 8 Feb 2019, kami sekeluarga bertolak pulang ke Tanah Merah. Dibantu dengan Waze dan bebelan isteri akhirnya abam kie berjaya memandu keluar dari Lembah Klang. Kami sampai di Petronas Bentong pada waktu Subuh. Usai solat Subuh kami meneruskan perjalanan ke Raub, Kuala Lipis dan Gua Musang. Kami bersarapan pagi di Mentara iaitu sebuah kampung sebelum bandar Gua Musang. Perjalanan diteruskan ke Tanah Merah dan kami selamat sampai pada jam 12.15 tengahari. Terasa memang letih, mengantuk dan kejang paha tp solat Jumaat tetap ditunaikan. Selepas solat, abam kie makan tengahari dan tidur. Pada jam 6.30 barulah bangun untuk solat Asar.

Demikian tamatnya catitan pengembaraan Abam Kie sekeluarga ke Lembah Klang pada cuti Tahun Baharu Cina tempohari. Terima kasih kerana sudi membaca coretan perjalanan Abam Kie yang tak sepertinya ini.

Saturday, 16 February 2019

Giveaway PantangPlus.com Di Mialiana.com

Saturday, February 16, 2019 12
PantangPlus.com – Pakej berpantang selepas bersalin

Baca kisah benar ini dulu, dari pengasas PantangPlus, Puan Zamzana Mohd Arifin:

Semasa berpantang anak pertama, ada seorang makcik tukang urut selepas bersalin ini, mengurut belakang saya dengan kaki dia. Tiba-tiba, dia tergelincir sebab berminyak. Dipendekkan cerita, tulang belakang saya hampir retak. Saya terpaksa buat ‘check-up’ dengan doktor pakar selama 6 bulan.


Kini, boleh ‘booking online

Antara sebab PantangPlus diwujudkan, saya tidak mahu orang lain merasai keperitan berpantang kerana salah pilih tukang urut wanita. Di PantangPlus, semua bidan atau tukang urut selepas bersalin kami disaring terlebih dahulu, terlatih, berpengalaman dan mempunyai sijil. Paling penting, semuanya orang tempatan.


Di PantangPlus juga, pakej berpantang kami lengkap, termasuk penjagaan ibu, penjagaan bayi dan makanan pantang. ‘Confinement lady’ akan menjaga dengan penuh kasih sayang. Boleh lihat senarai penuh servis di laman web kami.

Pelanggan dari luar negara

Atas kesedaran ramai ibu-ibu muda tentang kepentingan berpantang, tempahan bukan sahaja datang dari Malaysia. Malahan dari Singapura, United Kingdom, Australia dan UAE.

Pesanan kami, jaga badan elok-elok semasa berpantang selepas bersalin. Barulah badan sedap, hati tenang!



Giveaway ini dianjurkan oleh PantangPlus.com dengan kerjasama Mialiana.com. Hadiah wang tunai sebanyak RM300 untuk dimenangi. Sila klik banner untuk join.

Friday, 15 February 2019

Kehidupan Terlampau Seorang Surirumah!

Friday, February 15, 2019 19

Untuk dia yang bernama SURIRUMAH....

Bila dia baring, orang kata dia suka tidur. Rupa sememeh macam hantu kak Limah. Yang orang tak nampak, dari pagi dia bangun siapkan anak, ambil/hantar anak sekolah, kemas rumah, masak, basuh baju, cuci jamban. Petang baru ingat nak makan nasi. Check homework anak. Malam-malam tak cukup tidur jaga baby. Bangun awal, tidur lewat. Tapi kerja tak habis-habis.

Bila anak buat perangai, rosakkan barang. Orang kata dia 'tak jaga' anak. Yang orang tak nampak, selama ini berak kencing anak, dialah yang cuci. Makan pakai anak, dialah yang masakkan, suapkan, sediakan. Sakit pening anak, sampai masuk wad, dialah yang tak tidur malam. Anak mengamuk, dialah yang pujuk. Semua, dia yang 'jaga'.

Balik kampung hujung minggu. Bangun pukul 8 pagi orang dah kata pemalas. Orang lain bangun pukul 12 tengahari tak apa, sebab orang lain kerja, penat. Surirumah 'tak kerja'. Yang orang tak tahu, malam tadi dia cuma tidur 2-3 jam je sebab sekejap-sekejap terjaga anak nak menyusu, sekejap-sekejap anak ajak pergi toilet. Badan habis lenguh-lenguh lesu.

Orang tengok anak dia kurus, orang kata tak bagi makan ke? Yang orang tak tahu, sebenarnya dia sendiripun dah buntu. Masaklah sesedap manapun. Anak tetap tak mahu makan. Nasi dengan telur kicap juga yang dihadapnya.

Orang kata dia untunglah, nak apa semua suami boleh beli. Cincin di jari, baju kasut berganti. Yang orang tak tahu, itu semua dia beli guna duit dia berniaga. Sekali sampai 2-3 bisnes dia pulun sampai tak tidur malam.

Orang kata dia untunglah tak kerja. Boleh buat bisnes full time. Yang orang tak tahu, sambil dia layan customer, sambil kacau gulai dalam periuk. Sambil update Facebook, sambil menyusu anak. Lepas pos barang customer, singgah kedai pula beli barang dapur.

Orang kata dia kaki Facebook. Tangan tak lekang dari handphone. Yang orang tak tahu, dia, kawanpun tak ada. Dalam satu hari cuma borak dengan anak. Dengan kucing. Dengan dinding. Paling hebatpun cakap dengan tokei dekat pasar, "Ikan ni berapa sekilo?" Seluruh kehidupan dia cuma ada suami, anak, rumah.

Orang selalu cakap, cemburu dengan dia. Sebab dia bestlah dapat duduk rumah. Muka pun hari-hari senyum, tak pernah komplen apa-apa. Yang orang tak tahu, waktu dia dalam bilik air, sebanyak mana air yang mengalir, mungkin, sebanyak itu jugalah air matanya mengalir.

Surirumah:
Standby 24 jam. 7 hari seminggu. Tak pernah ada cuti. Tak ada istilah 'MC'. Sehebat manapun skill dia, tak pernah naik pangkat. Tak pernah dibayar gaji.

Surirumah:
Semulia-mulia pekerjaan. Tapi tak pernah terpilih.

Tak apalah. Sebab ALLAH Tak pernah memilih.

Surirumah.
Sabarlah...ALLAH sayang.

Credit: Eida Hidayati Hassan