Friday, 20 January 2017

Perkhidmatan kereta sewa di Kelantan kian terancam

kereta sewa di Kelantan

Seingat abam kie semasa kecil dahulu di tahun 70an, 80an dan 90an perkhidmatan kereta sewa atau teksi di Kelantan berada di zaman kemuncaknya kerana ramai penumpang yang menggunakan perkhidmatan tersebut. Semasa bersekolah di Sek Men Sains Machang, kami pelajar2 akan berebut2 dan beratur panjang untuk menunggu kereta sewa sama ada ke bandar Kota Bharu atau Machang. Bas SKMK ada gak tapi lambat la tiba. Bila tiba kena berebut2 dan bersesak2 plak. Dari sek ke bandar Machang cuma 8km tapi bagi mereka yg nak ke KB terpaksa menempuh perjalanan sejauh 32km. 

Itu kisah pada zaman persekolahan dulu dimana kereta sewa amat dinanti2kan oleh kami bila nak balik kampung pada hari Jumaat. Amat sedikit dikalangan ayah kami yg mampu memiliki kereta. Jadi kami bergantung kpd perkhidmatan kereta sewa, prebet sapu dan bas.

Namun pada hari ini perkhidmatan kereta sewa bagai hidup segan mati tak mahu. Kenapa jadi begitu? Pertama, kini sudah ramai orang muda yang mampu membeli kereta sendiri, biarpun kereta Viva. Iyalah kan? Ekonomi sudah semakin maju. Dalam sebuah umah tu paling tidak ada 2 buah kereta. Kdg2 anak2 yg sdg belajar di universiti pun pakai kereta. Masa abam kie belajar di UM dari thn 1991 ke 1997 dulu pun cuma mampu naik motor kapcai aje. Jadi bila ada kereta sendiri maka mudah la nak ke mana2. Tak perlu lagi menunggu teksi di tepi jalan.

Kedua, perkhidmatan kereta sewa ni leceh sikit la. Contohnya teksi ni kena tunggu penumpang penuh spt 4 orang. Selagi x cukup ia x boleh gerak. Lainlah kalau kita sanggup bayar utk sebuah teksi. Kalau tak nak, tunggu je la beberapa jam kat stesen teksi tu.

Kini jika abam kie pergi ke stesen teksi didapati bilangan teksi melebihi bilangan penumpang yg menunggu. Terasa kasihan plak kpd pemandu2 tu sbb sumber pendapatan mrka terjejas. Ini belum ditambah dgn persaingan dari prebet sapu yang mampu menghantar penumpang ke depan rumah. Kalau teksi ni cuma menurunkan penumpang di tepi jalan utama je. 

Jadi abam kie rasa pengusaha kereta sewa di Kelantan perlu mengambil langkah2 drastik untuk menarik penumpang2 menaiki teksi mereka agar kelangsungan hidup mereka terus berjalan. Sekian. Terima kasih. 

Wednesday, 18 January 2017

Masih perlukah telefon awam pada zaman ini?

telefon awam di Malaysia

Assalamualaikum. Masih perlukah telefon awam pada zaman ini? Bagi abam kie telefon awam masih perlu dipasang di tempat2 strategik bagi memudahkan org awam menghubungi keluarga dan sahabat terdekat semasa kecemasan. Paling penting di sekolah dan hospital. Dalam situasi abam kie dan anak2, mereka memerlukan telefon awam untuk menghubungi abam kie selepas tamat aktiviti di sekolah. Maklumlah kan, murid2 x dibenarkan membawa telefon bimbit ke sekolah. Jadi abam kie suruh meraka hafal no hp abam kie dan mummy mereka. 

Namun keadaan pondok telefon awam memang menyedihkan. Sudah banyak yg dijadikan mangsa vandalisme. Gagang putus, telefon pecah dan atap tercabut. Ada gak pondok telefon yg dibakar oleh mereka yg x bertanggungjawab. 

Namun begitu org ramai memang jarang menggunakan telefon awam lagi sebab masing2 ada hp sendiri. Nak telefon sesiapa pun mudah. Cuma tekan keypad hp je. No tel pun x perlu hafal macam dulu2. Kalau x ada kredit pi la topup. Kalau nak call guna telefon awam kena la hafal no hp bagai. Tak nak lah!

Akhir kata abam kie simpulkan penggunaan dan kepentingan telefon awam sudah berkurangan seiring dengan perubahan masa dan faktor persekitaran. Sekian. Terima kasih.

Monday, 16 January 2017

Kelebihan memiliki anak-anak perempuan


Assalamualaikum,

Masih ingat lagi tentang masyarakat Jahiliyah yang kita belajar satu ketika dahulu? Dalam masyarakat Jahiliyah, memperoleh anak perempuan merupakan satu musibah kepada keluarga tersebut. Apa tidaknya, pada waktu itu anak perempuan dianggap hanya mendatangkan sial dan memalukan keluarga. Lantaran itu, ramai ibu bapa yang merasa terhina dengan anugerah ini, bahkan sehingga ada yang sanggup membunuh dan menanam hidup-hidup demi menjaga maruah keluarga.

Malangnya, pemikiran orang-orang zaman sekarang pun masih sama seperti mereka di zaman Jahiliyah dahulu. Pernah saya mendengar perbualan seorang bapa bertanyakan jantina bayi yang baru dilahirkan oleh isterinya di wad bersalin. Setelah dimaklumkan nurse bertugas yang si bapa dikurniakan bayi perempuan, saya terdengar nada suaranya sedikit mengeluh, “Oh.. perempuan lagi…” Saya yang mendengar, sedikit terkilan, seolah-olah si bapa kecewa dengan anugerah Allah SWT.

Saya juga pernah menonton video kelahiran seorang bayi perempuan yang rupa parasnya menyerupai ular. Kononnya ibu yang melahirkan bayi tersebut amat-amat berkehendakkan bayi lelaki kerana telah memiliki 2-3 orang anak perempuan sebelum kelahiran anak yang ini. Semasa membuat pemeriksaan kandungan, doktor telah memaklumkan yang si ibu mengandungkan bayi perempuan dan berita itu sangat mengecewakannya. Bila rakan-rakan bertanya jantina bayi yang dikandung, si ibu terus menjawab yang dia sedang mengandungkan anak ular. Subhanallah! Bila tiba saat kelahiran, memang si ibu telah melahirkan seorang bayi perempuan yang menyerupai ular. Saya kurrang pasti kesahihan berita ini, tetapi menurut video yang ditonton, peristiwa ini terjadi di negara Timur Tengah.

Pada zaman ini, menjaga anak perempuan terutamanya pada peringkat usia remaja merupakan satu cabaran yang besar buat ibu bapa. Banyak gejala negatif yang melanda kehidupan anak gadis masa kini, menjadikan kita semakin bimbang dengan keselamatan diri mereka. Apakah benar kehadiran dan kurniaan ini menjadi bebanan pada ibu bapa? Atau cabaran kepada ibu dan bapanya?

Satu ketika dahulu, kita sukar melihat anak-anak gadis berjalan-jalan di pekan kecil atau pun di kota besar. Saya masih ingat, ayah sering menemani ke mana saja saya pergi, boleh dikatakan ayahlah ‘body guard’ dan ayah jugalah ‘chauffeur’ ke mana saja saya pergi. Memang agak sukar kita terserempak remaja perempuan berpimpinan tangan di bandar-bandar, di pusat membeli belah atau di mana sahaja. Kini, yang bertudung tanpa segan silu mempersendakan tuntutan agama sekali gus mempersendakan perintah Allah Taala. Yang tidak bertudung pula, sama sahaja… tiada yang kurang dan tiada yang lebih. Berani lakukan apa sahaja demi mengikut jiwa remajanya.

Rasulullah SAW pernah bersabda yang bermaksud, “Sesiapa yang memiliki tiga anak perempuan, lalu dia bersabar dengan kerenah, kesusahan dan kesenangan mereka, nescaya Allah SWT akan memasukkannya ke dalam syurga dengan kelebihan rahmat-NYA untuk mereka.”

Seorang lelaki bertanya, “Juga untuk dua anak perempuan wahai Rasulullah?”

Sabda baginda, “Juga untuk dua anak perempuan.”

Seorang lelaki berkata, “atau untuk seorang wahai Rasulullah?”

Rasulullah SAW menjawab, “Juga untuk seorang.” (Hadis Riwayat Ahmad dan Al-Hakim)

Namun, riwayat ini diperluaskan juga kepada seseorang yang memelihara saudara perempuan. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud, “Tidak ada bagi sesiapa tiga orang anak perempuan ataupun tiga orang saudara perempuan, lalu dia berbuat baik kepada mereka, melainkan Allah Taala akan memasukkan mereka ke syurga.” (Hadis Riwayat Al-Bukhari)

Daripada Aisyah r.a., dari Rasulullah SAW baginda telah bersabda yang maksudnya, “Sesiapa yang diberati menanggung sesuatu urusan menjaga dan memelihara anak-anak perempuan, lalu ia menjaga dan memeliharanya dengan baik, nescaya mereka menjadi pelindung baginya daripada api neraka.” (Hadis Riwayat Bukhari, Muslim dan Tirmidzi)

Sesungguhnya perempuan atau wanita adalah makhluk Allah yang amat istimewa. Kemuliaan dan keruntuhan sesuatu bangsa terletak di tangan mereka. Daripada hadis-hadis di atas, dapat kita pelajari bahawa kedua ibu bapa wajib memberi perhatian terhadap anak-anak perempuan lantaran anak-anak perempuan merupakan aset penting yang menentukan sama ada ibu bapa mereka layak memasuki syurga atau terhumban ke dalam neraka disebabkan oleh mereka.

Rasulullah SAW pernah bersabda dalam hadis baginda yang bermaksud, “Takutlah kamu kepada Allah SWT dalam perkara-perkara yang berhubung dengan kaum wanita.” Ini bermaksud bahawa setiap ibu bapa dan yang bergelar suami hendaklah sentiasa mengawasi anak-anak perempuan dan isteri mereka agar sentiasa berpegang teguh dengan agama dan mematuhi perintah Allah SWT.

Pernahkah anda mendengar, kata orang tua, ‘menjaga lembu sekandang adalah lebih mudah daripada menjaga anak perempuan seorang’? Kemungkinan ini ada benarnya apakala kita melihat ramai ibu bapa yang menjaga anak-anak mereka dengan hanya memberi tempat tinggal, makan dan minum semata-mata seperti menjaga dan memelihara binatang ternakan yang hanya bertujuan menggemukkan sahaja. Sedangkan pendidikan agama tidak diberi penekanan yang sepatutnya. Contohnya dalam perkara aurat dan pergaulan hingga akhirnya ramai perempuan atau wanita yang menjadi bahan fitnah dan terdedah dengan berbagai keburukan yang mencemarkan nama baik keluarga dan agama.

Sesungguhnya anak-anak yang diajar dengan didikan agama yang baik akan memberi faedah kepada ibubapanya semasa hidup dan selepas mati bahkan secara logiknya tiada ibubapa yang inginkan anak-anak mereka menjadi beban dan membawa kecelakaan kepada mereka di dunia apalagi di akhirat kelak.

Alangkah beruntungnya ibu bapa yang mempunyai anak perempuan, lalu mereka mendidik dengan penuh kesabaran dan kasih sayang. Mendidik anak perempuan sememangnya mencabar, tetapi cabaran yang besar itu jika dilakukan dengan kesungguhan serta tabah menghadapi kerenah mereka, Allah Taala dan Rasul-Nya telah menjanjikan balasan yang amat besar.

Nah! Masih tidak berbangga memiliki anak-anak perempuan?
Renung-renungkan!
;