Friday, 23 June 2017

SEGMEN SAYA NAK KAD RAYA BY NANIENA.COM


Assalamualaikum. Esok dah nak raya kan? Tapi kad raya belum diposkan! Kalau pos skrg pun mesti lepas raya baru sampai. Nak pos macam mana kalau kad raya pun tak ada? Jangan khuatir kerana Cik Amanina ada menganjurkan Segmen Saya Nak Kad Raya by Naniena.Com! Apa lagi, terus Abam Kie teruja nak turut serta. Mana tahu ada rezeki pada Raya Puasa kali ini, kan?

Seperti yang menjadi syarat penyertaan ini disertakan ucapan raya dari abam kie. Harap2 cukup kreatif la kan? Aamiin....


moon may come,
moon may go,
when syawal comes,
ramadhan has to go,
if lebih mkn,
if silap seloroh,
plez 4givekn,
make it zero zero,
selamat hari lebaran,
lebarkn persaudaraan,
kosongkn persengketaan
selamat hri raye,
maaf zahir dan batin

Baiklah, jika kawan2 nak join segmen ini silakan klik banner di atas tu atau boleh je klik di SINI. Good luck and Selamat Hari Raya, Maaf Zahir dan Batin.

Thursday, 22 June 2017

Jaga aurat semasa balik kampung


Bagi yg nak balik beraya di kampung, meh baca cerita lama tulisan bekas pengetua, Tuan Haji Abdul Ghani bin Haron dari Kedah ni. Semoga cerita di bawah ini menjadi teladan untuk kita semua muhasabah diri kita. Kita balik beraya di kampung sebab nak menziarahi ibubapa, adik-beradik, saudara-mara dan kampung halaman. Bukannya nak balik mengumpul dosa kerana anak bini kita membuka aurat, OK? Jom baca nukilan Tuan Haji Haron sekarang....

Subuh selepas hari raya, saya menyapa seorang jiran yg bersolat jemaah subuh bersama saya, "Anak cucu ramai balik, penuh rumah agaknya, Mak Lang."

Dia membalas,"Mak Lang dah siap awal, Mak Lang dah tempah homestay. Mak Lang suruh yang lelaki tidur di homestay, tinggal anak isteri saja di rumah Mak Lang. Bimbang balik beraya buat dosa, dosa melihat aurat ipar-duai, sepupu, biras."

Cerita balik raya di kampung memang seronok tetapi hakikatnya mudah terpalit dosa jika tidak dirancang. Apa tidaknya, bila beberapa keluarga berhimpun dlm satu rumah, tidur bergelimpang hingga ruang tamu kerana tak cukup bilik, akan berlakulah penampakan aurat ipar, sepupu, biras dsbnya semasa tidur. Keluar bilik mandi, masa menyusu badan. Kalau dah tidur, tetaplah terbuka aurat.

Paling resah adalah wanita yg kena berbungkus 24 jam kerana sentiasa ada orang yg bukan mahram disekelilingnya. Rimas, panas! Ditambah pula beratur di bilik mandi. Inilah cerita tidak seronok balik kampung beraya yg tidak terzahirkan kerana nak jaga hati banyak pihak. Tetapi wanita yg solehah tetap berkorban demi menjaga hati suami dan mentua serta ipar. Namun suami yg prihatin dan mentua yg mengambil berat sepatutnya mengambil kira persediaan menyambut kepulangan anak, cucu dan menantu agar berhimpun untuk beraya tidak terpalit dosa.

Suami yg prihatin sepatutnya mengambil kira untuk tetap menyembunyikan aurat isteri, meringankan pengorbanan kena berbungkus 24 jam. Tindakan Mak Lang itu adalah sesuatu yg betul. Zaman dulu dimana masalah aurat tidak diberi penekanan, hal ini diremehkan. Tetapi pada kita yg sentiasa menjaga aurat, jangan diambil mudah bila beraya bersama ipar duai, sepupu dan biras kerana hukum aurat tidak berubah dlm situasi apa pun. Nak jaga hati emak dan mentua, bukan bermakna boleh main cincai dlm masalah aurat, boleh lebih kurang, biar tidur bersesak, terselak sana sini, asal boleh tidur.

Pemisahan lelaki wanita yg bukan mahram tetap kena berlaku dan diutamakan dari soal kekeluargaan. Maka menyedia ruang pemisahan ini wajib atau mengasing dgn menyewa homestay atau hotel, walaupun belanja tinggi tetapi itu lebih baik dari sekali terpandang aurat ipar atau sepupu atau yg lain yg bukan mahram. Bukan sahaja bila balik beraya, bahkan bila berkampung  kerana kenduri kendara. Jangan ambil mudah soal aurat, kasihanilah isteri anda dan anak dara anda, kerana suami juga tetap terseret jika aurat isterinya terdedah jika dia tidak bersedia mengelaknya.

Kisah Tsalabah bin Abd Rahman yg terlihat betis wanita bukan mahramnya,merasa amat berdosa lalu mengasingkan diri ke gua hingga Nabi menemuinya adalah contoh betapa beratnya dosa melihat aurat wanita bukan muhrim (hadis ini dikatakan daif tetapi boleh jadikan teladan). Jangan balik beraya, menggendong dosa.

Jangan peduli sindiran orang yg menyebut, "balik kampung tapi tidur homestay, hotel", kerana mereka mungkin tidak faham kita nak mengelak dari terbuat dosa. Selain itu faktor keperluan untuk mandi manda dan membuang air juga penting kerana itu keperluan hidup yg boleh menjejas kesihatan.

Kesimpulannya, apa juga yg kita buat, jangan sekadar merancang untuk melaksanakannya, tetapi rancanglah supaya apa yg dibuat menjadi kebajikan, apa yg dibuat terelak dari dosa. Bantulah isteri anda dlm memelihara auratnya, bahkan memelihara aurat isteri itu satu kecemburuan yg mandatori dan wajib dilaksanakan. Wallahu a'lam.

Tuesday, 20 June 2017

Cara-Cara Menjawab Soalan Temuduga Dalam Bahasa Inggeris


Assalamualaikum. Ramai diantara graduan amat gerun bila menghadiri temuduga badan2 korporat yang dilaksanakan dalam Bahasa Inggeris. Selain daripada penguasaan bahasa Inggeris yang sederhana atau cukup2 makan je, mereka juga tidak mengetahui teknik dan taktik yang betul untuk menjawab soalan2 yang diajukan oleh panel penemuduga. Fenomena ini selalu membuatkan graduan Bumiputera khasnya merasa bimbang bila nak pergi temuduga. Oleh yang demikian, ramai yang rela bekerja di sektor awam sahaja.

Tapi jangan risau wahai adik2 dan anak2ku. Sekarang Abam Kie akan memberikan sedikit tips bagaimana hendak menjawab soalan2 yang dikemukakan di dalam Bahasa Inggeris. Sila baca dan praktikkannya baik2 ok? Semoga ianya memberikan manfaat. Selamat maju jaya!

1. Why do you want to work in this company? (Kenapa anda ingin bekerja di syarikat ini?)

JAWAPAN SALAH:
“Because I like to work here. I like this job. I love this industry”

APA YANG ANDA PERLU JAWAB:
I’ve always loved administration (contoh bidang kerja yang dipohon) because I am an organized person. I like things to be organized and systematic. I work well under stress so I can handle any kind of task with minimal supervision.

2. Tell us about yourself/ Introduce yourself (Perkenalkan diri anda)

JAWAPAN YANG SALAH:
“My name is Carla. I was born in 22 September 1989 in Sarawak. My mother is a housewife and my father is a teacher. I graduated from UITM in 2013. I studied Business Administration. I have never worked before.”

APA YANG ANDA PERLU JAWAB:
“My name is Carla and I’m 26 years old. I have a degree in Business Administration. Although I haven’t had any working experience, I’ve spent my free time reading business articles and researching about latest business news just to keep me updated. I’m hoping to be given a chance to experience the real world of business”

3. What did you quit your last job? (Kenapa anda berhenti kerja anda sebelum ini?)

JAWAPAN SALAH:
“I quit because my last job was terrible. The workload was so heavy and the boss was so pushy. My previous boss was nightmare”

PERINGATAN: Majikan yang bakal mengambil anda bekerja ini mungkin bakal menjadi bekas majikan anda juga. Jadi, jangan tunjukkan yang anda suka memburukkan majikan.

APA YANG ANDA PERLU JAWAB: “I loved my last job. It taught me so many things and my previous boss has always been helpful. But I quit because I want to experience new environment and broaden my horizon by working in a different company.”

4. Where do you see yourself in five years? (Apa yang anda lihat di dalam diri anda 5 tahun lagi?)

JAWAPAN SALAH:
“Relaxing in Maldives” atau “Being a boss in this company”

APA YANG ANDA PERLU JAWAB:
“I hope to become very well-experienced in what I do and have a better understanding of my field

5. What’s your greatest weakness? (Apa kelemahan terbesar anda?)

JAWAPAN YANG SALAH:
“I tend to put things to the very last minute.”

PERINGATAN: Jangan hanya beritahu kelemahan anda. Tidak salah berlaku jujur tapi haruslah disokong dengan kelebihan anda.

APA YANG ANDA PERLU JAWAB:
“I tend to put things to the very last minute. But I work well under pressure and I personally think that pressure motivates me to work twice as hard and finish my work on time”

6. What salary are you looking for?

JAWAPAN YANG SALAH:
“I hope to get a suitable salary that would be able to support me, living in this economy and in this big city”

APA YANG ANDA PERLU JAWAB:
“I hope to get a salary that is suitable with my qualification and job duties. I also want to be considered based on my working experience”

7. Why should I hire you?

JAWAPAN YANG SALAH:
“Because I’m the best candidate” atau “Because you’re hiring”

APA YANG ANDA PERLU JAWAB:
“I’m a team player, I work well under pressure, and I’m a people person. I can work with all kinds of people and am always willing to learn new things and tackle new challenges.”

* TERIMA KASIH *
;