Monday, 15 October 2018

Apa anda rasa dan buat bila kereta calar?

Monday, October 15, 2018 13

Kdg2 Abam Kie terasa kagum kat pemilik kereta yg x ada kesan calar ni. Bagaimana agaknya dia jaga kereta? Boleh kasi tips penjagaan ke? Kereta Abam Kie ada kesan calar serba sikit. Bila basuh baru perasan. Tak tahu siapa yg buat. Sabar je la. Kereta Proton Preve hitam Abam Kie ni dah 6 thn beli. Baru je habis bayar.

Entah la. Kadang2 kita dah jaga kereta sehabis baik. Nak masuk parkir pun pelan2. Tapi dalam pada berjaga tu pun tercalar gak. Kalau x nak calar-balar rasanya baik diselimutkan aje kereta tu dan simpan dalam garaj. Betul tak?

Pernah satu hari Abam Kie lemparkan soalan ini kepada geng2 cikgu di dalam group Sahabat Guru Malaysia. Mcm2 komen yg abam kie dapat. Ada yang kata lumrah la kereta ni calar. Kalau sikit2 gi polish kat kedai. Jika teruk benar, kena ketuk body n cat baharu.

Bila difikir2 biar la calar sikit2 tu. Semua ni harta dunia. Bukannya buleh bawa ke dalam kubur. Cuma kita sebagai pengguna kereta kenalah jaga kereta tu sebaik mungkin. Kan mahal kereta tu! Ada yg ambik installment sampai 9 tahun! Tapi janganlah kita menjadi hamba kepada kereta tu sampai 1 butir pasir pun x ada atas alas kaki kereta tu! Berpada-pada la. 

Apa pendapat kawan2 jika kereta ada kesan calar? Sila tulis di ruangan komen, OK? Terima kasih.

Friday, 12 October 2018

Keburukan perkahwinan pada usia remaja

Friday, October 12, 2018 12

Sejak kebelakangan ini, Abam Kie melihat peningkatan kadar perkahwinan remaja di Malaysia dan ia menjadi seperti trend untuk anak-anak muda untuk berbuat demikian. Secara amnya, purata umur remaja yang berkahwin adalah antara 15 dan 18 tahun.

Faktor-faktor yang menyumbang kepada perkahwinan remaja adalah cinta, kehamilan remaja, pilihan atau paksaan keluarga, dan sebab-sebab ekonomi, politik atau budaya. Terdapat juga segelintir orang yang menggunakan alasan agama untuk menjadikan perkahwinan itu sah di sisi undang-undang padahal mereka telah melakukan sesuatu yang salah yang membawa mereka untuk bernikah pada usia muda.

Abam Kie percaya bahawa sesetengah remaja yang memilih untuk mengikat tali perkahwinan berbuat demikian kerana mereka sangat menyintai satu sama lain dan mahu berkongsi hidup mereka dengan pasangan masing-masing. Mereka tiba-tiba membuat keputusan untuk mendirikan rumah tangga kerana mereka percaya bahawa apabila mereka berkahwin, semuanya akan menjadi sempurna.

Bagi mereka yang dipaksa oleh keluarga mereka, mereka tidak boleh menentang permintaan keluarga mereka kerana selalunya ibu bapa mereka akan membantu kehidupan mereka sesudah mereka berkahwin.

Bagaimanapun, tanggungjawab besar pada usia muda itu memerlukan remaja untuk mengorbankan kehidupan remaja mereka dan kebebasan untuk meneroka pengalaman baru yang ditawarkan oleh dunia.

Ketika remaja menikah tanpa kerjaya tetap dan pendidikan yang rendah, perjalanan hidup mereka akan lebih sukar daripada yang mereka harapkan. Mereka akan menghadapi banyak tanggungjawab yang mereka tidak akan cukup matang untuk mengendalikan. Pekerjaan yang mereka ada tidak mampu memberi mereka wang yang cukup, menyebabkan mereka bekerja lebih masa atau melakukan kerja sambilan. Apabila remaja menghabiskan banyak masa bekerja di luar rumah, mereka akan kurang fokus kepada satu sama lain. Dari situ, mereka akan mula menyalahkan satu sama lain dan bergaduh dengan lebih kerap.

Dengan kekurangan pendidikan, mereka tidak akan mempunyai peluang untuk meneruskan kerjaya yang lebih baik dan mengembangkan pengetahuan mereka untuk memiliki masa depan yang cerah.

Secara ringkas, perkahwinan mungkin kelihatan menjanjikan kehidupan yang lebih bahagia untuk remaja tetapi faktor negatif jauh lebih besar daripada yang positif. Jadi kepada remaja di luar sana, berfikirlah dengan matang sebelum mendirikan rumah tangga. Jangan ingat benda sedap je selepas kahwin tapi banyak lagi cabaran dan masalah yang perlu dihadapi sebagai pasangan suami isteri dan kemudiannya sebagai ibu bapa pula. 

Jangan gatal nak kahwin awal! Cari kerja dulu, bantu mak ayah. Bila dah stabil tu barulah nikah!

Wednesday, 10 October 2018

Ibubapa dan guru perlu berbincang

Wednesday, October 10, 2018 12

SEKARANG, ibu bapa sering menggunakan media sosial untuk menyerlahkan kejadian anak-anak mereka yang kononnya dipukul di muka atau kepala gara-gara dihukum oleh guru mereka. Sudah pasti dakwaan ibubapa ini amat mengelirukan. Mereka tidak senang dengan cara anak-anak mereka dihukum. Ada juga yang mengambil tindakan undang-undang terhadap guru atas nama keadilan.

Keadaan ini boleh menjadi lebih teruk apabila ia melibatkan dua kaum yang berlainan. Guru akan dituduh menjadi berat sebelah terhadap pelajar-pelajar dari kaum tertentu.

Abam Kie seorang guru TESL yang berpengalaman selama 21 tahun dalam dunia pendidikan secara peribadi tidak menyokong perbuatan menimbulkan kecederaan kepada pelajar tetapi langkah oleh ibu bapa sedemikian telah meletakkan guru dalam keadaan yang tidak baik. Ia juga menghalang guru daripada mendisiplin pelajar kerana mereka tidak mahu mengalami masalah perlu berdepan dengan dengan ibu bapa yang memanjakan anak-anak mereka.

Adalah lebih baik bagi ibu bapa untuk membincangkan isu ini secara profesional dengan pengetua atau guru besar untuk mendapatkan gambaran yang jelas tanpa perlu mengambil tindakan terhadap guru.

Semoga kerjasama erat diantara guru dan ibubapa dapat mengekang masalah disiplin dikalangan remaja sekolah yang makin berleluasa sekarang. Terima kasih.

Monday, 8 October 2018

Jom Minum Susu UHT Fernleaf

Monday, October 08, 2018 16

Sejak kecil lagi Abam Kie suka minum susu terutama sekali susu segar, UHT dan tepung. Memang ada banyak jenama susu di pasaran tetapi Abam Kie tetap memilih Fernleaf sebagai jenama utama susu untuk diminum setiap hari. Kenapa Abam Kie memilih Fernleaf?

Pertama sekali di Fernleaf, lembu tenusu adalah jiwa dalam industri tenusu mereka dan para peladang Fernleaf menjaga lembu tenusu mereka dengan penuh dedikasi. 

Di New Zealand, para penternak Fernleaf mengusahakan ladang mereka secara semulajadi, iaitu memberikan kebebasan kepada lembu tenusu mereka untuk meragut di padang rumput yang subur. Lembu tenusu di sini tidak dikurung di dalam kandang dan diberikan makan rumput oleh pekerja.


Hasilnya, susu yang dihasilkan mempunyai sumber makanan semula jadi kaya dengan kalsium yang mudah diserap dan digunakan oleh tubuh badan. la juga mengandungi banyak nutrien penting lain seperti protein yang berkualiti tinggi, vitamin A dan juga vitamin D. 

Tahukah kawan-kawan bahawa bukan semua lembu tenusu diberi makan rumput? New Zealand dengan tanahnya yang subur, kadar hujannya yang baik dan cahaya matahari yang banyak menjadikannya salah satu tempat yang terbaik di dunia untuk menghasilkan susu. la adalah salah satu negara yang lembu tenusu dapat meragut rumput secara bebas, tanpa terkurung dalam kandang, yang mana rumput penternak ladang Fernleaf adalah rumput yang berkualiti tinggi dan terbaik dari alam supaya mereka dapat menghasilkan susu berkhasiat yang berkualiti tinggi. 

Dengan menghabiskan 90% masa untuk meragut rumput secara bebas pada hari yang cerah, lembu tenusu ladang Fernlleaf secara tidak langsung mendapat kandungan vitamin D yang sihat. Oleh itu, lembu tenusu ladang Fernleaf menghasilkan susu dengan tahap vitamin D yang lebih tinggi berbanding lembu tenusu lain yang sering terkurung di dalam kandang. 


Lembu tenusu di ladang Fernleaf menghasilkan susu secara semula jadi! Dengan rumput yang berkualiti tinggi, iklim yang selesa, udara dan air yang bersih, lembu tenusu Fernleaf menghasilkan susu secara semula jadi tanpa memerlukan sebarang bentuk penggalak susu. 

Pakar tenusu Fernleaf dengan lebih daripada 140 tahun pengalaman dalam perladangan tenusu dan penternak berdedikasi Fernleaf amat bangga dalam kerja mereka, memastikan kualiti tertinggi pada setiap peringkat pengeluaran susu bermula daripada air yang bersih, rumput yang berkualiti tinggi sehinggalah produk sedia untuk diedarkan kepada pengguna. 


Susu UHT Fernleaf 100% Mmmmm memang sesuai diminum oleh semua peringkat umur bagi memastikan badan dan tulang kita akan menjadi sihat dan kuat! Macam Abam Kie sendiri minum segelas susu suam Fernleaf sebelum tidur! Abam Kie percayakan susu Fernleaf kerana ia dibuat dengan 100% susu dari New Zealand!

Buat makluman semua, susu UHT Fernleaf ini didatangkan dalam 3 variasi iaitu penuh krim, rendah lemak dan coklat serta dalam dua pek bersaiz 1 liter dan 200ml.

Tunggu apa lagi? Marilah minum susu UHT keluaran Fernleaf! #FernleafUHT dan #100Mmmmm  

Friday, 5 October 2018

Cabaran Kepada Peniaga Online

Friday, October 05, 2018 16

Dalam bisnes ni..orang pm tak jadi beli tu biasa.☺
Kita pm dia, dia senyap seribu bahasa tu biasa.
Kata nak bank in tapi tak tak juga bank in tu..biasa.☺
Tanya kita dua tiga empat kali , tp x beli , then malu agaknya dia remove kita tu biasa....
Ada yang kata tunggu gaji beli..tak beli juga tu biasa..
Yang LUAR BIASA tu bila awak terus buat, terus usaha, terus niaga
Terus promote tanpa jemu.
Suatu hari pasti akan ada hasilnya.....

Customer tak jadi beli dengan awak...x pe, jgn stop  promote... In Sha Allah kena masa yg sesuai Allah bagi rezekinya. ☺️

Rezeki tu ada…

✅PERCAYALAH...
✅BERUSAHALAH...
"PASTI AKAN ADA HASILNYA."

Allah Maha Pemurah
percaya semua yg berlaku dgn izinNya.

Motivasi untuk peniaga online macam Abam Kie juga yang sekali-sekala menjual barangan terpakai di mudah.my.

Wednesday, 3 October 2018

Pengalaman Membuat Getah Keping Semasa Kecil

Wednesday, October 03, 2018 14

Ketika melayari internet, Abam Kie terjumpa gambar mesin getah.. Tiba-tiba terkenang kembali saat-saat ketika bersama Allahyarham ibu di Kampung Tandak, Machang, Kelantan hampir 40 tahun yang lampau. Dah tua kan Abam Kie ni? Seingat abe kie, ibu menoreh getah di kampung sebelah untuk menyara kami adik-beradik. Pada tahun 70an dan 80an dulu itulah punca pencarian ibu. Ayah menanam padi. Kekadang dia membuat rumah. Dapatlah membesarkan kami 6 beradik.

Pagi2 lagi ibu dah pergi menoreh. Mujurlah dia ada kebun sendiri. Selesai menoreh, ibu akan mengandar dua baldi susu getah itu balik ke rumah. Rasanya dekat 2km gak la ibu kena merentasi ladang getah dan sawah padi sebelum tiba di bangsal mesin getah di rumah.

Sememangnya ibu mempunyai sebuah pondok memproses getah keping di belakang rumah dengan tempat menyidai getah keping untuk dikeringkan. Ada dua jenis mesin iaitu mesin licin dan mesin bunga. Kadang2 mesin2 tersebut digunakan juga oleh jiran-jiran yang berhampiran dengan rumah kami tanpa dikenakan apa-apa sewa atau bayaran… satu semangat kerjasama dan tolong menolong yang patut diteruskan oleh kita hingga ke hari ini…

Proses membuat getah keping memang rumit. Sebab tu agaknya orang sekarang tidak lagi berminat untuk membuat getah keping.

Nak tahu langkah-langkah membuat getah keeping? Meh abam kie ceritakan berdasarkan pengalaman abe kie membantu ibu semasa kecil.

1. Mula2 sekali getah cair dikutip selepas ditoreh.

2. Susu getah dikumpulkan dan dimasukkan ke dalam acuan (satu bongkah zink 4 segiempat tepat). Ia dicampur cuka getah (sejenis asid) lalu dikacau untuk membekukan getah tersebut.

3. Selepas getah beku, ia dikeluarkan dan dilenyek dengan tapak tangan. 

4. Seterusnya kepingan getah itu dimesin. Ada 2 jenis mesin, iaitu mesin licin dan bunga. Mula-mula getah itu dimasukkan ke dalam mesin licin beberapa kali untuk menipiskannya. Selepas itu ia dilalukan ke dalam mesin bunga (jalur). Kenapa kena masukkan ke dalam mesin bunga? Sebab x nak bagi kepingan getah itu melekat la bila dijemur dan disusun bertingkat2! Selalunya Abam Kie akan membantu memusing mesin itu sambil ibu memasukkan kepingan getah ke dalam mesin.

5. Hasilnya getah keping tersebut berbentuk 4 segi lebar dan berjalur seperti bunga tayar kereta.

6. Akhirnya ia dikeringkan atau disalai dalam 3 ke 4 hari. Setelah kering, getah boleh dijual kepada peraih di kampung kami.

Dulu abam kie suka menolong ibu memproses getah keping dengan mengacau getah cair yang dicampur dengan cuka getah hingga beku. Selepas itu abam kie meratakan getah sebelum dimesin. Hmmm.... seronok sangat pengalaman tu… tapi semua tu dah tinggal kenangan.. ibu sudah meninggal pada tahun 2002 manakala mesin2 getah tu ayah dah jual sebab ibu dah tak larat menoreh lagi beberapa tahun sebelum dia meninggal…

Bila fikir-fikir balik, memang susah orang dulu-dulu bekerja… awal pagi bangun menoreh… Lepas tu kutip susu getah dan diproses pula menjadi getah keping…

Kini dengan teknologi yang baru, kerja menjadi mudah dan lebih cepat… penoreh getah menoreh dengan menggunakan mesin penoreh.. susu getah cair atau getah skrap dikutip dan terus dijual tanpa perlu melalui kerja-kerja yang merumitkan.

Budak2 zaman sekarang x dapat lagi pengalaman hidup susah mcm kami, generasi yang lahir pada awal 70an. Betul tak?