Monday, 23 April 2018

Binalah rumah sekadar tempat berlindung

Monday, April 23, 2018 8

Pada bulan lepas Abam Kie ada gi dengar ustaz berceramah di Masjid Tanah Merah ni. Ustaz tu kata: "Buat apa mu dok simpan duit banyak2? Untuk anak cucu ustaz. Anak2 cucu mu ada rezeki masing2. Di usia tua, duit simpanan mu tak dapat menolong pun dalam kubur. Ada duit, baik mu menderma atau mengembara untuk melihat ciptaan Allah😊😊. Meme pun abe kie bercadang nak travel around the world bila dah pencen daripada mengajar nanti. Nak kenal negara orang. Masa tu nak gi dengan isteri je. Nak honeymoon tanpa campur tangan anak2 dan cucu. In Shaa Allah, kalau dipanjangkan umur dan diberikan kesihatan tubuh badan.... Aamiin.....

Seketika kemudian Abam Kie teringat pesanan ibu yang meninggal dunia pada tahun 2002. Pesanan arwah ma membuatkan abam kie tersentak! Apa kata dia sebelum dia dijemput Ilahi?

"Ingat, abe kie. Kadang-kadang orang beli rumah, mereka terlupa yang umur dia makin lama makin meningkat tua. Tenaga kita pun bukan semakin bertambah."

Berapa ramai orang yang beli rumah dua tingkat, tiga tingkat, akhirnya cuma guna bilik kecil di tingkat bawah dan yang paling hampir dengan tandas.

Katil yang tinggi dan mewah, turun ke lantai. Dapur yang diubahsuai berpuluh ribu diganti dengan meja makan 20x40 inci tepi katil. Kolam renang cuma mampu dilihat. Besen berisi kain buruk yang diletak di tepi katillah kolam renang kita.

Kita fikir nak senangkan anak-anak, tapi bila kita tua dan mati, anak-anak dah ada rumah sendiri. Rekabentuk rumah 30 tahun akan dtg tak sama dgn sekarang. Taknak mereka duduk rumah pusaka. Akhirnya dijual. Kalau rambang mata silap-silap pusaka kita jadi fitnah bergaduh sesama saudara.

Ambillah jalan sederhana. Beli rumah yang cukup-cukup untuk kita berselisih bahu dengan ahli keluarga. Lebih mesra. Bukan yang 10 kali laung pun tak muncul-muncul depan muka. Lebihan duit yang ada, binalah rumah mewah utk keluarga kita di syurga sana."

Demikianlah perkongsian yg cukup hebat untuk kita semua.  *Allahuakbar!!!*

Friday, 20 April 2018

Kenangan membakar biji gajus semasa kecil

Friday, April 20, 2018 15

Assalamualaikum. Kawan2 kenal tak dengan buah gajus, janggus, jambu golok atau ketereh? Mesti kenal kan? Pada zaman kanak2 dahulu sekitar tahun 70an hingga 80an, pokok ketereh tumbuh melata di kampung Abam Kie, terutama sekali berdekatan dengan perkuburan. Mungkin tanah di situ sesuai untuk tumbesaran pokok ketereh kot? Satu lagi kawasan yg banyak tumbuh pokok ketereh ialah di kawasan beris atau berhampiran pantai seperti di Bachok dan Pasir Puteh, Kelantan. Cuma pada masa kini pokok2 ketereh semakin berkurangan berbanding zaman dahulu. Seperti juga pokok kemunting dan jambu batu butir banyak yang isinya berwarna pink pun sudah hampir pupus. Sedihnya abam kie rasa.


Sebenarnya banyak kegunaan buah ketereh ni. Buahnya boleh dimakan ccolek atau masak lemak. Tapi kami kanak2 pada zaman itu kurang menyukainya kerana rasanya yang kelat, bergetah dan berair bila digigit.Tapi biji ketereh ni memang menjadi kesukaan kami la. Biasanya buah ketereh ni akan gugur ke tanah dalam kuantiti yang banyak. Bila sudah berlambak di bawah pokok tu kami pungut dan pulas bijinya. Lalu dikumpulkan di dalam bekas atau tin kosong. Kemudian kami menjemurnya agar getah biji ketereh tu kering.


Bila sudah kering maka bolehlah biji2 ketereh itu dibakar. Biasanya kami membakarnya pada lewat petang. Macam pesta pula bila kami adik-beradik berhimpun dan bersama2 membakarnya di atas kepingan zink. Bila dibakar maka getah biji ketereh akan mengalir keluar lantas membakarnya dengan lebih marak lagi sehingga keluar letusan api.


Bila sudah cukup hitam maka kami alihkan kepingan zink tu. Api kena tengok juga sebab takut hangus rentung biji ketereh kami dibakarnya. Agak2 sudah masak isi dalamnya maka boleh la pergi ke proses seterusnya.


Kami akan menggunakan puntung kayu api untuk mengetuk biji2 ketereh itu bagi mengeluarkan isinya. Sekeping papan keras atau kayu digunakan sebagai pelapik atau alas. Tangan dan jari memang dah sah la hitam selepas mengetuk biji2 ketereh ni. Hah! Tengok kat gambar atas tu dah hampir penuh sebesen isi biji gajus yg telah dibuang kulitnya.


Hmmm....bila dah siap mengetuk maka tibalah masa untuk makan! Sesungguhnya biji ketereh ni memang sedap dimakan sebagai snek sambil menikmati kopi cap badak sebagai minum petang. 

Huh! Terasa nostalgia sungguh bila mengingati saat membakar biji gajus ini. Masa merubah segalanya. Sekarang ni tak perlu lagi membakar dan mengetuk bagai. Kalau nak makan biji gajus atau 'cashew nut' boleh aje beli di dalam pasar di Kelantan ni. Biji2 gajus yg dibakar atau digoreng hasil keluaran negara Thailand memang banyak di pasaran cuma harganya tu la yang mahal. Kalau balik atau berkunjung ke Kelantan jangan lupa beli dan bawa balik cashew nuts, OK?


Inilah rupa cashew nuts yang diimport dari Thailand...


Wednesday, 18 April 2018

Panduan pemakanan sihat

Wednesday, April 18, 2018 12

Assalamualaikum. Pada hari ini Abam Kie ingin berkongsi panduan pemakanan sihat dengan rakan2 blogger yg dhormati sekalian. Di Malaysia sekarang ni ramai orang mati awal sebab banyak makan, bukannya tak cukup makan seperti di Ethiopia tu! Selepas habis baca tu, tolong forward atau kongsi di laman sosial kwn2. Kalau rajin tu, silakan tuliskan komen, OK? Terima kasih.

01. Sering makan sewaktu hendak tidur boleh mengakibatkan kanser perut kerana perut tidak dapat istirahat

02. Hanya boleh makan 4 biji telur setiap minggu, selebihnya tidak baik.

03. Jangan makan tongkeng ayam kerana ia mengandungi karsinogen (penyebab kanser).

04. Makan buah seharusnya sebelum makan, bukan selepas makan.

05. Saat haid/uzur/datang bulan jangan minum teh apalagi teh hijau, sebaiknya makan sesuatu yang boleh menambah darah

06. Jangan terlalu banyak minum susu kacang soya.

07. Makan tomato sebaiknya selepas makan, jangan semasa perut kosong

08. Tiap pagi bangun tidur minum 1 gelas air putih kerana dipercayai boleh mencegah batu hempedu dan kanser.

09. 3 jam sebelum tidur jangan makan lagi kerana akan menyebabkan obesiti.

10. Jangan minum teh susu atau (teh tarik/bubble tea) kerana tinggi kalori, tinggi lemak, tidak bergizi dan boleh mengakibatkan darah tinggi dan kencing manis

11. Jangan makan roti yang baru keluar dari oven

12. Charger jangan dekat tempat tidur, harus berjarak 30 cm atau lebih

13. Tiap hari minum air 10 gelas boleh hindari kanser.

14. Siang hari harus banyak minum air putih, malam hari harus sedikit minum air putih

15. Minum kopi jangan melebih 2 cawan per hari, boleh menyebabkan insomnia dan penyakit perut.

16. Jangan makan makanan yang tinggi lemak kerana ia memerlukan 5 - 7 jam pencernaan, mengakibatkan darah terpusat pada pencernaan dan mengakibatkan ngantuk kerana otak kekurangan bekalan darah

17. Setelah jam 5 petang jangan makan banyak kerana tubuh kita tidak perlukan banyak kalori

18. Memakan 10 jenis makanan sihat seperti ikan laut dalam, pisang, limau barli, roti gandum penuh, sayur bayam, bawang putih, labu, susu rendah lemak, daging ayam dan buah ceri.

19. Kurang tidur menjadikan otak tumpul, biasakan tidur siang boleh awet muda!

Demikian panduan pemakanan sihat dari Abam Kie. Semoga ianya bermanfaat.

Monday, 16 April 2018

SEGMEN BLOGLIST 2018 BY THISNI3ZA

Monday, April 16, 2018 10
Assalamualaikum. Memandangkan ramai rakan blogger yg masih mengalami Monday Blues maka pada hari ini Abam Kie nak update blog dengan menyertai segmen oleh Puan Nieza. Nak menaip entri terbaharu pun mood ke laut. Kebetulan Nieza ajak join sama maka abam kie pun setuju la sbb kita sesama blogger ni kena sokong satu sama lain. 

Moga2 blog abam kie ini akan tersenarai di blog list Nieza bagi tahun ini. Hmmm.... kalau Nieza bagi hadiah kpd peserta2 bertuah lagi molek rasanya. Betul kan?

OKlah, kpd kwn2 yg nak memeriahkan segmen Puan Nieza ini, sila klik banner di atas. Good luck to all of us!

Friday, 13 April 2018

Why Do My Pupils Play Truant?

Friday, April 13, 2018 8

I am teaching English Language to the last class in Form 5. I should call this class as 5 XYZ. Being given the responsibility to teach these low achievers is certainly a burden for me as their predecessors did not produce good results in the 2017 SPM with only 3 of them managed to pass the English Paper.

Despite being in Form 5, I cannot use the specified syllabuses for fear that they are unable to understand my lesson. As a result, I have to resort to using a primary school English syllabus to engage them in my lessons. Little did I know that the boys especially, could hardly understand my words although I use simple English during lesson. In contrast, the girls seem to be more attentive and give their full cooperation.

One Thursday afternoon, I noticed that five boys were missing from my class. Their classmates told me that they were hiding in the computer lab right after the previous lesson. I waited for them for thirty minutes but they did not show up. Wow! I’ve got an idea. I would make an announcement through the public address system. So I went down to the school office to call them in. However, they were so stubborn that they only appeared 10 minutes before the lesson was over. As a punishment, I gave the five strokes of rattan each on their buttocks with the hope that they would turn over a new leaf. But they never listened to me. This morning, another three boys from the same group skipped my lesson to join their lower form friends in the canteen.

The big question is, how can I eradicate this truancy among my SPM candidates who are not aware of the importance of English in their life?

Wednesday, 11 April 2018

Gara-Gara Tidak Makan Nasi Lauk Telur Kicap

Wednesday, April 11, 2018 22

" Syg.... you nk mkn apa? " soal si lelaki.

" I nak makan seafood, I suka sgt....." balas si gadis. Raut wajah lelaki tu berubah mendung. 

" Sorry syg.. Mak I masak lauk ni je, nasi, telur, kicap je.. Ini je yg mampu Mak I sediakan utk you." Balas lelaki itu rasa serba salah. Lalu membuka tudung saji di atas meja di hadapan mereka. Gadis yg tadi begitu manja terus bertukar berang, wajahnya kemerahan ....

" Ehh... ini jer ke yg Mak kau masak untuk aku? Alah kalau setakat ni baik x payah susah-susah nk undang org datang rumah!! Buat malu jer..." Balas gadis itu penuh sinis. Lelaki muda itu tersentak... Gadis itu lantas berlalu sambil mencapai beg tangannya. Tiba-tiba terdengar lelaki itu ketawa terbahak-bahak. Gadis itu menoleh..

" You..I gurau jer lah. I tau la selera you. Mak I dah masak macam-macam! Tu ada kat ruang meja utama tu...Ahahaha..." Lelaki itu terus ketawa. Gadis itu terus tersenyum.

"You ni, suka tau gurau...eee...geramnya.." gadis itu merengek manja. Gadis itu terus menarik tangan lelaki itu.."Jom.."

" Ehh..jap. Nak ke mana?" Soal lelaki itu.

" Ehh you ni, nak makan laa, I dah lapar ni..." kata gadis tu.
Lelaki itu tersenyum pahit.

" Aku rasa aku dah buat satu kesilapan besar. Betul cakap mak..kalau nak cari isteri, carilah yg boleh makan nasi berlaukkan telur dan kicap, kalau mkn semua itu tanpa merungut, In sha Allah dialah calon yg terbaik yg boleh menerima kita disaat kita jatuh, bukan saja disaat kita senang..." Gadis itu tergaman....lelaki itu tersenyum...

"Maaf.... kau bukan calon isteriku..... Kau bukan gadis yg selayaknya utk menjadi menantu kpd ibu ku.....kau boleh pergi skrg......kita putus..." Gadis itu tergaman, gadis itu merayu.....tapi lelaki itu tetap dgn keputusannya. Si ibu sdg memerhati dari kejauhan, air mata si ibu menitis. Akhirnya gadis itu berlalu dgn keadaan yg penuh 1001 penyesalan....

Moral of the story: Nak cari teman hidup, carilah yg boleh menerima kita seadanya.. dlm keadaan susah dan senang, yg paling penting carilah yg boleh menerima dan menghormati ibu kita... In Shaa Allah... bahagialah hidup kita nanti....

(Sekadar renungan bersama)

kredit cintaku wardah ze