d ZUKI DIN: Up Close and Personal


Tuesday, 3 March 2015

Pantun harga petrol naik


Harga petrol mulai naik 25 sen sejak 1 Mac lalu. Maka beraturlah kereta di stesen2 minyak bagi mengisi petrol sebelum tghmalam 1 Mac lalu. Patutlah peniaga2 x nak turunkan harga barang sebab mereka tahu harga petrol mesti naik punya. Oleh itu abe kie ingin berkongsi satu pantun tentang isu minyak naik ni. Pasti ada yg terasa kan?
Ku sangka panas kekal ke petang..
Ghupanya hujan di tengahari,
Ku kecapi nikmat penjimatan 20 sen
Tapi dirembat balik 5 sen.

Belum sempat peniaga turunkan rege..
Dah mula bercatu mcm mana nak naikkan lagi rege,
BR1M lambat lagi nak merasa,
Psl menteri kata BRIM setahun sekali aja..

Datang April nanti sume kena April fool..
Pasal rege sume tambah 6% shj,
Kukecapi nikmat 20 sen sekejap shj
Psl rakyat kena dahulukan kutipan cukai utk
Pencapaian negara...

TOL pun dah dichop jihad utk negara
Tak yah dah gi syria, palestine dan seumpamanya
Jom pakat suh sume nak berjihad mai dok negara kita
Psl jihad dah senang guna duit jer..
Tok sah dok susah gadai nyawa angkat senjata

Sunday, 1 March 2015

Demam dan batuk selepas banjir


Seperti yang semua orang maklum banjir besar melanda Pantai Timur pada penghujung tahun 2014 yang telah mengakibatkan kerosakan besar terutama sekali di Kelantan. Kini setelah dua bulan bencana itu berlalu, kesan2 peninggalannya masih ada. Abe Kie terutamanya sudah empat hari mendapat MC sehingga bulan Februari ini. Pada bulan Januari abe kie telah demam, selsema, sakit kepala dan batuk gara2 terhidu debu dan habuk semasa membersihkan rumah. Persekitaran udara kotor di luar juga memburukkan lagi keadaan.

Kemudian pada bulan Februari pula abe kie mengalami masalah kesihatan yang sama dimana tonsil abe kie telah bengkak menyebabkan suhu badan meningkat. Selain daripada itu, abe kie juga mengalami batuk berterusan, selsema dan sakit kepala. Terus abe kie pergi berjumpa doktor di klinik dan Alhamdulillah abe kie dibenarkan cuti sakit selama dua hari. 

Keesokan harinya isteri tersayang pula terkena demam kerana mendapat jangkitan dari abe kie. hehehehe...jika semasa abe kie demam kak wan yg menjaga abe kie, kini bila dia demam, abe kie pula yg kena jaga dia. Tolong-menolong amalan mulia kan?

Jadi kpd kwn2 yg terjejas kerana banjir baru2 ini diharapkan dpt menjaga kesihatan masing2 agar tidak mengganggu urusan kerja dan sebagainya. Aamiin...


Wednesday, 25 February 2015

Kaki Alis Terseliuh Dan Dia Separuh Lumpuh


Pada petang Ahad lalu, anak kedua Abe Kie iaitu Alis telah terjatuh dan terseliuh kaki kanannya semasa bermain-main di rumah jiran. Dia balik dan mengadu kepada abe kie bahawa dia tidak boleh berjalan lagi. Risau sungguh abe kie. Dia hanya mampu mengesot dan merangkak untuk bergerak di dalam rumah. Begitu sukar untuk abe kie mengangkat Alis kerana beratnya sudah mencecah 64kg.



Pada keesokan harinya abe kie dan mami membawa Alis ke hospital untuk mendapatkan rawatan. Terpaksalah abe kie mengambil cuti pada hari tersebut. Adik kepada Alis iaitu Alin pun turut sama. Apabila tiba di hospital, Alis dibawa ke unit kecemasan untuk pemeriksaan. Kemudian kakinya di x-ray sebelum dibalut dengan bandage. Menjelang tengahari barulah semua urusan selesai.

Doktor memberikan cuti sakit selama 15 hari kepada Alis. Sementara itu dia akan tinggal bersama mami manakala Alin dan kakaknya, Anis akan dijaga oleh abe kie dan ummi. Kami bercadang mahu membawa Alis berjumpa dengan tukang urut untuk memulihkan kakinya yang terseliuh itu. Doakan yang terbaik untuk Alis, ya? Terima kasih. 
;