Wednesday, 13 June 2018

Siapa mahram kita?

Wednesday, June 13, 2018 12

Assalamualaikum. Nak dekat Raya ni marilah kita saling ingat mengingatkan. Abam Kie rasa entri ini amat berguna kepada kita apabila menziarahi kaum keluarga, saudara mara dan sahabat handai semasa Hari Raya Aidil Fitri. Maklumlah kan....bila lama x berjumpa dgn waris teruja nak bersalaman. Tapi tunggu dulu! Jangan sebarang hulurkan tangan kepada mereka! Baca dulu pos abam kie kali ini. Semoga ianya bermanfaat.

Siapakah yang bergelar *Bukan Mahram* yang kita *TIDAK BOLEH* bersalaman:

*A) Jika kita seorang Lelaki:-*

1. Isteri kepada adik beradik bapa
2. Isteri kepada adik beradik emak
3. Adik beradik perempuan bapa mertua
4. Adik beradik perempuan emak mertua 
5. Anak perempuan adik beradik isteri
6. Kakak ipar
7. Adik ipar perempuan
8. Sepupu perempuan
9. Sepupu ayah (perempuan)
10. Sepupu emak (perempuan)

*B) Jika kita seorang Perempuan:-*

1. Suami kepada adik beradik bapa
2. Suami kepada adik beradik emak
3. Adik beradik lelaki bapa mertua
4. Adik beradik lelaki emak mertua 
5. Anak lelaki adik beradik suami
6. Abang Ipar
7. Adik Ipar Lelaki
8. Sepupu Lelaki
9. Sepupu Ayah (lelaki)
10. Sepupu Emak (lelaki)

*Ada yang tidak tahu. Dan kadangkala kita terlupa. Nampak macam boleh tetapi sebenarnya  TAK BOLEH.*

*Jadi sekarang dah tahu...minta minta la sampaikan pula pada saudara2 dan sahabat2 kita*

Selamat Hari Raya Aidil Fitri, Maaf Zahir dan Batin dari Abam Kie sekeluarga. 

Monday, 11 June 2018

Kenapa majlis iftar di hotel tidak semeriah dulu?

Monday, June 11, 2018 19

Memasuki hari ke 26 Ramadhan ini, dengar citer kwn-kwn tak tahu la betul ke idak kebanyakan buffet ramadhan di hotel mewah tidak mendapat sambutan seperti tahun-tahun sebelum ini.. Separuh penuh pun tak sampai..Mungkinkah sebab?:
.
1. Harga yg terlampau mahal la ni ada yg sampai rm185 per pax. sapa larat nak makan dan nak bayar? Dalam masa yg singkat sempat ke nak melahap semua hidangan favourite yg disediakan? Tapi kalau x makan rasa rugi la pulak bayar sampai RM185 kan? Silap2 mati kerana makan terlalu banyak la pulop!

2. 25 Kementerian yg ada dulu tp la ni ada 10 saja baru dan semua belum stabil lagi jadi takde org nak menganjurkan iftar mcm biasa? Ada logik tu jugak! Daripada buat majlis iftar besar2an, baik je bayar peruntukan tu untuk bayar hutang negara yg berjumlah 3 trillion ringgit tu!

3. Byk sykt dah lebih 3 bulan lepas tak dpt collect payment lagi sbb negara jalani PRU jadi pembekal dan subcontractor pun x de bajet nak belanja org berbuka.

4. Byk sykt perunding yg projek kena stop dan dlm tidak ketentuan projek mana nak belanja sgt?

5. Byk lagi kot sebab musababnya harap ia sementara saja, kalau ekonomi tak gerak byk pihak yg akan susah juga, Dah la bonus raya kakitangan awam untuk gred 41 ke bawah je tahun ni! Huwaaa!!!!


Mujur la abe dan keluarga dijemput menghadiri majlis iftar Kelab Staff Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) Parlimen Machang yang diadakan di Restoran Syam, Jalan Hospital, Kota Bharu pada 23 Ramadhan lepas. Dapat la merasa makan di restoran mewah biarpun terpaksa bersesak2 dengan ratusan tetamu lain. Makananya lazat sekali. Kira berbaloi la bayar RM250 semeja dikongsi 8 orang. Makan mana2 pun sama aje cuma kita nak suasana dan aura tu aje. Kalau makan di hotel sudah tentulah mahal sebab kita kena bayar untuk suasana dan aura mewah tu, kan?

Apa2 pun makan la sekadar untuk meneruskan kelangsungan hidup, bukannya melahap sampai tak ingat dunia!

Friday, 8 June 2018

Beg Kembara Eksklusif Suede Boleh Lipat

Friday, June 08, 2018 12

Assalamualaikum kawan-kawan yang dihormati sekalian! Pernah tak semasa kawan2 pergi jalan2 pas tu baru perasan beg dah penuh dengan pakaian dan barang2 lain? Contohnya kalau pi Langkawi la mudah... Pi sana bawa satu beg tapi bila balik ke Tanah Besar pula dengan beberapa buah beg pulak! Maklumlah kan shopping sakan sampai tak ingat dunia!

Tapi kalau nak beli beg satu lagi di sana rasa macam x praktikal la sebab besar dan makan ruang. Nah! Sekarang abam kie ada jalan penyelesaiannya. Sebuah syarikat yang berpangkalan di Ipoh, Perak bernama PTT Outdoor kini melancarkan Beg Kembara Eksklusif Suede Boleh Lipat  (Exclusive Foldable Suede Travel Bag) khas untuk kita yang nak balik kampung pada Aidil Fitri nanti.  Kalau nak tahu syarikat ni memang pakar dalam menjual barangan dan pakaian untuk aktiviti outdoor dan pengembaraan di Malaysia. Cakap aje apa yang kita nak, semuanya ada! Semuanya boleh dibeli secara dalam talian. Mudah kan?



Beg Suede ini didatangkan dalam 4 warna berbeza yang pasti menarik minat kawan2 untuk membelinya iaitu oren, biru, kelabu gelap dan kelabu muda. Memandangkan sekarang dah masuk musim cuti sekolah dan perayaan, memang sesuailah untuk kita membelinya. Cadangan abam kie, bila nak balik kampung tu, masukkan saja beg suede ni ke dalam beg besar dahulu sebab ia boleh dilipat. Bila nak balik ke bandar boleh la buka beg suede ni sebagai beg tambahan. Hmmm.... memang la beg ni sesuai menjadi beg 'spare' sebab sekembali ke bandar nanti pasti banyak barang yang dibeli di kampung. Letak je semua sekali ke dalam beg suede ni. Habis cerita!


Saiz asal beg Suede ini ialah 18cm X 20cm. Tapi apabila dibuka ia akan menjadi 35cm X 45cm! Banyak tu ruang baharu yang kita dapat! 🙂


Gambar di atas menunjukkan bagaimana nak melipat beg Suede ni. Mudah je kan jika ikut langkah2 yg ditunjukkan. Selepas dilipat ia menjadi amat kecil dan boleh memuatkan barang2 sehingga 7kg dan sudah tentu boleh dibawa masuk ke dalam kabin AirAsia tanpa masalah!


Inilah rupanya beg Suede yang abam kie terima dan sudah dilipat kembali.

http://www.pttoutdoor.com/shop/exclusive-suade-foldable-travel-bag/

Bersempena dengan Hari Raya Aidil Fitri yang bakal menjelang pada 15 June 2018, pihak PTTOutdoor akan memberikan diskaun sebanyak RM5 bagi setiap Beg Kembara Suede yang dibeli menerusi atas talian. Bagaimana nak dapatkan diskaun ini? Pertama sekali, klik banner di atas tu. Lepas tu bila check out tu masukkan kod RAYA5 untuk melayakkan diri kawan2 mendapat diskaun  RM5 tu. Tawaran ini khusus bagi pembaca2 setia blog Abam Kie aje, tau! Jangan kata Abam Kie tak payung!

Kalau x reti nak klik banner di atas tu, klik je pautan di bawah ini. Jangan susah2... OK?

http://www.pttoutdoor.com/shop/exclusive-suade-foldable-travel-bag/

Untuk sebarang pembelian dan maklumat lanjut, sila layari :-

Laman web
http://www.pttoutdoor.com/

Facebook
http://www.facebook.com/pttoutdoor

Instagram
http://www.instagram.com/pttoutdoor/

Wednesday, 6 June 2018

How To Make Malaysia A Better Place To Live?

Wednesday, June 06, 2018 6

Here's what you as a citizen can do to make Malaysia a better place. New government, new habits, new era. You can make a difference in rebuilding this beautiful nation.

1. Be fluent in Bahasa Malaysia and English. Both spoken and written. Mother tongue languages such as Chinese or Tamil should come in third. No excuses. 

2. Stand on the left side of escalators not just in train stations but everywhere including shopping malls.

3. Wait for people to exit the train or lifts before entering.

4. Clear your trays after eating at McD an KFC. Takes 2 minutes only.

5. Stop speaking Chinese when there are non-Chinese speakers around you for discussions and meetings. Learn to be tolerant.

6. Use signals when making a turn or switching lanes.

7. Stop offering bribes to police for weed or traffic offences.

8. Stop setting up canopies outside your house when you have parties. Set the canopy inside instead. Don't block the roads for your neighbors. This is our country not just yours.

9. Say please and thank you. Or Sila dan Terima Kasih.

10. Greet your bus drivers, cashiers and restaurant workers. Simple Hi is powerful enough.

11. Spot a pot hole or faulty streetlight, spend 5 minutes to lodge a report to your respective local council via online. It's easy. We all need to spend some time and energy to make our neighborhoods a better place to live. 

12. Report dirty restaurants to local councils too. Make use of your power as a rakyat and ratepayer. Lodge reports to respective agencies. All can be done online now.

13. Stop racial stereotyping people.

14. Learn to be on time. Mahathir is 93 years old and he's always on time. What's your excuse?

15. Stop for pedestrians on the road. 

16. Learn to separate your house waste. Recycle more.

17. Spend more time volunteering, join NGOs.

18. Stop littering. Start to flush after you're done in the toilet.

19. Use helmets if you're riding a bike. 

20. Don't smoke if there are non-smokers around you. Learn to respect.

21. Stop putting race requirements in job postings and properties rental.

Share this to everyone. No point having a new government if old habits don't die. Change starts from you. Yes you, the Rakyat of new Malaysia.

Credit to Hannah Yeoh

Monday, 4 June 2018

9 Siti yang patut menjadi contoh para muslimah

Monday, June 04, 2018 13

Assalamualaikum. Pada kali ini Abam Kie ingin berkongsi satu artikel yang menarik khusus buat kaum muslimah sekalian. Semoga ianya memberikan inspirasi kepada kalian untuk mencontohi 9 orang siti yang terhebat dalam sejarah Islam sepanjang zaman. Semoga ianya bermanfaat. Terima kasih.

1. Siti Khadijah
– Beliau merupakan isteri Rasulullah s.a.w yang melahirkan anak-anak Rasulullah, setia dan menyokong Rasulullah walaupun ditentang hebat oleh orang-orang kafir dan musyrik, menghantarkan makanan kepada Baginda ketika Baginda beribadat di Gua Hira’. 

2) Siti Fatimah
– Anak Rasulullah yang tinggi budi pekertinya. Sangat kasih dan setia kepada suaminya Ali karamallahu wajhah walaupun Ali miskin. Tidur berkongsikan 1 bantal dan kadang-kadang berbantalkan lengan Ali. Rasulullah pernah berkata aku tidak akan maafkan kamu wahai Fatimah sehinggalah Ali maafkan kamu. 

3) Siti Aishah
– Beliau isteri Rasulullah yg paling romantik. Sanggup berkongsi bekas makanan dan minuman dengan Rasulullah. Di mana Nabi s.a.w minum di situ beliau akan minum menggunakan bekas yang sama. 

4) Siti Hajar
– Isteri Nabi Ibrahim yang patuh kepada suami dan suruhan Allah. Sanggup ditinggalkan oleh Nabi Ibrahim atas suruhan Allah demi kebaikan. Berjuang mencari air untuk anaknya Nabi Ismail (Pengorbanan seorang ibu mithali). 

5) Siti Mariam
– Wanita suci yang memang pandai menjaga kehormatan diri dan mempunyai maruah yang tinggi sehingga rahimnya dipilih oleh Allah s.w.t untuk mengandungkan Nabi Isa. 

6) Siti Asiah
- Isteri Firaun yang tinggi imannya dan tidak gentar dengan ujian yang dihadapinya daripada Firaun Laknatullah. 

7) Siti Aminah
– Wanita mulia yang menjadi ibu kandung Rasullullah. Mendidik baginda menjadi insan mulia. 

8) Siti Muti’ah
– Isteri yang patut dicontohi dan dijanjikan Allah syurga untuknya kerana setianya kepada suami, menjaga makan minum, menyediakan tongkat untuk dipukul oleh suaminya sekiranya layanannya tidak memuaskan hati dan berhias dengan cantik untuk tatapan suaminya sahaja. 

9) Siti Zubaidah
– Wanita kaya dermawan yang menjadi isteri Khalifah Harun Al-Rashid. Sanggup membelanjakan semua hartanya untuk membina terusan untuk kegunaan orang ramai hanya niat kerana Allah s.w.t.

Friday, 1 June 2018

Keputusan Cabaran Pengomen Tegar Blog Abam Kie 2018

Friday, June 01, 2018 27

Assalamualaikum. Baru-baru ini Abam Kie ada menganjurkan Cabaran Pengomen Tegar Blog Abam Kie 2018 dan hari ini tibalah masanya untuk Abam Kie mengumumkan para pemenang cabaran tersebut. Tiga pemenang pertama akan menerima sebuah buku dan kad raya manakala empat pemenang seterusnya akan mendapat sekeping kad raya dan topup bernilai RM5. Hadiah2 ini diberikan kerana kesudian dan keprihatinan kawan2 yg sudi menulis komen di blog abam kie biar pun seayat cuma. Terima kasih banyak2. Mungkin hadiah ini tak semahal mana tapi ia cukup berharga kan? Maklumlah kan, skrg ni dah sedikit orang nak mengirimkan kad raya kan? 

Baiklah berikut disenaraikan pemenang-pemenang bertuah tersebut:

1. http://rabiadawiyah21.blogspot.com/
2. http://kakitravelkhairuddin.blogspot.com/
3. http://www.mamapipie.com/
4. http://perducinta.blogspot.com/
5. http://www.ciktie.com/
6. http://ajussix.blogspot.com/
7. http://at-tarmizi.blogspot.com/

Kepada kawan2 yang bertuah, sila PM nama penuh, alamat surat menyurat dan telco yang digunakan sebelum 5 Jun 2018. Jangan lambat ye? Sebab Abam Kie nak pos kad raya dan buku tu pada Sabtu minggu depan. Kalau lambat bimbang x sampai pula. Tahniah sekali lagi.