Monday, 16 September 2019

Jom Sertai Kempen Kaw-Kaw Bank Muamalat

Monday, September 16, 2019 1

Assalamualaikum. Pada cuti Hari Raya Korban baru2 ni, Abam Kie ada gi ke cawangan Bank Muamalat di Tanah Merah ni sebab nak buka akaun ASB untuk anak. Selesai aje buka akaun ASB tu tetiba teller tu offer kat abam kie untuk sertai Kempen Kaw-Kaw Bank Muamalat. Katanya Abam Kie mungkin berpeluang menjadi Jutawan, memiliki kereta Proton X70, melancong dan menunaikan Umrah secara percuma dan macam-macam lagi! Macam best saja bunyinya. Dulu2 Abam Kie ada masuk Sijil Simpanan Premium anjuran BSN dan kempen Al-Awfar Bank Islam tapi tak menang apa2 pun? Memang x bernasib baik langsung.

Selepas berfikir sekejap, abam kie pun tergoda dengan pujuk rayu teller tersebut lalu abam kie pun membuka akaun simpanan Kaw Kaw di bank tersebut. Syaratnya tak la susah sangat. Abam Kie hanya perlu mengekal RM1,000 dalam akaun, sekaligus berpeluang untuk menangi wang tunai dan pelbagai hadiah menarik yang disediakan. Baki minima RM1000 tu mesti dikekalkan sehingga 30 April 2020! Kalau keluarkan duit maka terbatal la peluang nak menang hadiah RM1 juta, Proton X70 dan melancong sambil menunaikan umrah tu. Cuma mampu berebut hadiah wang tunai RM1500 je. Tu pun dengan bersyarat iaitu kekalkan baki minima RM100.

Jadi kalau kawan2 nak mencuba nasih dalam giveaway ini, sila buka akaun simpanan di mana2 cawangan Bank Muamalat yang berhampiran dan mungkin pemenang yang bank cari. Kalau dah ada akaun, kena pastikan baki minima sentiasa di atas RM1000. Untuk maklumat lanjut sila layari http://bit.ly/2YL7325 atau hubungi 1-300-88-8787 #Kawkaw #MyBankMuamalat


Friday, 13 September 2019

Buah binjai kini sukar diperolehi

Friday, September 13, 2019 13

Pokok dan buah binjai menjadi perhatian pada masa dahulu. Sebab itu ada banyak nama tempat mengambil nama pokok tersebut. Ia menjadi identiti kepada sesuatu tempat.

Binjai rasa masam, namun kini ada jenis manis. Binjai boleh dianggap buah tidak bermusim, namum pada waktu tertentu buahnya lebih banyak yang boleh dianggap musim buah binjai.

Buah binjai boleh dimakan segar, tetapi biasanya dengan dicicah cuka dicampur cula dan belacan. Selain dimakan mentah segar, buah binjai dibuat sambal. Kadang-kadang sedap juga dicicah ke dalam budu.

Buah binjai yang muda lazimnya berwarna kehijauan ketika putik dan akan bertukar kepada warna coklat kelabu atau warna coklat kekuningan apabila masak.

Isi binjai berwarna putih krim susu, lembut dan mempunyai serat atau ada yang tidak berserat langsung bergantung kepada spesis. Bau binjai amat kuat yang menarik minat orang orang terhadapnya.

Rasa isi buah binjai daripada yang betul-betul masam, sederhana masam dan ada juga yang manis. 

Buah binjai yang masam mengandungi gula yang kurang berbanding dengan buah binjai yang manis.  Harga buah binjai sekarang ni ialah RM10 untuk 3 biji. Tapi jika beli terus dengan pemilik pokok boleh dapat 4 biji pada harga yang sama.

Pokok binjai kebanyakan sudah tua tapi sangat tinggi. Pokok ini tumbuh di dalam hutan dan di hujung kampung. Biasanya pokok binjai ni boleh hidup sehingga beratus-ratus tahun! Memang abam kie suka makan colek buah binjai ni.

Wednesday, 11 September 2019

Etok salai makanan istimewa di Kelantan

Wednesday, September 11, 2019 18

Etak atau etok segar sukar ditemui untuk dibeli. Kebanyakan etok dijual yang sudah disalai atau etak sudah diproses siap untuk dimakan. Namun, anda boleh membeli etak segar di Pasar Kota Jembal (berdasarkan pemerhatian beberapa minggu). Etak segar boleh dibuat macam-macam resipi. Etak boleh dimasak atau digoreng sama seperti lala, tijah dan tibing. Antara resipi biasa masak etak ialah tumis kicap, gulai masak lemak dan masak serai.

Etok sejenis hidupan air tawar dari keluarga kerang yang begitu sinonim dengan kehidupan harian masyarakat di Kelantan. Dikenali sebagai corbicula fluminea  dalam bahasa saintifik, dulunya amat mudah didapati di sepanjang sungai di negeri Kelantan. Sebab itu, ia terkenal dan menjadi kegemaran rakyat Kelantan memakannya. 

Jadi, etok menyumbang kepada kegiatan ekonomi penduduk di sekitar tebing sungai. Kerja mencari etak atai 'ngokok etok' popular terutama di kalangan penduduk berhampiran Sungai Kelantan. 

Namun itu semua hanya tinggal sejarah. Kini etak sukar untuk ditemui di dasar sungai di Kelantan disebabkan pencemaran air sungai dan habitat etak yang diganggu oleh proses pembangunan.    

Etok masih mendapat sambutan dari penggemarnya biarpun harganya kini agak mahal disebabkan faktor sukar untuk mendapat sumber bekalan.

Kebiasaannya sumber etok mentah boleh didapati dari timbunan pasir di dasar Sungai Kelantan tetapi kini pengusaha etok sukar mendapat bekalan kerana hidupan air itu semakin pupus di sungai tersebut.

Kini terdengar banyak rintihan di kalangan peniaga etok. Para 'pencari' etok mendakwa etok semakin sukar didapati di sungai Kelantan.

Mereka mendakwa kepupusan etok berlaku berikutan pencemaran air sungai akibat kerja-kerja pembangunan kawasan tanah tinggi di Ulu Kelantan dan pengambilan pasir di sepanjang sungai yang menjadi habitat semula jadi hidupan air itu.

Kebanyakan mereka kini mendapat etok sungai utama di luar Kelantan seperti dari sungai di Perak dan Terengganu bagi menampung permintaan. Sekarang ini ada etok dijual di Kelantan dibawa dari Selatan Thai.

Jadi jika kawan-kawan melancong ke Kelantan, jangan lupa membeli etok salai yang dijual di dalam kelongsong kertas. Biasanya gerai-gerai yang menjual etak di berada di tepi-tepi jalan yang merentasi sawah padi. Kalau di Pasir Mas, lokasi utama gerai etak ialah di Kg Kasar kira-kira 2 km dari bandar Pasir Mas. Cuma abam kie sudah x makan etak kerana berpantang gara-gara terkena penyakit batu karang dahulu. 

Monday, 9 September 2019

Kasut Sekolah Badminton Master Keluaran Bata

Monday, September 09, 2019 14

Dengan ini Abam Kie mempersembahkan kepada anda, kasut sekolah "Badminton Master" yang dikeluarkan oleh syarikat Bata. Abam Kie tidak berapa pasti tahun awal pengeluaran kasut Badminton Master ini. Tahu-tahu, kasut pertama abam kie ketika hendak memulakan persekolahan rendah pada tahun 1980 adalah kasut Badminton Master inilah. Abam Kie perasan kakak2 dan abang turut dibelikan ayah kasut Badminton Master inilah. Dah jadi trademark murid2 sekolah zaman 70an dan 80an utk pakai kasut jenama ni.

Mengikut sumber dari http://mohdfitri.blogspot.com, harganya sekitar RM18.99 pada zaman era 1980-an. Walaupun ketika itu, syarikat Bata telah mengeluarkan pelbagai jenis kasut sekolah model baru seperti Bata "Sinaran" (yang ada pemantul cahaya tu..), kasut Badminton Master ini tetap menjadi pilihan ramai, kerana harganya yang murah. Ia diperbuat daripada kanvas sepenuhnya berbanding dengan kasut Bata lain yang diperbuat daripada campuran kanvas, span dan plastik lembut.

Rekabentuknya yang ringkas memudahkan proses pembasuhan kasut yang selalu dilakukan pada hujung minggu atau sehari sebelum esoknya nak sekolah balik (kes bertangguhlah ni...). Tapi tidak apa. Harganya yang agak murah membolehkan sesetengah ibu-bapa membeli lebih dari 2 pasang kasut Badminton Master untuk setiap anak yang bersekolah. Ada spare satu lagi kalau tak sempat basuh. Kalau dua-dua pasang kasut tidak dibasuh, alamatnya pakai kasut kotorlah ke sekolah. Pengawas sekolah pun akan menjeling semacam sahaja pada anda kalau pakai kasut yang kotor.

Untuk mengelakkan dari cepat kotor, anda boleh menyapu kapur ke kasut. Nampak lebih putih berseri lagi suci. Tapi masalahnya, ia akan menarik perhatian ramai kawan-kawan anda untuk memijak kasut anda itu, samada sengaja atau buat-buat tidak sengaja. Kejadian ini selalu berlaku ketika berbaris untuk memasuki kelas. Kalau orang dah pijak kasut abam kie, abam kie biasanya akan balas balik. Tapi biasanya yang suka memijak kasut orang ni, kasut diorang sememangnya dah sedia kotor...Jadi, abam kie juga yang rugi akhirnya.

Dengan mengaplikasikan ciri-ciri unisex, kasut Badminton Master ini sesuai untuk dipakai oleh semua golongan murid, tidak kira lelaki atau perempuan.

Setelah melangkah dengan penuh gayanya ke sekolah dengan memakai kasut Badminton Master ini, barulah abam kie sedari bahawa terdapat dua jenis kasut Badminton Master ini rupanya. Ada yang mempunyai tapak getah berwarna hijau, dan ada yang berwarna merah. Tapi yang abam kie biasa pakai dulu yang warna hijau tu la.

Tak kiralah samada tapak warna merah atau hijau, ternyata pada suatu masa dulu, kasut Badminton Master inilah yang digunakan untuk ke sekolah mahupun untuk bersukan, terutamanya ketika bermain badminton atau sepak takraw. Pendek kata, kasut multi-purpose lah.

Sekarang kasut sekolah Badminton Master sudah tiada pasaran. Dah jadi barang antik atau legend gitu. Kanak2 dan remaja kini memakai kasut hitam ke sekolah. Ada jenama Pallas, Diadora, Nike dan sebagainya. Tepuk dada, tengok duit dalam dompet! Hahaha....