Friday, 23 August 2019

15 Penyekat Berkat

Friday, August 23, 2019 17
 

Ada perkara-perkara yang perlu dihindari andainya kita benar-benar mengharapkan rezeki yang berkat. Keberkatan rezeki tidak mungkin diraih andainya gaji yang kita perolehi dicampuri unsur-unsur syubhah. Mungkin ada antara perkara-perkara ini kita lakukan tanpa sedar di tempat kerja. Hindarilah agar gaji yang diterima seratus peratus bebas syubhah.

1. Hasad dengki dan mengumpat.

2. Berhias secara berlebihan (tabarruj).

3. Datang lewat tanpa kebenaran.

4. Menggunakan masa kerja untuk hal-hal peribadi.

5. Curi tulang dan melalaikan tugasan.

6. Banyak beralasan yang tidak munasabah.

7. Angkuh dan sukar bekerjasama.

8. Menipu dalam membuat tuntutan dan kerja lebih masa.

9. Menggunakan kemudahan pejabat untuk keperluan peribadi.

10. Percampuran bebas antara lelaki dan wanita.

11. Pulang sebelum masanya.

12. Memberi dan menerima rasuah.

13. Tidur pada waktu kerja.

14. Bertindak tanpa mengikut arahan ketua. 

Semoga rakan-rakan mendapat manfaat daripada perkongsian pintar ini. Terima kasih.

Wednesday, 21 August 2019

Ubahlah sikap dan kelakuan sebelum berkahwin

Wednesday, August 21, 2019 15

Lelaki Yang Pasang Niat Nak Kahwin Tu, Ubah Dulu 5 Tabiat Ni. Nombor 1 dan 5 Paling Penting!

Suami adalah ketua keluarga dan bertanggungjawab mengemudi rumah tangga ke arah peraturan dan disiplin yang telah digariskan di dalam ajaran Islam.

Dalam perkahwinan, baik suami mahupun isteri mempunyai tanggungjawab masing-masing dalam menguruskan rumah tangga

Meskipun begitu, umum sudah tahu bahawa suami merupakan ketua keluarga dan pemimpin bagi isteri dan anak-anaknya. Firman Allah dalam surah an-Nisa’ ayat 34 bermaksud: “Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan”.

Sehubungan dengan itu, agama Islam sendiri mewajibkan kepada para suami dan ketua keluarga ini untuk melaksanakan tanggungjawab mengemudi rumah tangga ke arah peraturan dan disiplin yang telah digariskan di dalam ajaran Islam.

Firman Allah dalam Surah al-Tahrim ayat 6 yang bermaksud: “Wahai orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari neraka yang bahan-bahan bakarannya terdiri daripada manusia dan batu (berhala)…”

Oleh yang demikian, seorang lelaki perlulah mempersiapkan dirinya dan mengubah beberapa tabiat yang mungkin dia sudah terbiasa ketika masih bujang sebelum mendirikan rumah tangga dan menjadi seorang suami.

Ikuti perkongsian yang dibuat oleh saudara Firdaus Shakirin berkenaan tabiat-tabiat yang perlu diubah, di bawah:

1. Mendirikan solat

Kalau sekarang ini tidak solat atau solat ikut kerajinan, maka mulai hari ini, jangan pernah tinggal solat dan sentiasalah solat pada awal waktu. 

Tapi kalau kita masih sama, masih bawa perangai solat ikut rajin atau tidak solat langsung di dalam rumah tangga yang akan didirikan, maka rumah tangga itu tidak akan dapat bertahan lama. Sebab imamnya sahaja boleh meninggalkan Allah SWT, apatah lagi manusia.

2. Mempunyai kerja yang stabil

Bila nak berkahwin, pastikan anda sudah mempunyai kerja yang stabil yang mana anda selesa disitu dan bakal berkhidmat disitu untuk satu tempoh yang tertentu. 

Ini kerana hendak 'bela' anak orang, hendak jaga anak orang, kerja tidak boleh ikut suka hati, tidak boleh kerja sekejap kemudian berhenti lalu menganggur sehingga dapat kerja yang sesuai, yang mengikut citarasa anda sendiri. 

Tidak boleh macam itu sebab kita ada anak isteri untuk ditanggung dan disara dengan hasil gaji yang kita dapat setiap bulan. Oleh itu, pastikan anda mempunyai kerja yang stabil dan pendapatan bulanan yang tetap dahulu.

3. Ubah perangai bujang

Perangai bujang ini banyak kalau nak disenaraikan. Merempit, melepak, keluar dan balik rumah ikut suka hati dan sebagainya.

Maka kita perlu ubah smua ini. Perlu ubah gaya hidup kita itu dengan membawa motor secara berhati-hati, mengurangkan keluar melepak dan keluar rumah pada masa-masa yang sesuai serta balik rumah sebelum tengah malam. 

Didik diri untuk selesa dengan amalan macam itu supaya bila kita sudah berkahwin kelak, kita tak cenderung untuk membuat perangai-perangai masa kita bujang dulu.

4. Belajar mengemas rumah

Jangan terus letak dalam minda yang kerja rumah adalah kerja isteri sahaja.

Kta sebagai lelaki juga perlu tahu untuk membuat kerja-kerja rumah. Perlu tahu cara menyapu sampah, mop lantai, mengemas rumah, menyidai serta melipat baju dan sebagainya supaya bila kita sudah berkahwin nanti, kita masih boleh meneruskan apa yang kita sudah biasa buat

Bila sudah selalu buat itu, percayalah, ianya akan mengurangkan bebanan isteri sebanyak 50% dan lelaki nampak lebih 'macho' jika tahu membuat kerja-kerja rumah.

5. Berhenti menjadi buaya darat dan jaga batas pergaulan

Sekarang iaitu sebelum berkawin, mungkin kita mempunyai ramai kawan perempuan. Semua kita 'keep in touch', berhubung berjumpa dan keluar dengan mereka atas dasar "kawan".

Tapi bila sudah berkahwin, kita sudah tidak boleh keluar dengan perempuan walaupun dia itu seorang KAWAN SAHAJA sebab kita sudah mempunyai isteri, dan tiada keperluan untuk kita ada kawan perempuan yang kita masih rapat lagi.

Kawan perempuan selepas berkahwin hanyalah si isteri seorang sahaja. Anda sudah perlu menjarakkan diri atau mengurangkan berhubung saat anda bakal menjadi suami kepada seseorang wanita.

Perkahwinan merupakan ikatan yang suci, yang mana menghalalkan hubungan di antara seorang lelaki dan seorang wanita

Perkahwinan bukan sekadar untuk memuaskan nafsu semata-mata tapi ianya merupakan satu tanggungjawab dan satu amanah untuk kita pikul, galas dan laksanakan sebagai seorang lelaki, suami, imam, pemimpin dan pembimbing kepada seorang wanita yang diciptakan dari rusuk kiri kita yang bengkok, untuk diluruskan dalam kita menuju ke jalan yang diredhai Allah SWT.

Maka, ubah tabiat-tabiat yang dinyatakan jika kita ada pasang niat untuk mendirikan rumah tangga.

Semoga perkongsian ini memberi manfaat lebih-lebih buat mereka yang bakal mendirikan rumah tangga

Monday, 19 August 2019

Jangan guna perkhidmatan Skynet!

Monday, August 19, 2019 25

Assalamualaikum. Kali ini Abam Kie ingin meluahkan rasa geram yang teramat kepada perkhidmatan courier 'SkyNet'. Pada hari Jumaat, 2 Ogos 2019 abam kie ada membeli tilam kat Lazada pada harga RM323. Postage pun free. Terus abam kie bayar guna kad kredit. Sebenarnya tilam ini untuk digunakan oleh anak2 abam kie. 



Abam Kie nak beli tilam ni sebab ciri2nya yang menarik spt di dalam gambar di atas. Harganya pun murah dan kos penghantaran pulak percuma! Niat di hati nak tengok anak2 tidur di atas tilam itu sebelum Hari Raya Aidil Adha tapi malangnya niat itu tidak kesampaian kerana pihak Skynet Machang, Kelantan memeram tilam tu di dalam stor mereka. Arrgghhh!


Jika tengok kat screenshot di atas tu tilam tu sebenarnya dah sampai di Machang pada 11.18 pagi Selasa, 6 Ogos 2019! Jadi memang cukup masa untuk lori Skynet tu hantar ke rumah Abam Kie di Tanah Merah. Tapi mereka buat x peduli aje sedangkan HQ di KL telah hantar ke Machang dengan kadar yg segera. 

Oleh kerana Abam Kie sibuk dengan persiapan Hari Raya Aidil Adha dan hal2 di sek maka abam kie cuma sempat telefon cawangan Skynet Machang tu pada hari Rabu, 14 Ogos 2019. Kerani perempuan tu kata biasanya cawangan mereka hantar barang2 besar dan berat secara pukal pada hari Sabtu je! Wei! Pada hari Sabtu sebelum Raya memang abam kie ada di rumah sambil tunggu tilam tu. X pi mana2 pun. Tapi lori kau x reti2 nak datang. Geramnya aku! Pas tu abam kie ugut dia kalau esoknya iaitu Khamis tilam tu x sampai gak, abam kie nak report kat HQ mrka! Terus dia janji akan antar esoknya. Hah! Baru kau tahu.


Keesokan harinya sdg Abam Kie sedang menjamu selera di majlis kenduri perkahwinan anak sepupu yg terletak dalam 1.8km dari rumah, tetiba abam kie terima panggilan drp driver Skynet. Dia minta lokasi rumah abam kie. Ni mesti kes x reti guna Maps atau Waze kan? Cepat2 Abam Kie habiskan nasi di dalam pinggan. Nak minum air pun x sempat. Lalu abam kie bagitahu dia agar tunggu di satu lokasi dan dari situ abam kie suruh dia ikut sampai la tiba d rumah abam kie.

Alhamdulillah, akhirnya tilam yg dipesan itu selamat sampai. Terus suruh anak2 pasang cadar dan cuba tidur atas tu. Hmmm...tilam tu x la keras sgt dan x plak lembut sgt. Kira mcm yang sedang2 aje. Kira mcm value for money la.. Dah siap semuanya, abe kie terus kembali ke tempat kenduri untuk menghabiskan makanan dan minuman serta bergambar dengan pengantin.

Demikianlah pengalaman pahit Abam Kie menunggu tilam sampai ke rumah. Semoga mendapat manfaat dan pengajaran drp entri ini. Sekian. Terima kasih. 

Saturday, 17 August 2019

SEGMEN : REFRESH MY BLOGLIST

Saturday, August 17, 2019 13

Pada malam minggu ini teringin plak join segmen anjuran rakan blogger Nieza. Hmmm...dulu2 pernah join GA yg dia buat. Alhamdulillah, menang la satu hadiah. Jadi Abam Kie nak promote kwn2 join segmen ini juga. The more the merrier!

Takde syarat yg susah utk join...Hanya :

1. Buat 1 entry tajuk : SEGMEN : REFRESH MY BLOGLIST
2. Tepek banner meriah dkt atas tu dgn back link kan ke entry ini.
3. Then tinggalkan link entry korang ke sini....

Kalau nk buat ayat2 pengasih / ayat2 sweet pun boleh.... Terpulang.....huhu

Siap...

Pemilihan ikut random or Puan Nieza akan  pilih sndiri je nnt.. (ikut mood)
20 blog akan dipilih.
Ade simple mistery gift jgk...huhu.

So please support Pn Nieza me ya..
Kalo korang support, bersemangat la sikit dia nk update blog..huhuhu

End.......