Monday, 20 January 2020

20 Bendera Negara Paling Susah Nak Lukis Dalam Dunia

Monday, January 20, 2020 11

Korang masa darjah satu dulu, mesti pernah komplen bendera Malaysia susah gila nak lukis sebab bintang bucu 14.


Korang patut bersyukur sebab korang bukan budak sekolah Turkmenistan. Kepala hotak nak lukis kain songket kat bendera.


Nombor 2 aku rasa Belize. Kau tengok la, nak lukis dua orang pegang kapak, pegang kayu besbal, lepas tu pokok pulak. Tu amende pulak tumbuhan keliling lambang tu?


Nombor tiga aku rasa Bhutan. Kau tengok, nak lukis kepala naga tu kena pelukis tattoo pro je boleh. Kepala hotak dia. Aku kalau camni memang tak mampu aku nak lukis la. Baik ponteng sekolah tengok Ultraman.


Belarus pun boleh tahan payah. Ni aku rasa siap kepala sampin pun ada. Dia macam Turkmenistan la gak design kain songket tapi tak banyak colour la.


Satu kerja aku nak lukis gambar gandum kat bendera Afghanistan ni. Lepas tu ada masjid pulak. Nak kena tulis kalimah syahadah lagi. Karang salah hukum tajwid termurtad pulak. Kena tembak pulak dengan Taliban.


Bendera Wales ni pun macam Bhutan, suka pada naga. Aku tak tau la apa raja Wales zaman dulu fikir. Nasib baik dah join UK, senang sikit nak lukis.


Ni bendera Mexico. Kepala hotak nak lukis gambar helang makan ular kat atas pokok kaktus. Ni mesti stoned tengah gurun ni. Merapu betul designer bendera ni.


Amerika ni nampak je sempoi, simple. Tapi kau tengok camano kau nak bajet bintang ni tersusun cantik camtu? Menyumpahlah budak2 Amerika nak lukis bendera.


Bendera Sri Lanka ni singa pegang pisau. Kau boleh fikir tak macam mana singa pegang pisau? Singa mana ada tangan doh?


Bendera Swaziland atau baru-baru ni tukar nama Eswatini ni lambang perisai kaum yang duduk sana. Camana kau nak bajet lukisan hitam putih tu?


Bendera Mozambique ni nampak sempoi. Ada gambar buku tanda hargai ilmu, cangkul hargai petani dan paling awesome, ada AK-47 sebagai hargai tentera. Tapi susah gak nak lukis sebenarnya ni. Kau ingat senang ke lukis senapang?


Bendera Iran ni nampak je simple dari jauh. Bila kau zoom in dekat kau tengok ada pulak tulisan khat kat tengah bendera tu. Syiah ni dah la lain macam sikit. Entah apa kalau silap lukis, Ayatollah jatuh fatwa apa nanti.



Bendera Kemboja. Kepala hotak dia nak suruh lukis Angkor Wat? Aku rasa sebab ni la Pol Pot berdendam dengan golongan ilmuwan sebab masa kecik kena balun dengan cikgu sebab tak reti lukis bendera negara.


Satu lagi wakil Asia Tenggara, Brunei. Gambar tangan berdoa tu aku takde hal la, tu payung tu aku tak kisah lagi, tu tulisan khat tu amende pulak? Tapi dak sekolah Brunei kaya, takde hal, boleh upah pelukis.


Bendera Albania ni pun satu hal jugak. Nak kaler warna merah kat celah kepak helang hitam tu mau demam seminggu juga aku.


Bendera San Marino ni nak susah2 buat apa? Patut la negara selalu kalah bola. Suruh lukis bendera susah macam ni, budak sekolah pun down dan tak nak sekolah di San Marino. Baik sekolah kat Itali. Bendera pun senang lukis, main bola pun terrer.


Aku rasa antara punca Perang Balkan serta kenapa Kosovo nak merdeka daripada Serbia sebab kau tengok la bendera dia ni susah macam mana nak lukis? Kosovo people: Ah bendera kau susah nak lukis, baik kitorang merdeka!


Vatican City ni setahu aku paderi je yang duduk. Paderi ni selain menyampaikan agama Katolik, apa kerja lain dorang? Lukis la bendera susah macam ni.


Spain ni aku rasa biol juga nak lukis bendera dia. Patut la Catalan nak merdeka. Mereka punya bendera belang-belang merah kuning. Sempoi je. Ni nak lukis istana la, nak lukis mahkota la. Dah macam roundabout Johor aku tengok ada crown ni.


Korang semua merungut lukis bintang bucu 14. Kau tengok Filipina? Berapa bucu pulak tu? Design la bendera simple-simple sikit. Payahlah kami masa budak sekolah dulu nak lukis.

Nota: Penulis bergurau dan hanya memfokuskan tentang kesukaran untuk melukis bendera negara2 ini dalam konteks seorang kanak-kanak darjah satu. Penulis tidak berniat untuk menghina negara lain apatah lagi mencetuskan masalah hubungan diplomatik.

Sumber: https://twitter.com/comradenami/status/1199710840951164928

Friday, 17 January 2020

Sehebat-hebat kita ada lagi yang lebih hebat

Friday, January 17, 2020 18

Jom hayati nukilan Abam Kie pada hari ni. Semoga ianya berguna kepada kita semua. In Shaa Allah.

Syurga lelaki
pada perempuan iaitu IBU
Syurga perempuan
pada lelaki iaitu suami.

Sehebat-hebat suami
kena patuh pada ibu.
Sehebat-hebat ibu
kena patuh pada suami.

Masa hidup
anak perlukan doa ibu bapa.     
Masa mati
ibu bapa perlukan doa anak.

Di dunia
nasab itu pada lelaki.
Di akhirat
nasab itu pada perempuan.

Sehebat-hebat manusia, bila mati dia tetap perlu orang lain untuk kebumikan jenazahnya.

Setinggi-tinggi ilmu yang manusia ada. 
Dia tetap perlu belajardaripada seorang guru.

Berapa jauh pun seorang manusia itu mengembara. Pasti yang dirindu adalah keluarga.

Walau sekaya mana pun seorang manusia. 
Dia tetap perlu untuk berurusan dengan orang lain...

Seorang General Manager tidak akan mampu uruskan perjalanan premis tanpa general worker.

Seorang raja tidak berkuasa tanpa ada rakyat jelata.

Inilah manusia... Lemah.

Walau sehebat mana pun kita di dunia. 
Walau memegang pangkat dan darjat tertinggi. 
Taraf kita hanya seorang "Hamba".
Lalu kenapa mahu rasakan kita adalah yang terbaik dan terhebat???

Bukankah itu hanya akan membawa kita kepada taraf ujub, riak, sombong dan hina.

Ingatlah wahai diriku dan yang sedang membaca. Iblis itu terlaknat hanya kerana satu sifat... sombong dan merasa dia lebih baik.

Wednesday, 15 January 2020

Jom Goreng Telur Dengan Kulat Sisir

Wednesday, January 15, 2020 16

Pagi semalam semasa masuk ke Pasar Tanah Merah, Kelantan tertengok longgokan kulat sisir ni. Zaman kini kulat sisir pun diimport dari Thailand. X tahu bila la Kelate ni boleh membekalkan produk pertanian sendiri kpd penduduknya. Rasanya kalau Thailand berhenti mengeksport hasil2 pertanian ke Kelate mahu x leh makan kami semua.

Cerita pasal kulat sisir ni.... Ia mengingatkan kenangan saya semasa zaman kanak2 dulu apabila selalu tolong arwah ma kutip kulat sisir yang banyak tumbuh kat batang pokok getah yang tumbang, terutamanya selepas musim hujan. Sebab tu ada pepatah mengatakan 'bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan'. Bila bawak pulang arwah ma saya akan goreng dengan telur jer. Makan dengan nasi panas! Alangkah nikmatnya....

Tapi sekarang ni nak jumpa kulat sisir kat kampung saya ni susah sikitlah... Teringat saya semasa  bertugas di SMK Ayer Lanas, Jeli dulu. Ada pelajar yang menjual kulat sisir ni pada guru2 sebab kawasan tersebut dipenuhi dengan kebun getah. Jadi memang senang la nak jumpa kulat sisir ni.

Berbalik pada cerita kulat sisir goreng bersama telur ni. Versi keluarga Abam Kie ni kami buat macam omelette atau telur dadar seperti gambar kat atas tu. Tapi kat atas tu nampak mcm murtabak pun ada. Hehehehe... Tapi hari ini Abam Kie nak berkongsi resepi kulat sisir goreng telur ala scrambled egg gitu! Kedua2nya sedap belaka. Jangan risau. Jom ikuti tutorial masakan Abam Kie hari ini?  

 Bahan-Bahan:

1 tin susu kulat sisir
4 ulas bawang merah dihiris
2 ulas bawang putih dihiris
1/2 labu bawang besar dihiris
4- 5 biji cili padi - dipotong kecil
5 biji telur ayam
Garam
Gula
Serbuk perasa

Cara-Cara Membuatnya:


Rendam kulat dengan sedikit air dan garam untuk membuang kotoran. Basuh 2/3 kali. Perah dan toskan.


Bahan2 yang perlu disediakan.


Panaskan sedikit minyak dan tumiskan bawang merah dan bawang putih hingga wangi.


Masukkan kulat dan goreng sehingga air kering.


 Masukkan cili padi dan bawang besar,garam,gula dan serbuk perasa. Gaul sebati.


Akhir sekali masukkan telur yang telah dipukul sedikit.


Kacau rata biarkan semuanya mesra dan tungga sehingga telur masak.Sesuaikan rasa dan tutup api.


Sedap dimakan time panas2...ratah gitu jer pun sedap.

Sumber: http://mamamiasanasini.blogspot.com/

Monday, 13 January 2020

Bagaimana telefon bimbit mengubah cara hidup kita?

Monday, January 13, 2020 25

*SINDIRAN BUAT DIRI SENDIRI*

Tidak tua
Tidak muda
Tidak laki-laki
Tidak perempuan
Kalau sudah letak HP 
ditinggal sekejap dilihat lagi, 
ditutup sekejap dibuka lagi.....

Semua sangat sayang dan cinta pada yang bernama HP,
Pergi kemana-mana, HP dalam poket..
Berkumpul dengan kawan dan teman, beg sandang mesti terisi dengan HP..
Sehari HP boleh keluar dan masuk dari beg sandang atau saku seluar lebih dari lima puluh kali...
Habis mandi tengok HP
Habis menyapu tengok HP
Habis masak tengok HP
Habis mencuci baju tengok HP
Habis makan tengok HP
Habis saja tetamu pergi tengok HP
Habis bangun tidur tengok HP
Tengah malam terjaga tengok HP.

Pendek kata setiap masa mesti HP...
Kerana setianya dengan HP data tinggal sedikit cepat-cepat pergi Topup..

HP Lowbat satu bar kalut cari pengecas bateri,
Internet lemah ‘siput’ terus marah dan dimaki,

Apa lagi kalau ngam low bateri letrik pula terputus, TNB yang dipersalahkan... 

Suami/isteri panggil buat² tak dengar,
Tapi kalau HP yang bunyi, cepat-cepat lari  mencari di mana HP..

Selesai jer kerja atau hal apa saja, yang di cari mesti HP...

Kalau perempuan, namanya Nokia Binti Samsung

Kalau lelaki, namanya Sony Bin Lenovo.

Semoga saya tidak terjangkit ‘virus’ seperti itu.

Yang terasa dirinya seperti itu, jangan senyum senyum sendiri...

Nanti suami/isteri kita tidak paham dengan sikap kita..

DOA UNTUK KITA YANG CINTA HP;

YA ALLAH, 
ampuni dosa² ku yang ada HP ini YA ALLAH..
Kerana aku : 

1. Lebih banyak mengisi kredit HP daripada menyumbang di Masjid/Surau dan bersedekah ...

2. Lebih banyak baca SMS/Whatsapp/FB daripada membaca Al-Quran ...

3. Lebih kerap update status daripada update keimanan diri kepada-Mu Ya Allah...

4. Lebih suka bukak BLUETOOTH daripada BERLUTUT SUJUD BERDOA...

5. Kerap TELEFON tapi jarang menziarahi sanak KELUARGA..

6. Isi reload RM30 tidak puas, tapi nak derma  RM1 ke tabung masjid terasa banyak sangat..

7. Kalau dengar HP bunyi terus cepat-cepat angkat, tapi bila terdengar azan di masjid/surau buat tak tahu saja...

Ya Allah Ya Tuhanku, ampunilah dosa-dosa ku yang ada HP ni...

Dan semoga HP yang aku ada ini memberi manfaat buat kepentingan BERIBADAH kepadaMu Ya Allah...

Dan semoga sahabat² dan kaum kerabat ku  yang seperti aku juga diampunkan dosa-dosa kami.. Ya Allah...

Aamiin..

Bukan menyindir, tapi mengingatkan diriku sendiri...

Terimakasih dan mohon maaf jika ada yang tersinggung.. 
kerana aku juga sama tersinggung, 
hanya untuk renungan lembut tapi nyata...

Renung-renungkan lah dan... 

🕌 *#Semogabermanfaat*🕌

C and P.... HP TAKPO ASAL JANGE PH 😅🤣