Wednesday, 18 July 2018

12 perkara yang kita tak pernah ambik tahu

Wednesday, July 18, 2018 9

12 PERKARA DLM KEHIDUPAN SEHARIAN KITA YANG KITA TAHU TAPI KITA TAK PERNAH AMBIK TAU 

BUAT RENUNGAN DAN INGATAN KITA BERSAMA

1. Kita mengetahui, solat secara berjemaah itu adalah sunnah, mendapat lebih 27 darjat lebih berbanding solat bersendirian. Tetapi ruginya kita masih tidak mampu untuk berjemaah di masjid atau surau.

2. Kita mengetahui, bahawa ucapan "Subhaanallaahi wa bihamdihi" sebanyak 100 kali dalam sehari akan menghapuskan dosa-dosa kita, walaupun dosa kita sebanyak buih di lautan. Akan tetapi sayang, Berapa banyak hari kita yang berlalu tanpa kita mengucapkannya sedikitpun.

3. Kita mengetahui, bahawa pahala dua rakaat Dhuha setara dengan pahala 360 sedekah, akan tetapi sayang, hari berganti hari tanpa kita melakukan solat Dhuha.

4. Kita mengetahui, bahawa orang yang berpuasa sunnah kerana Allah satu hari saja, akan dijauhkan wajahnya dari api neraka sejauh 70 musim atau 70 tahun perjalanan. Tetapi sayang, kita tidak mahu menahan lapar.

5. Kita mengetahui, bahawa siapa yang menjenguk orang sakit akan diikuti oleh 70 ribu malaikat yang memintakan ampun untuknya. Tetapi sayang, kita belum juga menjenguk satu orang sakit pun minggu ini.

6. Kita mengetahui, bahawa siapa yang membantu membangun masjid kerana Allah walaupun hanya sebesar sarang burung, akan dibangunkan sebuah rumah di syurga. Tetapi sayang, kita tidak tergerak untuk membantu pembangunan masjid walaupun hanya dengan beberapa ringgit.

7. Kita mengetahui, bahawa siapa yang membantu ibu tunggal dan anak yatimnya, pahalanya seperti berjihad di jalan Allah, atau seperti orang yang berpuasa sepanjang hari tanpa berbuka, atau orang yang solat sepanjang malam tanpa tidur. Tetapi sayang, sampai saat ini kita tidak berniat membantu seorang pun anak yatim.

8. Kita mengetahui, bahawa orang yang membaca satu huruf dari Al-Qur'an, baginya sepuluh kebaikan dan satu kebaikan akan di lipatgandakan sepuluh kali. Tetapi sayang, kita tidak pernah meluangkan waktu membaca Al-Qur'an dalam jadual harian kita.

9. Kita mengetahui, bahawa haji yang mabrur, tidak ada pahala baginya kecuali syurga, dan akan diampuni dosa-dosanya sehingga kembali suci seperti saat dilahirkan oleh ibunya. Tetapi sayang, kita tidak bersemangat untuk melaksanakannya, padahal kita mampu melaksanakannya.

10. Kita mengetahui, bahawa orang mukmin yang paling mulia adalah yang yang paling banyak solat malam, dan bahawasanya Rasulullah SAW dan para sahabatnya tidak pernah meremehkan solat malam ditengah segala kesibukan dan jihad mereka. Tetapi sayang kita terlalu meremehkan solat malam.

11. Kita mengetahui, bahawa hari kiamat pasti terjadi, tanpa ada keraguan, dan pada hari itu Allah akan membangkitkan semua yang ada di dalam kubur. Tetapi sayang, kita tidak pernah mempersiapkan diri untuk hari itu.

12. Kita sering menyaksikan orang-orang yang meninggal mendahului kita. Tetapi sayang, kita selalu hanyut dengan senda gurau dan permainan dunia seakan kita mendapat jaminan hidup selamanya.

Abam Kie telah berkongsikan nasihat ini kepada orang yg abam kie cintai kerana Allah, maka kongsikanlah nasihat ini kepada orang2 yang kita cintai.

Monday, 16 July 2018

Kena selalu ingat perkara-perkara ini

Monday, July 16, 2018 8

Assalamualaikum. Pada hari Isnin yang ceria ini Abam Kie ingin berkongsi perkara2 yang perlu diingati oleh kita, para Muslimin dan Muslimat. Semoga post kali ini dapat menyedarkan kita semua. 

Simpan rahsiamu berdua saja:

1. Dirimu
2. Allah swt

Jagalah di dunia ini dua keredhaan:

1. Ibumu
2. Bapamu

Mohonlah bantuan ketika susah dengan dua hal:

1. Sabar
2. Solat

Jangan risau dua hal ini:

1. Rezeki
2. Ajal

Kerana keduanya berada di bawah kekuasaan Allah swt.

Dua hal yg tak perlu diingati selamanya:

1. Kebaikanmu terhadap orang lain.
2. Kesalahan orang lain terhadapmu.

Dua hal yang jangan dilupakan selamanya:

1. Allah swt
2. Alam Akhirat

Selalu dekat dengan 4 orang ini:

1. Ibumu.
2. Ayahmu.
3. Saudara lelakimu.
4. Saudara perempuanmu.

Empat orang ini janganlah kamu kasar kepada mereka:

1. Yatim
2. Miskin
3. Fakir
4. Orang Sakit

Empat hal yang memperindah dirimu :

1. Sabar
2. Tabah
3. Tinggi ilmu
4. Dermawan

Empat orang yang hendaknya kamu dekati:

1. Orang yg ikhlas
2. Orang yg setia
3. Orang yg dermawan
4. Orang yg jujur

Empat orang yg hendaknya jangan kamu jadikan teman: 

1. Tukang bohong
2. Tukang curi/rasuah
3. Tukang hasut
4. Tukang adu domba

Empat orang ini jangan sampai kamu tahan kedermawananmu terhadap mereka: 

1. Isterimu
2. Anak-anak mu
3. Keluargamu
4. Sahabatmu

Empat hal yang hendaknya kamu kurangi:

1. Makan
2. Tidur
3. Malas
4. Bicara berlebih2an/gossip

Empat hal yang jangan kamu putus :

1. Solat.
2. Qur'an.
3. Zikir.
4. Silaturrahim.

Terima kasih kerana sudi membaca sehingga habis.

Friday, 13 July 2018

Allah tidak akan menguji hambaNya diluar kemampuan

Friday, July 13, 2018 16

Something interesting to share with my loyal blog readers:

Kenapa orang gila di tepi tepi jalan tu minum air basi pon tak sakit perut? Kalau kita minum air paip pon perut dah start meragam.

Kenapa anak orang kurang kemampuan, hidung beringus sebulan pon relax je tak kena jangkitan kuman di paru-paru pon..anak anak orang berduit, selesema 3 hari nanti boleh jadi terus kena nebulizer maybe kena pneumonia.

Kenapa anak orang kurang mampu boleh pakai sabun apa saja tak kering kulit pon. Tapi anak2 orang ada duit ni kena pakai sabun khas organik atau PH rendah yang mahal or else nanti kering2 tahap excema.

Kenapa anak orang susah boleh minum susu brand biasa ja, tapi kalau anak org berada kena minum susu satu tin rm90 kalau tak tak nak minum atau alergik.

Kenapa orang susah tidoq takdak kipas pon sejuk ja..tp kalau orang kaya, tak dak aircond berpeluh peluh dan kena bukak kipas sekali baru boleh lena.

Eh! Banyak lagi la kalau nak difikirkan kan? Walaupun bukan semua tetapi kebanyakannya la..

Ini sebabnya..

“ Allah tidak membebani seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya, ia mendapat pahala kebajikan yang diusahakannya dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang dilakukannya…    

(Al-Baqarah: 286)

So, to those yang berada di dalam situasi yang kita rasa sukar, yakinlah yang kita mampu mengatasinya dan kepada Allah jualah tempat bergantung. In Sha Allah.

Wednesday, 11 July 2018

SEGMEN Tambah Duit Dengan Kerja PARTIME Dari EJULZ

Wednesday, July 11, 2018 16

Assalamualaikum. Kali ini sahabat blogger nun jauh di Sarawak jemput Abam Kie menyertai GA yang sedang berlangsung di blognya. Rasanya masih belum terlewat untuk Abam Kie menyertainya. Hadiah2 pun nampak menarik, tertarik kau memang debomb je! 

Ejulz minta kami para peserta nyatakan kerja2 sambilan yg sedang dilakukan. Baiklah, tugas hakiki Abam Kie ialah guru TESL di sebuah sekolah menengah di Kelantan ni. Kerja2 sambilan tu jadi blogger dan penjual barang2 pre-loved atau terpakai di mudah.my. Pendapatan daripada kerja2 sambilan ni tak la seberapa. Kadang2 ada, tetapi selalunya tiada...Huhuhuhu....

Baiklah, kepada kawan2 yg naik join GA ni boleh la klik banner di atas, OK? Good luck to me! Thank you.

Monday, 9 July 2018

Sahabat dari Singapura Datang Beraya di Kelantan

Monday, July 09, 2018 11

Assalamualaikum. Saya mengenali kawan internet saya ini sejak 2004. Masa tak ada FB, IG, Twitter bagai. Yang ada cuma Myspace, Friendster, Hi5 dan yang sewaktu dengannya. Sebenarnya saya dah lupa kat mana saya mula kenal dengan sahabat baik saya ini. Cuma sejak kenal dengan dia kami menjadi sahabat yang baik. Nama dia Razaq Lyndon Desker, berketurunan Serani (Belanda) dan berusia 54 tahun. Mudah aje nak ingat tarikh lahir dia sebab dia lahir pada 31 Ogos 1964. Tinggal di Singapura dan bertugas sebagai 'supervisor' di sebuah hotel 5 bintang di sana.

Usai perkenalan kami, dia kerap datang ke Kelantan untuk menziarahi saya dan rakan2nya yang lain di negeri ini. Biasanya dia datang dengan keretapi atau bas. Seingat saya kali pertama dia datang ke Tanah Merah, Kelantan pada tahun 2006 dan menginap di hotel bajet di sini. Kemudian dia datang beberapa kali lagi. Kalau tak silap saya selang 2 tahun. Cuma lawatannya yang terakhir sebelum ini pada 2012. Selepas itu dia kurang mengembara kerana mengalamai masalah tulang dan sendi hinggalah dia mengambil keputusan untuk ke sini lagi pada 5 Syawal (Selasa) lepas.


Dia menginap di Hotel Humaira iaitu satu hotel terbaharu dan tercantik di pekan Tanah Merah ini. Kebetulan stesen keretapi terletak di hadapan hotel tu je. Mudah je la dia nak berjalan kaki ke sana. Sepanjang dia berada di sini Abam Kie dan keluarga melayannya dengan cara terbaik. Abam Kie ajak dia makan tengahari di rumah setibanya dia di TM. Pada malamnya kami sekeluarga mengajaknya keluar makan. Cuma abam kie tak bawa dia berjalan2 ke luar daerah kerana jalan sesak kerana ramai orang pulang beraya di kampung.

Pada hari Jumaat, 8 Syawal, abam kie membuat mini rumah terbuka untuk keluarga sebelah isteri. Usai solat Jumaat, abam kie membawa Razaq ke rumah buat kali kedua untuk menikmati juadah tradisional Melayu. Berselera dia makan. Biarpun dia dari keturunan Serani, namun dia fasih berbahasa Melayu kerana ramai kawannya dari kaum Melayu. Tambahan pula dia sudah hampir dua dekad memeluk agama Islam yang suci ini.


Selepas solat Asar, abam kie dan kak ton pergi menghantar Razaq ke stesen keretapi Tanah Merah. Keretapi dijangka sampai pada jam 7.00 malam. Razaq akan turun di stesen Johor Bahru. Sesungguhnya lawatan sahabat baik yang jauh seperti Razaq ini akan mengukuhkan tali silaturrahim sesama Islam. Diharapkan Razaq dipanjangkan umur, dimurahkan rezeki dan disihatkan tubuh badan bagi membolehkannya beribadat kepada Allah. Jika panjang umur, In Shaa Allah, kami akan berjumpa lagi pada tahun2 yg akan datang. Aamiin.

Friday, 6 July 2018

My father, my hero

Friday, July 06, 2018 17

Assalamualaikum. Kali ini Abam Kie nak bercerita tentang ayah abam kie yang bernama Zainuddin bin Abdullah. Mengikut dalam MyKad ayah dilahirkan pada September 1941 iaitu beberapa bulan sebelum tentera Jepun mendarat di Kota Bharu. Ayah ni anak tunggal tau! Rasanya arwah datuk menunggu lebih 15 tahun barulah ayah dilahirkan. Kiranya ayah ni ditatang macam minyak yang penuh semasa dia kecil.

Ayah berkahwin dengan arwah ma semasa dia berusia 18 tahun. Ma pula 16 tahun masa tu. Biasalah orang zaman dulu nikah awal. Lepas kahwin tu ma duduk di rumah datuk dan di rumah pusaka datuk ni lah kami 6 beradik dilahirkan dan dibesarkan. 

Seingat abam kie la, pada masa muda ayah buat macam2 kerja kampung seperti menanam padi, bertukang rumah, menternak lembu, kambing, ayam dan itik, kerja di kilang padi dan menjadi buruh membina flat HDB di Singapura pada tahun 1977. Iyo lahkan, pada zaman tu susah nak cari kerja dan dapat duit jadi ayah buat pelbagai kerja untuk menyara kami sekeluarga.

Banyak kenangan la aku dapat bersama ayah sepanjang aku hidup 45 tahun ni. Semasa di darjah 6 aku dan dia mengalami kemalangan motosikal apabila tetiba ada seekor lembu melintas jalanraya. Masa tu ayah x sempat brek motor lalu kami terguling di atas jalan. Lengan aku patah manakala ayah tercabut sebatang gigi. Dekat 2 minggu gak aku x gi sekolah.

Semasa aku belajar di Sekolah Menengah Sains Machang, Kelantan, ayah sering datang melawatku pada petang Jumaat. Dengan menaiki motor sejauh 14km dia menggagahi dirinya menjenguk aku di asrama. Maklumlah masa tu aku baru diawal remaja dan selalu ingin nak balik dok di rumah. Mujurlah aku sempat belajar sampai habis SPM di situ. Pada hari terakhir kertas SPM, ayah datang menjemput aku dengan motosikal Honda 50. Memang ayah tak tahu memandu kereta sampai sekarang.

Ayahku, wiraku! Memang tepat slogan ini. Aku ni memang bergantung kepada ayah terutama sekali dalam bab DIY atau teknikal. Kalau nak baiki barang ke, motor ke, paip bocor ke, ubahsuai rumah ke, ayah la yang aku panggil untuk minta tolong. Itu dulu, masa ayah masih gagah dan larat. Tapi sekarang aku kena upah tukang la.

Kini pada usia 77 tahun ayah hidup bersama dengan ibu tiri yang dikahwininya pada 2007. Arwah ma telah pergi pada tahun 2002. Semasa ma sakit dulu, ayah la yang bergilir2 menjaga ma dengan kak ngah. Aku pula jaga ma semasa cuti semester atau cuti sekolah. Sekarang ayah menikmati hari2 tuanya dengan anak2 dan cucu. Alhamdulillah, dia tak ada penyakit yang serius cuma sekali-sekala mengalami masalah kelenjar prostat.

Jadi aku patut menjaga selagi hayatnya masih ada. Semoga Allah mengurniakan kesihatan yang baik untuk ayah melakukan ibadah sebagai bekalan di hari akhirat. I love my father!