Friday, 2 December 2016

Pengorbanan ibu-bapa yang kita tidak sedar


Assalamualaikum. Abam Kie ingin berkongsi satu puisi menarik yang mungkin menyedarkan kita anak2 tentang pengorbanan ibubapa kita dahulu dan apakah yang perlu kita lakukan untuk membuatkan mereka pada usia emas mereka. Terima kasih.
 
RUMAH ibu bapa adalah rumah bagi anak-anak,
tapi tak semua rumah anak-anak adalah rumah ibu bapa..
Anak- anak boleh bebas dlm rumah ibubapa
Makan apa sahaja...
Tengok siaran tv ikut suka...
Guna apa saja kepunyaan ibubapa ikut suka...

Tapi...
Ibubapa tak boleh buat sesuka hati kat rumah anak- anak....
Tak boleh masak sesuka hati...
Makan apa yg ada dlm peti ais ikut suka.....
Buat apa sahaja ikut suka....
Anak tetap akan berkecil hati dgn ibu bapa..

Begitu juga...
Kenderaan ibu bapa adalah kenderaan anak-anak.....
Anak-anak boleh guna kenderaan ibu bapa ikut suka hati.....
Minyak penuh balik kosong pun ibubapa tak kisah.
Kalau rosak semua ibubapa tanggung..

Tapi...
Tak semua kenderaan anak-anak ibubapa boleh guna.....
Apatah lg dgn sesuka hati.
Takut rosak lah...
Takut langgar lah...
Takut calar lah.....
Kalau guna pun...
Pastikan minyak penuh semula.....
Kalau rosak pun ibubapa kena hantar pomen baiki sebelum bagi kpd anak- anak....
Itulah bezanya ibu bapa dgn anak- anak....
Ibubapa sentiasa mengasihi anak-anak....

Tetapi anak-anak...
Belum tentu mengasihi ibubapa....
Mereka kasih kepada harta mereka melebihi ibubapa....
Mereka ada masa utk membetulkan motor kesayangan mereka bila rosak tetapi mereka tiada masa hantar ibubapa ke klinik bila emak memerlukan...
Mereka ada masa untuk membawa anak isteri bercuti...
Tetapi mereka tiada masa utk cuti menziarahi ibubapa yg rindukan mereka...
Mereka sayang ambil cuti utk melawat emak...
Sibuk dengan kerja dan tak boleh cuti menjadi alasan...
Tetapi mereka tidak sayang ambil cuti bila kawan baik kawin...
Ibubapa ingin melihat anak-anak sempurna walaupun semampu yg ada..

Tetapi...
Anak- anak belum tentu boleh sempurnakan hajat ibubapa walaupun anak-anak berharta...
Bila isteri bercerita anak tahu apa yg isteri mahukan...
Tetapi bila ibubapa bercerita anak2 buat tak faham apa yg ibubapa mahukan...
Ibubapa tidak akan meminta secara terus kpd anak2nya kerana ibubapa takut anak akan terasa...
Mudah2an kita tergolong sebagai anak2 yang berbakti kepada orang tua kita dan tak disisihkan atau diabaikan semasa kita sudah meningkat tua nnti.. Insyallah..

KATA-KATA YANG MEMBUAT RAMAI SEBAK

» Bila mak kata dia teringat, kita jawab kita sibuk sangat.
» Bila ayah kata dia rindu, kita jawab nantilah hujung minggu.
» Bila mak minta kita pulang, kita jawab kita belum lapang.
» Bila ayah minta kita singgah, kita jawab kerja kita belum selesai.
» Bila hati kita terguris, kita kata “Mak memang tak pernah faham”.
» Bila hati kita terhiris, kita kata “Ayah memang tak ambil kisah”.

Tetapi

» Bila hati mak kita terguris, mak kata “Tak apa, dia masih muda”.
» Bila hati ayah kita terhiris, ayah kata “Tak apa, belum sampai akalnya”.
» Bila kita menangis tanda lapar, mak berlari bagai hilang kaki.
» Bila kita merintih tanda derita, ayah bersengkang mata bagaikan tiada lena.
» Bila kita sedih kerana gagal, mak setia membekalkan cekal.
» Bila kita pilu kerana kecewa, ayah teguh berkata dia tetap bangga.

Bila mereka kecewa kita buat x nampak...
Kita x tanya sebab apa mereka murung..
Kita buat2 tiada apa berlaku pun...
Itulah kita anak2 yg lupa kasih sayang mereka....
Jadi, ingatlah pengorbanan ibu bapa kita, cintailah mereka lebih dari kita sendiri, kerana tanpa mereka siapalah kita.
Doakan ibu bapa sama ada yg masih hidup @ meninggal dunia .. jangan abai mereka kerana  suatu hari kita pun akan menjadi tua jua..
Mak ayah tak di jual di tepi jalan......sayangilah mereka..
Sebelum TUHAN jemput mereka kembali ..
Siapa kita ketika itu nanti...

Wednesday, 30 November 2016

Seloka Kumpulan Whatsapp

group whatsapp

Ini adalah satu seloka yang paling menarik untuk dibaca dan dijadikan pengajaran. Hayatilah ia. Terima kasih, kawan2 abam kie yg dihormati sekalian.

Kumpulan whatsapp berbelas-belas,
Rakan sekerja dan rakan sekelas,
Bertalu-talu tak sempat balas,
Mula-mula seronok bertukar malas.

Walaupun tua kembali muda,
Yang sudah bercucu, duda dan janda,
Berkongsi cerita bergurau senda,
Tersilap langkah masalah melanda.

Kadang-kadang ahli tidak peduli,
Menghantar khabar bertali-tali,
Gambar dihantar berulang kali,
Orang terima pun naik lali.

Setiap minit khabar dihantar,
Tidak berhenti berita disebar,
Minta kawan buat komentar
Lambat dibalas hati tak sabar.

Ada yang suka menunjuk hebat,
Setiap  isu diajak berdebat,
Ada yang marah dijawab lambat,
Menyinggung rasa rakan sahabat.

Ada yang cerita tentang keluarga,
Tak habis-habis menunjuk bangga,
Yang tak ada anak berhati curiga,
Keluar kumpulan barulah lega.

Oleh itu kita hendaklah peka,
Mesej dihantar tak semua suka,
Zaman berubah dah tua bangka,
Elak curiga dan buruk sangka.

Ada kebaikan wujud kumpulan,
Tapi biarlah ada kawalan,
Jagalah hati dan peribadi taulan,
Agar hubungan erat berkekalan.

Org pencen ada duitan..
Org kerja duit pun simpan...
Masa hidup hendaklah berkawan..
Bila berkawan jaga ucapan...

Sekadar ini seloka diberi,
Harap ada yang ambil perhati,
Jangan terasa diri diperli,
Hanya sekadar menghibur hati.
Salin dan tampal daripada
X PDRM Kuala Nerang
✌

Monday, 28 November 2016

Review buku cerita Tolong Jangan Sentap


Saya mengenali saudara Izman Pauzi sejak 2008 lagi. Semasa itu kami adalah antara blogger lelaki yang aktif menghasilkan entri blog saban minggu. Biarpun cuma mengenali di alam maya hubungan kami memang akrab kerana kami adalah antara blogger lelaki di usia GegarVaganza yang masih aktif menulis.

Sebelum raya lalu abam kie BW ke blog Izman. Tiba2 tertengok sebuah buku yang kulit dan tajuknya memang menarik. Wah! Rupa2nya kawan saya ini telah menghasilkan sebuah buku yang mengumpulkan entri2 lama beliau mengenai kisah sehari-hari beliau sebagai pengurus sumber manusia di sebuah kilang di Shah Alam. Kisah2 yang berkisar tentang sesi temuduga pekerja baharu, pekerja yang kerap ambil sijil sakit, pekerja yang dipecat kerana menghalang laluan kereta boss dan lain2 cerita benar yang menarik.

Buku yang bertajuk 'Tolong Jangan Sentap" ini boleh dibeli secara atas talian di website Alaf21, anak syarikat Karangkraf. Harganya cuma RM15 tidak termasuk kos poslaju. Macam abam kie yang membeli terus dengan Saudara Izman ni mendapat pengecualian kos pos. Sekiranya kawan2 berminat untuk membeli buku 'Tolong Jangan Sentap' ini boleh saja menghubungi beliau di talian 018-2678719 manakala blog beliau boleh diakses di http://izzi-income.blogspot.my/.

Jom kita membaca hasil tulisan rakyat tempatan!
;