Friday, 19 July 2019

Membeli-belah sebagai ganjaran kepada diri sendiri

Friday, July 19, 2019 10


Assalamualaikum. Beberapa minggu selepas Hari Raya Aidil Fitri barulah abam kie sempat pergi shopping. Maklumlah kan...keutamaan pakaian baharu untuk Aidil Fitri diutamakan kepada anak2. Bapa mereka ni baju2 masih baharu sebab nak membeli baju atau seluar baharu tu tak semestinya bila menjelang hari raya. Kalau nak beli baju tu bila2 pun boleh asalkan ada keperluan.

Memang abam kie masih ada byk stok pakaian di dalam almari tu. Ada yg berusia berbelas tahun masih dipakai. Nak dibuang sayang, nak dermakan kpd org nanti dikatakan mereka tempat kita membuang pakaian pulak. Tak sampai hati rasanya. 

Jadi baru2 ni abam kie ada pergi membeli-belah di sebuah pasaraya di Tanah Merah ni. Memang hajatnya nak beli kemeja kerja sebab yg sedia ada ni dah buruk dan turun warna pula. Kemeja lengan pendek ni dipakai untuk majlis kenduri kahwin dan bersiar-siar di shopping mall. Baru nampak bergaya sikit! Macam daddies gitu yg perut boroi bersiar2 dgn keluarga pd hujung minggu. Hehehe.

Fuh! Sekali beli siap 5 helai! Ambik kau! Abam Kie ni jrg shopping. Sekali shopping terus sapu byk2 terus. Sebenarnya abam kie x mampu nak beli jenama yg branded. Cukup je la yg biasa2 janji cantik dan selesa dipakai. Macam kemeja lengan panjang tu harga dalam RM80++ sehelai. Kemeja lengan pendek tu cuma RM30+++. Salesgirl tu kata harga dah jatuh sebab sebelum Raya kemeja tu dekat RM120. Tapi abam kie rasa memang harganya pun RM80++ tu. Saja dia mark up price lps tu letak harga offer kononnya! Macam la abam kie tak tahu taktik pasaraya nak meniaga ni.

Sesungguhnya kita perlu sesekali merasa teringin untuk berbelanja mewah sikit untuk memberikan ganjaran kpd diri sendiri slps berpenat-lelah mencari rezeki. Betul kan cakap Abam Kie ni?

Wednesday, 17 July 2019

Kedai Gambar Kurang Sambutan

Wednesday, July 17, 2019 17

Sama ada kita mahu atau tidak, perubahan zaman dan perkembangan teknologi telefon pintar memberikan kesan kepada pengusaha kedai gambar sekarang.

Trend menyimpan foto secara digital memberi kesan besar kepada perniagaan kedai cetak gambar hampir di seluruh dunia termasuk Malaysia.

Pengurus kedai gambar Khalaf Jaya Enterprise, Syahirah Omar mengakui, perubahan zaman dan perkembangan teknologi telefon pintar memberikan kesan ketara kepada pengusaha kedai gambar apabila kehilangan ramai pelanggan.

“Sekarang ini orang muda sudah jarang mahu cuci (cetak) gambar. Biarpun masih ada (orang muda) datang mencuci gambar tetapi bilangan gambar yang mereka mahu cetak itu cuma sedikit. Contohnya mereka ada 1,000 gambar tetapi cuma lima atau 10 gambar sahaja yang akan mereka minta cuci dan cetak.

“Bayangkan dulu kami proses antara 100 dan 200 filem sehari tetapi sekarang ini orang ramai lebih cenderung mengambil dan menyimpan gambar secara digital. Situasi perniagaan kami berubah.

"Bagi operasi harian sekarang ini agak kurang menerima permintaan daripada pelanggan. Lebih kurang dalam 100 keping sahaja sehari.

“Orang ramai juga lebih suka merakam gambar menggunakan telefon bimbit kemudian minta cuci dalam saiz kecil sahaja,” katanya.

Trend orang ramai menyimpan gambar dalam telefon bimbit dan media sosial turut dirasai oleh sebuah lagi pemilik kedai gambar, Athirah Digital Photo.

Pemiliknya Sheema Said berkata, kebiasaannya dulu sesebuah keluarga akan berkumpul untuk bergambar di kedai gambar pada pagi raya pertama dengan memakai baju raya.

“Sekarang ini majoriti ada kamera sendiri jadi mereka boleh ambil gambar sendiri,” katanya.

Sheema dan rakan kongsinya, Mairan Abdul Rahman mengakui pendapatan perniagaan mereka kini jauh berbeza berbanding 10 tahun lalu.

"Dahulu pendapatan kami bergantung kepada negatif filem pelanggan untuk dicuci, manakala kini ia lebih kepada perkhidmatan mengambil gambar pasport, visa, lesen dan sebagainya.

“Dahulu satu hari kita boleh dapat 100 rol negatif filem untuk dicuci. Kebanyakannya dihantar jurugambar perkahwinan, orang yang balik melancong dan sebagainya.

“Sekarang ini agak jarang untuk cuci gambar sebab imej yang dirakam disimpan di laman sosial, storan awan dan e-mel," katanya.

Sumber: Sinar Harian

Monday, 15 July 2019

Kenduri kahwin serba sederhana di Kelantan

Monday, July 15, 2019 16

Pada cuti Hari Raya Aidil Fitri yang lalu, kawan lama Abam Kie yang berasal dari Johor Bahru ada datang menghadiri kenduri kahwin anak saudaranya yang bernikah dengan gadis berasal dari Machang, Kelantan. Jadi inilah sedikit komen beliau tentang majlis kenduri kahwin yang dihadirinya. Dia menganggap orang2 Kelantan ni ukur baju pada badan sendiri bila masuk bab2 kahwin ni. Jom baca komen beliau! 

✅ Ini kali ke 10 AJ hadiri kenduri kahwin di Kelantan

✅ AJ respect kenduri kahwin di sini. Mostly ukur baju pada badan sendiri

✅ Majlis yang simple-simple, tempat pengantin yang biasa, makanan pun tidak la bermewah-mewah, kompang-kompang silat silat pun jarang

✅ Pelamin biasa-biasa, makanan beradab pun seadanya, tiada photographer itu situasi normal. Bukan tak mampu tapi kenapa nak membazir sehari derita bertahun-tahun kan?

✅ Sometimes, pengantin mungkin segan jadi majlis dibuat simple-simple je.

✅ Tapi apa gunanya kenduri gah, jemput beratus-ratus orang tapi guna duit personal loan lepas kahwin hutang berjela?

✅ Lebih malang anak dah dua 3, hutang personal loan belum selesai

✅ Jangan kerana nak beraksi lebih Raja Sehari, derita dan sengsara bertahun-tahun lamanya

✅ Tepuk dada, tanya selera. Kalau mampu apa salahnya. Kalau tak mampu berpada-pada la ya

✅ Tabik Spring. No wonder orang Kelantan ramai yang kaya raya!




Friday, 12 July 2019

Panduan Dan Peringatan Buat Warga Pendidik Di Malaysia

Friday, July 12, 2019 14

๐Ÿ‘‡๐Ÿพ๐Ÿ‘‡๐Ÿพ๐Ÿ‘‡๐Ÿพ

1. Jangan terlalu over dos kerja sbg guru. Ramai yang sakit jiwa, stress dan mati mengejut. Zaman berhempas pulas umpama lilin membakar diri sudah berlalu. Ini zaman bayar bil baru lampu bernyala.
Nota: Kajian Kesihatan Mental terbaru mengesahkan 90% punca stress banyak berlaku di tempat kerja (sekolah)

2. Guru bukan aktivis badan kebajikan tapi 'Pembina Modal Insan'..Nasib mu belum pasti dapat pembelaan. Ianya bukan auta tapi fakta. Suarakan yg hak dan isu kebajikan rakan-rakan. Kesatuan guru pula sudah tiada taring sengatan, Bayaran yuran umpama mencurah air di dalam lautan.Tengoklah sendiri, tiada hasil yg menggembirakan !!

3. Pemegang jawatan di sekolah, PPD, JPN dan KPM tidak mampu  melakukan perubahan. Menyelesaikan isu kecil pun mereka terikat dasar dan punca kuasa peraturan. Anda mungkin terkontang kanting kemudian.  Segelintir cuma mereka yg tidak mengutamakan pangkat kedudukan. Suatu hari anda akan merasai kebenaran pepatah 'habis madu sepah dibuang bertaburan'. Ketika memerlukan sokongan, rakan sekolah hilang lari bertempiran. Sikap 'enau dalam belukar' akan kelihatan. Akan muncul juga jenis 'kawan makan kawan'.. Yakinlah ini kenyataan ! 

4. Berubah kerajaan persekutuan atau 10 kali Menteri Pendidikan berganti jawatan, belum tentu nasib kita ada pembelaan. Pilihan yg ada, kerjalah dengan kegembiraan. Usah risau dengan sistem dan dasar yang tak ketahuan. Yang boleh ikut, kita ikut. Jika anda tidak mampu mengubah angin, laraskan layar anda!

5. Pemimpin sekolah harus berani berubah. Usah terlalu rigid atau taksub SOP, belajarlah bertoleransi, bina karektor disegani dan disayangi. Anda pasti lebih dihormati. Persaraan dan kehilangan akan dirasai. Malangnya ramai yang mencipta jurang benci, macam kuku besi, alahai sedih sekali. 80% pentadbir pendidikan kini tak cukup masak dan tiada kualiti. Persekitaran pendidikan jadi negatif dan punca tekanan. Semangat menurun akibat sikap dalaman. Sokongan dan penghargaan kurang diberikan rakan sejawatan. Semakin ramai kaki bodek, tamak jawatan dan hilang pedoman. Persaraan awal jadi pilihan. Pentadbir  rigid, tidak terbuka terhadap teguran, mesyuarat kerap, lama dan membosankan. Ada bos mula lemas dalam kuasa pinjaman. Lupa diri dek ujian jawatan yang mengubah perwatakan. 

6. Markah prestasi usah kecewa jika tidak memuaskan hati. Bekerjalah dengan penuh komitmen dan rendah diri. Sentiasa syukur dan redha. Jangan merungut atau kecewa, mungkin itu bukan hak kita. Kerjalah dgn ikhlas, jangan dengki atau tikam kawan utk tunjuk prestasi kepada majikan. Usah fikir target APC dan imbuhan. Paling utama  biar hati gembira, hubungan silatulrohim mesra berkekalan. 

7. Sokong dan hargai rakan taulan. Berikan ucapan tahniah kpd mereka yg terima anugerah prestasi atau kemajuan. Ingati harijadi rakan dan doakan mereka kejayaan. Salurkan aura positif kepada sahabat kenalan. Doakan mereka kerana itulah senjata paling berkesan. Maafkan musuh agar hati tenang dan bahagia berpanjangan. Itu pesan DMFK yang ku jadikan pegangan. 

8. Targetlah umrah atau Ibadah haji seawal usia. Semua perkara akan lebih indah setelah kesempurnaan agama dilaksana.. percayalah janji Allah mana ada dusta !

9. Cuti sekolah jalanlah sepuasnya. Ianya ubat minda dan kesihatan untuk  menghilangkan tekanan dalaman.  CRK kita 7 hari sahaja (skrg 10 hari), sapulah cuti sekolah jalan cari makan yang memang hak kalian.

10. Tuisyen dan kelas tambahan, tak salah anda minta bayaran. Masa bekerja @ mengajar  sudah padan.  Teringin buat kelas tambahan..silakan. Jangan kecewa jika tidak dihargai pengorbanan. Kos yang paling mahal ialah penghargaan dari persekitaran dan majikan. 

11. Semasa di sekolah kerjalah sehabis baik, menepati masa, cekap berwibawa, jangan benarkan kita dipandang lekeh pada personaliti dan perwatakan. Keluar pagar jangan pandang belakang, jalan terus ke depan. Lakukan apa yang anda suka dan cuba usaha tambah pendapatan. Jangan peduli kritikan jenis manusia hantu syaitan. Mereka mahu kita fail dalam kehidupan.

12. Jika tiada masalah  kewangan dan beban hutang pencenlah awal sebagai pilihan.

Jika kita memudahkan urusan orang lain, pasti ALLAH akan memudahkan urusan kita, sebaliknya jika kita menyukarkan urusan orang, Allah juga menyempitkan segala urusan kita. 

"HIDUP BERBAKTI" 

Sumber: Pertubuhan Kebajikan Warga Pendidikan Malaysia