Wednesday, 16 August 2017

Apabila Allah Tidak Mengkehendaki Kita

Wednesday, August 16, 2017 11

Kata Ulama, apabila Allah tidak mengkehendaki kita lagi:

• Allah akan sibukkan kita dengan urusan dunia.
• Allah akan sibukkan kita dengan urusan anak-anak.
• Allah akan sibukkan kita dengan urusan perniagaan.
• Allah akan sibukkan kita dengan harta.
• Allah akan sibukkan kita dengan mencari pengaruh pangkat dan kuasa.

• Alangkah ruginya kerana kesemuanya itu akan kita tinggalkan. Sekiranya kita mampu bertanya pada orang-orang yang telah pergi terlebih dahulu menemui Allah SWT dan jika mereka diberi peluang untuk hidup sekali lagi sudah semestinya mereka memilih tidak lagi akan bertarung bermati-matian untuk merebut dunia.

• Tujuan kita diciptakan adalah untuk menyembah Allah dan beribadat kepada Allah SWT. Sebenarnya apa yang kita dapat dari habuan dunia ini telah pun ditentukan oleh Allah SWT.

• Kita mungkin cemburu apabila melihat orang lain lebih daripada kita dari segi gaji, pangkat, harta, kereta mewah dan rumah besar.

• Kenapa kita tidak pernah cemburu melihat ilmu dan amalan orang lain lebih daripada kita. Kenapa kita tidak pernah cemburu melihat orang lain bangun disepertiga malam untuk solat tahajjud.

• Kita cemburu melihat orang lain tukar kereta baru, tetapi jarang kita cemburu melihat orang lain boleh khatam Al-Quran sebulan 2 kali.

• Kesemua petanda-petanda ini menunjukkan dunia akhir zaman apabila duit, pangkat dan harta mengatasi segalanya.

• Setiap kali menyambut hari lahir kita sibuk hendak raikan sebaik mungkin tetapi kita telah lupa dengan bertambahnya umur kita maka kita akan dipanggil oleh Allah SWT semakin dekat. Kita patut bermuhasabah mengenai bekalan ke satu perjalanan yang jauh yang tidak akan kembali lagi buat selama-lamanya.

Sesungguhnya *Mati* itu benar, *Alam Kubur* itu benar, pertanyaan *Munkar dan Nakir* itu benar, *Mahsyar Allah* itu benar, *Syurga dan Neraka* itu benar.

(Jom kita kongsikan tazkirah ringkas yang banyak memberi kesedaran bahawa dunia ini hanya sementara dan Akhirat itu kekal abadi)

Monday, 14 August 2017

Ceramah Pelajar Terbaik STAM Peringkat Kebangsaan 2016

Monday, August 14, 2017 3
Barisan guru lelaki bergambar dengan adik Ahmad Faiz Ibrahim, 
insan istimewa yang cemerlang

Pada perhimpunan mingguan hari Ahad lepas sekolah tempat abam kie mengajar ini telah dikunjungi oleh tetamu istimewa iaitu adik Ahmad Faiz bin Ibrahim. Dia ditemani oleh bapanya yang bertugas sebagai ustaz di SMK Meranti, Pasir Mas. Abe Kie berasa malu mendengar kisah adik Faiz bin Ibrahim, pelajar cemerlang yang mendapat 10 Mumtaz dalam peperiksaan STAM 2016. Beliau walau tidak sempurna seperti orang lain amat menjaga hubungan dengan Allah dengan selalu bersyukur padaNya.

Beliau mempunyai idola yang mana idolanya ialah sesorang yang lebih teruk kecacatan dibandingkan dengan dirinya. Beliau termotivasi dengan nasihat dan kata2 ayahnya supaya beliau belajar dengan bersungguh2 kerana beliau tidak sempurna seperti orang lain. Tanpa ilmu beliau akan dianggap sebagai sampah dalam masyarakat. Dengan motivasi tersebut, beliau berusaha untuk menjadi seorang yang terbaik seperti manusia sempurna yang lain.

Beliau dari darjah 1 hingga 3 mendapat tempat terakhir di dalam kelas..darjah 4 hanya lulus 2 subjek. Darjah 5 beliau berjaya mendapat 2A...dan atas usaha yang tak pernah jemu dan tawakkal yang hebat beliau berjaya memperoleh 4A 1B dalam UPSR.

Betapa kuatnya semangat untuk berjaya dan menjadi orang yang bermanfaat dalam masyarakat.

Beliau  menulis jawapan exam STAM sehingga menitik darah di dagunya.😭😭😭😭. Adik Faiz menulis menggunakan dua jari yg ditolak dgn dagu beliau...Allahu...betapa hebatnya semangat beliau dan kuatnya iman adik Faiz. In Shaa Allah.. adik Faiz akan menyambung pengajian ke Universiti Islam Madinah bawah tajaan kerajaan Arab Saudi.

Kecacatan adik Faiz tidak menghalang dirinya untuk berjaya walaupun 95% urusan harian diuruskan oleh ibunya. MashaAllah..anak yang hebat dan ibubapanya juga hebat. Disebabkan oleh cerebral palsy...adik Faiz hanya buleh menggerakkan kepala dan boleh mengangkat tangannya sedikit sahaja tanpa boleh menggerakkan jarinya.

Foto di bawah ini menunjukkan hasil tulisan adik Faiz yang menggunakan 2 jari tangan kiri dan ditolak dengan dagu... Hasilnya dia menulis satu doa mohon keampunan daripada Allah untuk dirinya...Allahurobbi....😭😭😭😭😭


Beliau sangat menjaga hubungan dgn Allah...dengan sentiasa bersyukur 😭😭😭.
Bagaimana dengan kita? Kongsikan kisah adik Faiz dengan anak2 kita supaya mereka termotivasi untuk berusaha bersungguh2.

Pada akhir perhimpunan tersebut kami para guru dan pelajar berjaya memungut derma melebihi RM1K untuk disumbangkan kepada adik Faiz bagi keperluannya semasa melanjutkan pelajaran di Madinah nanti.

Friday, 11 August 2017

Segmen Blogwalking Merdeka 2017 Mialiana.com

Friday, August 11, 2017 9


Segmen Blogwalking Merdeka 2017 Mialiana.com bermula dari saat ini sehingga 11.59 malam 14 Ogos 2017. Semua blogger yang bermastautin di Malaysia dijemput join. 5 pemenang bertuah dicari dan akan menerima RM10 setiap seorang.

Syarat-syaratnya :
  1. Follow blog Mialiana.com, Add To Circle Google+ Mia Liana dan Like Fanpage Mialiana.com
  2. Buat entri bertajuk Segmen Blogwalking Merdeka 2017 Mialiana.com
  3. Copy coding yang telah disediakan dan paste kan ke dalam ruangan HTML dan Publish entri.
  4. Hantar URL entri anda ke dalam ruangan komen SINI
  5. Segmen akan tamat pada 11.59 malam 14 Ogos 2017.
Pemenang akan dipilih melalui random.org dan keputusan pemenang akan diumumkan pada 21 Ogos 2017.

** sila klik pada banner untuk join segmen ini.....

Wednesday, 9 August 2017

Hebatnya ganjaran bersedekah

Wednesday, August 09, 2017 6


Assalamualaikum. Pada pagi ini abam kie ingin berkongsi kisah sebenar yang terjadi kepada kawan abam kie yang mengajar di KL tu. Kisahnya tentang rezekinya yang melimpah ruah selepas dia membelanja kawan2nya di kantin sekolah. Semoga ianya menjadi panduan berguna kepada kita semua tentang perlunya bersedekah dan menderma ini kerana ganjarannya yang berlipat kali ganda di akhirat kelak. Selamat membaca...

Hari ini abg neo nak cerita satu kisah yang benar dan terjadi pagi tadi.... Dan mungkin ada kaitan dengan belanja kawan... Pagi tadi sampai sekolah dalam pukul 6.40, abg neo macam biasa pergi punch card dan check in kantin...nak breakfast sebab hari ini kelas habis pukul 11 mula dari pagi....

Dipendekkan cerita, abg neo tapau nasi paprik dan nescafe ais. total rm6. Lepas tu datang 2 org kawan perempuan. Diaorang pun tapau la nasi n air. Yang si A total rm7, si B rm6.50....org yang kira pulak lambat mengira. Kemudian datang lagi kawan abg neo, si C. Dia pun tapau jugak. Total dia punya rm8.50. abg neo pun nak bayar. abg neo bawak duit rm50. Lepas tu tauke kantin tak ada duit kecil jadi abg neo kata dalam hati: Tak apalah. Belanja la mereka semua sebab nak tunggu duit kecil tak ada lagi sebab pagi orang kantin belum tukar. Jadi abg neo pun bayar la untuk semua yang kawan2 abg neo beli tadi. Then diaorang pun cakap, Terima Kasih, Reza. Settle....

Lepas tu dalam pukul 10, abg neo haus lalu menapak ke kantin. Masa tu ada pegawai tengah minum lalu abg neo order air. Dia kata x pe la, saya belanja. Alhamdulillah. Lepas tu tgh hari nak balik ada kawan bagi subway dan letak di atas meja. Ustazah belakang pulak panggil suruh abang neo ambik KFC sebab dia kata x habis makan seorang. Dan kawan abg neo, cikgu lelaki pulak bagi gulai kawah daging panas2 buat balik makan kat rumah. Penuh atas meja abg neo makanan sampai buleh buat balik bagi budak2 rumah makan....

Lepas tu kawan2 kat meja abg neo cakap, "Weh...apasal ramai sangat bagi kau makanan hari ni? Kat aku tak bagi pun?"

Moral of the story is: abg neo yakin dan percaya pada kelebihan berkongsi rezeki dan belanja kawan masa susah.... sedikit kita bagi...berganda Allah balas balik... just to share this story with you all....

#CERITABENARBERLAKUHARINI

Sumber: https://www.facebook.com/neoreza86

Monday, 7 August 2017

Sabar jika nak kaya

Monday, August 07, 2017 6

KENAPA KITA SABAR KAYAKAN ORANG LAIN? ..
TAPIIII..X SABARRRR...NAK KAYA KAN DIRI SENDIRI..

Ramai yang mudah putus asa bila berbisnes.. Ada cabaran sikit dah nak 'give up'. Sales drop sikit dah down, lemah semangat.

Orang kutuk sikit dah tak boleh tahan.

Baru sebulan berniaga dah harap dapat pulangan beribu-ribu.

Tak sampai setahun dah kecewa tak dapat income 5 angka.

Harapan tinggi menggunung...tapi bila dilandai badai sikit pun dah mula rasa goyah.

Harap berniaga semua nak mudah saja.. Tak sanggup nak usaha lebih. Tak sanggup nak berkorban masa dan tenaga. Keringat dan Air mata apatah lagi. Semua nak mudah-mudah saja, tapi hasil nak yang besar-besar belaka.

Sedar ke tak..
Kita belajar di universiti sampai 3-4-5 tahun.. Keluar universiti gaji baru dalam RM2000-RM3000... 5 tahun kita boleh bertahan bersabar belajar. Padahal bila keluar banyak tu je pun gaji kita. ..Kita boleh sabarrrrrr

Bila kerja kita keluar awal pagi, balik lewat petang atau malam... Tambah traffic jem lagi.. berjam-jam atas jalan. Kalau naik Federal Highway lagi lah. Kita pun boleh sabar lagi…..

Bertahun-tahun kerja kenaikan peratusan gaji pun sikit sangat. 10 tahun kerja belum tentu gaji RM10,000. Kita pun blh boleh sabar lagi….

Bertahun-tahun kerja, naik pangkat belum tentu lagi. Kalau ada pun tunggu 8-10 tahun baru dapat naik pangkat jadi manager. Kita pun boleh sabar lagi….

Penat-penat bekerja, gaji cukup-cukup makan je. Apa yg anak isteri pun nak pun kadang kala dapat...kadang kala pula x dpt. Sanggup ikat perut bila hujung bulan. Barang2 lak segala2 dah naik harga. Kerja hari2 untuk bayar hutang dan perbelanjaan. Nak simpan pun tak sempat. Nak reward diri pun tak dapat. Kita boleh sabar lagi…..berkorban lah katakan....

Hari-hari pergi kerja buat kerja yang tak terpaksa. Kalau x buat, Boss pulak marah-marah, arah itu ini. Dah rasa macam robot, buat kerja tak bawak hati bersama. Hari-hari macam tu.. sebulan.. setahun.. 5 tahun.. 10 tahun... Kita pun boleh sabar lagi…..

Sebulan bekerja.. Setahun bekerja.. 5 tahun bekerja... 10 tahun bekerja...15 tahun bekerja.. Kita tak nampak pun perubahanya. Kalau ada pun sikit2 je. Dari bujang sampai kita kahwin.. Sampai anak 3..
Rumah kita macam tu jugak..
Kenderaan...dahh naik panauuu
Masih kena ikat perut untuk perbelanjaan diri dan anak-anak seadanya. Kita boleh pun blh sabar lagi....

Hidup seadanya ala kadar je. Rumah pun ala kadar.. Janji ada tempat berteduh. Bila tengok rumah org lain...mula lah rasa kekurangan pd diri sendiri. Kereta ala kadar.. Hulur duit kat mak ayah ala kadar.. kalau ada hulur.. Kalau tak ada buat-buat lupa.. Kita pun boleh sabar lagi....

Tapi kenapa bila berbisnes.. Baru seminggu.... sebulan... setahun.. 2 tahun.. kita cepat sangat nak putus asa.. Sikit-sikit nak give up. Padahal kita sedang kayakan diri sendiri. Bukan orang lain pun. Kita berusaha untuk impian kita. Kita nak bagi yang terbaik untuk keluarga.. anak-anak..dan mak ayah kita... Kita nak tolong lebih lagi dengan duit kita sendiri.

Kenapa boleh sabar kayakan orang lain, tapi tak boleh sabar untuk mencapai impian sendiri? Kayakan diri sendiri?

PERSOALANNYA...

Apakah impian anda?
Apakah hala tuju anda
Apakah matlamat anda?
Adakah anda fokus dgn apa yg anda lakukan?
Adakah impian anda sudah jadi kenyataan?
................

Buatlah BISNES dgn hati yg tulus dan ikhlas kerana Allah..Nawaitu kita tu kena jaga…..

√ Niatkan dlm hati… aku nak tolong org..
√ Aku nak meningkatkan
pendapatan bersama-sama org yg berimpian.
√ Aku nak jadi jutawan dunia akhirat..begitu juga rakan yg mengikutiku…..barulah segala impian akan dimakbulkan yg maha Esa....

Saturday, 5 August 2017

SULAMAN COMEL MERDEKA CONTEST

Saturday, August 05, 2017 8

Assalamualaikum semua.

Hari ni Abam Kie dengan berbesar hatinya ingin menyertai satu contest khas untuk para blogger. Contest ni bersempena dengan bulan kemerdekaan negara kita (Ogos) dan sebagai tanda perkenalan dari penganjurnya iaitu Kak Noor sebagai salah seorang blogger baru.

Contest ni adalah hasil kerjasama Kak Noor dengan seorang blogger merangkap template designer iaitu Sis Hawa. Contest ni akan berlangsung selama sebulan iaitu dari 01 OGOS - 31 OGOS 2017.

Hadiah yang bakal di berikan adalah Tuala Sulaman Pakej Family untuk 3 ORANG BLOGGER yang bertuah! Set Pakej Family ni best tau sebabnya terdapat 3 helai tuala.
  • 1 helai tuala Mommy
  • 1 helai tuala Daddy
  • 1 helai tuala Si Comel
  • \
 SYARAT-SYARAT UNTUK MENYERTAI

1- Buat satu entry bertajuk "SULAMAN COMEL MERDEKA CONTEST"

2- Copy banner di atas dan backlink kan semula ke sini.

3- Follow blog Sulaman Comel Kak Noor dan Sis Hawa

4- Like pages Chubby Baby Best

5- Follow IG @sulamancomel [jika ada akaun Instagram]

6- Tinggalkan link entry anda di ruangan komen

Itu je syarat-syaratnya. Mudah je kan? Para pemenang akan di pilih oleh Kak Noor sendiri menggunakan kaedah cabutan nombor di kertas. Adil gitu... suspen pun ye jugak. :D

Pengumuman pemenang akan di buat pada : 01 SEPT 2017 

- SELAMAT BERCONTEST , GOOD LUCK !!-

Friday, 4 August 2017

Di mana letaknya syurga suami?

Friday, August 04, 2017 6

*SYURGA ANAK DI BAWAH TELAPAK KAKI IBUNYA, SYURGA IBU ITU PADA SUAMINYA.... TETAPI,  SYURGA SUAMI ITU DI MANA LETAKNYA????*

Persoalan ini muncul saat Abam Kie membawa emak berubat pada seorang ustaz di Taman Kosas, Ampang. Sambil berubat ustaz ini memberi tazkirah yg sangat2 meninggalkan kesan di hati ini.. tak sedar bergenang airmata saat mendengar tazkirahnya.

Bermula dari kasih Adam dan Hawa di Syurga, sehingga dicampak mereka ke dunia kerana hasutan iblis. Kemudian sampai pada bahagian suami isteri, kata ustaz...Syurga anak itu pada ibunya, Syurga ibu itu pada suaminya..lalu syurga SUAMI itu di mana pula???

Abam Kie menjawab: Pada ibunya.
Ustaz menggeleng sambil tersenyum.
Ustaz : *SYURGA SEORANG SUAMI ITU...PADA TANGGUNGJAWABNYA!!*
Abam Kie terkesima mendengar jawapan tersebut.

Ustaz menyambung: Suami itu syuganya pada tanggungjawab yg ada di bahunya. Sediakan nafkah ZAHIR dan BATIN. Sediakan rumah walaupun hanya rumah sewa, sediakan pakaian walaupun yang murah2, sediakan makan utk anak isteri walau tak mewah. Asalkan sedia semua itu untuk ISTERI dan anak2.

Jika isteri yang menyediakan rumah, yg membayar hutang rumah, HARAM suami itu tinggal di dalamnya. Jika ISTERI yang membayar bil eletrik rumah, haram cahaya itu untuk suaminya. Jika ISTERI yang menanggung biayai makan dan keperluan asas di rumah, haram suami itu memakannya....KECUALI, si isteri redha dan berniat untuk membantu suaminya, membantu syurganya itu. Andai dia tak redha, berdosa besar sang suami itu.

Kata ustaz lagi, di Mahkamah Syariah bersusun kes penceraian yang kebanyakannya berpunca dari kurangnya tanggungjawab seorang suami. Semuanya isteri yang bayar, semuanya isteri yang uruskan.. isteri berdikari sendiri.. mcm tak ada suami. Maka suami itu hilang kewibawaannya, tidak berperanan sebagai KETUA KELUARGA yg selayaknya.

Maka kepada semua lelaki (termasuk abam kie juga), sebelum memasang angan-angan untuk menikah, ataupun kini sudah menikah, ingatlah tanggungjawab yang bakal kalian pikul atas pundak kalian. Dan dengan tanggungjawab itu kalian akan diperhitung dan dipersoal di depan Allah kelak. Ada sesetengah lelaki yg abam kie pernah dengar dan jumpa, yg mencari calon2 isteri dari wanita berpangkat besar, kerja dan gaji besar, atas alasan utk menumpang kemewahannya, atas alasan nak cari jalan pintas untuk hidup senang.....sedih dengar:

Buat wanita2, cari jodoh bukan pada harta seorang lelaki, tapi pada NILAI TANGGUNGJAWAB nya. Meskipun tak mewah, dia akan tetap berusaha memberikan semua tanggungjawabnya kepadamu, dia berusaha mencukupkan semua keperluan keluarganya dengan tulang 4 kerat dan tenaganya. Itulah suami dan lelaki terbaik sebagai sandaran untuk Syurgamu ^_^ ❤

SEMOGA IANYA BERMANFAAT. SEKIAN, TERIMA KASIH.