Wednesday, 20 March 2019

Jenis-jenis guru di sekolah

Wednesday, March 20, 2019 14

Semua sekolah ada:

1. Seorang cikgu perempuan senior yg suka berlagak macam mak datin.
2. Seorang cikgu yg sentiasa nampak kalut sebab banyak kerja.
3. Seorang cikgu lelaki yg tenang walaupun tak siap kerja.
4. Seorang cikgu yg sangat suka komen kerja orang lain (mcm la dia bagus sgt)
5. Seorang cikgu yg suka menjaga cenderahati dan makan minum utk pengetua
6. Seorang cikgu yang suruh buat apa pun senyum je.
7. Seorang cikgu yang suruh buat apa pun menolak je.
8. Seorang cikgu yg anggap dia sorang je dlm dunia ni ada prinsip
9. Seorang cikgu yg layak dapat APC tiap2 tahun, tapi tak dapat tiap2 tahun
10. Seorang cikgu yg asyik mengintai jawatan di PPD walaupun tak layak
11. Seorang cikgu yg dah disuruh naik pangkat byk kali asyik menolak.
12. Seorang cikgu yang cool aje walaupun byk kerja, dan kerja selalu siap.
13. Seorang cikgu yang mengeluh dapat kerja tapi kerja tetap siap.
14. Seorang cikgu yang besar2kan kerja yang dia buat padahal kerja itu byk dibantu oleh orang lain.
15. Seorang cikgu yg selalu ugut nak pindah sekolah lain sebab byk kerja yg dipikul di sekolah.
16. Seorang cikgu yang nampak rileks saja. Orang lain kalut dengan kerja sekolah dia pula sempat berniaga.
17. Seorang guru yg cool walau buat tugas org lain.
18. Seorang guru yg cool walau semua tugas di sekolah dia sahaja diharap siapkan.
19. Seorang guru yg gelisah kalau ada mesyuarat
20. Seorang guru balik-balik kasi umum "hari ini gaji"
21. Guru yang suka selfie
22. Jadi JKKK
23. Guru cuti..
24. Guru lambat datang awal balik.
25. Cikgu 7 hari seminggu
26. Guru "25 haribulan"
27. Guru susah hati 'lama betuuuuul dua puluh lima haribulan ni!
28. Guru yang tak lekang dgn fb whtsapp telegram
29. Guru pek pok pek pok
30. Guru pencukup korum di sekolah
31 Guru tapau kursus..balik2 muka dia pegi kursus..bila in house tak mau buat pula..
32. Guru gabra bila datang pelawat
33. Guru berlagak mcm YB
34. Guru malas buat RPH
35. Guru yg mau anaknya diajar bagus2 tp diri sendiri tidak mengajar anak/murid lain dgn baik
36. Guru last minute... sebarang kerja tugasan dibuat last minute... malah selalunya terlebih minute
37. Guru yg ternanti2 bilalah nk pencen
38. Guru yang memiliki semua yg di atas..tahniah!😄😄

Monday, 18 March 2019

Istilah Sebenar Didalam Bercinta

Monday, March 18, 2019 13

jika kamu memancing ikan..
setelah ikan itu terlekat di mata kail..
hendaklah kamu mengambil ikan itu..
jangan sesekali kamu lepaskan ia semula..
ke dalam air begitu saja..
kerana ia akan sakit oleh kerana bisanya ketajaman
mata kailmu dan mungkin ia akan menderita selagi ia masih hidup…

begitulah juga setelah kamu memberi banyak
pengharapan kepada seseorg..
setelah ia mula menyayangimu hendaklah kamu menjaga hatinya..
jangan sesekali kamu meninggalkan begitu saja..
kerana ia akan terluka oleh kenangan bersamamu dan
mungkin tidak dapat melupakan segalanya selagi ia mengingatimu…..

jika kamu menadah air biarlah berpada..
jangan terlalu mengharap pada takungannya..
dan janganlah menganggap ia begitu teguh..
cukuplah sekadar keperluanmu..
apabila sekali ia retak..
tentu sukar untuk kamu menampalnya semula..
akhirnya ia dibuang..
sedangkan jika kamu cuba membaikinya mungkin ia
masih dapat dipergunakan lagi..

begitu juga jika kamu memiliki seseorang..terimalah seadanya..
janganlah kamu terlalu mengaguminya..
dan janganlah kamu menganggapnya begitu istimewa..
anggaplah dia manusia biasa..
apabila sesekali dia melakukan kesilapan, bukan
mudah bagi kamu untuk menerimanya..
akhirnya kamu kecewa dan meninggalkannya..
sedangkan jika kamu memaafkannya..
boleh jadi hubungan kamu akan terus hingga ke akhirnya..

jika kamu telah memiliki sepinggan nasi..
yang kamu pasti baik untuk diri kamu..
mengenyangkan..berkhasiat..
mengapa kamu berlengah cuba mencari makanan yang lain..
terlalu ingin mengejar kelazatan..
kelak nasi itu akan basi dan kamu tidak boleh memakannya..
kamu akan menyesal..

begitu juga jika kamu telah bertemu dengan seorang insan..
yang pasti membawa kebaikan kepada dirimu..
menyayangimu..mengasihimu..
mengapa kamu berlengah,cuba membandingkannya dengan yang lain..
terlalu mengejar kesempurnaan..
kelak kamu akan kehilangannya apabila ia menjadi
milik org lain..
kamu juga akan menyesal..

Friday, 15 March 2019

Kadar Bayaran Penceramah di Malaysia

Friday, March 15, 2019 15

Bandingkan Kadar Bayaran Penceramah di Malaysia

Guru Takmir Masjid

RM100 sejam x 4 jam = RM400

Pegawai Kerajaan ikut gred

Gred 41 RM120 sejam 4 jam RM480
Gred 48 RM150 sejam 4 jam RM600
Gred 54 RM200 sejam 4 jam RM800
JUSA ......lebih lagi la

Pihak penganjur menanggung kos perjalanan dari rumah beliau ke destinasi ikut kadar kapalterbang atau kereta 70 sen 1 km.
Pihak penganjur menanggung kos hotel penceramah jika lebih daripada 25km.
Pihak penganjur juga dikehendaki tanggung kos makan minum penceramah.

Swasta/ orang perseorangan/ bukan kerajaan/ pesara

ikut kelulusan

Diploma RM100 sejam 4 jam RM400
BA RM200 sejam 4 jam RM800
MA RM300 sejam 4 jam RM1200
PhD RM400 sejam 4 jam RM1600

Pihak penganjur menanggung kos perjalanan dari rumah beliau ke destinasi ikut kadar kapalterbang atau kereta 70 sen 1 km.
Pihak penganjur menanggung kos hotel penceramah jika lebih daripada 25km.
Pihak penganjur juga dikehendaki tanggung kos makan minum penceramah.

Pakar motivasi

RM 5000 sekali panggil utk ceramah selama 1 jam.
Pihak penganjur menanggung kos perjalanan dari rumah beliau ke destinasi ikut kadar kapalterbang atau kereta 70 sen 1 km.
Pihak penganjur menanggung kos hotel penceramah jika lebih daripada 25km.
Pihak penganjur juga dikehendaki tanggung kos makan minum penceramah.

Artis popular

RM30 000 hingga RM50 000 utk nyanyi paling banyak 5 lagu selama setengah jam sahaja.
Pihak penganjur menanggung kos perjalanan dari rumah beliau ke destinasi ikut kadar kapalterbang atau kereta.
Pihak penganjur menanggung kos hotel penceramah jika lebih daripada 25km.
Pihak penganjur juga dikehendaki tanggung kos makan minum penyanyi.

Kesimpulannya, penyanyi popular lebih dihargai daripada para ilmuan!

Wednesday, 13 March 2019

7 sikap buruk tetamu majlis kahwin

Wednesday, March 13, 2019 17

PERKAHWINAN merupakan satu detik bersejarah buat pasangan mempelai yang sudah bersedia untuk menempuh alam rumah tangga.

Biasanya selepas akad nikah, majlis resepsi diadakan untuk meraikan tetamu sebagai memenuhi tuntutan agama agar sesebuah perkahwinan itu dihebahkan.

Ia bertujuan untuk mengelak daripada berlakunya fitnah dan hendaklah diadakan secara bersederhana tanpa pembaziran.

Namun, tak sedapnya ialah sikap buruk tetamu yang hadir dalam sesebuah majlis perkahwinan.

Di bawah ini disenaraikan antara sikap yang mungkin anda sedari. Adakah anda tergolong dalam kumpulan ini?

1. Salam keruk (kaut) sampul kosong


Datang ke majlis kahwin dan melantak berpinggan-pinggan akhirnya hulur sampul kosong. Perkara ini sering berlaku melainkan bagi perkahwinan VIP atau orang kenamaan yang tidak memerlukan ‘salam keruk’ iaitu menghulurkan sampul berisi wang.

Bagi bakal raja sehari, anda jangan terkejut semasa sesi membuka hadiah dan ’angpau’, jika anda menerima banyak sampul kosong.

Tetamu majlis kahwin haruslah faham akan adab yang perlu diberi perhatian jika memenuhi undangan perkahwinan.

2. Anak-beranak penuh meja


Untuk majlis yang tidak memerlukan tetamu membuat tempahan atau RSVP, sesetengah keluarga akan membawa anak beranak, datuk-nenek mereka ke majlis berkenaan. Bayangkan untuk satu meja yang muat 10 orang, ia penuh dengan ahli keluarga itu sahaja. Lebih buruk perangai, mereka terus duduk di kerusi dan meja yang sama tanpa mahu memberi ruang kepada orang lain yang sedang berdiri mencari tempat duduk untuk menikmati makanan.

3. Mengata pengantin


Sikap ini dah macam kebiasaaan. Ketika pengantin di atas pelamin, tetamu mula menjadi juri awam. Biasanya pasangan pengantin akan menjadi buah mulut jika personaliti atau fizikal kurang menarik. Selalunya yang menjadi mangsa ialah pengantin perempuan.

Bukan sahaja fizikal malah hiasan pelamin, pakaian dan juga solekan juga turut dikomen.

4. Merungut tentang makanan


Makanan yang dihidangkan kepada tetamu antara perkara penting. Bilangan lauk-pauk juga diambil kira oleh tetamu. Lebih menyedihkan kalau makanan majlis kenduri kurang enak dan tidak banyak pilihan, maka akan riuh sekampunglah orang bercakap. Ditakdirkan ada tetamu yang mengalami sakit perut selepas majlis itu, hmmmm… setahunlah orang akan bercakap buruk tentang pengantin.

5. Bawa balik makanan


Kalau zaman dulu-dulu, tetamu majlis kahwin akan bawa mangkuk tingkat. Dalam mangkuk itu mereka akan memasukkan barang-barang keperluan seperti gula, beras dan sebagainya untuk tuan rumah. Sebagai ganti, pihak tuan rumah akan menyediakan lauk kenduri kahwin dalam mangkuk tingkat itu. Amalan pertukaran barang sedemikian sudah tidak lagi diamalkan tetapi yang sering dilakukan apabila tetamu meminta dibungkuskan lauk-pauk dan nasi kenduri kahwin untuk dibawa pulang.

6. Nak rasa lauk makan beradab


Selalunya lauk-pauk di meja pengantin untuk makan beradab agak istimewa. Kebiasaan ada ayam golek, udang panjat, ikan siakap tiga rasa, pemanis mulut dan beberapa makanan lain. Ia tidak sama dengan hidangan untuk tetamu lain. Pengantin dan ahli keluarga yang duduk di meja makan beradab biasanya tidak makan banyak. Jadi, ada tetamu yang tak tahu malu mahu meminta makanan itu untuk menikmatinya.

7. Minta lebih goodies atau buah tangan


Selain bunga telur, pihak keluarga pengantin akan meyediakan buah tangan buat tetamu sebagai kenang-kenangan kerana menghadiri majlis perkahwinan yang diadakan. Ada juga tetamu meminta lebih daripada satu barangan yang diberikan. Kalau yang hadir itu membawa lima orang anak, bayangkan dah berapa banyak buah tangan tuan rumah terpaksa berikan untuk sebuah keluarga itu?

Apa-apa pun, sebagai tetamu yang menghadiri sesebuah majlis kahwin, sikap hormat kepada tuan rumah adalah perkara yang paling mustahak kerana bukan mudah menguruskan majlis perkahwinan kerana ia melibatkan kos yang tinggi.

Jadi, jika anda melihat apa juga kelemahan ketika menghadiri majlis perkahwinan, tidak perlu memberikan banyak komen sebaliknya jadikan majis itu sebagai tempat mengeratkan silaturahim.

Sumber: NIEZAM ABDULLAH