Wednesday, 30 July 2014

Mari Membina Jati Diri



Assalamualaikum wrt wbt. Apa khabar sahabat2 blogger yg dihormati sekalian? Masih sibuk berkunjung ke rumah kaum keluarga, saudara-mara n rakan taulan? Bagus tu. Masa inilah kita sepatutnya merapatkan silaturrahim sesama kita. Raya raya jugak. Tapi entri baru kena disiarkan untuk tatapan pengunjung setia blog abe kie sekalian. Pada entri ini abe kie ingin mengajak sahabat2 bermuhasabah tentang pembinaan jati diri dikalangan kita. 

Wahai sekalian sahabat budiman :

Ketika orang China hendak hidup dalam keadaan aman, mereka membina tembok besar, dengan anggapan tiada siapa mampu memanjatnya kerana terlalu tinggi, namun hakikatnya dalam seratus tahun pertama sahaja mereka diserang sebanyak tiga kali, setiap kali musuh mereka hendak serang mereka tak perlu robohkan atau panjat tembok besar. Mereka hanya perlu rasuah para pengawal dan masuk melalui pintu. Masyarakat China ketika itu sibuk membina tembok dan lupa nak membina jati diri pengawal mereka.

Membina jati diri manusia lebih utama dari segala binaan lain dan inilah yang kita perlukan untuk anak-anak dan pelajar-pelajar kita pada hari ini.

Seorang orientalis berkata : kalau nak runtuhkan sebuah tamadun atau masyarakat maka ada 3 cara ;

1. Runtuhkan ikatan kekeluargaan.
2. Runtuhkan sistem pendidikan.
3. Jatuhkan idola-idola masyarakat yang berwibawa.

Untuk meruntuhkan ikatan kekeluargaan ketepikan peranan IBU dalam keluarga. Biarkan para wanita rasa diri mereka tak sempurna bila mereka digelar suri rumah.

Untuk meruntuhkan sistem pendidikan berikan tekanan kepada para GURU. Jangan berikan mereka kedudukan dalam masyarakat, hilangkan rasa hormat terhadap mereka di kalangan para pelajar.

Untuk menjatuhkan idola-idola masyarakat yang berwibawa, jatuhkan kedudukan para ulama, sehingga masyarakat sekeliling tidak menghormati mereka.

MAKA APABILA PERANAN IBU HILANG, PERANAN GURU DIPERLEKEHKAN DAN PARA ULAMA TIDAK MENJADI SUMBER RUJUKAN DAN IDOLA MASYARAKAT, MAKA SIAPAKAH YANG AKAN MENGAJAR MASYARAKAT ITU ERTI KEHIDUPAN YANG HAKIKI?

Renungan bersama.

Monday, 28 July 2014

Salam Aidil Fitri Dari Abe Kie


Assalamualaikum,

Sempena hari baik dan bulan baik ini, Abe Kie ingin mengucapkan Selamat Hari Raya, Maaf Zahir dan Batin kepada semua pembaca blog Abe Kie yang suam-suam kuku ini. Terima kasih diatas kunjungan dan komen-komen yang kawan2 lontarkan. Tanpa kalian maka sepilah blog abe kie ini. Jangan lupa! Abe Kie akan memberikan cenderahati kepada 10 - 20 orang pengomen tegar pada akhir tahun ini. Pastikan anda salah seorang daripada mereka.

Pada hari raya tahun ini macam biasalah abe kie dan anak-anak akan pulang berhariraya di Machang, Kelantan. Kami akan menginap di rumah Kak Ngah selama 3 malam. Rumah akak ni jadi port bila adik-beradik berkumpul. Sukanya berhariraya di kampung sebab boleh menziarahi kaum keluarga dan sanak saudara.

Baiklah, sekali lagi abe kie mengucapkan selamat beraya sakan kepada kawan-kawan yang dihormati sekalian. Kita kira kosong-kosong ye? Thanks.

Friday, 25 July 2014

The Liebster Award (Raya Mood)


Assalamualaikum, 

Pada minggu lepas abe kie ditag oleh Yun Sing, tuan punya blog http://lifeisgreatwithme.blogspot.com. Oleh kerana abe kie bz dgn persiapan raya n ibadah pd bln Ramadhan, maka pada hari ini abe kie berkesempatan menjawab soalan2 maut berkenaan. Sila baca ya?

Soalan-soalan :-

1. Pencapaian dalam hidup ini yang anda rasa sangat patut dibanggakan?
- Apabila berjaya menyelesaikan pengajian B.Ed. TESL di Universiti Malaya pada thn 1997.

2. Lagu yang best?
- To Sir With Love by Lulu

3. Perkara paling nakal yang pernah dilakukan?
- Mandi kat atas pentas semasa di sekolah menengah dulu. Biasa la kat SBP x de air sokmo. Atas pentas tu ada tangki jadi kat situ la kami mandi.

4. Apakah kelebihan diri anda?
- Boleh menjaga tiga org anak perempuan secara bersendirian.

5. Apakah yang memberi inspirasi kepada anda untuk menghasilkan blog?
- Komen n follower yg dtg. Tanpa dua item ini pasti sy mengalah.

6. Pendapat anda tentang blog ini?
- Simple, yet informative

7. Apa perasaan anda bila kena tag?
- Terasa diri ini masih ada yang sayang dan ingat! Heheheh..Perasan la tu.

8. Cita-cita/kerjaya anda dan kenapa memilih cita-cita/kerjaya tersebut?
- Pada mulanya nak jadi Perancang Bandar n Wilayah kerana dpt A1 dlm Geografi masa SPM tp rezeki abe kie dlm bidang perguruan di UM. Jadi guru pun OK gak

sbb masa kerja pendek n banyak cuti!

9. Apakah itu makna hidup untuk anda?
- Bila ada org yg masih menyayangi diri ini seadanya.

10. Bufday bulan mana? :D
- Mei

11. Manusia yang anda pernah jumpa dan tak boleh lupa sampai hari ni kerana perkara pelik yang dilakukannya. Cer cite sikit xD
- Bekas pensyarah English Literature di Fakulti Sastera n Sains Sosial, UM dulu yg dtg ke kampus naik basikal n mengangkut basikalnya ke tingkat 3 krna takut hilang. Namanya Phillip Louis rasanya.

;