Monday, 22 July 2019

Apabila kita dah pencen

Monday, July 22, 2019 11

*APABILA KITA BERSARA, AKAN PERGI SELAMANYA*
*YANG MASIH BEKERJA, AKAN FIKIR BILA NAK BERSARA*

Apabila kita dah PENCEN,
Selesai sudah tugas kita puluhan tahun punya masa,

Apabila kita dah PENCEN,
Tiada lagi pangkat kita,

Apabila kita dah PENCEN,
Kita dah semakin tua,

Apabila kita dah PENCEN,
Tak perlu lagi bekerja cari harta dunia,

Apabila kita dah PENCEN,
Anak, menantu, cucu ada merata rata,

Apabila kita dah PENCEN,
Usah lah cuba berbini dua,

Apabila kita dah PENCEN,
Makan dan pakai ala kadar saja,

Apabila kita dah PENCEN,
Kita semakin dekat dgn pusara,

Apabila kita dah PENCEN,
Orang dah tak kenal kita.

Apabila kita dah PENCEN,
Kita cepat jadi pelupa,

Apabila kita dah PENCEN,
Baru nak bermula cari amalan sebab dulunya kita alpa,

Apabila kita dah PENCEN,
Terbayang amalan belum cukup untuk ke sana,

Apabila kita dah PENCEN,
Mula dah tak suka dengan hiburan dan yang melekakan,

Apabila kita dah PENCEN,
Selalu teringat kenangan kisah lama juga kawan2 lama,

Apabila kita dah PENCEN,
Kita sememangnya dah tua,
Ingat2 lah akan sampai harinya
Kita akan dijemput ke sana,
Penyakit datang walaupun dijaga
Hanya amalan akan dibawa,

Mengharap anak isteri doakan kita,
Semuga kita damai di sana,
Menanti tiba hari kebangkitan,
Amal dosa semuanya dikira.
Penentu syurga atau neraka.

*PERINGATAN UNTUK DIRI SENDIRI DAN SAHABAT2, DAN YG PENTING SEKALI, SALING MEMAAFI ANTARA KITA SEBAB KITA X TAU BILA AJAL KITA AKAN TIBA*.....⚰

Friday, 19 July 2019

Membeli-belah sebagai ganjaran kepada diri sendiri

Friday, July 19, 2019 15


Assalamualaikum. Beberapa minggu selepas Hari Raya Aidil Fitri barulah abam kie sempat pergi shopping. Maklumlah kan...keutamaan pakaian baharu untuk Aidil Fitri diutamakan kepada anak2. Bapa mereka ni baju2 masih baharu sebab nak membeli baju atau seluar baharu tu tak semestinya bila menjelang hari raya. Kalau nak beli baju tu bila2 pun boleh asalkan ada keperluan.

Memang abam kie masih ada byk stok pakaian di dalam almari tu. Ada yg berusia berbelas tahun masih dipakai. Nak dibuang sayang, nak dermakan kpd org nanti dikatakan mereka tempat kita membuang pakaian pulak. Tak sampai hati rasanya. 

Jadi baru2 ni abam kie ada pergi membeli-belah di sebuah pasaraya di Tanah Merah ni. Memang hajatnya nak beli kemeja kerja sebab yg sedia ada ni dah buruk dan turun warna pula. Kemeja lengan pendek ni dipakai untuk majlis kenduri kahwin dan bersiar-siar di shopping mall. Baru nampak bergaya sikit! Macam daddies gitu yg perut boroi bersiar2 dgn keluarga pd hujung minggu. Hehehe.

Fuh! Sekali beli siap 5 helai! Ambik kau! Abam Kie ni jrg shopping. Sekali shopping terus sapu byk2 terus. Sebenarnya abam kie x mampu nak beli jenama yg branded. Cukup je la yg biasa2 janji cantik dan selesa dipakai. Macam kemeja lengan panjang tu harga dalam RM80++ sehelai. Kemeja lengan pendek tu cuma RM30+++. Salesgirl tu kata harga dah jatuh sebab sebelum Raya kemeja tu dekat RM120. Tapi abam kie rasa memang harganya pun RM80++ tu. Saja dia mark up price lps tu letak harga offer kononnya! Macam la abam kie tak tahu taktik pasaraya nak meniaga ni.

Sesungguhnya kita perlu sesekali merasa teringin untuk berbelanja mewah sikit untuk memberikan ganjaran kpd diri sendiri slps berpenat-lelah mencari rezeki. Betul kan cakap Abam Kie ni?

Wednesday, 17 July 2019

Kedai Gambar Kurang Sambutan

Wednesday, July 17, 2019 18

Sama ada kita mahu atau tidak, perubahan zaman dan perkembangan teknologi telefon pintar memberikan kesan kepada pengusaha kedai gambar sekarang.

Trend menyimpan foto secara digital memberi kesan besar kepada perniagaan kedai cetak gambar hampir di seluruh dunia termasuk Malaysia.

Pengurus kedai gambar Khalaf Jaya Enterprise, Syahirah Omar mengakui, perubahan zaman dan perkembangan teknologi telefon pintar memberikan kesan ketara kepada pengusaha kedai gambar apabila kehilangan ramai pelanggan.

“Sekarang ini orang muda sudah jarang mahu cuci (cetak) gambar. Biarpun masih ada (orang muda) datang mencuci gambar tetapi bilangan gambar yang mereka mahu cetak itu cuma sedikit. Contohnya mereka ada 1,000 gambar tetapi cuma lima atau 10 gambar sahaja yang akan mereka minta cuci dan cetak.

“Bayangkan dulu kami proses antara 100 dan 200 filem sehari tetapi sekarang ini orang ramai lebih cenderung mengambil dan menyimpan gambar secara digital. Situasi perniagaan kami berubah.

"Bagi operasi harian sekarang ini agak kurang menerima permintaan daripada pelanggan. Lebih kurang dalam 100 keping sahaja sehari.

“Orang ramai juga lebih suka merakam gambar menggunakan telefon bimbit kemudian minta cuci dalam saiz kecil sahaja,” katanya.

Trend orang ramai menyimpan gambar dalam telefon bimbit dan media sosial turut dirasai oleh sebuah lagi pemilik kedai gambar, Athirah Digital Photo.

Pemiliknya Sheema Said berkata, kebiasaannya dulu sesebuah keluarga akan berkumpul untuk bergambar di kedai gambar pada pagi raya pertama dengan memakai baju raya.

“Sekarang ini majoriti ada kamera sendiri jadi mereka boleh ambil gambar sendiri,” katanya.

Sheema dan rakan kongsinya, Mairan Abdul Rahman mengakui pendapatan perniagaan mereka kini jauh berbeza berbanding 10 tahun lalu.

"Dahulu pendapatan kami bergantung kepada negatif filem pelanggan untuk dicuci, manakala kini ia lebih kepada perkhidmatan mengambil gambar pasport, visa, lesen dan sebagainya.

“Dahulu satu hari kita boleh dapat 100 rol negatif filem untuk dicuci. Kebanyakannya dihantar jurugambar perkahwinan, orang yang balik melancong dan sebagainya.

“Sekarang ini agak jarang untuk cuci gambar sebab imej yang dirakam disimpan di laman sosial, storan awan dan e-mel," katanya.

Sumber: Sinar Harian

Monday, 15 July 2019

Kenduri kahwin serba sederhana di Kelantan

Monday, July 15, 2019 16

Pada cuti Hari Raya Aidil Fitri yang lalu, kawan lama Abam Kie yang berasal dari Johor Bahru ada datang menghadiri kenduri kahwin anak saudaranya yang bernikah dengan gadis berasal dari Machang, Kelantan. Jadi inilah sedikit komen beliau tentang majlis kenduri kahwin yang dihadirinya. Dia menganggap orang2 Kelantan ni ukur baju pada badan sendiri bila masuk bab2 kahwin ni. Jom baca komen beliau! 

✅ Ini kali ke 10 AJ hadiri kenduri kahwin di Kelantan

✅ AJ respect kenduri kahwin di sini. Mostly ukur baju pada badan sendiri

✅ Majlis yang simple-simple, tempat pengantin yang biasa, makanan pun tidak la bermewah-mewah, kompang-kompang silat silat pun jarang

✅ Pelamin biasa-biasa, makanan beradab pun seadanya, tiada photographer itu situasi normal. Bukan tak mampu tapi kenapa nak membazir sehari derita bertahun-tahun kan?

✅ Sometimes, pengantin mungkin segan jadi majlis dibuat simple-simple je.

✅ Tapi apa gunanya kenduri gah, jemput beratus-ratus orang tapi guna duit personal loan lepas kahwin hutang berjela?

✅ Lebih malang anak dah dua 3, hutang personal loan belum selesai

✅ Jangan kerana nak beraksi lebih Raja Sehari, derita dan sengsara bertahun-tahun lamanya

✅ Tepuk dada, tanya selera. Kalau mampu apa salahnya. Kalau tak mampu berpada-pada la ya

✅ Tabik Spring. No wonder orang Kelantan ramai yang kaya raya!