Friday, 22 May 2020

Panduan sebelum keluar beraya musim PKP ni

by on Friday, May 22, 2020


Assalamualaikum. In Shaa Allah pada hari Ahad, 24 Mei ni kita akan menyambut Hari Raya Aidil Fitri 1441H. Marilah kita merafakkan kesyukuran kpd Allah kerana dgn izinNya dapat lagi kita menyelesaikan ibadah puasa dgn jayanya pada tahun ini. OK, berbalik kpd Hari Raya ni plak. YB PM telah mengeluarkan garis panduan bahawa aktiviti ziarah-menziarahi pada hari raya cuma boleh dilakukan ke rumah kaum-keluarga dan jiran terdekat. Pas tu bilangan org di dlm sesebuah rumah tu x boleh melebihi 20 org. Dan yg pastinya tiada balik kampung merentasi negeri tahun ni. Cuma boleh beraya ke rumah2 yg satu negeri je. Ngerti kalian? Masalahnya adakah norma baru ini sesuatu yang boleh diterima? Apatah lagi ketika menyambut Hari Raya... bila berkumpul anak cucu. Rumah terbuka langsung x boleh diadakan. Jadi menjelang hari raya, berakhirnya puasa, abam kie Nak Pesan Dua Tiga Ribu Patah. Sila baca dengan teliti ye? ๐Ÿ˜Ž

Ada kelonggaran tak semestinya kita ambil peluang. ๐Ÿ“›๐Ÿ“›๐Ÿ“›

Ya... Boleh beraya tak lebih 20 orang. Boleh beraya dalam daerah. Tapi abe kie harap sebelum keterujaan kita terpa raya rumah orang... Apa kata kita buat ulangkaji sikit.

1. Rumah yg nak dituju ada warga emas tak? Ada baby kecil atau anak syurga? Ada pesakit jantung, darah tinggi atau kencing manis? Ada pesakit kanser atau buah pinggang?

Ya... Better check dulu. Sebab mereka berisiko tinggi. Jangan sebab kita datang, entah mungkin ada virus, mereka yg elok2 duduk di rumah pula jadi mangsa.

2. Call dan tanya dulu tuan rumah... Sudi terima tetamu atau tak. Jangan main terjah je sebab nak beraya. Takut2 nanti dia siap jawab, kau sekolah ke tak? Kau SRP lepas ke tak? Ada sesetengah org dia memang jaga dan tak pernah keluar rumah. So bila ada tetamu kat depan pintu dia pun serba salah. Jangan ingat semua org seronok sangat nak raya macam kita.

3. Fikir tentang duit raya dan sampul. Mana kita dpt duit dan sampul, susah nak cakap. Sampul raya kita serah pd anak kecil dan warga emas. Sampul bertukar tangan... Time begitu mana ada masa nak cuci dengan hand sanitizer, clorox atau dettol kan. Jadi... Fikir fikirkanlah. Munasabah tak beri duit raya tahun ini. Dan jgn pula kata tuan rumah kedekut nak bagi duit raya...

4.Tuan rumah pun kena jujur. Pahit nak tolak tetamu tapi letakkan keselamatan anak kecil dan warga emas dalam rumah anda sebagai keutamaan. Jangan sebab nak jaga hati tetamu, kita abaikan apa yg seharusnya kita jaga. Biar le orang kata kita overreacting, asal kita bertanggungjawab menjaga rumah dan mereka yg kita sayang...

Nak mudah... Letak saja sign depan rumah. Tulis "Maaf... Rumah ini tak dapat terima tetamu." Orang pasti akan faham.

5. Kita tak mati kalau tak ziarah raya tahun ini. Tapi ramai yg boleh mati jika kita sudah cuai atau tersilap langkah. Kita dalam perjalanan menuju garisan penamat. Jangan semata-mata kerana nafsu beraya... Kita gagalkan segala usaha.

Duduk sejenak..
Fikirkan..
Akal ini bukan untuk kita simpan.
Semoga Allah menjaga kita semua.

#kitajagakita

Wednesday, 20 May 2020

Sambutan Hari Lahir Abam Kie Ke 47

by on Wednesday, May 20, 2020

Assalamualaikum. Pada 19 Mei 1973 hari Sabtu Abam Kie dilahirkan di sebuah desa terpencil bernama Kampung Tandak, Machang, Kelantan. Abam Kie merupakan anak kelima daripada 6 beradik. 3 lelaki dan 3 perempuan. Terlalu pantas masa berlalu. Dari seorang bayi bertukar menjadi kanak-kanak masuk ke alam remaja kemudiannya menjadi pemuda terus menjadi dewasa dan akhirnya warga emas. Pada usia menjengah ke angka 47 ini tiada apa yg perlu dikejar lagi. Cuma nak menghabiskan sisa usia di dalam perkhidmatan pendidikan dan selepas bersara ingin memperhambakan diri kepada Allah s.w.t sebelum dijemput ke alam barzah dan seterusnya akhirat yg kekal abadi.

Hari lahir pada tahun ini sekali lagi disambut dalam bulan Ramadhan jadi tiada acara makan2 yg hebat di restoran. Lagipun dalam PKPB ini x digalakkan berbuka puasa di luar. Baik berbuka puasa bersama isteri dan anak-anak aje. Jadi untuk sambutan hari lahir ke 47 ini, isteri abam kie buat pertama kalinya memasak nasi arab versi nasi bokhari. Nasi arab ni ada bermacam2 versi kan? Alhamdulillah menjadi percubaan pertama ini menjadi!


Untuk bersahur pula abam kie mencuba untuk memasak maggi kerabu ala Thai. Selalunya beli maggi kerabu di pasar malam. Ini kali pertama abam kie masak maggi kerabu ni. Bahan2nya mudah je. Kira mcm makanan segera yg mudah dimasak la. Cuma nak menyediakan bahan2nya yg renyah sikit. Tapi cara membuatnya mudah je. Kawan2 boleh google resepi ini dan cuba buat. Cepat dan ringkas. Alhamdulillah. Maggi kerabu ini laku keras! Selalunya kalau abam kie yg masak anak2 akan makan sampai licin! Berbisakan air tangan seorang bapa ni kan?

Dan yang paling terharu sekali ada seorang kawan FB yg menjadi org yg pertama mengucapkan Happy Birthday kepada Abam Kie saban tahun tanpa lupa. Beliau ialah Abang Nizal Muhammad, bekas wartawan dan pengacara TV3 yg popular dahulu. Terima kasih byk2 atas ucapan dan ingatan itu.


Pada kesempatan ini Abam Kie ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidil Fitri, Maaf Zahir dan Batin kepada semua pembaca blog ini. Semoga kita dapat menyambut Hari Lebaran tahun ini dengan mematuhi PKPB yang sedang dilaksanakan ini. Sekian. Terima kasih.


Monday, 18 May 2020

Ikuti 5 Langkah Ini Bila Kereta Rosak Atas Jalan Raya

by on Monday, May 18, 2020

Bayangkan korang tengah seronok memandu atas jalan raya nak jumpa kawan atau yang tersayang di kampung, tiba-tiba kereta yang korang pandu mengalami kerosakan. Tekan minyak tak boleh, tiba-tiba keluar asap dari bonet, kereta hilang kawalan takpun tiba-tiba je kereta slow… Aduh, apa nak buat ni?

Rileks, tenang dan jangan panik. Ikut langkah yang Abam Kie kongsikan di bawah ini menurut SafetyServe.com, sebuah laman web yang menyediakan program latihan keselamatan berasaskan internet oleh The National Safety Council Official Online Training Site. Paling penting, jangan buat yang nombor 4 tu tau!

1. Berhenti di bahu jalan


Perkara paling pertama korang kena buat adalah jangan terus tekan pedal minyak dan brek mengejut. Secara perlahan, cuba ketepikan kenderaan korang ke bahu jalan atau laluan kecemasan.

Sama ada menolak kenderaan atau apa cara sekalipun, jangan tinggalkan kenderaan korang atas jalan untuk mengelakkan kesesakan lalu lintas.

2. Hidupkan lampu kecemasan


Bila dah selamat alihkan kenderaan ke bahu jalan atau laluan kecemasan, hidupkan lampu kecemasan supaya kereta lain nampak ada kenderaan berhenti dan memerlukan bantuan. Kalau dalam keadaan gelap, hidupkan sekali lampu dalam kabin.

Sekiranya lampu kecemasan tidak berfungsi, cuba gantungkan sesuatu yang mudah dilihat seperti kain putih misalnya pada antena kereta atau mana-mana bahagian yang senang dikesan. Barulah pemandu lain nampak ada kereta rosak di tepi jalan.

3. Letak segi tiga amaran kecemasan


Satu lagi langkah perlu korang buat supaya pemandu lain perasan ada kereta rosak di bahu jalan, letakkan segi tiga amaran kira-kira 45 meter (147 kaki) dari belakang kenderaan yang rosak atau mengalami kemalangan.

Di Malaysia, kebanyakan kereta baru sudah disertakan dengan segi tiga amaran sebagai kit kecemasan. Tapi, kalau kereta korang jenis lama atau memang tiada segi tiga amaran, korang boleh beli di mana-mana kedai aksesori kereta atau di pusat servis pengeluar kenderaan.

Ia penting sekiranya korang memerlukannya ketika waktu kecemasan seperti ini!

4. Hubungi bantuan tetapi jangan sesekali tahan kereta lain untuk pertolongan


Ambil handphone dan mula hubungi suami, abang, ayah atau rakan terdekat tentang situasi yang berlaku. Kalau korang ada kenal mana-mana mekanik yang biasa servis kereta korang, cuba tanya mereka apa yang perlu dilakukan.

Jika masalah kereta korang boleh diselesaikan sendiri, legalah. Sekiranya memerlukan bantuan kereta tunda untuk tindakan selanjutnya, hubungi penyedia insurans. Kebiasaannya, insurans kenderaan akan disertakan sekali khidmat kereta tunda 24 jam.


Kalau korang berada di lebuh raya, ketahuilah bahawa korang layak mendapat khidmat kereta tunda secara percuma daripada syarikat konsesi lebuh raya seperti PLUSRONDA dan penyedia insurans seperti Chubb. Mereka akan menunda kereta korang dari lokasi kejadian sehingga ke hentian Rehat dan Rawat, rumah, bengkel pilihan, plaza tol atau bengkel berhampiran.

Awas, jangan terpedaya dengan kereta tunda ‘tidak diundang’ dibimbangi korang akan membayar macam-macam bil kelak. Selain itu, jangan sesekali menahan kereta lain untuk pertolongan. Tak semua orang ada niat baik tau!

5. Tunggu bantuan dengan tenang di luar kenderaan


Selesai menghubungi bantuan, korang tunggu je bantuan sampai di luar kenderaan. Jangan tunggu di dalam kenderaan pula takut ada pemandu tak perasan ada kereta berhenti di bahu jalan lalu kereta korang dilanggar dari belakang. Bahaya tu!

Sebaiknya, tunggu di luar kenderaan dengan tenang. Kalau korang ada bawa anak kecil, tenangkan mereka dan jangan keruhkan keadaan dengan panik berterusan. Paling penting, jangan tinggal anak dalam kenderaan sambil mencari bantuan tau, lagi bahaya!

Sumber: www.ohbulan.com

Followers

Newsletter