Friday, 22 March 2019

Kalau suami nak kahwin lain....

Friday, March 22, 2019 12

Kalau suami nak kahwin lain ..bagi jer jangan ... habaq awal-awal kat suami yang kita terima je. Habaq kat suami kita nikah dulu pun sebab kerana Allah.

Lepas suami kahwin lain... tengok kan jer .. layan macam biasa. Sayang macam biasa ...buat macam tidak ada apa-apa ... Masa giliran dia kena balik rumah isteri baru, kita suruh dia balik sana... kita rest jer di rumah  rumah nak buat apa pun buat lah. Nak tidur lebih ke .. nak cantikkan diri ke ..nak gi shopping mall ke...nak pi dengar ceramah di masjid ke.. waktu ni la kita habiskan masa terluang dengan aktiviti yg kita suka buat.

Masa suami tiada di rumah tu lah kita rawat hati kita dengan Allah.

Suami mati pun esok bukan kita nak ikut dia sampai kubur. Sama lah suami kita pun tidak akan ikut kita sama ke kubur walaupun dia cakap sayang  1001 kali sehari.

Bab tanggungjawab itu urusan dia dengan Allah. Sebab kita dah ingatkan pada dia nikah dulu kerana Allah kan .. kalau dia abaikan dia lah yg rasa azab Allah. Kita tidak payah meroyan kalau dia tidak hendak jalankan tanggungjawab. Allah kan ada....

Takutlah pada mahkamah Allah daripada mahkamah dunia ...

P.S. tidak diketahui siapa penulis asal.

Wednesday, 20 March 2019

Jenis-jenis guru di sekolah

Wednesday, March 20, 2019 19

Semua sekolah ada:

1. Seorang cikgu perempuan senior yg suka berlagak macam mak datin.
2. Seorang cikgu yg sentiasa nampak kalut sebab banyak kerja.
3. Seorang cikgu lelaki yg tenang walaupun tak siap kerja.
4. Seorang cikgu yg sangat suka komen kerja orang lain (mcm la dia bagus sgt)
5. Seorang cikgu yg suka menjaga cenderahati dan makan minum utk pengetua
6. Seorang cikgu yang suruh buat apa pun senyum je.
7. Seorang cikgu yang suruh buat apa pun menolak je.
8. Seorang cikgu yg anggap dia sorang je dlm dunia ni ada prinsip
9. Seorang cikgu yg layak dapat APC tiap2 tahun, tapi tak dapat tiap2 tahun
10. Seorang cikgu yg asyik mengintai jawatan di PPD walaupun tak layak
11. Seorang cikgu yg dah disuruh naik pangkat byk kali asyik menolak.
12. Seorang cikgu yang cool aje walaupun byk kerja, dan kerja selalu siap.
13. Seorang cikgu yang mengeluh dapat kerja tapi kerja tetap siap.
14. Seorang cikgu yang besar2kan kerja yang dia buat padahal kerja itu byk dibantu oleh orang lain.
15. Seorang cikgu yg selalu ugut nak pindah sekolah lain sebab byk kerja yg dipikul di sekolah.
16. Seorang cikgu yang nampak rileks saja. Orang lain kalut dengan kerja sekolah dia pula sempat berniaga.
17. Seorang guru yg cool walau buat tugas org lain.
18. Seorang guru yg cool walau semua tugas di sekolah dia sahaja diharap siapkan.
19. Seorang guru yg gelisah kalau ada mesyuarat
20. Seorang guru balik-balik kasi umum "hari ini gaji"
21. Guru yang suka selfie
22. Jadi JKKK
23. Guru cuti..
24. Guru lambat datang awal balik.
25. Cikgu 7 hari seminggu
26. Guru "25 haribulan"
27. Guru susah hati 'lama betuuuuul dua puluh lima haribulan ni!
28. Guru yang tak lekang dgn fb whtsapp telegram
29. Guru pek pok pek pok
30. Guru pencukup korum di sekolah
31 Guru tapau kursus..balik2 muka dia pegi kursus..bila in house tak mau buat pula..
32. Guru gabra bila datang pelawat
33. Guru berlagak mcm YB
34. Guru malas buat RPH
35. Guru yg mau anaknya diajar bagus2 tp diri sendiri tidak mengajar anak/murid lain dgn baik
36. Guru last minute... sebarang kerja tugasan dibuat last minute... malah selalunya terlebih minute
37. Guru yg ternanti2 bilalah nk pencen
38. Guru yang memiliki semua yg di atas..tahniah!😄😄

Monday, 18 March 2019

Istilah Sebenar Didalam Bercinta

Monday, March 18, 2019 13

jika kamu memancing ikan..
setelah ikan itu terlekat di mata kail..
hendaklah kamu mengambil ikan itu..
jangan sesekali kamu lepaskan ia semula..
ke dalam air begitu saja..
kerana ia akan sakit oleh kerana bisanya ketajaman
mata kailmu dan mungkin ia akan menderita selagi ia masih hidup…

begitulah juga setelah kamu memberi banyak
pengharapan kepada seseorg..
setelah ia mula menyayangimu hendaklah kamu menjaga hatinya..
jangan sesekali kamu meninggalkan begitu saja..
kerana ia akan terluka oleh kenangan bersamamu dan
mungkin tidak dapat melupakan segalanya selagi ia mengingatimu…..

jika kamu menadah air biarlah berpada..
jangan terlalu mengharap pada takungannya..
dan janganlah menganggap ia begitu teguh..
cukuplah sekadar keperluanmu..
apabila sekali ia retak..
tentu sukar untuk kamu menampalnya semula..
akhirnya ia dibuang..
sedangkan jika kamu cuba membaikinya mungkin ia
masih dapat dipergunakan lagi..

begitu juga jika kamu memiliki seseorang..terimalah seadanya..
janganlah kamu terlalu mengaguminya..
dan janganlah kamu menganggapnya begitu istimewa..
anggaplah dia manusia biasa..
apabila sesekali dia melakukan kesilapan, bukan
mudah bagi kamu untuk menerimanya..
akhirnya kamu kecewa dan meninggalkannya..
sedangkan jika kamu memaafkannya..
boleh jadi hubungan kamu akan terus hingga ke akhirnya..

jika kamu telah memiliki sepinggan nasi..
yang kamu pasti baik untuk diri kamu..
mengenyangkan..berkhasiat..
mengapa kamu berlengah cuba mencari makanan yang lain..
terlalu ingin mengejar kelazatan..
kelak nasi itu akan basi dan kamu tidak boleh memakannya..
kamu akan menyesal..

begitu juga jika kamu telah bertemu dengan seorang insan..
yang pasti membawa kebaikan kepada dirimu..
menyayangimu..mengasihimu..
mengapa kamu berlengah,cuba membandingkannya dengan yang lain..
terlalu mengejar kesempurnaan..
kelak kamu akan kehilangannya apabila ia menjadi
milik org lain..
kamu juga akan menyesal..

Friday, 15 March 2019

Kadar Bayaran Penceramah di Malaysia

Friday, March 15, 2019 15

Bandingkan Kadar Bayaran Penceramah di Malaysia

Guru Takmir Masjid

RM100 sejam x 4 jam = RM400

Pegawai Kerajaan ikut gred

Gred 41 RM120 sejam 4 jam RM480
Gred 48 RM150 sejam 4 jam RM600
Gred 54 RM200 sejam 4 jam RM800
JUSA ......lebih lagi la

Pihak penganjur menanggung kos perjalanan dari rumah beliau ke destinasi ikut kadar kapalterbang atau kereta 70 sen 1 km.
Pihak penganjur menanggung kos hotel penceramah jika lebih daripada 25km.
Pihak penganjur juga dikehendaki tanggung kos makan minum penceramah.

Swasta/ orang perseorangan/ bukan kerajaan/ pesara

ikut kelulusan

Diploma RM100 sejam 4 jam RM400
BA RM200 sejam 4 jam RM800
MA RM300 sejam 4 jam RM1200
PhD RM400 sejam 4 jam RM1600

Pihak penganjur menanggung kos perjalanan dari rumah beliau ke destinasi ikut kadar kapalterbang atau kereta 70 sen 1 km.
Pihak penganjur menanggung kos hotel penceramah jika lebih daripada 25km.
Pihak penganjur juga dikehendaki tanggung kos makan minum penceramah.

Pakar motivasi

RM 5000 sekali panggil utk ceramah selama 1 jam.
Pihak penganjur menanggung kos perjalanan dari rumah beliau ke destinasi ikut kadar kapalterbang atau kereta 70 sen 1 km.
Pihak penganjur menanggung kos hotel penceramah jika lebih daripada 25km.
Pihak penganjur juga dikehendaki tanggung kos makan minum penceramah.

Artis popular

RM30 000 hingga RM50 000 utk nyanyi paling banyak 5 lagu selama setengah jam sahaja.
Pihak penganjur menanggung kos perjalanan dari rumah beliau ke destinasi ikut kadar kapalterbang atau kereta.
Pihak penganjur menanggung kos hotel penceramah jika lebih daripada 25km.
Pihak penganjur juga dikehendaki tanggung kos makan minum penyanyi.

Kesimpulannya, penyanyi popular lebih dihargai daripada para ilmuan!