Monday, 16 October 2017

Hari Sukan Negara di Sekolah

Monday, October 16, 2017 15
From six packs to single pack!

Assalamualaikum.  Pada hari Sabtu, 14 Oktober 2017 telah dilangsungkan Hari Sukan Negara di seluruh negara. Sekolah Abam Kie juga tidak ketinggalan menganjurkan Hari Sukan Negara ini. Pada tahun ini HSN melibatkan pelajar2 di tingkatan 1, 2 3 dan 4 sahaja kerana pelajar2 tingkatan 5 dikehendaki menghadiri kelas tambahan yang ditaja oleh Kolej NIC. Kalau tiada kelas tambahan pun memang Pengetua tak izinkan mereka join sebab SPM hampir menjelang. Baiklah mereka fokus kpd SPM kan?

HSN dimulakan dengan acara senamrobik dan sesi memanaskan badan yang dikendalikan oleh Cikgu Najib dan Cikgu Jaiton. Selepas itu pelajar2 ke padang dan gelanggang mengikut jenis sukan yang ditetapkan. Semua pelajar lelaki menyertai pertandingan antara kelas manakala pelajar2 perempuan tingkatan 1 dan 2 bermain bola jaring. Pelajar2 perempuan tingkatan 3 dan 4 pula bermain bola tampar. Abam Kie sempatlah juga menonton perlawanan bola sepak sekejap sebelum bergegas ke kelas untuk mengajar pelajar2 tingkatan 5 pula pada jam 10.30 pagi.

Selesai kelas tambahan pada jam 12.30 p.m. Abam Kie bergegas ke koperasi sekolah kerana ada jamuan 'potluck'. Kali ini bertemakan selera kampung aje seperti nasi putih, ikan aya singgang, ikan selayang rebus goreng, ulaman, budu, ikan bakar dan sebagainya. 

Pada hari tersebut murid-murid pulang ke rumah pada jam 1 p.m. manakala guru2 boleh check out pada pukul 1.30 p.m. Sesampai di rumah, abam kie, isteri dan anak2 pergi ke rumah jiran sebelah pulak sebab dia buat jamuan aqiqah untuk anaknya. Wallahualam.

Friday, 13 October 2017

Perlukah bekerja sehingga usia 60 tahun?

Friday, October 13, 2017 18

HAKIKATNYA ANDA HANYA MENAMBAH PENDAPATAN BEBERAPA PERSEN SAHAJA JIKA BEKERJA SEHINGGA UMUR 60 TAHUN

Seorang kawan yg dah capai umur 58 tahun bertanya pandangan saya, apakah dia patut bersara awal dari penjawat awam. Saya kongsikan jawapan saya, moga anda yg tengah memikir atau tak pernah fikir, menilai pandangan ini, khusus kpd penjawat awam, mungkin juga swasta yg istiqamah mencarum KWSP.

Secara kasar, jika seseorang bersara dia akan dapat gratuiti (jika berijazah) biasanya lingkungan 200k, dicampur ganjaran cuti rehat dan wang pencen bulanan lebih kurang 60% dari gaji akhir. Berbanding jika terus kerja dapat gaji lebih 40% lagi. Contoh jika gaji sekarang 6000, jika pencen dapat 3600. Tetapi jika terus kerja kena bayar cukai pendapatan hampir sebulan gaji, duit minyak berulang ke tempat kerja. Sedangkan jika pencen tiada cukai pendapatan lagi. Duit gratuiti yg lingkungan 200k boleh dibelanja utk diri atau disimpan dlm pelaburan selamat spt tabung haji akan menjana pendapatan dan boleh ditambah kpd wang pencen setiap bulan. Jadi jika kerja pun, gaji kena tolak cukai, kena tolak duit minyak kereta. Sedangkan jika pencen wang pencen boleh ditambah dgn keuntungan pelaburan wang gratuiti atau kerja sambilan. Dan dgn itu perbezaan tidaklah banyak jika terus bekerja pada hakikatnya.

Bila pencen semuanya bebas, tidak ada tekanan hidup, berebut ke tempat kerja, bangun awal, tekanan tempat kerja dan 1001 masalah lagi. Berbaloikah dgn sedikit tambahan gaji berbanding jika pencen? Hakikatnya, meneruskan tugas setelah umur melebihi 56 hanya menambah sedikit shj hasil, tetapi bebannya besar. Sedangkan kita sudah ada hak utk berehat dan dapat pendapatan tanpa kerja. Bila pencen pun rawatan ditanggung kerajaan, bahkan keperluan alatan perubatan juga ditanggung berbanding jika kita masih bekerja.

Pandangan ini mungkin nampak negatif. Tetapi jom kita merenung pesan nabi. Hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah RA dari Rasulullah SAW, beliau bersabda, “Umur umatku adalah antara 60 hingga 70 tahun. Sedikit dari mereka yang melebihi itu.”

Ini adalah hadis yang sahih, dikeluarkan oleh Imam at-Tirmidzy (3550), Ibn Majah (4236), Ibn Hibban (II:96), al-Hakim (II:427).

Memang benar hari ini rata-rata 60an sudah mula sakit itu ini dan tak kurang yg berpindah alam. Jika kita bekerja sampai 60an, peratus berulang ke hospital dan mc akan meningkat berbanding hari kerja. Bila pula masa nak bersedia untuk bekal mati? Jika kita bekerja selama 30 tahun, umur kita lebih kurang 55 tahun, maka baki umur selanjutnya patut ditumpukan kpd ibadat dan kerja kebajikan. Cukuplah menghambat dunia 30 tahun dan menghambat akhirat mungkin beberapa tahun shj yg berbaki.

Akhirnya, saya mengajak anda yg di penghujung 50an, lebih2 lagi jika wanita untuk menilai berbaloikah berulang ke tempat kerja untuk menambah pendapatan yg sedikit shj berbanding kita boleh duduk dirumah, ada pencen, ada duit ratus ribu, boleh berziarah, boleh mengaji agama yg tertinggal masa muda dulu, boleh menggerakkan kerja kebajikan dsbnya. Berhentilah menghambat dunia dgn sukarela setelah berpuluh tahun menghambakan diri. Berbimbang Allah hentikan kita dgn penyakit atau terus dicabut nyawa. Jika anda rasa anda perlu terus kerja, teruskanlah. Pendapat anda lebih betul pada diri anda, saya mungkin hanya mengukur pendapat pada diri saya shj. Wallahua'lam

Sumber: Facebook Tuan haji Abd Ghani bin Haron.

Wednesday, 11 October 2017

Ibubapa yang melahirkan tuan mereka

Wednesday, October 11, 2017 20

DIDIK ANAK MENJADI HAMBA AGAR IBUBAPA TDAK MELAHIRKAN TUAN

Ibu : Dina...Dini...nak makan ape?
Dina : Dina nk mkn mi goreng
Dini : Dini nk mkn mi kari
Tudiaaaa...mak ambk oder kt anak dara diaaaa

Acap kali kita terlihat. Si ibu bersusah payah mengemas rumah, mengemas bilik, menyapu sampah, mengemop lantai, membasuh baju, memasak, basuh pinggan dan pelbagai lagi. Sedangkan si anak dara bersenang-lenang di depan tv, menghadap laptop, dan bermain smartphone. Bila disuruh tolong merungut, tak reti, malas dan ada yang buat cincai2 sebab terpaksa. Tak kurang juga anak lelakinya, mana mahu nak buat kerja2 perempuan.

Budaya anak menjadi RAJA semakin berleluasa sekarang. Sebab apa?. Sebab mereka tidak dididik menjadi "hamba" sedari kecil. Mereka tidak diajar untuk mengerti kesusahan dan kepayahan ibu bapa mereka. Mereka tidak diajar untuk memamahami bagaimana keadaannya bila di tempat ibu bapa mereka.

Alasannya?
"Kesian anak tu kecik lagi.."
"Tengok Timah tu, nak dera anak ke apa?"
"Ish, janganlah bagi budak tu buat, dah jadi macam orang gaji je.."
Jika beginilah alasannya, bersiap sedialah untuk *menjadi "hamba" anak sampai ke tua.

Dah kahwin beranak pinak pun bila balik kampung masih nak menyusahkan mak bapak. Ini terjadi dalam dunia masa kini. Baju laki-bini, anak-beranak mak basuh. Makan laki-bini, anak-beranak mak masak. Anak yang tidak dididik dengan kesusahan kerja sedari kecil, mereka akan kekok untuk melakukannya bila menginjak dewasa. Mereka akan buat secara terpaksa. Mereka akan buat hanya bila disuruh kerana tiada kesedaran dalam diri mereka. Dan yang akan menjadi hambanya ialah mak bapak mereka. Sementara si anak sedap menggoyang kaki.

Jadinya. Sedari umur anak 2 tahun, pupuklah mereka perlahan-lahan sesuai dengan usianya. Bila besar mereka akan mampu berdikari. Usah terlalu kasihankan anak. Jangan terlalu memanjakan anak. Ajar mereka erti susah payah sejak kecil. Ajar mereka tentang kerja rumah. Ajar mereka erti kehidupan. Pupuk kesedaran dalam diri mereka.

Yang perempuan didik mereka kerja-kerja mengemas, memasak, mencuci rumah dan segala macam kerja rumah. Didik mereka tentang pentingnya kebersihan. Yang lelaki, ajar mereka buat kerja seperti mencuci kereta, mengangkat barang. Ajar mereka kerja-kerja perempuan, tak salah itu. Malah lebih baik.

Biarkan orang nak kata kita buat anak macam orang gaji atau hamba. Abaikan mulut-mulut mereka-mereka yang hanya tahu mengata sedangkan mereka tidak berada di tempat kita. Sementara anak masih kecil, didiklah anak menjadi HAMBA. Agar besar nanti dia tidak menjadi RAJA.

*"Ramai Sebar, Ramai Dapat Manfaat"*

Monday, 9 October 2017

Pencarian Penaja SPM Fever Giveaway

Monday, October 09, 2017 20

Assalamualaikum kepada semua rakan blogger yang dihormati sekalian. Sukacita dimaklumkan bahawa Abam Kie bakal menganjurkan satu lagi giveaway sempena musim peperiksaan SPM yang bakal bermula pada 6 November 2017 nanti. Sehubungan dengan itu abam kie ingin mempelawa rakan2 blogger yg berminat lagi dermawan untuk menjadi penaja 'SPM Fever Giveaway by Abam Kie and Staff' yang bakal dilancarkan pada 6 Nov 2017 dan berakhir tiga minggu kemudian.

Syarat2 untuk menjadi penaja mudah sahaja:

1. Minima tajaan ialah RM20.

2. Anda boleh mengenakan maksima mana-mana 3 syarat berikut kepada bakal peserta:

a. 'Follow' blog.
b. 'Follow' Google Plus.
c. 'Like' FB Page.
d. 'Follow' Instagram.
e. Apa-apa syarat yang bersesuaian.

3. Maksima penaja yang dicari ialah 10 orang sahaja.

4. Jika anda berminat, sila hantarkan nama penuh, URL blog dan emel ke nombor HP Abam Kie iaitu 0129820100 pada atau sebelum 14 Oktober 2017 (Sabtu).

Semoga tawaran ini mendapat maklumbalas yang positif daripada rakan2 blogger yang dihormati sekalian. Ucapan jutaan terima kasih abam kie hulurkan. Semoga kerjasama dan persahabatan sesama blogger ini akan terus terjalin selama-lamanya. Aamiin...

Friday, 6 October 2017

Segmen Bloglist Akhir Tahun 2017 oleh HASRULHASSAN.COM

Friday, October 06, 2017 14
Biar Tahu Dengan Ilmu - HASRULHASSAN.COM

Assalamualaikum. Abam Kie tertarik hendak menyertai segmen bloglist akhir tahun 2017 oleh hasrulhassan.com setelah membaca mengenainya di dalam emel tempohari. Memang abam kie melanggan entri terbaharu daripada blog HH kerana tidak mahu ketinggalan membaca entri2 yang panas dan bermaklumat gitu!

Blog abam kie dah dimulakan sejak Nov 2012. Sebenarnya abam kie sudah menulis blog sejak 2007 menggunakan platform wordpress. Tapi blog tu sendu aje sebelum diberikan nafas baharu di medan blogspot pula. Blog www.zukidin.com ini berkisar tentang kisah kehidupan abam kie yang boleh dikongsi dengan orang awam. Kalau kisah tu rate 'U' maka boleh disiarkan dan dikongsi dengan semua rakan. Selain daripada itu, entri2 yang ada di dalam blog ini boleh dijadikan kenangan dan warisan kepada anak2 dan cucu2 serta cicit2 abam kie nanti. Blog ini juga memaparkan artikel2, nasihat dan memo yang menarik, dikutip dari segala sumber yang sah dan dinyatakan sumbernya. 

Abam Kie mengenali blog HH ini semenjak dia menulis di blog bangku kosong lagi. Abam Kie tak pasti sama ada blog itu masih wujud atau tidak. Abam Kie melihat HH bangkit daripada blogger amatur kepada sifu blogger gitu. Syabas!

Blog abam kie ini berbentuk peribadi dan perkongsian pintar. Tak ada yang istimewa sangat. Cuma kadang-kala tu ada la orang yang menawarkan ulasan produk. Dapatlah sedikit duit untuk membayar harga domain kat NetKL tu. Hehehehe.... Bukan berbentuk komersial kerana sampai sekarang belum boleh mengutip hasil daripada Adsense dan Nuffnang. Huhuhuhu....

Akhir kata abam kie berdoa agar blog abam kie ini akan tersenarai di dalam 30 blog bertuah yang akan dimasukkan ke dalam blog list HH nanti. Besar sungguh harapan abam kie tu. In Shaa Allah ada la rezeki tu. Aamiin.


Bertukar Kepada Kad MyDebit Bank Rakyat Secara Online

Friday, October 06, 2017 8

Assalamualaikum. Abam Kie nak tanya ni. Adakah kawan2 memiliki kad ATM Bank Rakyat? Alah, kalau staff kerajaan dan swasta pasti ada sekali buat pinjaman peribadi kan? Abam Kie pun pernah buat sekali sebelum zaman GST dulu. Semasa bank2 komersial lain sibuk menukarkan kad ATM kpd kad mydebit tahun lepas, Bank Rakyat ni buat derk aje. Alih2 lepas Raya Haji lepas keluar pengumuman suruh pemegang2 kad agar menukar kpd Mydebit. Abam Kie dapat tahu pun bila log in ke perbankan internet bank berkenaan. Kalau tak, pasti tak tahu. Pemegang2 kad kena bertukar kpd mydebit sebelum 31 Oktober 2017 sebab kad sedia ada tidak boleh digunakan mulai 1 Nov 2017.


Bagi Abam Kie lebih mudah menukar kad mydebit ni secara online je. Sama spt bertukar kad mydebit Maybank dulu. Tak kuasa nak beratur panjang dan menjadi penunggu di bank tu. Caranya mudah aje. Mula-mula, log masuk ke iRakyat. Lepas tu klik 'My Profile'. Kemudian kemaskini maklumat diri. Lepas tu klik 'mohon' dan taip nombor TAC yang dihantar ke HP. Akhir sekali klik butang 'Hantar'. Mudah kan? Pengalaman abam kie la, selepas 3 minggu baru saja kad tu sampai ke rumah menggunakan Poslaju. Tak apalah, duit dalam tu bukannya banyak pun. Hehehehe...

Kepada mereka yg x berapa reti ICT dan tiada perbankan iRakyat, boleh saja berkunjung ke cawangan Bank Rakyat yang berhampiran. Sepanjang bulan Oktober ni, semua cawangan akan dibuka pada hujung minggu bermula dari jam 9 pagi sehingga 5 petang kecuali pada hari cuti umum. Jom, apa lagi? Marilah cepat2 menukar kad ATM kepada Mydebit. Wallahualam..

Wednesday, 4 October 2017

Fikir Kembali Kebenaran Penggunaan Telefon Pintar Di Dalam Kelas

Wednesday, October 04, 2017 11

Abam Kie ingin komen sedikit tentang kenyataan Menteri Pendidikan yang akan membenarkan penggunaan peranti komunikasi mudah alih di sekolah. Meluluskan penggunaan peranti sedemikian sebagai alat pembelajaran mungkin perkara biasa  dalam era digital ini. Tetapi sekali lagi, ia melibatkan kanak-kanak yang tidak cukup dewasa untuk menggunakannya dengan bijak. Orang dewasa sering harus diberitahu untuk menjauhkan diri daripada media sosial atau melayari Internet untuk perkara yang tidak berkaitan dengan pekerjaan semasa waktu pejabat. Sesetengah syarikat, terutamanya di jabatan jualan, meminta agar telefon pekerja dimatikan semasa waktu kerja dan diambil hanya apabila mereka meninggalkan tempat kerja. Begitu juga, kanak-kanak sekolah akan tergoda untuk menggunakan peranti ini untuk perkara bukan akademik. Dari muda, mereka telah menggunakan peranti ini untuk hiburan dan bukannya sebagai alat pembelajaran. Adalah sukar untuk memastikan mereka tidak membuat rakaman video atau mengambil gambar semua perkara dan semua orang di sekolah dan berkongsi dengan umum di laman sosial. Lebih buruk lagi, ada murid-murid yang akan mengambil foto kawan yang tidur di dalam kelas atau ditangkap dalam situasi yang memalukan, dan mengancam untuk menyebarkannya.

Ini adalah masalah disiplin serius yang menunggu masa untuk berlaku. Guru perlu mengawasi dan memastikan kesejahteraan kanak-kanak terjaga semasa waktu sekolah. Mendapatkan pelajar untuk memberi perhatian di dalam kelas adalah tugas yang sukar. Dengan peranti di tangan, kanak-kanak mungkin tidak memberi perhatian. Keselamatan akan menjadi satu lagi isu utama. Bukan semua kanak-kanak yang dihantar ke sekolah oleh ibu bapa atau pemandu ke sekolah. Membawa alatan mudah alih bernilai ribuan ringgit semasa berjalan atau mengambil pengangkutan awam ke sekolah pada waktu pagi atau pulang lewat malam akan mendedahkan kanak-kanak kepada bahaya ragut atau lebih buruk, penculikan. Kita tidak boleh menunggu seorang kanak-kanak menjadi mangsa ragut yang boleh mengakibatkan kehilangan nyawa sebelum memohon larangan membawa alat-alat ini ke sekolah. Terdapat juga kemungkinan kecurian di sekolah akan berlaku lebih kerap. Selain itu, kanak-kanak sentiasa bergerak semasa mereka berada di sekolah. Mereka pergi ke kantin untuk istirahat atau ke padang untuk pendidikan jasmani, misalnya. Di mana mereka akan meninggalkan komputer riba dan tablet mahal mereka? Atau siapakah yang akan menjaga mereka?

Insiden ponteng mungkin juga meningkat. Daripada pergi ke sekolah, sesetengah kanak-kanak mungkin membawa peranti mereka ke tempat-tempat yang menawarkan akses internet percuma. Berbanding buku teks dengan kandungan yang sesuai untuk umur mereka, tidak ada cara untuk kanak-kanak tidak terganggu oleh notifikasi atau mesej masuk. Selain itu, bacaan dari buku teks tidak memerlukan sebarang sumber kuasa elektrik. Tidak perlu tergesa-gesa untuk memasang pengecas ke dalam soket yang terhad, dengan itu menghapuskan kebimbangan dan pergaduhan yang tidak perlu untuk punca kuasa elektrik. Malah ‘power bank’ mungkin habis dan perlu dicaj.

Sekolah-sekolah hari ini adalah satu-satunya tempat di mana kanak-kanak tidak dibenarkan membawa peranti mudah alih mereka. Ini membebaskan mereka untuk bercampur dengan rakan sekolah mereka untuk membina persahabatan yang bermakna dan belajar menghormati orang lain. Bila diberikan peluang, kanak-kanak dan remaja mungkin akan melayan peranti mereka dari pagi ke malam, bahkan lewat malam. Apakah jenis orang yang mereka akan jadi apabila dewasa? Dan apa gunanya memberi nasihat kepada orang dewasa untuk menjauhkan diri dari peranti mereka sedangkan anak-anak dibenarkan menggunakan telefon pintar sepanjang masa? Ini juga bercanggah dengan kajian yang menasihatkan kanak-kanak untuk tidak menghabiskan masa melebihi dua jam sehari terhadap telefon pintar dan lain-lain peranti mudah alih.

Abam Kie menggesa kerajaan untuk menimbang semula keputusan itu kerana kita akan membiarkan anak-anak menikmati akses 24/7 ke peranti ini yang memerlukan tahap kematangan yang tinggi untuk membolehkan kawalan diri. Ingat, televisyen dan pawagam mempunyai tangan yang melakukan penapisan untuk penonton awam semua peringkat umur. Peranti dengan sambungan Internet tidak! Sama seperti menutup pintu rumah kita dan mengunci mereka tetapi meninggalkan tingkap yang luas terbuka untuk penceroboh masuk dan menyebabkan kerosakan yang tidak dapat dikembalikan. Lebih bijak untuk meninggalkan peranti di luar sekolah dan biarkan guru menumpukan kepada mendidik murid-murid mereka dengan cara yang hanya guru tahu yang terbaik.