Wednesday, 26 July 2017

Satu Panduan Dan Ingatan Buat Warga Pendidik


1. Jangan over dos kerja sbg guru. Ramai yang sakit jiwa, stress dan mati mengejut. Zaman berhempas pulas umpama lilin membakar diri sudah berlalu. Ini zaman bayar bil baru lampu bernyala.

2. Guru bukan aktivis badan kebajikan tapi 'Pembina Modal Insan'..Nasib mu belum pasti dapat pembelaan.Ianya bukan auta tapi fakta. Pilihlah pengerusi kelab staf yang berani menyuarakan masalah  dalaman. Jangan lantik tujuan pekena kawan-kawan. Kelab Staf bukan sekadar konsultan menyambut hari guru dan jamuan. Suarakan yg hak dan isu kebajikan rakan-rakan.
*Kesatuan guru pula sudah tiada taring sengatan*, Bayaran yuran umpama mencurah air di dalam lautan.Tengoklah sendiri, *tiada hasil yg mengembirakan !!*

3. Pemegang jawatan di sekolah, PPD, JPN dan KPM tidak mampu  melakukan perubahan. Menyelesaikan isu kecil pun mrk terikat dasar dan punca kuasa peraturan. Anda mungkin terkontang kanting kemudian.  Segelintir cuma mrk yg tidak mengutamakan pangkat kedudukan. Suatu hari anda akan merasai kebenaran pepatah *'habis madu sepah dibuang bertaburan'.* Ketika memerlukan sokongan, rakan sekolah hilang lari bertempiran. Sikap 'enau dalam belukar' akan kelihatan. Yakinlah ini kenyataan !

4. Berubah kerajaan persekutuan atau 10 kali Menteri Pendidikan berganti jawatan, belum tentu kita ada pembelaan. Pilihan yg ada, *kerjalah dengan kegembiraan*. Usah risau dgn sistem dan dasar tak ketahuan. Yang boleh ikut, kita ikut. Jika anda tidak mampu mengubah angin, laraskan layar anda!

5. Pemimpin sekolah harus berani berubah. *Jangan terlalu rigid, belajarlah bertoleransi*, bina karektor disegani dan disayangi. Anda pasti lebih dihormati. Persaraan dan kehilangan akan dirasai. Malangnya ramai yg mencipta jurang benci, macam kukubesi, alahai sedih sekali.

6. Markah prestasi usah kecewa jika tidak memuaskan hati. Bekerjalah dgn penuh komitmen dan rendah diri. Sentiasa syukur dan redha. Jgn merungut atau kecewa, mungkin itu bukan hak kita. Kerjalah dgn ikhlas, *jangan dengki atau tikam kawan* utk tunjuk prestasi kepada majikan. Usah fikir target APC dan imbuhan. Paling utama  biar hati gembira, hubungan silatulrohim mesra berkekalan.

7. *Sokong dan hargai rakan taulan*. Berikan ucapan tahniah kpd mrk yg terima anugerah prestasi atau kemajuan. Ingati harijadi rakan dan doakan mrk kejayaan. Salurkan aura positif kpd sahabat kenalan. Doakan mrk kerana itulah senjata paling berkesan.

8. Hakikat  kebenaran *Kajian kami mengesahkan 90% persekitaran pendidikan berada pada tahap negatif dan membimbangkan*. Semangat menurun akibat sikap dalaman. Sokongan dan penghargaan kurang diberikan. Persaraan awal semakin jadi pilihan. Banyak keluhan pentadbiran rigid, tidak terbuka terhadap teguran, mesyuarat kerap, lama dan membosankan. Ada pentadbir mula lemas dalam kuasa pinjaman. Lupa diri dek ujian jawatan yang mengubah perwatakan.

9. Targetlah umrah atau *Ibadah haji seawal usia*. Semua perkara akan lebih indah setelah kesempurnaan agama dilaksana.. percayalah janji tuhan mana ada dusta !
*Cuti sekolah jalanlah sepuasnya*. Ianya ubat minda dan kesihatan utk  menghilangkan tekanan dalaman.  CRK kita 7 hari sahaja, sapulah cuti sekolah jalan cari makan yang memang hak kalian.

10. Tuisyen dan kelas tambahan, *tak salah anda minta bayaran*. Masa bekerja @ mengajar  sudah padan.  Teringin buat kelas tambahan..silakan. Jangan kecewa jika tidak dihargai pengorbanan. Kos yang paling mahal ialah penghargaan dari persekitaran.

11. Semasa di sekolah *kerjalah sehabis baik*, Menepati masa, cekap berwibawa, jangan benarkan kita dipandang lekeh pada personaliti dan perwatakan. Keluar pagar jgn pandang belakang, jalan terus ke depan, buat apa yang anda suka dan cuba usaha menambah pendapatan, asal halal, bermanfaat dan jangan peduli kritikan jenis manusia hantu syaitan. Mrk nak kita gagal dalam kehidupan.

12. Jika tiada masalah kewangan dan beban hutang, baiklah kita pencen awal.

#syukurdangembira

Monday, 24 July 2017

Ular menyusur akar takkan hilang bisanya


" Cikgu, saya mohon cuti tanpa gaji seminggu. Sebagaimana cikgu tahu, anak saya dikesan menghidapi penyakit leukimea baru-baru ini. CRK saya dah habis. Sedangkan anak saya perlu berada di wad lagi seminggu untuk rawatan kimoterapi," pohon seorang guru perempuan dengan santun.

" Cuti Tanpa Gaji? Cuti Tanpa Gaji akan mempengaruhi senioriti awak. Akan banyak kesan sepanjang perkhidmatan walau sehari awak ambil. Tak payah ambil Cuti Tanpa Gaji, rugi," balas pengetua tersebut.

" Habis tu macam mana cikgu? CRK dah habis, siapa nak jaga anak saya di wad," balas guru perempuan itu memohon ihsan.

" Awak cuba minta 'time slip' dengan doktor setiap kali pergi hospital. Awak datanglah pukul berapa pun bertugas di sekolah. Maklumkan pada PK1 awal-awal kalau ada kelas. Senang beliau buat relief. Dan waktu cuti nanti, buatlah kelas tambahan untuk murid yang bakal periksa PMR. Kalau ada program besar sekolah, awak tawarkan diri jadi ketua. Semoga anak awak cepat sembuh," balas pengetua itu mesra.

Kisah ini berlaku pada sahabat aku belasan tahun dulu. Pengetua itu kini sudah pun pencen. Pencennya disambut meriah. Meriah sungguh.

Namun kebaikan hati, tolak ansur dan toleransi masih menjadi bualan anak-anak buah sehingga hari ini. Malah hubungan dengan anak-anak buah terus erat. Saling mengunjungi tanda hormat.

Begitulah hidup. Jika kita berkuasa dan berpangkat, namun terus merendah diri dan membantu memudahkan kerja orang lain, pasti disayangi dan dihormati.

Hormat itu tidak boleh dijual beli. Tiada harga untuk diletakkan pada sebuah penghormatan pada seorang ketua yang cakna dan memahami.

Post pasal PGB yang boleh dijadikan sempadan banyak dah dikongsi oleh Sir Rajinder Singh. Biarlah post ini menjadi teladan dan ikutan pula pada sahabat yang bergelar PGB dan bakal-bakal pentadbir. Takkan pernah jatuh martabat mereka yang merendah diri bahkan makin tinggi pula disanjung orang sekeliling. Sungguh!

* Ini kisah benar. Anak leukimea itu kini sihat walafiat dan membesar dengan elok. Alhamdulillah.

Friday, 21 July 2017

Siapa nak jaga kita bila kita dah tua?


Ada orang, dia susah hati kerana belum bertemu jodoh. Di fikirannya siapalah yang akan jaga aku bila aku dah tua nanti.

Ada orang, dah berkahwin tapi belum punya anak, pun terfikir siapakah yang akan jaga aku bila aku dah tua nanti.

Ada orang, ada anak, tapi hanya seorang, pun terfikir, kalau dia kerja jauh siapalah yang nak jaga aku nanti.

Ada orang, anaknya semua lelaki. Juga terfikir siapalah yang akan jaga aku nanti. Nak ke menantu perempuan aku nanti jaga aku.

Ada orang, anaknya semua perempuan, sama juga. Terfikir kalau semua tu nanti ikut suami masing masing, siapalah yang nak jaga aku nanti.

Apa masalah kita sebenarnya?

Kita letakkan masa depan kita di tangan manusia.
Di tangan anak.
Di tangan suami.
Walhal yang jaga kita itu Allah.

Berapa ramai orang yang anaknya ramai, cukup nisbah lelaki perempuannya, namun masih terabai hidup bersendirian di rumah usangnya sehingga meninggalnya juga seorang diri.

Berapa ramai juga orang yang saya jumpa hidupnya tidak bertemu jodoh, namun pada usia 60 70 80 masih sihat, boleh urus diri jauh lebih baik daripada orang yang usianya baru jejak 50-an namun sudah sakit lutut jalan bertongkat walau anak-anak ada di sisi menjaga.

Itulah kita kata rezeki.

Dan rezeki itu hak Allah.

Yakin.
Yakin.
Yakin.

Jangan runsingkan kerja Allah.

Runsingkan kerja kita yang asyik tak siap ni.

Jangan runsing belum ketemu jodoh
Jangan ribut belum ada zuriat
Jangan sedih hanya kerana beranak sorang
Jangan kalut kalau hanya ada anak lelaki
Jangan cemas jika hanya ada anak perempuan.

Lebih dari itu jangan takbur sangat kita ada jodoh, anak ramai, cukup laki perempuan.
Jangan pertikaikan eh! Nanti tua siapa nak jaga kau. Kita sendiri pun belum tahu nasib kita nanti.

Masa depan kita sentiasa di tangan Allah.
Dan Allah itu adil.
Setiap orang akan dapat apa yang Allah kata dia layak dapat.
Pendek kata
Allah ada.
Jangan takut...

Kredit: Izyan Izdihar
;