Monday, 24 April 2017

Akses perkhidmatan Tabung Haji melalui i-Rakyat

Tabung Haji di Bank Rakyat

Asssalamualaikum. Abam Kie pasti ramai diantara kita yang ada akaun simpanan Tabung Haji. Iyolah kan? Sebagai umat Islam kita perlu menabung untuk menunaikan haji satu hari nanti. Sekarang ni perkhidmatan Tabung Haji secara atas talian dapat dinikmati menerusi sistem perbankan internet Bank Rakyat, i-Rakyat. Sebelum ni hanya Bank Islam dan Maybank yang ada perkhidmatan sebegini. Ini dapat memudahkan para pemegang akaun Bank Rakyat dan Tabung Haji untuk melakukan transaksi dari rumah dan pejabat.

Sistem perbankan internet i-Rakyat dapat diakses melalui pautan web www.irakyat.com.my.

Bila ada perkhidmatan sebegini maka kita boleh menguruskan urusan haji dengan lebih mudah tanpa perlu mengunjungi cawangan Tabung Haji dan Bank Rakyat.

Antara kemudahan yang ditawarkan adalah semakan baki akaun Tabung Haji, pendaftaran haji, semakan status pendaftaran haji, muatturun penyata mini dan pindahan dana di antara akaun Simpanan-i Bank Rakyat dan akaun Tabung Haji.

tabung haji bank rakyat

Selain daripada itu pengguna perkhidmatan ini juga boleh menikmati kemudahan melaksanakan simpanan berjadual dari akaun Simpanan-i Bank Rakyat ke akaun Tabung Haji dengan had transaksi maksimum harian RM10,000.

Jika kawan2 ingin membuat sebarang pertanyaan atau mendapatkan maklumat lanjut, sila hubungi Bank Rakyat di talian 1-300-80-5454 atau melalui laman sesawang www.bankrakyat.com.my. 

Jom kita pakat menyimpan di Tabung Haji bagi menunaikan Rukun Islam kelima ini!

Friday, 21 April 2017

Kebergantungan Sesama Manusia


Syurga *lelaki* pada  perempuan iaitu ibu.
Syurga *perempuan* pada lelaki iaitu *suami.*
Sehebat-hebat *suami* kena patuh pada *ibu.*
Sehebat-hebat *ibu* kena patuh pada *suami.*
Masa *hidup* anak perlukan *doa ibubapa.*          
Masa *mati* ibubapa perlukan *doa anak.*
Di *dunia* nasab itu pada *lelaki.*
Di *akhirat* nasab itu pada *perempuan.*

*Sehebat-hebat manusia*, bila mati dia tetap *perlukan orang lain* untuk *kebumikan jenazahnya.*
*Setinggi-tinggi ilmu* yang manusia ada. Dia tetap perlu *belajar* daripada seorang *guru.*
Berapa jauh pun seorang manusia itu mengembara. Pasti yang dirindu adalah *keluarga.*
Walau *sekaya* manapun seorang manusia. Dia tetap perlu *berurusan* dengan *orang lain...*

Seorang *General Manager* tidak akan mampu menguruskan perjalanan premis tanpa *general worker.*
Seorang *raja* tidak berkuasa tanpa ada *rakyat jelata.*
Inilah manusia... *Lemah.* Walau sehebat mana pun kita didunia. Walau memegang pangkat dan darjat tertinggi. Taraf kita hanya seorang *"Hamba".*

Lalu kenapa mahu rasakan kita adalah yang *terbaik* dan *terhebat*???
Bukankah itu hanya akan membawa kita kepada taraf *ujub, riak, sombong dan hina.*
Ingatlah wahai diriku dan yang sedang membaca. Iblis itu terlaknat hanya kerana satu sifat. Iaitu *sombong dan merasa dia lebih baik.*

Alangkah baiknya jika dunia yang sementara ini kita isi dengan kebahagian. Bahagia lihat orang lain bahagia. Derita bila lihat orang lain derita. Mahu yang terbaik buat diri sendiri dan orang lain.
Ingatlah...

Dunia untuk dikongsi bersama. Jika tidak, pasti Tuhan beri setiap seorang manusia itu sebuah bumi untuknya sendiri.

Sesungguhnya Tuhan tidak pernah salah merencana sesuatu. Pasti ada hikmahnya.
In Shaa Allah 

Wednesday, 19 April 2017

Let's follow Abam Kie's Twitter Account!


Assalamualaikum. Do you have a Twitter account? I do have one which I reopened two months ago. My former Twitter account gained almost 345 followers most of whom I didn't know who they were! They came from all over Malaysia but majority of them were from Indonesia. I wonder what made me attractive to their eyes! 

So why did I sign up for a twitter account then? First, I want to get the latest news from newspapers and television channel by just checking their tweets on my timeline. I need not to browse every single daily newspaper's website just to keep abreast with the current issues around me. It's a tedious process, you know, having to check their websites.

Furthermore, I also want to have some new friends online. At present, my followers stand at 30. Huh, what a long way to go before I could match my previous twitter account's followers. It is a sad thing because the person I follow may not follow back. In Facebook, mutual friendship exists as we have to approve the other party's request before we are declared friends. But in Twitter, it is a single-sided communication where we're merely fans to the celebrities, TV stations, newspapers and politicians.

In short, twitter is a not a popular form of social media like FB and IG in our country. But it is a good practice to have a twitter account though we might not check it out that often. 

By the way, if you want to follow my twitter account, my handle or ID is 'abamkie'. So please follow me now and I will surely follow you back! Thanks a lot....

Monday, 17 April 2017

Bersabarlah wahai cikgu


Terkejut bila mendengar ada berita seorang guru yang cuba terjun dari tingkat 4 sebuah sekolah di Putrajaya semalam. Namun atas pujukan rakan dan pihak bomba dan penyelamat dia berjaya diselamatkan dan dibawa ke.Hospital Putrajaya untuk dirujuk. Masalah yang dikesan ialah KEMURUNGAN.

Sahabat guru saya yang dikasihi semua. Mengapa ini berlaku? Dahulu pernah terjadi di sekolah Tamil di Kelang , guru cuba minum racun akibat tekanan kerja. Mengapa ye?

Profession yang amat mulia sebagai medium penyampai ilmu kini sudah menjadi satu profession yang berisiko tinggi untuk kemurungan. Guru kini sudah hilang 'NIKMAT' dan 'GHAIRAH' semasa mengajar. Tidak seperti zaman guru guru kita mengajar kita dahulu. Di bandar-bandar guru-guru kita dihormati oleh masyarakat setempat. Sampai di pasar membeli ikan pun apek cina boleh cakap, "CIKGU MAU IKAN APA? PILIH CIKGU..." sedangkan tak kenal pun apek tu. Saya sendiri melaluinya pada tahun 1997 dahulu di pekan Saratok, Sarawak. Bila ditanya... mana tahu saya guru?..apek tu cakap..kitak punya mua...ada landik punya orang.. kamek tahu itu mua cikgu (muka awak memang ada muka orang bijak dan orang bijak ialah cikgu...sekarang muka serabut dan serabai lah cikgu sebab stress huhu). 

Sekarang susah nak cari orang yang hormat pada guru. Malah bermacam-macam sumpah seranah dihamburkan pada guru. Sentuh murid salah...biarkan pun salah. Ada satu status saya baca...di media sosial..seorang memberi komen bahawa guru nak cepat balik rumah..sepatutnya tunggu semua anak murid diambil ibu bapa pulang baru lah guru balik. Saya terkentut membacanya (real punya kentut) apa dia ingat kami guru ni mandul? Takda anak di sekolah dan nursery yang perlu kami jemput? Ada kes ibubapa bila dipanggil untuk jemput anak yang demam supaya bawa pulang ke rumah dan dibawa ke klinik..mereka balas dengan jawapan..saya busy kat office ni...boleh bagi dia panadol tak? (Peraturan guru tak boleh bagi ubat pada murid hatta paracetemol kerana guru bukan pegawai perubatan yang sah). 

Ada guru yang terkejar-kejar dengan mesyuarat kurikulum lah, mesyuarat pelaksanaan program itu ini begitu begini, mesyuarat penetapan sasaran..sampai ada kes lupa anak dalam kereta sampai meninggal anak itu..semata mata mengejar meeting. Ada kes guru tiba-tiba pengsan dan mati semasa proses pengajaran. Ada guru meninggal sebab lemas semasa aktiviti perkhemahan. Yang meninggal akibat kemalangan jalanraya pun makin banyak.

Sedihkan? Sepatutnya suara comel anak anak murid jadi penghibur hati guru...kini guru terpaksa mengajar mengikut acuan-acuan tertentu. Kelas mesti mengikut PAK21..pendidikan abad ke 21. Murid murid duduk berkelompok...bila guru mengajar..susah nak fokus kontaks mata. Berbeza dengan guru zaman 70an 80an 90an.. naik kapcai..mengajar sambil gelak ketawa..menyakat murid merapatkan silaturrahim. Kalau garang masih dihormati. Anak-anak murid dahulu pun sekarang dah jadi orang yang kuat jiwanya. Bukan macam sekarang muridnya hati tisu..jiwa rapuh bagai kerepek...bila disindir masa kecil.sampai besar dia merepek.

Kembalikan keghairahan mengajar kepada guru guru. Jangan kekang kreativiti guru..biarkan guru melaksanakan tugas MENDIDIK dengan lebih teratur. Jangan dibebankan dengan tugas sampingan yang bukan jadi teras kerja. Sampaikan nak sambut pegawai pun duit guru diminta derma. (Kawan saya kat Sabah mengadu. Harap-harap tak berlakulah. Kesian kat cikgu2 kita) . Guru guru dah hilang semangat. Kalau jabatan lain boleh buat team building dan bina diri..untuk meningkatkan kualiti kerja. Manakala guru cukup dengar ceramah bebelan SISC sambil minum air mineral dan disaji..gula gula....hmmmm kalau dulu ada juga karipap dan koci..nak harap mihun jauh sekali.

Bertabahlah guru guru. Allah bersamamu.

Friday, 14 April 2017

Melanggan prabayar OneXox untuk anak


Assalamualaikum. Anak2 abam kie semuanya pakai handphone. Tapi ada satu masalah bila anak2 guna hp ni. Mereka jarang buat panggilan atau sms. Kredit ada tapi tak boleh guna sebab sudah tamat tempoh aktif. Lama-kelamaan talian tu akan expired. Betul tak?

Jadi untuk mengatasi masalah kredit x abis digunakan atau talian ditamatkan perkhidmatan sebegini, maka abam kie pun memilih satu syarikat telco yang bernama ONEXOX. Jadi kenapa abam kie memilih ONEXOX sebagai penyedia perkhidmatan mudah alih untuk anak2 abam kie? Meh baca sebab2nya di bawah ini. Orait?

1. Voice mail / panggilan bawah 10 saat yang sangat murah
Kini di ONEXOX apabila kita membuat panggilan ke mana-mana rangkaian samada bawah 10 saat atau panggilan masuk ke voice mail, kita hanya di kenakan caj sebanyak 5 sen sahaja.

2. Family and Friends

Di ONEXOX kita dapat menikmati penjimatan berganda-ganda dengan kadar Family and Friends. Kita boleh memilih 10 nombor ke mana-mana rangkaian malah ke talian tetap (TM). Berbanding telco-telco lain hanya boleh membuat panggilan Family and Friends  kepada sama rangkaian sahaja. Jadi sangat terhad untuk menggunakan sepenuhnya kadar istimewa ini.

3. Internet dengan kadar murah dan berkelajuan tinggi.
Kita boleh menikmati kadar yang paling berbaloi setiap bulan untuk melanggan data internet dengan kelajuan tinggi.di ONEXOX. Kita boleh menikmati kelajuan 7.2Mbps malah lebih dari itu bergantung pada kawasan.

4. Tempoh sah sehingga 28 bulan.

Kini kita tidak perlu risau lagi mengenai tempoh sah yang singkat seperti 7 hari atau 30 hari sahaja kerana di ONEXOX kita akan menerima sehingga 2 tahun 4 bulan.

Walaupun anda hanya top up RM10 sahaja dan selepas itu kita tidak lagi top up. Akaun anda masih boleh aktif menerima panggilan dan membuat panggilan (sekiranya masih ada baki) sehingga 28 bulan.

Untuk memiliki tempoh sah yang panjang ini syaratnya sangat mudah iaitu dengan dua cara. Iaitu:

i. Kekalkan nombor lama - Dengan mengekalkan nombor anda dan bertukar ke ONEXOX maka secara automatik anda layak mendapat tempoh 28 bulan ini.

ii. Starter Pack - Pilih nombor baru dari dealer-dealer ONEXOX dan daftarkan.

p/s : Tempoh sah akan diaktifkan selepas 2 minggu dari tarikh pengaktifan. Sekiranya selepas dua minggu anda masih tidak menerima tempoh sah 28 bulan maka sila hubungi dealer atau pihak ONEXOX (12273).

5. GST dikembalikan

Sebagai pengguna ONEXOX , kelebihan yang luar biasa apabila setiap kali anda membeli tambah nilai dan dikenakan GST. Jangan risau kerana ONEXOX akan pulangkan nilai 6% ke atas GST melalui kredit ke dalam akaun DA. Pengguna akan menerima pulangan baki kredit itu selepas 3 hari dari tambah nilai.

6. Plan fleksi 2 dalam 1 yang unik
Di ONEXOX ada dua akaun iaitu akaun biasa (MA) dan akaun istimewa (DA) . Dengan akaun istimewa pelanggan dapat menikmati kadar termurah di pasaran.

DA adalah akaun kadar murah - Hanya untuk panggilan & sms sahaja.  Digunakan terlebih dahulu bagi menikmati kadar murah.

MA adalah akaun kadar biasa - Untuk membuat langganan data dan pindahan kredit. Digunakan selepas tiada baki di akaun dedikasi. Sekiranya anda ingin melanggan data, anda perlu transfer dulu nilai DA ke MA mengikut pelan data yang anda inginkan.

7. Bayar mengikut penggunaan (30 saat per blok)

ONEXOX menggunakan 30 saat per blok. Jadi anda tidak dikenakan caj lebih dari yang sepatutnya. Sekiranya anda menggunakan 1 minit 10 saat. Anda akan dicaj sebanyak 1 minit 30 saat. Berbanding telco lain yang akan cas anda sebanyak 2 minit.

telco X = 28 sen / 1 minit ,
sekiranya 1 minit 10 saat = 2 minit = 56 sen

ONEXOX = 30 saat (pertama) = 9 sen , 30 saat (kedua) = 9 sen ,
sekiranya 1 minit 10 saat = 1 minit 30 saat = 27 sen

Jadi anda jimat 29 sen.

8. SMS percuma

Satu lagi kelebihan kepada pengguna ONEXOX di mana anda akan mendapat SMS percuma selama setahun. Iaitu sebanyak 1800 SMS setahun iaitu bersamaan 150 SMS setiap bulan.

Kesemua SMS ini tiada tamat tempoh dan boleh dibawa ke depan sekiranya tidak habis digunakan.

*SMS ini hanya boleh di gunakan antara pengguna ONEXOX dan XOX sahaja.

9. Semak Bil anda

Antara pelan prepaid di Malaysia yang menyediakan perkhidmatan bil kepada pelanggan. Kini anda boleh memeriksa semua panggilan dan SMS bagi telefon anda setiap bulan.

Dengan cara ini pelanggan boleh memeriksa dan mengawal penggunaan telefon mereka. Jadi mereka boleh tahu ke mana hilangnya kredit yang mereka gunakan. Anda hanya perlu log in ke selfcare dan pilih bahagian bill statement

10. Tambah nilai

Apabila menjadi pengguna ONEXOX , anda tidak perlu risau kerana boleh membuat tambah nilai di mana-mana sahaja termasuk stesen minyak, kedai 7-11, supermarket besar dan kedai yang mempunyai sistem epay. Malah anda juga boleh melakukannya secara online melalui selfcare onexox. Di selfcare anda boleh membuat bayaran samada dengan online banking (maybank2u, cimbclicks etc) serta dengan kad debit atau kredit kad. Anda hanya perlu mendaftar sekali sahaja dan kemudian setiap kali ingin membuat tambah nilai hanya perlu masukkan nilai sahaja. Samada melalui  website atau melalui apps.

11. Tiada Spam SMS

Servis ini tiada di ONEXOX kerana bagi syarikat ianya hanya untuk memanipulasi pelanggan demi mendapat keuntungan secara mudah.

Jika anda pernah melanggan, pastikan anda menghentikan servis tersebut kerana ianya pembaziran yang tak patut berlaku atau lawati link ini untuk mengetahui caranya

http://www.skmm.gov.my/Sectors/Celco/Mobile-Content-Services.aspx atau www.skmm.gov.my

12. User get user

Salah satu kelebihan luar biasa yang tiada pada telco-telco lain selain ONEXOX ialah user get user. Dimana apabila anda berkongsi , anda akan diberi ganjaran.

Kebiasaan pelanggan yang gembira dengan produk yang mereka pakai pasti akan bercerita dengan orang di sekeliling mereka. Ini adalah lumrah manusia untuk berkongsi perkara yang baik dengan orang di sekeliling.

Di ONEXOX apabila anda berkongsi dengan sesiapa sahaja kebaikan produk ini. Kemudian mereka juga berminat untuk menggunakan simkad ONEXOX. Maka anda akan di beri ganjaran sebanyak 6% dari jumlah yang mereka top up setiap bulan. Anda akan terus mendapat ganjaran ini selagi mereka setia menggunakan simkad ONEXOX. Ganjaran ini akan di beri samada dalam bentuk kredit atau tunai terus ke akaun anda setiap bulan.

Jadi lebih ramai anda berkongsi maka lebih banyak yang bakal anda perolehi. Kemungkinan besar anda sudah tidak perlu membayar tambah nilai anda lagi setiap bulan kerana anda akan mendapatnya dari ganjaran 6% ni sahaja.

Syaratnya mudah sahaja iaitu hanya perlu menjadi pengguna ONEXOX. Tiada yuran penyertaan. Tiada had yang ditetapkan apabila ingin berkongsi dengan orang lain. Mesti didaftarkan pada pengedar yang sah sahaja.

13. Pendaftaran murah

Kini anda boleh bertukar ke ONEXOX dengan hanya RM10 sahaja. Anda akan mendapat simkad bersama kredit RM5 di dalam.


Jadi tunggu apa lagi? Jom bertukar kepada ONEXOX sekarang juga!

Wednesday, 12 April 2017

Jiwa Seorang Guru


Seorang guru berkata,

" Jadi cikgu ni senang. Datang awal pagi, punch kad. Buat RPH, kelas jangan miss, handle program elok-elok, tak lama dapat APC. Buat aje kerja sendiri, jangan hirau yang lain. Hujung bulan dapat gaji, ada rezeki, naik pangkat. Itulah cikgu. "

Katanya sambil tersenyum kepada aku. Aku hanya mengangguk tanda faham. Ingatkan habis disitu sahaja, rupanya ada lagi yang guru ini ingin bicara. Selepas menghirup sesisip kopi panas, dia menyambung,

" Tapi, kalau kau nak jadi cikgu yang sebenar berjiwa guru, bukan itu jalannya. Itu hanya asas sahaja. Guru yang berjiwa guru ni, dia cakna segala perkara. Terserempak dengan anak murid berhingus kat kantin pun dia berhenti tolong lap.

Murid rebah, murid luka dia dahulu berlari pergi dapatkan. Sedang itu diluar tugas beliau. Sedang itu tiada markah dicatat untuk APC atau kenaikan pangkat. Tapi bila dia ada JIWA SEORANG GURU, setiap langkahnya adalah untuk mendidik.

Guru biasa, masuk kelas hanya mengajar untuk habiskan silibus sahaja. Murid dapat ke tak, itu dia tak hirau. Nak cepat pandai, dia suruh masuk kelas tambahan yang dia buat. Kenakan bayaran, dapat imbuhan tambahan. Sentuh budak jauh sekali, bahaya pada kerjaya padanya. Nanti didenda, nanti didakwa. Nanti payah nak naik pangkat, dapat APC dan sebagainya. Kerana dia hanya bekerja sedang jiwa tiada. "

Aku diam membungkam. Tiada menggeleng, tiada mengangguk lagi. Hanya mahu dia meneruskan bicara. Kata-katanya sangat terkesan di hati. Mutiara kata ini bukan selalu didendangkan. Jarang-jarang kelihatan.

Guru itu menyisip lagi kopi pahitnya. Direnung dalam mata, dia sambung bercerita.

" Guru yang berjiwa guru, laluannya sukar. Halangannya tidak sedikit. Tapi bila ada jiwa, tiada gentar dihati. Murid yang degil, yang malas, yang nakal dikejar tanpa henti. Padahal bukan ada upah tambahan. Baik duduk diam sahaja.

Murid yang lalai dan leka didenda, dihukum agar mereka sedar. Agar mereka merubah diri. Padahal surat saman bakal menanti, silap-silap makan diri. Tapi dia tidak boleh menahan diri, bila dalam diri ada jiwa, dia takkan biarkan sahaja anak didiknya terus hanyut begitu sahaja.

Dan biasanya, guru yang berjiwa guru ini payah nak naik ke atas. Sebab dalam failnya penuh aduan. Tapi percayalah, di mata Yang Maha Kuasa, pangkat dia telah lama dinaikkan. Saat dia menghayun rotan penuh ikhlas untuk mendidik, saat itu taraf beliau jauh di atas sana berbanding guru biasa. Yang hanya tahu menjaga periuk nasi dan pentingkan kerjaya sahaja."

Guru itu menghabiskan sisa air kopinya. Ditinggal duit di atas meja dan dia berlalu pergi. Meninggalkan aku termangu sendirian memikirkan kata-kata yang dia tinggalkan sendirian.

Dalam diam aku bertanya pada diri sendiri,

" Apa aku sebenarnya? Hanya guru biasa atau guru yang mempunyai jiwa? "

Monday, 10 April 2017

26 Sifat Orang Sombong


*Nauzubillahi Min Zalik!! Inilah 26 Sifat Sombong Yang Kita Sering Amalkan Tanpa Kita Sedari. Baca dan sama-sama muhasabah diri...*

Ada 26 tanda-tanda sifat sombong yang adakalanya tanpa kita sedari selalu kita amalkan.
Ingatlah, jangan kita bersifat sombong terhadap orang lain kerana orang sombong tidak akan masuk ke dalam syurga.

1. Orang sombong payah menerima pandangan orang lain sekalipun hatinya merasakan pandangan orang lain itu lebih baik daripadanya.
2. Orang sombong mudah marah bila berlaku perbincangan dua hala. Cepat naik darah kalau ada kesilapan.
3. Orang sombong memilih kawan dan suka berkawan dengan orang yang sama taraf dengannya saja.
4. Bahkan dengan orang yang sama taraf dengannya pun masih dipilih-pilih lagi, yakni dia suka orang yang mahu mendengar kata-katanya sahaja.
5. Orang sombong memandang hina kepada orang bawahan.
6. Orang sombong ketika dalam perbincangan, suka meninggikan suara atau menguatkan suara lebih daripada yang diperlukan.
7. Orang sombong ketika dalam perbincangan, dia suka kata-katanya didengari, diambil perhatian dan dituruti. Sebaliknya, dia sendiri sukar hendak mendengar pendapat orang lain.
8. Orang sombong di dalam pergaulannya, dia sahaja yang bercakap. Kalau ada orang lain bercakap, dia suka memotong percakapan orang lain.
9. Orang sombong kalau menjadi pemimpin, dia memimpin dengan kasar dan keras terhadap pengikut dan orang bawahannya.
10. Orang sombong sukar memberikan kemaafan kepada orang lain yang tersilap dengannya.
11. Orang sombong kalau dia bersalah sukar hendak meminta maaf.
12. Orang sombong suka dihormati.
13. Orang sombong suka menzalimi samada secara halus ataupun kasar.
14. Orang sombong kurang mesra dengan orang lain kecuali terpaksa kerana memerlukan orang itu.
15. Orang sombong suka memperkatakan keburukan orang dengan mengumpat, memfitnah serta membenci orang lain.
16. Orang sombong kurang menghormati pemberian orang lain.
17. Orang sombong suka menceritakan kelebihan diri sendiri.
18. Orang sombong suka menghina dan menjatuhkan air muka seseorang di hadapan orang lain.
19. Orang sombong kurang mensyukuri nikmat Allah SWT. Kalau ada pun, dibazirkan.
20. Orang sombong kalau berdiri lebih suka bercekak pinggang. Kalau bercakap menepuk-nepuk meja.
21. Orang sombong kurang memberi simpati kepada orang lain kecuali dengan tujuan sebaliknya.
22. Orang sombong tidak suka menerima tetamu atau tidak suka menjadi tetamu orang lain.
23. Orang sombong tidak suka menyebut kelebihan orang lain kerana takut mencabar dirinya.
24. Orang sombong suka membesar-besarkan kesalahan orang lain sedangkan kesalahan diri sendiri didiamkan.
25. Orang sombong tidak senang dengan kejayaan orang lain.
26. Orang sombong sangat tersinggung jika disebut kelebihan orang lain di depannya tetapi jika dipuji, dia sangat gembira.

Sabda Rasulullah SAW, "Tidak akan masuk syurga seseorang yang di dalam hatinya mempunyai sifat sombong walaupun sebesar biji sawi." Hadis riwayat Muslim

Semoga memberi manfaat.

*Untuk dlihat pada diri sendiri, bukan untuk dinilai pada orang lain*

Friday, 7 April 2017

Menjadi penaja dua giveaway


Assalamualaikum. Pada bulan lepas abam kie ada menyiarkan entri tentang hajat untuk menaja GA rakan2 blogger. Sekali-sekali nak juga taja GA orang sebab nak menyokong rakan2 blogger. Alhamdulillah, ada dua org rakan blogger yang sudi menjemput abam kie menjadi salah seorang penaja GA mereka. Yang pertama sekali ialah Sis Awa. GA dia ni memang gempak sebab dia ni pandai edit template. Hadiah2 pun memang menarik, tertarik kau memang debomb! Jadi abam kie menyeru kawan2 yg belum join GA sis awa agar cepat2 berbuat demikian kerana tarikh tutupnya ialah pada 16 April ini. Kalau terlewat nanti terlepas la peluang nak dapatkan hadiah2 yg agak lumayan tu. Cakap banyak tak guna. Jom copy n paste pautan GA beliau di bawah ini sekarang juga!  

http://sishawa.blogspot.my/2017/03/i-love-blogging-with-sis-hawa-her.html



Rakan blogger kedua yang mempelawa abam kie menjadi penaja GA beliau ialah sdri Farah Wahidah. Dia ni hebat tau! Biarpun baru berusia 16 tahun namun telah ada kedai maya sendiri di Instagram. Hadiah2 yg dia tawarkan pun mengancam gak! Jadi abam kie menyeru agar kawan2 blogger join gak GA sdri Farah Wahidah ni. Biarpun tarikh tutupnya lambat lagi iaitu 1 Mei 2017, namun baik la join skrg sebab takut nanti terlupa pulak! Jangan kata Abam Kie tak payung tau!
Jadi sila copy n paste link di bawah ini utk join GA sdri Farah, ok?

http://fws00blog.blogspot.my/2017/04/1st-giveway-by-fws.html


Wednesday, 5 April 2017

Bertukar ke prabayar Digi Live

digi prepaid live

Assalamualaikum.

Dahulu Abe Kie guna talian pascabayar Celcom tetapi sejak gangguan perkhidmatan terjadi, abam kie berkira2 untuk beralih ke telco lain.  Siapa yg x bengang jika bila call org dia kata x boleh dengar apa yg abam kie ucapkan. Jika balik ke kampung di Machang dan Pasir Mas pulak cuma dpt isyarat EDGE je. Sebelum guna Celcom memang abam kie guna line Maxis. Maka apa kata kalau abam kie beralih ke Digi pula? Lalu pada cuti sekolah yang lalu abam kie berkunjung ke kedai telefon yg terdekat di Tanah Merah ni untuk membuat mobile number port in (MNP). Mula2 tu nak guna plan pascabayar Digi tetapi bila pohon x layak pulak! Cuma boleh pindah ke prbayar aje. Heran betul! Maka salesgirl tu menawarkan abam kie memilih plan prabayar Digi LiVe. Tak apalah...janji dapat beralih ke rangkaian Digi. 

Lalu salesgiril tu ceritakan kebaikan plan prabayar Digi Live ni. Meh baca apa yg best tentang Digi LiVe! 

1. 10GB PERCUMA Video dan Muzik penstriman kuota setiap bulan dimana abam kie akan mendapat 2.5GB Internet mingguan untuk menikmati YouTube, iflix, Spotify, Joox dan banyak aplikasi video dan muzik lain setiap hari, bila-bila masa. Faedah ini akan dinikmati sepanjang hayat!

2.  Percuma storan awan sebanyak 100GB untuk menyimpan segala foto dan video berharga di dalam hidup abam kie di Capture App. Yang bagusnya, tiada caj data untuk muat naik / muat turun.
 

3. Panggilan dan SMS kepada 6 orang rakan atau Buddyz secara PERCUMA. Rakan ini hendaklah pengguna Digi juga. Untuk Non-Buddyz ™, panggilan ditetapkan pada 30 sen / 60 saat.

4. Dapatkan diskaun sehingga 20% ke atas faedah eksklusif dan gaya hidup.

Kepada kawan2 yg nak beralih ke Digi boleh la mendapatkan pek permulaan Digi Prepaid LiVe dengan harga RM12.00 (termasuk GST). Pek ini dilengkapi dengan nilai pramuat RM8, Internet asas percuma sebanyak 500MB dan 300MB data internet pantas yang sah untuk 7 hari. Jika kawan2 muatturun app MyDigi, kita akan dapat kuota internet sebanyak 3GB yg diberikan untuk 3 bulan pertama iaitu 1GB sebulan.

Cuma yg x bestnya bab kadar panggilan yg mahal tu seperti di bawah:

 
30 sen / 60 saat
 
20 sen / SMS
 
50 sen / MMS

 Jadi apa lagi kawan2? Beralih ke Digi sekarang!

Monday, 3 April 2017

10 Tegahan dan Suruhan Semasa Menggunakan Media Sosial


Assalamualaikum! Memang kita tidak boleh lari dari menggunakan media sosial seperti Whatsapp, Facebook, Twitter, Instagram, Wechat, Telegram dan sebagainya. Tapi adakah selama ini kita menggunakan mereka untuk jalan kebaikan? Atau tanpa sedar kita menambah dosa sendiri kerana menggunakan mereka ke jalan keburukan? Sesi tazkirah ringkas kali ini bakal menyenaraikan 10 Tip Tegahan dan Suruhan Semasa Menggunakan Media Sosial. Hayatilah senarai suruhan dan tegahan yang telah Abam Kie kutip dari sekeping 'leaflet' Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan. Semoga ianya bermanfaat buat kita semua. In Shaa Allah!

SURUHAN ✅
Like/Share/Comment

1. Hadis dan riwayat sahih.
2. Cerita betul dan bermanfaat.
3. Zikir, nasihat dan amalan yang baik.
4. Menceritakan kebaikan pasangan, ahli keluarga dan saudara Islam.
5. Laman web/blog/page Islamik dan artikel/ceramah/ soal jawab Islam.
6. Gambar grafik berunsur dakwah.
7. Komen positif menyeru persaudaraan dan perdamaian.
8. Memetik ayat Al-Quran, hadis, mutiara kata dan sebagainya.
9. Promosi majlis ilmu, sumbangan, wakaf dan derma.
10. Mengeratkan silaturahim.

TEGAHAN 🗷
Like/Share/Comment

1. Hadis dan riwayat palsu.
2. Cerita betul tetapi tidak bermanfaat.
3. Cerita karut, salah dan fitnah.
4. Memburukkan pasangan, ahli keluarga dan saudara seislam.
5. Laman web/blog/page lucah, tidak Islamik, ajaran sesat dan berkaitan maksiat.
6. Tag gambar lama yang mendedahkan aurat.
7. Komen negatif seperti perpecahan, adu domba, fitnah dan maki hamun.
8. Menyunting gambar individu tertentu dan mereka dialog yang mendatangkan fitnah.
9. Promosi maksiat dan buka aib sendiri.
10. Perhubungan lelaki dan wanita tanpa batasan.

Friday, 31 March 2017

26 Dosa Suami Isteri


*26 DOSA ISTERI KEPADA SUAMI*

1. berlebihan dan menuntut kesempurnaan
2. kurang memperhatikan orang tua suami
3. kurang mempercantikkan diri di hadapan suami
4. banyak berkeluh kesah dan kurang bersyukur
5. mengungkit-ungkit kebaikan kepada suami
6. menyebarkan masalah rumahtangga kepada orang lain
7. kurang memperhatikan posisi dan status sosial suami
8. kurang membantu suami dalam kebajikan dan ketakwaan
9. membebani suami dengan banyak tuntutan
10. membuat suami risau dengan banyak menjalin hubungan
11. bersikap nusyuz terhadap suami
12. menolak ajakan suami berhubungan badan
13. lalai dalam melayani suami
14. memasukkan orang yang tidak diizinkan suami ke dalam rumahnya
15. keluar dari rumah tanpa izin suami
16. mentaati suami dalam kemaksiatan kepada Allah swt
17. cemburu berlebihan terhadap suami
18. buruknya perilaku isteri bila suami berpoligami
19. lalai dalam mendidik anak-anak
20. kurang perhatian terhadap keadaan dan perasaan suami
21. menyebarluaskan rahsia tempat tidur
22. isteri mendeskripsikan seorang perempuan kepada suami
23. menggugat kepimpinan suami
24. isteri yang ikhtilah dan tabarruj di hadapan kaum laki-laki
25. kurang setia terhadap suami
26. kurangnya ketakwaan kepada Allah setelah berpisah dari suami

*32 DOSA SUAMI KEPADA ISTERI*

1. Lalai berbakti kepada orang tua setelah menikah
2. Kurang serius dalam mengharmonikan antara isteri dan orang tua
3. Ragu dan buruk sangka kepada isteri
4. Kurang memiliki sikap cemburu terhadap isteri
5. Meremehkan kedudukan isteri
6. Melepaskan kendali kepemimpinan dan  menyerahkannya kepada isteri
7. Memakan harta isteri secara batil
8. Kurang semangat dalam mengajari isteri ajaran-ajaran agamanya
9. Bersikap pelik terhadap isteri
10. Datang secara tiba-tiba setelah lama pergi
11. Banyak mencela dan mengkritik isteri
12. Kurang berterima kasih dan memotivasi isteri
13. Banyak bersengketa dengan isteri
14. Lama memutus hubungan dan meninggalkan isteri tanpa sebab yang jelas
15. Sering berada di luar rumah dan jarang meluangkan masa dengan keluarga
16. Interaksi yang buruk dengan isteri
17. Tidak menganggap penting berdandan untuk isteri
18. Kurang perhatian terhadap doa yang dituntun ketika menggauli isteri
19. Kurang memperhatikan etika, hikmah dan hukum hubungan badan
20. Menyebarkan rahsia ranjang
21. Tidak mengetahui keadaan biologi perempuan atau perasaan isteri
22. Menggauli isteri ketika haid
23. Menggauli isteri pada duburnya
24. Memukul isteri tanpa alasan
25, Kesalahan bertujuan untuk poligami, tidak adil antara isteri
26. Tidak bersikap adil antara beberapa isteri
27. Terburu-buru dalam urusan talak
28. Tidak mau mentalak, padahal sudah tidak mungkin ada keserasian
29. Mencela isteri setelah berpisah dengannya
30. Mengabaikan anak-anak setelah mentalak isteri
31. Kurang setia terhadap isteri
32. Kurang puas dan selalu melirik perempuan lain

Rupa-rupanya lebih banyak dosa suami kepada isteri! Hati-hati buat para suami!

Wednesday, 29 March 2017

SAYA DALAM DILEMA


Saya Tok Sidang sebuah kampung. Kadangkala memang rasa sayu di hati.. Umur 50 tahun. Sejak pencen 5 tahun yang lalu, saya banyak menghabiskan masa di masjid sahaja, maklumlah masa di kerja askar dulu asyik kerja kerja dan macam-macam lah..

Saya ke masjid untuk solat fardhu 5 waktu dan hadiri majlis2 ilmu. Itulah rutin harian saya sejak pencen untuk mencari bekalan akhir serta cuba cover mana dosa2 yang bnyk dahulu.

Anak2 saya semua sudah dewasa. Hidup rasa cukup lengkap dengan tiada apa lagi tanggungjawab lain dan masa dapat di isi dengan aktiviti sendirian serta amal ibadat. Isteri masih bekerja.

Dikejiranan saya, 2 rumah sebelah rumah saya, tinggal seorang wanita yang telah kematian suami akibat kemalangan. Biarlah saya panggil dia sebagai Ani, yang berumur 39 tahun dan masih cun dan baik orangnya. Pagi2 beliau keluar bekerja dan menghantar anak2 kesekolah. Petangnya pula kedua dua anak beliau perempuan umur 11 dan 12 tahun mengaji dengan isteri saya. Selalunya isteri saya akan menyediakan makanan sehingga kedua kanak2 ini kenyang sementara menunggu ibu mereka balik bekerja. Biasanya Ani sampai rumah selepas waktu maghrib. Jem barangkali...

Saya sendiri juga jarang juga berbual dengan Ani, sehinggalah pada satu pagi Sabtu selepas kuliah di masjid yang mana Ani juga hadir. Tanpa saya duga Ani telah menyatakan hasrat untuk berkahwin dengan saya.

"Saya tahu Abang Aji terkejut, tapi Ani dah fikir masak2, anak2 Ani pun kenal dan baik dengan Abang Aji serta isteri abang. Ani ikhlas".

"Isteri abang pasti pengsan dengar ni"

"Kita kawin senyap2 je bang..." balas Ani meyakinkan.

Sejak pagi itu saya jadi tidak keruan. Apa patut saya buat?

Ani memang janda menawan, ada kerjaya, ada kereta dan rumah sendiri. Tuah ayam nampak di taji, tuah org siapa yang tahu... saya dalam dilema...

Bantulah saya...😂😂

Ini soalan ramalan peperiksaan tahun ini..
Bincangkan kesan jangka pendek dan jangka panjang dan cadangkan tindakan terbaik buat Hj Sayuti.. (markah 50%)

Monday, 27 March 2017

Tiga resepi ikan puyu paling popular


Pagi semalam abam kie gi ke pasar besar Tanah Merah ni utk membeli barang2 dapur. Biasalah. Abe kie ke sana pd hujung minggu jah. Tetiba tertengok ikan puyu. Teringin nak make ike puyu la pulop! Bila tanya rego, akak tu royak RM16 sekilo. Mahal gak menate nih lo ni. Teringat masa budak2 dulu abe kie gi ngail di anak sungai tepi umah tu mudoh je buleh gigat dale 5 ke 6 ekor ike puyu sekali gi. Lo ni ike puyu ni jd mache species terancam doh! Meme susah nak cari di dalam sawah padi n sungai menyebabkan ia perlu dipelihara spt ikan keli tu. Kalu x buat gini kesian ko generasi akan dtg. Mungkin mrka x kenal ikan puyu ni lagu mano rupanya. 

Sebenarnya ada tiga cara nak masak ikan puyu ni. Yang paling mudah ialah digoreng begitu saja. Kalu abe kie meme akan buang sisiknya supaya mudah dimakan. Kalau x nak buang pun x apa. Kalau makan panas2 lagi dengan nasi yg baru diangkat tu lagi la terangkat! Boleh gak jika nak cicah dengan air asam. Ikan puyu ni lemak n berminyak. Sesuai untuk membuncitkan perut mcm abam kie ni. hehehehe.....


Kalau mahu dibakar pun sedap gak. Sisiknya x perlu dibuang. Cuma kepit dgn pengepit buluh atau org Kelate panggil 'perange'. Mesti bakar di atas unggun api. Sebabnya bila ia hampir masak nanti lemaknya akan menitik ke atas bara api. Lagi sedap tu. Jgn guna periuk ajaib atau dapur elektrik. Meme masak juga tp kering la. Hok sedap tu yg berminyak. 

Ikan puyu bakar ni sedap dicicah dengan budu aje. Perah limau nipis n taruh cili api. Yang penting kena make dengan nasi panas baru la menyangkut! Tul tak?


Resepi terakhir ialah ikan puyu asam pedas ala kampung. Masa kecik arwah ma abam kie meme masak mcm ni. Caranya sama dgn gulai asam pedas Melaka tu cuma dia masukkan beras yg ditumbuk bagi menghilangkan rasa hanyir. Bubuh belimbing buluh sikit. Pasti sedap! Meleleh pulop air liur abam kie ni bila teringat air tangan arwah ma ni. Al-Fatihah.

Jadi apa lagi? Jom la beli ikan puyu dan masakkan mengikut cara yg abe kie ajarkan tadi. Kalau nak tahu ramuan n cara memasak asam pedas ikan puyu tu boleh je tanya pakcik google. Orait?

Friday, 24 March 2017

Untuk Kita Yang Bergelar Lelaki


Jom kita pakat renung kata-kata nasihat di bawah! Semoga ianya akan memberikan kesedaran kepada kita semua yang bernama lelaki. Kepada pembaca perempuan tu boleh la kongsi entri ini dengan suami, ayah, abang, adik lelaki, dan ahli2 keluarga yang bernama lelaki. Semoga bermanfaat! 

Tahukah Kamu Wahai Lelaki..

Perjalanan Terjauh Dan Terberat Bagi Seorang Lelaki Adalah Perjalanan Ke Masjid
Sebab Ramai Orang Kaya Tidak Sanggup Mengerjakannya..
Jangankan Sehari Lima Waktu.. Bahkan Ramai Pula Yang Seminggu Sekalipun Terlupa.. Tidak Kurang Pula Yang Seumur Hidup Tidak Pernah Singgah Ke Sana..

Perjalanan Terjauh Dan Terberat Adalah Perjalanan Ke Masjid..
Kerana Orang Cerdik Dan Pandai Pun, Sering Tidak Mampu Menemukannya..
Walaupun Mereka Mampu Mencari Ilmu Hingga Ke Universiti Di Eropah.. Ataupun  Amerika.. Mudah Melangkahkan Kaki Ke Jepun, Australia Dan Korea.. Dengan Semangat Yang Membara..
Namun Ke Masjid Tetap Saja Perjalanan Yang Tidak Mampu Mereka Tempuh.. Walau Telah Bergelar PHD....

Perjalanan Terjauh Dan Terberat Adalah Perjalanan Ke Masjid..
Kerana Para Pemuda Kuat Dan Bertubuh Sihat Yang Mampu Menakluki Puncak Gunung Berapi.. Pun Sering Mengeluh Ketika Di Ajak Ke Masjid.. Alasan Mereka Pun Bermacam².. Ada Yang Berkata Sebentar Lagi.. Ada Yang Beralasan Tidak Selesa DiCop Alim..

Perjalanan Terjauh Dan Terberat Adalah Perjalanan Ke Masjid..
Hatta
Pemain bola sepak yg kuat
Bertarung 90 minit,hampir
Saban minggu belum pasti
Gagah melangkah ke masjid

Maka Berbahagialah Diri Mu Wahai Lelaki.. Bila Engkau Telah Terbiasa Melangkahkan Kaki Ke Masjid..

Kerana Sejauh Manapun Engkau Melangkahkan Kaki.. Tidak Ada Perjalanan Yang Paling mulia serta Membanggakan.. Selain Perjalanan Mu Ke Masjid..

Biar Aku Beritahu Rahsia Kepada Mu.. Hakikatnya Perjalanan Mu Ke Masjid Adalah Perjalanan Untuk Bertemu Tuhan Mu..

Itulah Perjalanan Yang DiAjarkan Oleh Nabi Mu.. Serta Perjalanan Yang Akan Membezakan Mu Dengan Orang² Yang Lupa Akan Rabbnya..

Perjalanan Terjauh Dan Terberat Adalah Perjalanan Ke Masjid..
Maka Lakukanlah Walaupun Engkau Terpaksa Merangkak Dalam Gelap Subuh Demi Mengenal Allah, Tuhan mu..Nescaya kamulah Insan2 yg BERUNTUNG di AKHIRAT kelak...

Wednesday, 22 March 2017

Jom pakat klik nuffnang


Assalamualaikum. Dah lama abam kie bubuh iklan nuffnang ni di blog tapi hasilnya kurang atau memang x memberangsangkan. Membrengsetkan ada la! Rasanya dah dekat 10 thn menumpang kasih dgn nuff kot2 ada la ganjaran spt cek. Tapi habuk pun tarak! Kdg2 rasa jeles kat kwn2 blogger yg buleh cashout sokmo. Siap tayang cek di blog lagi. Minggu lepas abam kie check income di nuff rupa2nya x sampai RM40 pun! Sedih tahap gaban ni. Lagi sedih bila laman web nuff ni selalu down. X tahu nape. Mungkin dia takut kita curi duit dia kot? Sejujurnya pendapatan dari pengiklanan nuffnang semakin merosot sejak kebelakangan ini. Bukan abam kie aje yg mengalaminya tapi semua blogger kan?

Apa kata kalau kita pakat klik iklan nuffnang di blog sesama kita? OK tak cadangan abam kie ni? Hidup sepakat membawa berkat! Jom kita pakat klik nuffnang sesama kita? Terima kasih.

Monday, 20 March 2017

Panduan penjagaan kereta agar tahan lama


Abam Kie terbaca artikel ni dalam group Whatsapp. Jadi ada baiknya abam kie berkongsi perkara yang baik ini dengan kawan2 yg dihormati sekalian.

Jangan berani memiliki kereta sendiri kalau tidak tahu perkara penting ini dan kalau ada yg tertinggal tolong masukkan di ruangan komen ni agar kita semua dpt berkongsi ilmu sesama kita semua

1. minyak hitam (mengikut paras had & jenis minyak)
2. oil filter (tukar semasa menukar minyak hitam)
3. spark plug (tukar setiap 30,000 km)
4. bateri (tambah air setiap kali servis)
5. belting (tukar setiap 80,000km)
6. clutch plate (mengikut keadaan)
7. fuel filter (tukar setiap 30,000km)
8. air filter (tukar setiap 30,000km)
9. gear oil (tukar setiap 20,000km)
10. brake fluid (mengikut keadaan)
11. brake pad (Mengikut keadaan)
12. power steering fluid
13. radiator coolant (tukar setiap 40,000km)
14. wiper (tukar setiap 30,000km)
15. air conditioner (servis filter dan suis dibuka 1/2)
16. tayar (pam pada setiap bulan)
17. radio (memastikan ditutup pada setiap mati enjin)
18. radiator (pastikan dibersihkan menggunakan air paip)
19. fan radiator + aircon (Pastikan kipas hidup bila temp 1/2))
20. lamp bulb (Periksa lampu setiap minggu)
21. steering alignment (servis setiap 20,000km)
22. power window (Check setiap suis power window)
23. Beli kereta memahal kalau membelok x reti nak bagi signal baiklah pergi meninggal.
24. Angin spare tayar dan spanar bukak tayar serta jack pastikan sentiasa ada.
25. Kalau park kereta di tengah panas pastikan adjust lubang angin aircond tu pakai udara luar agar haba panas dlm kereta mudah bebas.
26. Utk kereta2 injection pastikan minyak petrol sentiasa cukup. Jangan sampai lampu warning dah menyala baru nak topup minyak. Fuel pump mudah rosak jika diamalkan begitu.
27. Sentiasa rajin check fan belt. Pastikan dlm keadaan baik.
28. Utk pengguna kereta auto pastikan enjin panas terlebih dahulu baru mulakan perjalanan. Bergerak waktu enjin sejuk punca utama gearbox auto mudah rosak...
29. Jangan main tambah2 minyak hitam jika enjin dah mempunyai penyakit mkn minyak hitam.
30. Mencegah lebih baik dari merawat. Setiap kali masuk ke bengkel utk service mintak tolong abang2 pomen periksa kereta anda A to Z agar anda mudah tahu kalau2 ada benda2 yg bermasalah dan perlu ditukar..

Berpesan-pesan amalan mulia.

Friday, 17 March 2017

Kenapa Matematik Tambahan penting?


Ramai pelajar ambil Matematik Tambahan atau lebih dikenali dengan Add Math, tapi tak tau apa pentingnya Add Math pada mereka. Lebih menyedihkan, ibubapa sendiri tak tau kepentingan anak mereka ambil Add Math. Jom abam kie bongkarkan 17 sebab add math sangat penting

NO.1 BOLEH JADI DOKTOR
✔Nak jadi doktor, add math xwajib skor.. betul.. jika parent dari keluarga yg senang, memang xwajib skor.. kalau parent mampu bayar yuran IPTS yg mahal.. addmath xada pun xpa...
✔tapi.. kalau parent dari keluarga sederhana dan rendah, add math PERLU ada.. sebab nak masuk IPTA persaingan sengitttttt! Itu yg pelajar kalau xskor A add math, nak apply perubatan di IPTA, xlepas..! persaingan sengit.. of coz U nak yg terbaik anatara yg terbaik..
✔Kelebihan jika masuk sambung perubatan ialah, family semua akan bangga. Bila berjaya graduate nanti, fuhhhh.. maruah family naik tinggi di mata masyarakat.. “anak dia tu lah yg ada doktor tu..”.. bayangkan kalau nak kahwin nanti.. confirm xda mentua yg nak reject.. bakal menantu doktor kot! Gaji tinggi, fuhh.. kalau anak perempuan, confirm hantaran xmurah.. :)

NO.2 BOLEH JADI ENGINEER
✔Nak jadi engineer, tak kisah engineer apa.. add math WAJIB skor A..
✔Kalau xskor, boleh.. masuk diploma.. tapi jujurnya nak bagi tau awal2x.. suka atau xsuka, add math kena belajar balik masa diploma.. takda alternatif... sebab add math ni “alat” penting dalam ilmu engineering..
✔diploma kalau pointer tak tinggi, fuhh.. susah nak buat degree.. kalau takda degeree, masuk keje dalam bidang engineering, setakat jadi pembantu engineer sahaja lah.. gaji pun gaji diploma.. kalau kat KL, gaji diploma SIKIT..
✔engineer executive kalau keje, gaji tinggi.. bila gaji tinggi, taraf hidup naik.. kesannya sama macam doktor, iaitu family mesti bangga... “anak dia tu engineer kat PETRON*S”..

NO.3 MUDAH DITERIMA JIKA NAK AMBIL BIDANG TEKNIKAL
✔Jika berminat nak jadi Arkitek, Perancang Bandar dan Wilayah, Juruteknik, Juruukur, Mekanik dan lain-lain.. add math ni penting.. at least kena LULUS.. terutamanya jika nak sambung ke IPTA..
✔Jika nak sambung diploma, matematik modern cukup utk sesetengah bidang teknikal ini.. Cuma, jika ada addmath, LEBIH MUDAH nak diterima masuk ke bidang2x teknikal ni..

NO.4 BOLEH SAMBUNG BIDANG SAINS LAIN
✔Kalau meminati kerja-kerja penyelidikan dan mempunyai kaitan dengan sains dan masyarakat.. dalam bahasa mudah, minat keje2x berbakti kepada masyarakat.. ATAU keje2x menyelidik.. selain doktor, ada pilihan lain seperti pembantu perubatan, Juru radiologi, Ahli farmasi, Juru terapi, Saintis, Ahli biologi/kimia, Pakar nuklear, Ahli geologi/geofizik, etc
✔ Nak sambung bidang ni add math xda lah wajib.. tapi kalau ada.. membantu sangat nak dapat bidang ni..! (add math tetap ada guna pada bidang2x ni, Cuma tidak 100% macam engineer)
✔Keje berbakti kepada manusia ni pahala besar.. Cuma tidaklah famous macam dotor, engineer..

NO.5 BOLEH MASUK U MUDAH DENGAN COURSE PILIHAN PERTAMA
✔ Ramai pelajar yg result add math sederhana.. bila nak masuk IPTS, terpaksa bersaing dengan lambakan pelajar yg skor A+ add math..
✔walaupun asalnya tak semua bidang wajibkan add math.. tapi bila ada add math, University lebih suka nak ambil pelajar2x ni... kenapa? Sebab Universiti tau.. pelajar yg boleh buat add math ni, attitude TAK sama dengan yg xleh buat.. kalau yg susah boleh buat, apa pun boleh buat.. itu logiknya..
✔ Bila terpaksa bersaing, biasanya pelajar akan dapat course yg pilihan ke-5,6,7.... malah ada yg tak dapat langsung pilihan yg diminta..! sekali dapat offer UPU, course ntah apa2x.. ambik sahaja.. dah course pun ntah apa2x.. nama pelik2x.. bila keluar U nanti, memang xda banyak pilihan utk keje..! tu yg ramai menganggur.. bukan sebab apa.. antaranya ialah sebab kat U dulu terpaksa belajar bidang yg diberi, bukan yg diminta... last2x menganggur.. cuba kalau dari awal dt course pilihan pertama? Siap dengan offer biasiswa .. kemungkinan utk menganggur sangat RENDAH!

NO.6 BOLEH “SHORTCUT TEMPOH STUDY” DENGAN MASUK MATRIKULASI/ASASI/PRE-U
✔Ni paling best.. kenapa kena study lama2x kalau ada cara short cut..?
✔kalau add math skor A+, senang dapat tawaran ke matrikulasi / asasi / pre-U.. shortcut setahun awal boleh graduate.. tapi add math kalau xskor, jgn gatal2x nak masuk matrik.. MATRIK NI LAJU.. 1 TOPIK COVER DALAM 1 MINGGU..!

NO.7 MUDAH SAMBUNG STUDY DALAM BIDANG KEWANGAN/ PERNIAGAAN/ KEUSAHAWANAN
✔Jika pelajar minat dengan kerja-kerja jualan, cenderung ke arah kewangan dan perniagaan, suka bergaul dan mempengaruhi orang ramai.. maybe boleh sambung study dalam bidang seperti Pentadbiran dan pengurus bank, Perancang dan pengurus kewangan, Eksekutif jualan dan pemasaran, Pengurus pengiklanan, Eksekutif akaun, Akauntan/juruaudit, Aktuari, Pegawai bank, etc..
✔Add Math pentIng utk at least LULUS..
✔kalau xda Add Math pun boleh. Cuma persaingat sengit nak ke IPTA.. ramai pelajar xda addmath, dan bukan dari keluarga yg senang.. jadi terpaksa sambung belajar di kolej ntah apa2x.. kualiti yg dihasilkan pun tak sehebat U yg famos..

NO.8 MUDAH SAMBUNG BELAJAR
✔Umumnya, kalau ada addmath at least LULUS.. senang sambung belajar.. (sila baca point no.1 hingga 7)
✔Bila senang sambung belajar, boleh dapat course pilihan pertama, dapat biasiswa, dan.. peluang dapat keje yg bagus lepas habis belajar adalah TINGGI..

NO.9 DIGELAR PANDAI
✔Bila boleh buat addmath, masyarakat sering gelar pelajar itu sebagai “PANDAI”
✔Sebab boleh buat subjek yg SUSAH, maka dipanggil pandai.. best! (mana ada org yg sedih digelar pandai..huhu)

NO.10 KEYAKINAN DIRI NAIK
✔Bila orang keliling panggil “pandai” maka secara automatik, keyakinan diri akan naik..
✔Andai orang keliling xkata begitu sekalipun, diri sendiri yg tahu kesusahan keperitan nak buat latihan addmath akan meningkat keyakinan diri.. self esteem naik..
✔Self esteem ni penting.. sekali dah naik, pelajar tu akan percaya yg dia boleh berjaya dalam apa sahaja.. ! (u are what u think)

NO.11 MEMBANGGAKAN IBUBAPA
✔Bila add math skor.. senang sambung study.. dapat shortcut study.. dapat keje gaji tinggi.. semua tu akan membanggakan ibubapa..
✔Ibubapa mana tak bangga bila anak berjaya..?
✔Memang impian semua ibubapa nak anak berjaya..
✔Duit bukan segala-galanya, tapi segala2xnya perlukan duit.. gaji bukan segala2xnya, tapi segala2xnya kena tanya "berapa gaji..?".. kalau gaji rendah, camne nak hantar mak ayah g umrah.. melancong.. balas jasa mak ayah..?

NO.12 MUDAH STUDY TOPIK SAINS YG LAIN
✔Ni apa yang berlaku pada Cikgu Naim sendiri. Dulu masa SPM cikgu naim ambil fizik, kimia dan add math.
✔mula2x rasa susah nak faham fizik, kimia.. tapi alhmadulilah.. bila add math dah boleh skor A, subjek2x sains lain ni jadi MUDAH.. nampak “pattern” kegunaan add math dalam subjek2x ni..!

NO.13 TAK MUDAH DITIPU
✔Dunia sekarang ni kena hati-hati sebab “scammer” ada merata-rata.. penipuan mudah beraku jika ilmu di dada tak cukup
✔Antara ilmu yg penting utk elak diri kena tipu ialah ilmu Add Math.. Skim cepat kaya, skim sontot emas, dan macam2x skim penipuan.. berlaku kepada org yg kurang ilmu..
✔contohnya, ditunjukkan satu pelaburan yg konon-kononya menguntungkan.. disebabkan takda ilmu “janjang” add math, kita senang2x nak percaya.. jika ada ilmu “janjang”, kita boleh kira logik x hasil pelaburan tu sehebat tu.. dengan pengetahuan algebra, kita leh “create equation” khas nak kaji sama ada skim pelaburan tu BENAR atau TIPU.. !

NO.14 MUDAH STUDY DI UNIVERSITI
✔Kebanyakan bidang di universiti melibatkan matematik, sedikit atau banyak, tetap ada. (kecuali bidang sastera, lawyer, etc yg memang xda kena mengena dgn math)
✔Pelajar akan senang study bila ada subjek yg melibatkan math di universiti.

NO.15 JADI ORG YG TEKUN DAN TELITI
✔Add math memerlukan ketekunan, ketelitian dan kesabaran yang sangat tinggi.
✔Maksudnya, bila seorang pelajar boleh buat add math, automatik dia dah latih diri dia supaya jadi orang yang TEKUN, TELITI DAN SABAR dalam buat sesuatu
✔Sikap yg terhasil tanpa sengaja ni adalah antara sikap org berjaya..!
✔Tak kisah nak berjaya dalam apa sekalipun, memang kena ada sikap TEKUN, TELITI DAN SABAR.. in sha Allah pelajar akan mudah jadi org berjaya walau apa sahaja pilihan dibuat lepas SPM nanti! ☺

NO.16 MASA DEPAN CERAH
✔Add math menjamin masa depan yg cerah
✔ Secara langsung mahupun tak langsung, add math SANGAT membantu pelajar dari segi attitude, senang sambung study, senang dapat IPTA pilihan pertama, keyakinan diri, etc..
✔ Adalah berbaloi bersabar kuasai add math dibandingkan dengan nilai masa depan yg cerah!

NO.17 BIJAK SELESAIKAN MASALAH
✔ Orang yg boleh jawab soalan add math ialah org yg dah latih otak jadi ANALITIKAL, KRITIKAL, TELITI.. atau dalam bahasa mudah, jadi BIJAK..
✔Bijak tidak dilahirkan, tapi dicipta.. ia dapat dicipta dengan susah payah fahami add math!
✔Kesan bila boleh jawab soalan addmath ialah sampai ke tua.. hari2x yg dilalui, apa sahaja masalah cabaran kehidupan, anda akan bijak buat keputusan yg rasional.. anda boleh “crack” puzzle yg sukar dalam mencari idea mengatasi cabaran hidup.. walaupun cabaran tu xperlukan math maupun add math!
✔Skill bijak selesaikan masalah ini TERPAKSA tercipta dalam diri pelajar yg boleh kuasai Add Math..!
✔Cara berfikir pelajar jadi unik tak macam org biasa, lebih kritikal dan analitikal..!
✔Benar add math tak digunakan utk beli telur ayam di kedai runcit. Tetapi addmath diperlukan utk kira macam mana nak kembangkan bisnes kedai runcit yg jual telur itu kepada 100 kedai runcit franchise supaya untung naik 100 kaliganda!

Kesimpulannya, Add math bukan sahaja penting utk mudah sambung belajar, tetapi juga memberi impak kepada kebijaksanaan pelajar, seperti meningkatkan keyakinan diri, jadi bijak selesaikan masalah, jadi org yg tekun dan teliti. Selain tu, manfaat ilmu add math mampu elak pelajar dari jadi mangsa penipuan.

Dengan sekurang-kurangnya LULUS add math, banyak peluang sambung belajar terbuka. Ia memberi kesan pada masa depan pelajar, secara langsung mahupun tak langsung.

Ditambah pula, jika pelajar mampu skor A+ Add Math, peluang utk jadi doktor, engineer dan pelbagai bidang kerjaya hebat terbuka luas...!

P.S. Abam Kie cuma dapat C untuk Add Maths semasa SPM 27 tahun lampau! Huhuhuhu.....

Wednesday, 15 March 2017

Kesilapan Simpulan Bahasa Yang Ramai Tidak Sedari


Tolong komen, tuan munsyi dan yg sewaktu dengannya...

Kesilapan Simpulan Bahasa Yang Ramai Tidak Sedari. Kesilapan berlaku disebabkan perubahan ejaan rumi daripada jawi.

1. *HARAPKAN PAGAR, PAGAR MAKAN PADI*

Pembetulan : HARAPKAN PEGAR, PEGAR MAKAN PADI

Keterangan : Tahukah anda tiada Pagar Makan Padi tetapi Pegar yang makan Padi? Kesalahan yang didapati dari perkataan rumi diambil daripada jawi. Kesalahan kita sendiri. Tidak masuk akal jika pagar yang memakan padi, betul tak?

Perlu di ingat dari dulu sampai sekarang mana ada pesawah pagarkan bendang mereka baik di Malaysia, Indonesia, China, India, Turki, Jepun mahu pun Indo China, Thailand atau Myanmar. Pegar adalah sejenis burung yang digunakan untuk menghalau burung lain.
 
2. *MELEPASKAN BATUK DI TANGGA*

Pembetulan : MELEPASKAN BATOK DI TANGGA

Keterangan : Adalah tidak masuk akal jika Batuk iaitu ‘cough’ dilepaskan di tangga. Apa signifikasinya dengan maksud simpulan bahasa itu sendiri? Jadi sebenarnya adalah Batok.

Batok sebenarnya sejenis perkakas yang diperbuat daripada tempurung kelapa. Adat orang Melayu, sebelum naik ke atas rumah, kita akan basuh kaki dulu dekat tempayan. Orang dahulu jarang yang berkasut. Batok digunakan untuk menceduk air dari tempayan untuk membasuh kaki.

“Melepaskan batok di tangga” bermaksud kita tak letakkan balik batok dekat tempat asal, iaitu kita tidak tinggalkan macam tu sahaja dekat tangga selepas digunakan. Daripada situlah ia bermaksud buat kerja separuh jalan.

3. *MATA KERANJANG*

Pembetulan : MATA KE RANJANG

Keterangan : Menurut buku “Bahasa menunjukkan bangsa ” hasil karya Alif Danya Musyi, seorang penulis daripada Indonesia menyatakan bukan Mata Keranjang tetapi "MATA KE RANJANG" pisahkan "ke" dengan "ranjang" yang membawa maksud seseorang lelaki yang melihat perempuan sehingga mahu ke ranjang atau seks.

4. *MERAH PADAM*

Pembetulan : MERAH PADMA

Keterangan : Sebenarnya bukan merah padam tetapi MERAH PADMA iaitu sejenis bunga teratai yang berwarna merah kemerahan (nama lain kepada “Teratai Merah”). Kiranya kalau kita malu muka kita jadi merah seperti merah bunga Padma jika kita malu kepada si Jejaka/Gadis.

5. *MENJOLOK MATA*

Pembetulan : MENCOLOK MATA

Keterangan : Makna mencolok mata ialah membangkitkan marah orang yang melihat, menyakitkan hati atau memberi malu. (Kamus Dewan). Menjolok mata pula bermakna menusuk sesuatu dengan galah dan lain-lain, menusuk ke dalam lubang dan lain-lain. (Kamus Dewan)

6. *SALING TAK TUMPAH*

Pembetulan : SALIN TAK TUMPAH

Keterangan : SALIN TAK TUMPAH bermaksud dua orang yang serupa benar. (Kamus dewan edisi ke4). Jadi bersesuaianlah perkataan SALIN berbanding perkataan SALING maksud kata yang menunjukkan perbuatan dilakukan oleh dua pihak secara berbalas-balasan.

Monday, 13 March 2017

Jom kita bertukar blog list


Assalamualaikum. Dalam usaha untuk mempromosikan blog abam kie ini maka satu kaedah berkesan diambil iaitu dengan bertukar-tukar blog list. Jadi pada kesempatan ini abam kie ingin menjemput rakan-rakan blogger yang berminat untuk membuat MOU pertukaran blog list berkenaan. Syarat-syaratnya mudah aje.

1. Letakkan URL blog abam kie i.e. www.zukidin.com di blog list utama rakan2. 
2. Pastikan rakan-rakan mengemaskini blog sekurang2nya setiap 3 minggu.
3. Abam Kie pun akan melakukan 2 langkah di atas. Adil dan saksama kan?

Jika sudi bertukar2 blog list ini, sila tinggalkan link blog rakan2 di bawah, OK? Terima kasih.  

Saturday, 11 March 2017

Giveaway Fridge Magnet Padang Besar By Mialiana.com



Giveaway Fridge Magnet Padang Besar bermula saat ini dari hari ini, 6 hingga 13 Mac 2017. Semua blogger yang bermastautin di Malaysia dijemput join.

Kisahnya di SINI.


Siapa nak ole-ole dari Padang Besar? Ada 30 fridge magnet berbentuk selipar pelbagai warna. Jom join giveaway ini... ramai-ramai support Mia Liana ya...

Syarat-syaratnya :
  1. Follow blog Mialiana.com, Add To Circle Google+ Mia Liana dan Like Fanpage Mialiana.com
  2. Buat entri bertajuk Giveaway Fridge Magnet Padang Besar By Mialiana.com
  3. Copy coding yang telah disediakan dan paste kan ke dalam ruangan HTML dan Publish entri.
  4. Tinggalkan URL entri anda ke dalam ruangan komen SINI
  5. Giveaway akan tamat pada 11.59 malam 13 Mac 2017.
Pemenang akan dipilih melalui random.org dan keputusan pemenang akan diumumkan pada 20 Mac 2017.

** nak join giveaway ini, sila klik pada banner...

Friday, 10 March 2017

Abam Kie nak taja giveaway anda


Assalamualaikum. Lama sudah tak taja giveaway kawan2 blogger. Sebenarnya menaja giveaway ni banyak faedahnya. Pertama sekali dapat menambah kenalan dan pengikut blog. Memanglah akan bertambah kerana diantara syarat2 GA tu peserta kena follow blog penganjur n para penaja. Yang kedua tu dapat mempromosikan blog kita kpd rakan2 blog baharu di Malaysia dan Asia Tenggara. 

Pada kesempatan kali ini abam kie nak menyeru kawan2 yg nak menganjurkan giveaway tu agar menghubungi abam kie untuk menjadi salah seorang penaja GA mereka. Sila PM abam kie untuk syarat2 dan hadiahnya. Kalau malu nak PM boleh je tinggalkan komen di bawah. Nanti abam kie hubungi kwn2 semula. Orait? Rasanya abam kie boleh menaja dari segi wang tunai, kad tambah nilai dan buku. In Shaa Allah, pada masa akan datang abam kie akan jemput kalian menjadi penaja GA abam kie pula. 

Semoga mendapat tindakbalas positif daripada rakan blogger sekalian. Terima kasih.

Wednesday, 8 March 2017

Where are your children now?


Abam Kie tertarik ulasan isu ini.. Baca tanpa prejudis. Di mana anak anda sekarang?

Sungguh tragis tragedi kematian 8 orang budak dilanggar kereta ketika berbasikal di jalan raya pada jam 3.30 pagi tanggal 18 Februari lalu.

Pukul 3.30 pagi di jalanraya?. Hurm. Tidak perlu rasanya mengulas kejadian ini. Apatah lagi menunding jari. Jadikan teladan pada kita semua yang masih hidup ni.

Teringat abam kie kira-kira 30 tahun dulu.

Seawal jam 6.30 petang anak-anak dah dikerah untuk pulang kerumah. Balik lewat sikit, siaplah. Kalau tak rotan, tali pinggang atau hanger mesti hinggap berbirat kat kaki

Pukul 7 dah wajib siap mandi, lepas tu makan dan bersiap-siap untuk solat dan mengaji atau ke surau. Balik mengaji atau surau jangan harap nak melencong mana-mana tanpa pengetahuan mak ayah. Anak-anak cukup takut dengan didikan ibu bapa mereka. Mengapa? Sebab dulu-dulu rotan, tali pinggang, hanger, paip semua mainan mak ayah je buat anak-anak mereka yang nakal.

Ibu bapa dulu-dulu cukup tegas. Tegas mereka terdidik buat anak-anak ketika mereka masih kecil lagi. Bukan dah besar baru nak bertegas dan rotan. Mengapa sekarang tak boleh bertegas dengan anak-anak?

+ Pukul 7 pun masih di padang
+ Pukul 8 malam masih ada di Cyber Cafe.
+ Pukul 10 malam pun kadang-kadang keluar
+ Di kawasan taman perumahan pula anak-anak kecil masih bermain basikal di hadapan rumah di jalan raya pd malam hari.

Sayang tidak semestinya memberikan kebebasan pada anak-anak. Rotan dan marah itu juga tanda sayang.

Jangan terlalu memberikan kebebasan kepada anak-anak. Kebebasan itu bagus, tetapi ketegasan itu perlu ada. Pantaulah anak-anak anda setiap masa.

Bak kata Sultan Johor, "Biarkan anak-anak menangis, jangan kita menangis.."

Sekarang.... Cuba lihat jam. Dan cuba lihat di mana anak anda sekarang? Anak-anak abam kie sudah tidur di dalam bilik masing2....

Monday, 6 March 2017

Rezeki datang dalam pelbagai bentuk


Allah nak ambik atau nak tarik rezeki kita dengan macam2 cara. Tayar pancit lah, kereta rosak, duit kena curi lah, kena tipu lah sebab join bisnes itu ini, kena tipu beli barang online lah, jodoh tak berpanjangan lah, dan macam2 lagi. Itu lah hakikatnya.

Kekadang kita berfikir soal rezeki dengan tidak adil. maka kita cemburukan gaji, elaun dan pendapatan tambahan kawan kita yang bekerja ditempat lain atau bekerja lebih masa dengan berniaga dan sebagainya yang dilihat lebih besar dari kita. Kita rasa resah melihat orang lain.

REZEKI itu bukan sahaja jumlah angka duit semata-mata.

Kekadang kita lupa..

✔Dapat bos ditempat kerja yang baik pun rezeki..
✔Dapat kawan2 yang baik pun rezeki..
✔Dapat masyarakat sekeliling yang baik pun rezeki..
✔Kerja tak pressure pun rezeki..
✔Sambil bekerja tapi banyak masa dengan family pun rezeki..

Banyak sangat rezeki yang Allah bagi kepada kita sebenarnya..
Jangan sempitkan hanya pendapatan yang tercatat atas kertas sahaja sebagai rezeki..

Kadang2..

Ada orang direzekikan cantik & tampan, tapi tak direzekikan cinta.
Ada orang direzekikan harta, tapi tak direzekikan anak-anak.
Ada orang direzekikan anak-anak, tapi tak direzekikan kasih sayang.
Ada orang direzekikan kekayaan, tapi tak direzekikan kebahagiaan.
Ada orang direzekikan makanan yang hebat, tapi tak direzekikan selera.

Demikian Allah SWT membahagikan rezekinya, jangan menyangka kita tidak ada rezeki. Rezeki tu ada dimana mana. Bukan terletak pada manusia, tapi Allah.

Saturday, 4 March 2017

Famous failures in the world


Something worth reading especially to those who think that they have never achieved their success in life.

He didn’t speak until he turned 4, and didn’t read until he was 7. His teachers described him as slow, mentally handicapped, unsociable and adrift forever in foolish dream. He was expelled from school and was refused admittance to the Zurich Polytechnic School (Albert Einstein)

He gave up on having a medical career and was often chastised by his father for being lazy and too dreamy and he would amount to nothing and would be a disgrace to himself and his family (Charles Darwin)

His teachers told him he was "too stupid to learn anything." He was fired from his first two jobs for not being productive enough. He made 1,000 unsuccessful attempts at inventing the light bulb (Thomas Edison)

Completely deaf, he was incredibly awkward on the violin and was often so busy working on his own compositions that he neglected to practice. His teacher called him "hopeless as a composer" (Beethoven)

He went to war a captain and returned a private, his fiancé died, he failed in business, had nervous breakdown and was defeated in 8 elections (Abraham Lincoln)

Initially rejected by Hollywood studio executives because they felt his act was nonsense (Charlie Chaplin)

He was fired after his first performance and was told "You ain't going nowhere, son. You ought to go back to driving a truck." (Elvis Presley)

He was fired from a newspaper for "lacking imagination" and "having no original ideas". He started a number of businesses that didn't last too long and ended with bankruptcy and failure (Walt Disney)

His early businesses failed and left him broke five times (Henry Ford)

Was turned down by Toyota Motor Corporation for a job after interviewing for a job as an engineer, leaving him jobless for quite some time (Soichiro Honda)

He drove across the country in his van and slept in it while searching for a restaurant who would take his fried chicken recipe. He was rejected 1008 times before a restaurant took it in. (Colonel Sanders)

At 30 years old, he was left devastated after being unceremoniously removed from the company he started. (Steve Jobs)

Rejected by a recording company, who said "We don't like their sound. They have no future in show business" (The Beatles)

His band got booed off stage when opening for the Monkees and were then dropped from the tour (Jimi Hendrix)

Dropped out of high school. Came back to a learning disabled class where he lasted a month. Rejected from the University of Southern California School of Theater, Film and Television three times. (Steven Spielberg)

Was fired from her television reporting job as she was deemed “unfit for TV” (Oprah Winfrey)

His first book received 30 rejections, finally causing him to give up and throw it in the trash before his wife fished it out and encouraged him to resubmit it (Stephen King)

Broke, severely depressed, divorced, had to raise her child on her own and was on welfare.12 publishers rejected the manuscript. (J.K. Rowling)

A high school dropout, whose personal struggles with drugs & poverty culminated in an unsuccessful suicide attempt (Eminem)

After being cut from his high school team, he went home, locked himself in his room and cried (Michael Jordan)

At 11, he was cut from his team after being diagnosed with a growth hormone deficiency, making his size smaller (Lionel Messi)

IF YOU'VE NEVER FAILED, YOU'VE NEVER LIVED.
;