Friday, 21 July 2017

Siapa nak jaga kita bila kita dah tua?


Ada orang, dia susah hati kerana belum bertemu jodoh. Di fikirannya siapalah yang akan jaga aku bila aku dah tua nanti.

Ada orang, dah berkahwin tapi belum punya anak, pun terfikir siapakah yang akan jaga aku bila aku dah tua nanti.

Ada orang, ada anak, tapi hanya seorang, pun terfikir, kalau dia kerja jauh siapalah yang nak jaga aku nanti.

Ada orang, anaknya semua lelaki. Juga terfikir siapalah yang akan jaga aku nanti. Nak ke menantu perempuan aku nanti jaga aku.

Ada orang, anaknya semua perempuan, sama juga. Terfikir kalau semua tu nanti ikut suami masing masing, siapalah yang nak jaga aku nanti.

Apa masalah kita sebenarnya?

Kita letakkan masa depan kita di tangan manusia.
Di tangan anak.
Di tangan suami.
Walhal yang jaga kita itu Allah.

Berapa ramai orang yang anaknya ramai, cukup nisbah lelaki perempuannya, namun masih terabai hidup bersendirian di rumah usangnya sehingga meninggalnya juga seorang diri.

Berapa ramai juga orang yang saya jumpa hidupnya tidak bertemu jodoh, namun pada usia 60 70 80 masih sihat, boleh urus diri jauh lebih baik daripada orang yang usianya baru jejak 50-an namun sudah sakit lutut jalan bertongkat walau anak-anak ada di sisi menjaga.

Itulah kita kata rezeki.

Dan rezeki itu hak Allah.

Yakin.
Yakin.
Yakin.

Jangan runsingkan kerja Allah.

Runsingkan kerja kita yang asyik tak siap ni.

Jangan runsing belum ketemu jodoh
Jangan ribut belum ada zuriat
Jangan sedih hanya kerana beranak sorang
Jangan kalut kalau hanya ada anak lelaki
Jangan cemas jika hanya ada anak perempuan.

Lebih dari itu jangan takbur sangat kita ada jodoh, anak ramai, cukup laki perempuan.
Jangan pertikaikan eh! Nanti tua siapa nak jaga kau. Kita sendiri pun belum tahu nasib kita nanti.

Masa depan kita sentiasa di tangan Allah.
Dan Allah itu adil.
Setiap orang akan dapat apa yang Allah kata dia layak dapat.
Pendek kata
Allah ada.
Jangan takut...

Kredit: Izyan Izdihar

Wednesday, 19 July 2017

Menjadi penaja AIDILFITRI GIVEAWAY BY FAYE AND FRIENDS

Assalamualaikum.

Pada bulan lalu abam kie tergerak hati untuk menaja satu giveaway yang dianjurkan oleh blogger newbie bernama Faye!!! Iyolah kan, kita kena saling menyokong sesama blogger terutama yang baharu dan anak2 ni. Nampak benar abam kie dah berusia! Rugi la kalau u all x join sebab hadiah ini disediakan untuk 32 pemenang gitu! Mana tahu ada tuah kali ini.  😝

Okay, cakap banyak tak guna, jadi abam kie menjemput semua blogger Malaysia untuk join GA ini yaaa :). Kalau nak join klik je banner kat atas tu ye? Atau boleh je klik di SINI. Thanks a lot.

SERAMAI 32 PEMENANG DICARI!!!
Syarat²
1- Ikot semua syarat dibawah 👇
Follow blog
Faye'sKasih Juju | Syuha Zlkfl | Babyshambles | Young Blood | Elsaalicious | Cerita cinta surirumah | Abam Kie | Starlavenderluna | HELLO AIMAN | SehijauBlogRA

Like FB
FWS blogKasih jj | Medina Desire Detox Tea | Starlavenderluna | Sehijau Blog RA

Follow Google+
Mustaza Razali | Mrs Pip | Abam Kie | Shikin Razali |

Follow Instagram
@Blog_fws | @HelmiJulia | @syuhadazlkfl | @detoxteamedinadesire1 | @shaaireen_ | @mrspip18 | @abamkie | @aimanabdullah | @ra.shoppe | @Farhwhdh

Klik Nuffnang
Syuha zlkfl | Young Blood

Klik Iklan  *TUNGGU SAMPAI HABIS LOADING*
SATU | DUA | TIGA

2- Buat satu Entry bertajuk "AIDILFITRI GIVEAWAY BY FAYE AND FRIENDS"
3- Letak Banner diatas dan backlinkkan ke entry ini
4- Tag dua orang rakan anda {pastikan mereka tahu}
5- Komen link entry anda!


AKAN DIUPDATE kemudian :)

3/7/2017 HINGGA  3/8/2017 SEBULAN TUUU😙 GOODLUCK!

Monday, 17 July 2017

Kenapa aku tak beli kereta?


Ada seorang kawan abam kie yang bekerja di BNC. Umur dia dah hampir nak pencen tapi dia masih belum memiliki kereta. Selama ini dia bergantung kepada pengangkutan awam dan ehsan kawan2 untuk membawanya ke mana2. Jadi pada satu hari Abam Kie tanya kat dia kenapa dia masih belum memiliki kereta sampai sekarang? Lalu dia dengan pantasnya menyenaraikan alasan2 berikut. Macam nak gelak je. Tapi terpaksalah abam kie kongsikan di sini untuk tatapan kawan2. Sila baca, ya?

1. Installment bulanan HR-V mahal 
2. Bukan keperluan harian 
3. Masih bujang 
4. Tak nak jadi penyumbang jem 
5. Masih ada alternatif lain untuk dari A ke B seperti bas, komuter, LRT, monorel, Grabcar, Uber, helikopter, jet peribadi, kereta kebal, kapal selam dan teksi 
6. Malas nak fikir bab maintenance 
7. Duit installment tu boleh guna untuk investment 
8. Belum ada tukang bayar kereta aku 
9. Boleh pakai kereta family 
10. Takut terkena tempias sayang kereta dari sayang keluarga 
11. Takut kereta kena selfie 
12. Tak nak ramai nak tumpang nanti 
13. Senang nak bagi pinjam duit kat kawan/family 
14. Hari-hari naik motor. 
15. Beli kereta tersadai je kat rumah (dulu ada kereta) sekarang dah jual. 
16. Kereta orang asyik pinjam je😁 
17. Risau anak terlebih so x pasti nak beli kereta besar mana dulu 
18. Cadang nak kerja dekat overseas lepas kahwin. 
19. Dengar cerita 2020 sepatutnya dah ada kereta terbang. Target yang itu la. 
20. Harga minyak asyik berubah-ubah tiap minggu. Apa barang cucuk Ron 95?
21. Tak lama lagi nak kahwin jadi duit yg ada tu nak buat belanja hantaran.

Dan macam-macam lagi....

Friday, 14 July 2017

Tujuh sunnah hebat


 Dalam kehidupan sehari-hari ada kala kita mungkin telah melampaui batas. Imaginasi kotor, percakapan dan perbuatan yang tidak betul menjadikan kita selalunya semakin jauh dengan Allah SWT. Tetapi itulah kita manusia, tak lari dari kesilapan..dan mujurlah Allah selalu membuka pintu taubat kepada kita, agar dapat kita meneruskan perjalanan menuju akhirat dengan lebih berkat. Hendaknya kita sekurang-kurangnya selalu menjaga Tujuh Sunnah Nabi setiap hari. Ketujuh sunnah Nabi SAW itu adalah:

 *Pertama*:
Tahajjud, kerana kemuliaan seorang mukmin terletak pada tahajjudnya. Pastinya doa mudah termakbul dan menjadikan kita semakin hampir dengan Allah.

 *Kedua*:
Membaca Al-Qur’an sebelum terbit matahari, alangkah baiknya sebelum mata melihat dunia, sebaiknya mata membaca Al-Qur’an terlebih dahulu dengan penuh pemahaman. Paling tidak jika sesibuk manapun kita, bacalah ayat 3Qul, atau ayat qursi.

 *Ketiga*:
Jangan tinggalkan masjid terutama di waktu subuh. Sebelum melangkah kemana pun langkahkan kaki ke mesjid, kerana masjid merupakan pusat keberkahan, bukan kerana panggilan muadzin tetapi panggilan Allah yang mencari orang beriman untuk memakmurkan masjid Allah.

 *Keempat*:
Jaga solat dhuha, kerana kunci rezeki terletak pada solat dhuha. Yakinlah, kesan solat dhuha sangat dasyat dalam mendatangkan rezeki.

 *Kelima*:
Jaga sedekah setiap hari. Allah menyukai orang yang suka bersedekah, dan malaikat Allah selalu mendoakan kepada orang yang bersedekah setiap hari. Percayalah, sedekah yang diberikan akan dibalas oleh Allah berlipat kali ganda.

 *Keenam*:
Jaga wudhu' terus menerus kerana Allah menyayangi hamba yang berwu dhu'. Kata khalifah Ali bin Abu Thalib, “Orang yang selalu berwudhu' senantiasa ia akan merasa selalu solat walau ia sedang tidak solat, dan dijaga oleh malaikat dengan dua doa, ampuni dosa dan sayangi dia ya Allah”.

 *Ketujuh*:
Amalkan istighfar setiap saat. Dengan istighfar masalah yang terjadi kerana dosa kita akan dijauhkan oleh Allah.

Andai kita mampu meluangkan masa seharian lamanya di WhatsApp, untuk sebarkan mesej ini tak sampai beberapa saat pun.. Maka sebarkanlah, moga menjadi saham buat kita di akhirat nanti..

Very nicely written by Ustaz Don Daniyal

بارك الله فيكم..

Wednesday, 12 July 2017

Bila Anda Perlu Menggunakan Kad Kredit?


Kawan-kawan ada menggunakan kad kredit kan? Sebenarnya ada beberapa urus niaga yang lebih baik dilakukan dengan kad kredit untuk keselamatan tambahan dan faedah istimewa. Leret aje kad kredit kawan-kawan tu apabila nak bayar barangan dan perkhidmatan berikut! Membayar secara tunai adalah cepat, mudah dan (biasanya) diterima di mana-mana. Tetapi wang kertas, syiling, kad debit dan akaun bank dalam talian kadang-kadang ada kekurangannya jika dibandingkan dengan kad kredit. Ini kerana kad kredit sering disertakan dengan faedah khas, lebih-lebih lagi bagi kategori dan produk tertentu. Berikut adalah senarai barangan yang kawan2 perlu sentiasa membayar dengan kad kredit seboleh mungkin untuk menikmati ganjaran, perlindungan dan jaminan yang tidak boleh dinikmati apabila dibeli dengan wang tunai. 

1. Bil Utiliti
Sesetengah kad kredit menawarkan rebat, diskaun dan peluang untuk mengumpul mata ganjaran apabila kawan2 membayar bil utiliti seperti ASTRO,  TNB dan telefon. Ia lebih mudah untuk mengumpul mata ganjaran dengan bayaran berulang (yang pasti kita akan bayar setiap bulan pun!) dan lebih-lebih lagi potongan automatik boleh menyelamatkan kawan2 daripada membayar penalti lewat. 

2. Barangan Mahal
Membayar dengan wang tunai untuk membeli barang2 mahal dan berharga adalah tidak sesuai dan tidak selamat. Memilih untuk membayar dengan kad kredit pula boleh membantu kawan2 mendapatkan satu pelan perlindungan pembelian percuma untuk menginsurankan pembelian kawan2 daripada kecurian atau kerosakan. Disamping itu, beberapa kad kredit menawarkan jaminan lanjutan dengan sedikit caruman tambahan. 

3. Pembelian Atas Talian
Apabila memilih diantara kad debit, akaun bank dalam talian, dan kad kredit untuk membayar pembelian dalam talian - pilihan terbaik sudah semestinya dengan kad kredit kawan2! Ini adalah kerana penyedia kad kredit ada menawarkan perlindungan kepada pemegang kad kredit daripada penipuan. Biarpun kad debit dan perbankan dalam talian juga pilihan agak selamat, namun untuk mendapatkan wang kita kembali selalunya sedikit sukar jika penipuan telah berlaku. Sebaliknya, pemegang kad kredit biasanya menikmati liabiliti terhad apabila aktiviti penipuan dilaporkan dengan segera. 

4. Tiket Perjalanan
Jika kawan2 mempunyai kad kredit yang dilengkapi dengan insurans perjalanan, kawan2 mungkin boleh mengambil kesempatan daripada faedah kesukaran semasa perjalanan. Perbelanjaan yang timbul daripada kehilangan bagasi, penerbangan tertangguh dan kehilangan tempahan penginapan boleh dituntut dengan insurans perjalanan. Sesetengah kad juga menawarkan insuran perubatan dan kemalangan diri jika kita terpaksa ditahan di dalam wad hospital. Tambahan pula insuran ini menanggung penjagaan kesihatan keseluruhan semasa kwn2 dalam perjalanan. 

5. Konsert dan Acara
Membayar dengan kad kredit untuk tiket ke acara dan konsert dapat menjimatkan yuran bayaran balik dan kadang2 menyediakan insurans sekiranya konsert dibatalkan. Kita juga boleh menerima diskaun tiket khas, akses kepada tiket pra-jualan, pengecualian yuran tempahan dan penghantaran percuma tiket apabila kita membeli dengan kad kredit. 

6. Barangan Elektronik
Apabila bank2 penyedia kad kredit dan peniaga menawarkan skim ansuran tanpa faedah, kita akan mempunyai pilihan untuk membeli barangan elektronik yang berkualiti dan mahal secara ansuran yang berpatutan tanpa sebarang kos tambahan! Dengan cara ini kita boleh memastikan duit simpanan dan rizab dalam bank tidak terjejas dek kerana perlu membuat pengeluaran duit secara besar-besaran. Terdapat beberapa kad kredit menyediakan jaminan lanjutan yang akan menjimatkan kos pembaikan dan jaminan kepuasan yang menjadikan ia lebih mudah untuk mengembalikan atau mendapatkan bayaran balik ke atas barangan yang gagal menepati ciri2 seperti yang dijanjikan. 

7. Pembelian Luar Negara
Sama seperti pembelian dalam talian, kwn2 digalakkan menggunakan kad kredit untuk membeli di luar negara disebabkan oleh perlindungan penipuan yang lebih baik. Selain itu, kad kawan2 juga dapat menikmati yuran urus niaga asing yang sangat rendah, yang dikira sebagai peratusan (satu hingga tiga peratus secara purata) dan tidak yuran sama rata. Oleh itu, bayaran ini boleh menjadi agak tinggi jika barang yang kita beli adalah mahal. Di samping itu, kad tertentu juga mendapat lebih banyak mata ganjaran untuk transaksi asing. 

8. Item boleh ditolak cukai
Bil kad kredit biasanya lebih terperinci dan penyata biasanya boleh didapati dalam bentuk salinan lembut dan keras, menyebabkan kaedah pembayaran ini cara yang paling mudah untuk mengesan resit cukai boleh-tolak anda. Leretkan sahaja kad kredit kawan2 untuk buku, peralatan sukan, premium insurans hayat, derma dan komputer peribadi agar dapat mengurangkan sedikit kerumitan apabila memfailkan cukai di kemudian hari. 

Walaupun kad kredit kadang-kadang mendapat reputasi buruk bagi pengumpulan hutang, penggunaan secara bertanggungjawab sebenarnya boleh memberikan lebih nilai serta melindungi pembelian kita kelak. Tapi ingat! Hanya gunakan kad kredit bagi barang-barang yang kita mampu bayar kemudian hari.

Monday, 10 July 2017

Terbeli mesin basuh rosak di Sen Heng



Pada akhir Syaaban 1438H yang lalu kebetulan mesin basuh LG yg abam kie gunakan semenjak 2007 tetiba rosak maka penggantinya perlu dicari segera. Biar pun mesin basuh semi-auto ada dan boleh digunakan tetapi seboleh2nya kami nak guna yg auto gak. Hmmm... nak yg mudah aja kan? Mesin basuh LG ni kira lasak la jugak sebab mampu bertahan selama 10 tahun. Semasa banjir besar 2014 dulu pun ia masih mampu bertahan dari dihanyutkan arus. Kira hebat la tu. Tapi lama-kelamaan sudah tiba waktunya untuk mengucapkan selamat tinggal. 

Lalu seminggu sebelum Ramadan abam kie berkunjung ke kedai Sen Heng Tanah Merah untuk meninjau harga mesin basuh yg mampu milik. Setibanya di sana abam kie tertarik dgn model Toshiba yg bermuatan 10kg. Harganya cuma RM1199 selepas rebat. Rebat sangatlah tu? Kot2 memang itulah harga asalnya. Biasalah taktik orang nak meniaga kan?

Abam Kie bayar menggunakan kad kredit Maybank secara ansuran tanpa faedah selama 12 bulan tapi kedai tu caj RM27 sebagai yuran prosesan. Huh! Nampak benar menipunya. Selang dua hari kemudian mesin basuh tu pun sampai la di rumah. Kali pertama abam kie guna OK je tapi apabila isteri menggunakannya mesin basuh ni buat hal plak! Ia berterusan memesin pakaian tanpa henti. Sekali tu sebelum iftar abam kie ON mesin tu tapi bila abam kie balik dari surau dalam jam 10 p.m mesin tu masih lagi berputar! Takkanlah sampai 2 jam 30 minit masih x selesai membasuh kot?  


Keesokan harinya abam kie teruske kedai Sen Heng untuk membuat laporan atas kerosakan itu. Memang geram kan sebab 2X guna terus rosak! Rasanya skrin LED mesin tu yang bengong. Kalau abam kie x OFF suis memanglah sampai ke pagi ia bekerja! Geramnya. 

Setelah berunding dengan staff di situ dia kata akan memaklumkan kat boss dia yg sedang bercuti di Korea sebab dia x boleh bagi keputusan sendiri. Huh! Tapi selang dua hari kemudian dia ada wassap n bagitahu yg boss dia akan gantikan mesin basuh bermasalah itu dengan yg baharu. Itulah yg sepatutnya. Esoknya mesin basuh baharu pun sampai. Pemandu tu siap buka kotak di depan abam kie bagi mengesahkan yg mesin tu memang belum diusik. Siap mereka pasang abam kie pun test la. Ahamdulillah. Mesin tu berfungsi dengan baik.

Jadi pesanan abam kie kpd kawan2 sekiranya ada masalah dgn barang yg dibeli dari kedai, sila buat aduan terus kpd peniaga tu. Jika mereka enggan melayan kawan2, terus je lapor kat Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK). Orait? Hak pengguna perlu dipertahankan!

Friday, 7 July 2017

Pengurus Pusat Zakat Perlu Turun Padang


Astro Oasis telah  menampilkan Datuk Dr. Mohd Asri Zainul Abidin Mufti Perlis untuk   bercakap secara terus terang kelemahan pendekatan Islam di negara ini. Beliau mencabar penggunaan wang zakat yang terhimpun beratus juta ringgit tetapi tidak dapat diuruskan secara lebih efektif.

Beliau berkata “tidak sahaja orang yang tidak membayar zakat berdosa tetapi orang yang tidak menjalankan pengurusan zakat dengan sempurna juga adalah berdosa”

Beliau bertanya kenapakah wang zakat hanya mesti diberikan kepada pelajar-pelajar jurusan agama, kepada pelajar-pelajar yang hendak ke Azhar Universiti atau mereka yang hendak pergi belajar agama di negara-negara Arab tetapi tidak diberikan kepada pelajar-pelajar perubatan, kejuruteraan dan lain-lain bidang ilmu sedangkan Islam adalah agama yang mencakupi segala ilmu.

Ini katanya memberikan gambaran seolah-olah negara hanya memerlukan ustaz dan ustazah sahaja dan mereka2 kelak akan digunakan utk memujuk org Melayu utk meredhakan segala kemungkaran yg dilakukan olih pemimpin.

Wang zakat yang terkumpul beratus juta ringgit bukan saja masih gagal malah jauh dari dapat menebus maruah orang Islam di negara ini.

Masih ramai fakir miskin yang terbiar oleh kerana sikap jabatan zakat yang tidak pro aktif sebaliknya menunggu mereka datang meminta bantuan di pejabat dan menyusahkan pula mereka dengan keperluan mengisi berbagai borang dan kemudian terpaksa menunggu beberapa lama pula untuk mendapat bantuan bayaran.

Sepatutnya pegawai-pegawai zakat atau jabatan zakat bersikap pro aktif. Mereka bukan menunggu fakir miskin datang meminta bantuan tetapi mencari fakir miskin, menjalankan siasatan dan mencari orang Islam yang perlu diberikan bantuan.

Jika polis boleh mencari penjenayah maka kenapakah pegawai-pegawai zakat tidak boleh ditugaskan untuk mencari fakir miskin di daerah masing-masing? Tidakkah kemiskinan menggalakkan jenayah?

Jika wartawan-wartawan boleh melakukan ini dan mendedahkan kemiskinan dari semasa ke semasa, maka kenapa pegawai-pegawai zakat tidak dapat berbuat demikian? Adakah pejabat-pejabat zakat mengambil berat tentang berita-berita kemiskinan dalam akhbar?

Lebih buruk lagi ialah apabila penerima-penerima wang zakat ini disusahkan pula dengan upacara atau majlis penyampaian bantuan kepada mereka yang dipentaskan bagi tujuan politik yang memaksa mereka menunggu berjam-jam lamanya.

Jika kesedaran seumpama ini dibangunkan sekian lama menerusi khutbah-khutbah Jumaat dan berbagai tazkirah dan sebagainya maka mungkin negara kita akan lebih bersih daripada Singapura atau pegawai-pegawai kerajaan kita akan berkerja dengan penuh disiplin dan tidak menyusahkan orang ramai.

Pentadbiran Melayu terkenal dengan perangainya macam paku dengan penukul sekali ketuk sekali dia bergerak masuk. Tak diketuk ia terbiar berkarat menyusahkan orang pula dengan perangai besinya.

Ada pula jenis Melayu yang angkuh disuruhnya kita jangan campur urusan dia dan jika bercakap banyak dicadangkan pula kita bertanding PRU. Apa punya ‘swell headed’ jenis manusia macam ini hidup mahu menongkat langit.

Tolong sebarkan  mudah2an dibaca kakitangan zakat Majlis Agama Islam setiap negeri di Malaysia ini. Terima kasih.

Wednesday, 5 July 2017

Sambutan Hari Raya Aidil Fitri 1438H

Sebelum keluar beraya kena ambil gambar dulu sebagai kenangan

Selamat Hari Raya Aidil Fitri, Maaf Zahir Batin, Abam Kie ucapkan kepada semua pembaca blog yang suam2 kuku ini. Jadi macamana raya thn ni? Bagi abam kie semangat raya tu semakin pudar seiring dengan penambahan usia. Bagi abam kie la, raya ini bertujuan untuk menyambut kemenangan setelah sebulan berpuasa. Iyalah kan, setelah sebulan berpuasa mestilah nak meraikannya dengan menziarahi keluarga dan pusara ahli keluarga yang telah pergi, menikmati juadah dan minuman yg lazat2, bersedekah duit raya dan sebagainya. Cuma yg tak tahan ialah kesesakan jalanraya pada musim perayaan ni. Kalau bukan jem bukan raya namanya! Dimaklumkan aliran trafik tertinggi di Malaysia ialah di Kelantan sepanjang musim raya ni. Hebatkan? Pasal tu la abam kie pi berjalan2 ke rumah terdekat dan ahli keluarga dan sedara mara terdekat je. Kalau tak, makan jem sampai muntah hijau la dalam kereta tu! Hehehehe.

Baiklah, mcm biasa, abe kie nak citer pengalaman raya pada tahun ni. Pada hari pertama raya tu mcm biasalah abe kie dan isteri pi solat raya di masjid besar Tanah Merah. Kami naik motor je sebab x nak terhegeh2 mencari parking kereta. Punyalah ramai jemaah nak solat raya sampai abe kie solat pun dlm keadaan tersepit! Sabar je la. Usai solat raya kami bersama anak bongsu pergi ke Pasir Mas untuk menziarahi kaum keluarga sebelah isteri. Macam2 benda kami makan tp abe kie cuba sikit2 je la. Mana mampu perut ni nak telan semua. Pada hari tu kami sampai ke rumah hampir jam 10 malam. Huh! Tu pun mujurlah rumah terakhir tu x de tuan. Selamat...

Pada hari kedua kami balik beraya ke kampung abe kie di Machang pula. Kakak2 yg dok di Terengganu dan Selangor balik pada hari kedua sebab tu la kami pun buat benda yg sama. Baru la boleh berjumpa mrka. Kami bertolak pd jam 10 pagi. Masa tu belum jem lagi. Lawatan raya di kg abe kie bermula di umah arwah pakcik dan berakhir di umah kak ngah sebab umah dia di hujung kampung. Bila sampai di umah dia tu maksudnya ziarah kami selesai. 

Dari kiri: Zuki Zain (Guru Kimia), Wan Ruslan (Guru Matematik) dan Zuki Deen (English Teacher)

Pada raya ketiga abe kie dan kak ton buat makan2 sikit bagi meraikan kaum keluarga, anak murid dan sahabat. Kami menyajikan mihun sup, nasi himpit, kuah kacang, sayur lodeh, soto, rendang, lemang dan aneka biskut raya. Kebetulan rezeki lebih, maka abe kie bagi la duit raya kpd anak2 murid di tingkatan 4 dan 5 tu. Kanak2 meme la buleh gak! Oh! Ya... kawan2 masa Sek Men Sains Machang dulu pun ada dtg. Dah 27 thn kami tamat sekolah namun tali silaturahim tu tetap utuh. Foto di atas tu kawan2 sebaya lah tu. Kini kami dah 44 tahun. Tua dah kan? Acara rumah terbuka sebelah tu tamat sebelum Maghrib dan kami mengemas mana yg patut. Tapi tak begitu sebab selepas solat Maghrib tu tetiba ada lagi tetamu dtg! Terpaksa terima lah kan? Tak baik halau orang nak beraya, OK?

Pada raya ke4 dan 5 abe kie dan kak ton kena pi rumah abang ipar di Pasir Mas sebab dia mengadakan kenduri kahwin anak sulungnya. Besar tul majlis ni! Tumbang 2 ekor lembu dan 4 ekor kambing. Letih gak la berulang ke sana selama 2 hari. 

Pada raya ke6 ni abe kie dah mula puasa 6. Sengaja pilih hujung minggu sebab tak nak mengantuk dan keletihan di sekolah. In Shaa Allah segala ibadat kita semasa Ramadan dan Syawal ini akan diterima oleh Allah. Aamiin.

Monday, 3 July 2017

Jenis-Jenis Denda Kepada Murid Di Sekolah


Alam persekolahan penuh dengan pengalaman pahit manis yang sukar dilupakan sampai bila-bila. Bagi abam kie yang menjadi guru TESL ni memang la banyak pengalaman yang boleh dikongsi. In Shaa Allah dalam entri2 yg akan datang abam kie akan berkongsi pengalaman mendidik murid2 di sekolah2 di KL, Sabah dan Kelantan.

Pada kali ini abam kie ingin menyenaraikan senarai denda yang biasa dijalankan oleh guru2 terhadap anak-anak murid. OK, Hukuman yang pertama ialah berdiri di atas kerusi. Seingat abam kie la, masa di darjah 2 dulu cikgu BI selalu buat kuiz spelling sebelum balik ke rumah. Kalau salah satu, kena berdiri. Kalau salah lagi kena berdiri di atas kerusi, kalau salah kali ke3 kena berdiri di atas meja dan kalau salah lagi kena gantung kat kipas! Hahahaha...lawak je nak gantung ke kipas. Nanti matilah anak orang!

Semasa di sekolah menengah pula ada gak kena denda berjalan itik dengan warden sebab balik awal ke dorm dari kelas prep. Bukannya apa malam tu ada Anugerah Juara Lagu, jadi nak tengoklah siapa yg menang. Kalau denda pumping atau push up tu biasalah juga kena pada era 80an dulu. Biarpun kami ni belajar di SBP tapi nakal tu tetap ada. Jadi setakat pumping tu dah jadi mainan je la. Lewat gi sekolah kena pumping, tengok TV sampai larut malam pun kena, lewat pi solat jemaah lagi la kena!

Pernah juga semasa di form 1 abam kie kena rotan di tapak tangan dengan pembaris kayu panjang kerana tak tutup paip sinki di makmal sains. Nasib tak baik patah dua pembaris kayu tu apabila menyentap tapak tangan abe kie. Kami bukannya tak nak tutup paip tapi x tahu arah mana yg betul untuk tutup paip tu sebab air tiada sokmo. Pusing ke kanan pun x de air. Pusing ke kiri pun x de air! Abis camner?

Hmm...begitulah jenis2 denda yg abam kie pernah terima. Pernah gak kena pelempang dengan warden sebab keluar awal ke kantin waktu rehat! Tapi kami terima je la. Cubalah kalau kami cikgu2 bagi penampar kat anak2 murid skrg! Mesti mak bapak mereka akan saman cikgu, kan?

Friday, 30 June 2017

Musim kenduri datang lagi


Musim kenduri datang lagi. Biasalah kan? Pada awal Syawal ni ramai ibubapa mengadakan kenduri kahwin untuk anak masing2. Ambil kesempatan bila seisi keluarga berkumpul di rumah dan kampung. Mudah nak tolong-menolong kan? Selamat mengunjungi kenduri kahwin kepada semua rakan blogger sambil meredah kesesakan jalan raya pada hari raya!

Tapi dalam pada itu ada benda2 yang perlu diperingatkan iaitu tolong kawal diri dan elakkan perkara2 berikut, OK?

1. Mengumpat pengantin. Lelaki dia tak sesuai dengan isterilah, isteri dia muda sangatlah, suami dia gelap, isteri gemuk, tak sama darjat, berbeza negerilah. Macamlah kita sempurna sangat.

2. Lekehkan makanan yang terhidang. Lauk ni tak sedap, kedekut lauk. Makanan sampingan tak ada. Nak apam balik, mee rebus, ais krim, char kuetiaw. Kawan. Kalau kau nak aneka juadah, gi pasar malam lah. Banyak di sana.

3. Hina bilik pengantin. Pakai tirai lama, bilik tak cat baru, cadar tak matching dengan dinding. Siapa nak tidur di bilik tu sebenarnya, kau ke pengantin?

4. Tak bersyukur bila dapat buah tangan. Rumah besar kenapa dapat bunga telur je? Ceh, coklat 20 sen, kain tuala..surah yasin. Haa, elok dia bagi surah yasin. Mudah-mudah mati nanti senang kawan-kawan nak bacakan.

5. Kenduri suram. Tak ada DJ radio, kompang, karaoke...pelamin. Orang mukmin tak harap sambutan begini.

6. Orang dah jemput gi kenduri dia tak mari. Bila orang tak panggil itu pula yang dia nak pergi.

7. Dah makan tapi nak bungkus bawa balik rumah. Adalah benda dia nak minta bungkus. Daging, gearbox, acar, bubur, laksa...Majlis tak habis lagi dia dah sibuk usung plastik.

Eh!... Kenduri sepatutnya menjadi suatu majlis yang mengeratkan silaturrahim, bukannya majlis mengumpat dan keramaian dosa.

Tuan rumah sudah berusaha melaksanakan yang terbaik, kita sebagai tetamu jagalah adab dan etika. Semua tak kena macam kita sahaja yang sempurna.

Kalau niat anda ke majlis walimah hanya untuk mengkritik dan mengumpat tuan rumah..batalkan niat.

Takut orang di sana makan daging lembu dan ayam. Awak makan daging sedara sendiri. Wallahualam...

Friday, 23 June 2017

SEGMEN SAYA NAK KAD RAYA BY NANIENA.COM


Assalamualaikum. Esok dah nak raya kan? Tapi kad raya belum diposkan! Kalau pos skrg pun mesti lepas raya baru sampai. Nak pos macam mana kalau kad raya pun tak ada? Jangan khuatir kerana Cik Amanina ada menganjurkan Segmen Saya Nak Kad Raya by Naniena.Com! Apa lagi, terus Abam Kie teruja nak turut serta. Mana tahu ada rezeki pada Raya Puasa kali ini, kan?

Seperti yang menjadi syarat penyertaan ini disertakan ucapan raya dari abam kie. Harap2 cukup kreatif la kan? Aamiin....


moon may come,
moon may go,
when syawal comes,
ramadhan has to go,
if lebih mkn,
if silap seloroh,
plez 4givekn,
make it zero zero,
selamat hari lebaran,
lebarkn persaudaraan,
kosongkn persengketaan
selamat hri raye,
maaf zahir dan batin

Baiklah, jika kawan2 nak join segmen ini silakan klik banner di atas tu atau boleh je klik di SINI. Good luck and Selamat Hari Raya, Maaf Zahir dan Batin.

Thursday, 22 June 2017

Jaga aurat semasa balik kampung


Bagi yg nak balik beraya di kampung, meh baca cerita lama tulisan bekas pengetua, Tuan Haji Abdul Ghani bin Haron dari Kedah ni. Semoga cerita di bawah ini menjadi teladan untuk kita semua muhasabah diri kita. Kita balik beraya di kampung sebab nak menziarahi ibubapa, adik-beradik, saudara-mara dan kampung halaman. Bukannya nak balik mengumpul dosa kerana anak bini kita membuka aurat, OK? Jom baca nukilan Tuan Haji Haron sekarang....

Subuh selepas hari raya, saya menyapa seorang jiran yg bersolat jemaah subuh bersama saya, "Anak cucu ramai balik, penuh rumah agaknya, Mak Lang."

Dia membalas,"Mak Lang dah siap awal, Mak Lang dah tempah homestay. Mak Lang suruh yang lelaki tidur di homestay, tinggal anak isteri saja di rumah Mak Lang. Bimbang balik beraya buat dosa, dosa melihat aurat ipar-duai, sepupu, biras."

Cerita balik raya di kampung memang seronok tetapi hakikatnya mudah terpalit dosa jika tidak dirancang. Apa tidaknya, bila beberapa keluarga berhimpun dlm satu rumah, tidur bergelimpang hingga ruang tamu kerana tak cukup bilik, akan berlakulah penampakan aurat ipar, sepupu, biras dsbnya semasa tidur. Keluar bilik mandi, masa menyusu badan. Kalau dah tidur, tetaplah terbuka aurat.

Paling resah adalah wanita yg kena berbungkus 24 jam kerana sentiasa ada orang yg bukan mahram disekelilingnya. Rimas, panas! Ditambah pula beratur di bilik mandi. Inilah cerita tidak seronok balik kampung beraya yg tidak terzahirkan kerana nak jaga hati banyak pihak. Tetapi wanita yg solehah tetap berkorban demi menjaga hati suami dan mentua serta ipar. Namun suami yg prihatin dan mentua yg mengambil berat sepatutnya mengambil kira persediaan menyambut kepulangan anak, cucu dan menantu agar berhimpun untuk beraya tidak terpalit dosa.

Suami yg prihatin sepatutnya mengambil kira untuk tetap menyembunyikan aurat isteri, meringankan pengorbanan kena berbungkus 24 jam. Tindakan Mak Lang itu adalah sesuatu yg betul. Zaman dulu dimana masalah aurat tidak diberi penekanan, hal ini diremehkan. Tetapi pada kita yg sentiasa menjaga aurat, jangan diambil mudah bila beraya bersama ipar duai, sepupu dan biras kerana hukum aurat tidak berubah dlm situasi apa pun. Nak jaga hati emak dan mentua, bukan bermakna boleh main cincai dlm masalah aurat, boleh lebih kurang, biar tidur bersesak, terselak sana sini, asal boleh tidur.

Pemisahan lelaki wanita yg bukan mahram tetap kena berlaku dan diutamakan dari soal kekeluargaan. Maka menyedia ruang pemisahan ini wajib atau mengasing dgn menyewa homestay atau hotel, walaupun belanja tinggi tetapi itu lebih baik dari sekali terpandang aurat ipar atau sepupu atau yg lain yg bukan mahram. Bukan sahaja bila balik beraya, bahkan bila berkampung  kerana kenduri kendara. Jangan ambil mudah soal aurat, kasihanilah isteri anda dan anak dara anda, kerana suami juga tetap terseret jika aurat isterinya terdedah jika dia tidak bersedia mengelaknya.

Kisah Tsalabah bin Abd Rahman yg terlihat betis wanita bukan mahramnya,merasa amat berdosa lalu mengasingkan diri ke gua hingga Nabi menemuinya adalah contoh betapa beratnya dosa melihat aurat wanita bukan muhrim (hadis ini dikatakan daif tetapi boleh jadikan teladan). Jangan balik beraya, menggendong dosa.

Jangan peduli sindiran orang yg menyebut, "balik kampung tapi tidur homestay, hotel", kerana mereka mungkin tidak faham kita nak mengelak dari terbuat dosa. Selain itu faktor keperluan untuk mandi manda dan membuang air juga penting kerana itu keperluan hidup yg boleh menjejas kesihatan.

Kesimpulannya, apa juga yg kita buat, jangan sekadar merancang untuk melaksanakannya, tetapi rancanglah supaya apa yg dibuat menjadi kebajikan, apa yg dibuat terelak dari dosa. Bantulah isteri anda dlm memelihara auratnya, bahkan memelihara aurat isteri itu satu kecemburuan yg mandatori dan wajib dilaksanakan. Wallahu a'lam.

Tuesday, 20 June 2017

Cara-Cara Menjawab Soalan Temuduga Dalam Bahasa Inggeris


Assalamualaikum. Ramai diantara graduan amat gerun bila menghadiri temuduga badan2 korporat yang dilaksanakan dalam Bahasa Inggeris. Selain daripada penguasaan bahasa Inggeris yang sederhana atau cukup2 makan je, mereka juga tidak mengetahui teknik dan taktik yang betul untuk menjawab soalan2 yang diajukan oleh panel penemuduga. Fenomena ini selalu membuatkan graduan Bumiputera khasnya merasa bimbang bila nak pergi temuduga. Oleh yang demikian, ramai yang rela bekerja di sektor awam sahaja.

Tapi jangan risau wahai adik2 dan anak2ku. Sekarang Abam Kie akan memberikan sedikit tips bagaimana hendak menjawab soalan2 yang dikemukakan di dalam Bahasa Inggeris. Sila baca dan praktikkannya baik2 ok? Semoga ianya memberikan manfaat. Selamat maju jaya!

1. Why do you want to work in this company? (Kenapa anda ingin bekerja di syarikat ini?)

JAWAPAN SALAH:
“Because I like to work here. I like this job. I love this industry”

APA YANG ANDA PERLU JAWAB:
I’ve always loved administration (contoh bidang kerja yang dipohon) because I am an organized person. I like things to be organized and systematic. I work well under stress so I can handle any kind of task with minimal supervision.

2. Tell us about yourself/ Introduce yourself (Perkenalkan diri anda)

JAWAPAN YANG SALAH:
“My name is Carla. I was born in 22 September 1989 in Sarawak. My mother is a housewife and my father is a teacher. I graduated from UITM in 2013. I studied Business Administration. I have never worked before.”

APA YANG ANDA PERLU JAWAB:
“My name is Carla and I’m 26 years old. I have a degree in Business Administration. Although I haven’t had any working experience, I’ve spent my free time reading business articles and researching about latest business news just to keep me updated. I’m hoping to be given a chance to experience the real world of business”

3. What did you quit your last job? (Kenapa anda berhenti kerja anda sebelum ini?)

JAWAPAN SALAH:
“I quit because my last job was terrible. The workload was so heavy and the boss was so pushy. My previous boss was nightmare”

PERINGATAN: Majikan yang bakal mengambil anda bekerja ini mungkin bakal menjadi bekas majikan anda juga. Jadi, jangan tunjukkan yang anda suka memburukkan majikan.

APA YANG ANDA PERLU JAWAB: “I loved my last job. It taught me so many things and my previous boss has always been helpful. But I quit because I want to experience new environment and broaden my horizon by working in a different company.”

4. Where do you see yourself in five years? (Apa yang anda lihat di dalam diri anda 5 tahun lagi?)

JAWAPAN SALAH:
“Relaxing in Maldives” atau “Being a boss in this company”

APA YANG ANDA PERLU JAWAB:
“I hope to become very well-experienced in what I do and have a better understanding of my field

5. What’s your greatest weakness? (Apa kelemahan terbesar anda?)

JAWAPAN YANG SALAH:
“I tend to put things to the very last minute.”

PERINGATAN: Jangan hanya beritahu kelemahan anda. Tidak salah berlaku jujur tapi haruslah disokong dengan kelebihan anda.

APA YANG ANDA PERLU JAWAB:
“I tend to put things to the very last minute. But I work well under pressure and I personally think that pressure motivates me to work twice as hard and finish my work on time”

6. What salary are you looking for?

JAWAPAN YANG SALAH:
“I hope to get a suitable salary that would be able to support me, living in this economy and in this big city”

APA YANG ANDA PERLU JAWAB:
“I hope to get a salary that is suitable with my qualification and job duties. I also want to be considered based on my working experience”

7. Why should I hire you?

JAWAPAN YANG SALAH:
“Because I’m the best candidate” atau “Because you’re hiring”

APA YANG ANDA PERLU JAWAB:
“I’m a team player, I work well under pressure, and I’m a people person. I can work with all kinds of people and am always willing to learn new things and tackle new challenges.”

* TERIMA KASIH *

Sunday, 18 June 2017

Keputusan Duit Raya Giveaway by Abam Kie and Pals


Assalamualaikum kepada semua rakan blogger. Alhamdulillah. Duit Raya Giveaway by Abam Kie and Pals telah tamat pada Jumaat lepas dimana berjaya menarik 70 penyertaan dari seluruh Malaysia. Terima kasih yng tidak terhingga kepada semua yang terlibat dalam menjayakan GA ini iaitu para penaja dan peserta. Jadi tanpa melengahkan masa, Abam Kie ingin mengumumkan keputusan GA berkenaan. Tahniah kepada mereka yang berjaya. Kepada yang kurang bernasib baik, jangan risau kerana Abam Kie dan kawan2 akan menganjurkan GA prepaid pula pada bulan Oktober nanti. In Shaa Allah.

Baiklah. Sila semak blog anda di bawah. Harap2 tersenarai la. Senarai peserta GA ini boleh disemak di SINI. Tahniah dan terima kasih semua!

A. Abam Kie

1. Topup RM5: http://perducinta.blogspot.my/
2. Topup RM5: http://smoochiemallow.blogspot.my/
3. RM10: http://thezafirahnazri.blogspot.my/
4. RM10: http://starlavenderluna.blogspot.my/

B. Ceritera Ibu

5. RM20: http://nonasani.blogspot.my/

C. Shafyqah Azahar

6. RM20: http://adrianafaizul.blogspot.com/

D. Dearies Couple

7. RM10: http://www.maisarahsidi.com/
8. RM10: http://cikash.blogspot.com/

E. Jiakreatifelt

9. Stokin Tangan dan Stokin Silvy: http://norshamimi.blogspot.my/
10. Stokin Tangan dan Stokin Silvy: http://maszull.blogspot.my/

F. Lovely Sunshine

11. RM20: http://akukaudansesuatu.blogspot.my/
12. RM20: http://hanazaty.blogspot.my/
13. RM20: http://missobsesi.blogspot.my/
14. RM20: http://www.herneenazir.my/ [✔]
15. RM20: http://www.kisahsidairy.com/

G. Saghah Cheeky Lady

16. RM20: http://seindahcerita.blogspot.com/ [✔]

H. Sedetik Seketika

17. RM20: http://sweetepalhijau.blogspot.my/

I. Lea Azleeya

18. RM20: http://ape-kinah.blogspot.my/ [✔]

J. Queen Bee

19. RM20: http://nakahime.blogspot.com/

K. irrayyan.com

20. RM10: http://www.suriaamanda.com/
21. RM10: http://seoranggadisss.blogspot.my/

L. Kasihku Amani

22. RM10: http://vitaminwawa.blogspot.my/
23. RM10: http://ombakbergigis.blogspot.my/
24. Preloved Novel: http://puankuci.blogspot.my/
25. Preloved Novel: http://renex89.blogspot.my/

M. Hazrina Halim

26. Selendang Rindu: http://myvoicehana.blogspot.my/
27. Selendang Rindu: http://mama3danish.blogspot.my/

N. Mia Liana

28. RM10: http://blogashalya.blogspot.my/
29. RM10: http://www.linazlina.com/
30. RM10: http://jnjikita.blogspot.my/
31. RM10: http://syeedasaniey.blogspot.my/
32. RM10: http://athibe.blogspot.my/

Alhamdulillah. Daripada 32 orang pemenang, cuma 3 orang yang gagal melaporkan diri pada waktu yang ditetapkan. Oleh sebab itu, Abam Kie telah memilih 3 orang pemenang baharu (URL blog mereka berhuruf tebal). Kepada semua pemenang baharu, anda dikehendaki wassap maklumat di bawah ke no HP Abam Kie iaitu 012-9820100 sebelum jam 6.00 p.m., 23 Jun 2017 [Jumaat]. Kegagalan anda berbuat demikian menyebabkan kemenangan anda dibatalkan dan pemenang baharu lain akan dipilih menggantikan anda. Harap maklum.

1. Nama penuh
2. URL blog
3. No HP
4. Jenis telco [bagi pemenang topup]
5. Nama bank dan no akaun simpanan [bagi pemenang wang tunai]
6. Alamat rumah @ pejabat [bagi pemenang barangan]
7. Jenis hadiah yang dimenangi
8. Nama penaja

Akhir sekali Abam Kie ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Idul Fitri. Maaf Zahir dan Batin.

UPDATE!!! SEMUA PEMENANG SUDAH MENERIMA HADIAH MASING-MASING. SEKIAN, TERIMA KASIH.

Friday, 16 June 2017

Salah faham tentang poligami


Poligami? Lelaki mana yang mahu berbini dua? Sila angkat tangan! Wanita mana yang rela suaminya bernikah lagi? Sila angkat kaki! Hahahaha... Tabiklah kepada isteri yang rela berkongsi suami. Abam Kie bukannya x nak kahwin lagi. Tapi cukuplah melalui tiga majlis perkahwinan. Tak sanggup lagi nak lalui semua itu dari A to Z. Sudah-sudahlah. Tetapi kepada mereka yang berkemampuan zahir dan batin serta boleh berlaku adil, silakan!

Berikut ini abam kie ingin membetulkan tanggapan yang salah terhadap isu poligami selama ini. Jadi selama ini kita semua ini dimomokkan oleh idea2 yg salah dan dangkal. Meh hayati hakikat sebenar poligami tersebut. Selamat membaca!

1. Ramai org mengatakan bahawa poligami itu merampas suami orang.
*SALAH* :
*Yang BETULNYA* adalah poligami itu memiliki suami secara bersama-sama yang sah menurut syariat agama

2. Ramai org mengatakan bahawa poligami itu mesti diizini isteri tua.
*SALAH* :
*Poligami itu tidak perlu minta izin kepada isteri. Ketika Rasulullah menikahi wanita Yahudi cantik bernama Shafiyyah binti Huyay al Akhtab. Rasulullah  memberitahu Aisyah bahwa beliau menikah dgn Shafiyyah. Ini membuat Aisyah cemburu sekali dan mengatakan: "Ia seorang wanita Yahudi." Dan dijawab oleh Rasulullah: "Janganlah engkau berkata seperti itu, kerana dia telah masuk Islam, dan baik pula keIslamannya."*

3. Ramai org mengatakan bahawa poligami berdosa kerana menyakiti perasaan wanita (membuat cemburu).
*SALAH* :
*Poligami itu suami menggunakan haknya, cuma terkadang isteri iri hati, (bukan salahnya org yg menggunakn hak tp salahnya org yg iri hati). Poligami  menguji keikhlasan dan keredhaan wanita  trhdp ketentuan Allah. Semakin ikhlas maka semakin banyak pahala. Semakin tidak ikhlas apalagi diwujudkan dlm bentuk kemarahan dan perbuatan protes maka semakin bertambah dosa. Kalau masalah cemburu, isteri Rasulullah dan isteri2 Sahabat Rasulullah yg berpoligami kdg juga cemburu satu sama lain. Tetapi ini tidak bererti bahawa Rasulullah dan para Sahabat menyakiti perasaan isteri2nya. Kalau diertikan bahawa cemburu itu menyakiti perasaan isteri, maka tidak mungkin Rasulullah dan para Sahabatnya dijamin masuk syurga oleh Allah. Cemburu adalah wujud tanda cinta isteri kepada suami bukan wujud perlakuan suami menyakiti hati isteri.*

4. Ramai orang yang berpendapat bahawa org yg berpoligami zaman sekarang tidak mampu berbuat adil seperti zaman Nabi.
*SALAH* :
*Yang BETULNYA* adalah bahawa berbuat adil itu boleh dilakukan oleh sesiapa pun, bila dan di mana sahaja tidak dibatasi oleh zaman. Jika umat Nabi Muhamad tidak boleh berbuat adil dlm poligami maka poligami akan dilarang secara mutlak. Al Quran berlaku sepanjang masa termasuk ayat dibolehkannya poligami.*

5. Ramai orang yang berpendapat bahawa isteri pertama mestilah nendapat layanan istimewa berbanding isteri kedua, ketiga atau keempat.
*SALAH* :
*Perbuatan seperti itu adalah adat org zaman jahiliyyah. Setelah Islam datang maka semua adat itu diubah oleh Islam. Setelah sah secara syariat menjadi isteri maka semua isteri (R1, R2, R3, R4) mempunyai kedudukan, hak dan kewajiban yg sama terhadap suami.*

6. Ramai orang kata,  poligami mengambil hak isteri tua.                                              
*SALAH* :                                                   
*Dlm poligami suami  mengambil/memanfaatkn kuota/haknya sendiri, isteri ke 2, 3, dan 4 juga memanfaatkn haknya sendiri pula. Isteri pertama jika menghalangi, mencegah suami atau isteri 2, 3 dan 4 itulah  orang yg menghalangi hak 4 org dan sebaliknya.*

7. Ramai orang kata, zaman sekarang poligami hanya menuruti hawa nafsu.          
*SALAH* :                                                
*Berpoligami itu mengawal hawa nafsu dr perbuatan haram/tercela dan berdosa agar menjadi perbuatan halal/terpuji dan berpahala.*

8. Ramai org kata, kalau mahu berpoligami ala Rasulullah, carilah wanita janda yg tidak laku.                                                   
*SALAH* :                                                    
*Rasulullah tidak menganjurkan memilih janda, bahkan menganjurkan  memilih gadis, yg sesuai dengan selera sehingga diperbolehkan melihat calon isteri terlebih dulu.*

9. Ramai org kata, poligami hanya membuatkan masalah.                   
*SALAH* :                                                           
*Poligami mengatasi masalah suami agar lebih baik mengendalikan pandangan dan jalan penyelesaian, dan mengatasi masalah wanita yg memerlukan perhatian, penjagaan, pendidikan, nafkah, dsb.*

*CATATAN ;*
*- Untuk tambah pengetahuan*

Kalau berani, sila tinggalkan komen di bawah ini, ye? terima kasih sebab sudi membaca sampai habis. 

Wednesday, 14 June 2017

10 Cara Mengurangkan Dengkuran


Tabiat tidur berdengkur sering membuat orang lain terganggu. Suara keras yang dikeluarkan semasa tidur menjadikan orang yang berada dekat si pendengkur, menjadi sukar memejamkan mata untuk berehat. Sebenarnya, apa yang dimaksudkan dengan berdengkur? Bagaimana cara mengatasinya? Pertanyaan ini mungkin sering terlontar di benak anda. Berikut perbahasan mengenai berdengkur, mulai dari punca dan cara mengatasinya. Berdasarkan proses metabolisme tubuh, seseorang menarik dan mengeluarkan nafas melalui hidung sebanyak 28 ribu kali setiap harinya. Hal ini kerana adanya lima sensor berupa saraf yang terus bersambung dengan otak. Fungsi dari setiap saraf ini berbeza, seperti menapis, menambah kelembapan, menghangatkan, mengurangkan kelembapan, dan menghidu udara yang masuk ke saluran pernafasan. Apabila seseorang berdengkur, udara yang masuk melalui hidung dan mulut menjadi terhalang kerana adanya penyempitan saluran udara. Halangan jalan udara tersebut akan membentuk bunyi yang keras, ketika rangkaian dalam saluran udara itu bergetar akibat udara yang masuk.

Penyebab yang biasanya membuat rangkaian ini bergetar dipengaruhi oleh beberapa faktor. Seperti masalah pada hidung, sinus, radang amandel, berat badan berlebihan, pengambilan alkohol, faktor usia dan posisi tidur. Biasanya, permasalahan tidur berdengkur lebih banyak dialami oleh kaum lelaki kerana kuantiti lemak pada kaum lelaki terkumpul di bahagian dada dan leher yang menyebabkan penyempitan saluran udara. Individu yang memiliki lingkaran leher berukuran 40 cm atau lebih akan lebih cenderung untuk tidur berdengkur. Sedangkan perbandingan berdengkur berdasarkan jantina ialah 80% untuk lelaki dan 20% kaum wanita. Bagi anda yang mengalami tidur berdengkur, jangan bimbang. Ada cara untuk menghilangkan dengkur semasa tidur. Berikut Abam Kie kongsikan 10 cara mengatasi tidur berdengkur.

1.
Ubah posisi tidur


Posisi tidur yang salah akan menyebabkan anda berdengkur. Biasanya bunyi dengkuran akan terdengar saat tidur dengan posisi terlentang. Hal ini mengakibatkan lidah tertarik ke belakang dan aliran udara mengalami penyempitan. Dengkuran terjadi ketika langit-langit rongga mulut, tekak, lidah, tonsil atau otot di belakang kerongkong saling bersentuhan satu sama lain dan menimbulkan getaran semasa tidur. Oleh itu, cuba ubah posisi tidur anda dengan cara tidur mengiring.

Bila perlu, gunakan bantuan bola tenis yang diletakkan di belakang anda semasa tidur mengiring. Jika anda cuba untuk terlentang, bola tenis itu akan menghalang anda daripada berbuat demikian!

2. Angkat kedudukan kepala anda semasa tidur
 

Kedudukan kepala semasa tidur akan mengakibatkan anda berdengkur. Kebanyakan orang berdengkur kerana kedudukan kepala mereka yang terletak jauh ke belakang dari letak bantal. Oleh yang demikian, cuba gunakan bantal tambahan untuk menyokong kepala. Usahakan kedudukan kepala anda 4 inci atau lebih daripada kedudukan biasanya. Keadaan ini akan membantu anda untuk membuka halangan di bahagian kerongkong. Tidur anda akan terasa selesa tanpa gangguan dengkur.
 

3. Bersihkan sinus anda 

Sebelum tidur, bersihkan bahagian sinus di hidung anda kerana bila berlaku 'kesesakan' aliran udara di bahagian sinus ia menjadi punca utama timbulnya dengkuran semasa tidur. Cuba keluarkan kotoran yang ada di hidung dengan cara mengeluarkan udara yang keras dari hidung.
    

4. Gunakan kawalan udara dalam bilik

Udara yang kering sering memburukkan lagi dengkuran. Oleh itu, satu cara yang boleh dilakukan untuk mengatasi masalah ini adalah dengan menggunakan kawalan udara di dalam bilik. Cara ini akan membuatkan bilik tidur anda mempunyai wap air yang bagus dan cukup bagi peredaran pernafasan. Selain itu, cara ini dapat menjaga udara kering dari mengakibatkan iritasi di rongga hidung anda.
  
5. Hirup wap air sebelum tidur
 

Menghirup wap air sebelum tidur dapat membantu membersihkan rongga hidung agar anda boleh bernafas dengan lancar dan selesa. Sebelum tidur, cuba basahkan tuala dengan air hangat dan hirup wap tersebut. Lakukannya selama 10 minit. Cara ini akan menghilangkan lendir penyebab hidung tersumbat dan menghalau udara kering yang masuk ke rongga hidung.
   

6. Senaman tekak 

Sebelum tidur, lakukan senaman tekak untuk menghilangkan dengkuran semasa tidur dengan cara membuka mulut anda selebar mungkin dan meregangkan rahang ke satu sisi, iaitu dengan memegang rahang tersebut selama 30 saat. Ulangi cara itu pada rahang lain. 

Kemudian julurkan lidah sejauh yang anda boleh. Cara senaman tekak dan lidah ini akan membantu melonggarkan otot tekak anda.
 

7. Cuba menyanyi 

Mempunyai hobi menyanyi boleh membantu anda terhindar daripada masalah berdengkur. Cuba anda cari lagu yang mempunyai banyak nada tinggi dan dendangkan. Walaupun cara ini mungkin mengganggu orang lain yang mendengar suara nyanyian anda yang tak merdu, namun dengan bernyanyi akan membantu mengendurkan otot tekak anda.
   

8. Turunkan berat badan

Faktor utama yang menyebabkan orang tidur berdengkur adalah berat badan yang berlebihan. Orang yang bertubuh gemuk dan berperut boroi seperti Abam Kie lebih cenderung untuk berdengkur berbanding orang yang memiliki tubuh kurus. Badan gemuk boleh mengakibatkan adanya lambakan lemak dan penyempitan pembuluh darah.Oleh itu, cubalah turunkan berat badan anda dengan cara diet dan bersenam secara teratur. Apabila berat badan anda sudah berkurang, rasakan perbezaan besar dalam tidur anda dan ucapkan selamat tinggal pada ngorok.
 

9. Kawal pemakanan anda

Rasa lapar biasanya datang tanpa diduga. Kekadang tu anda merasa lapar ketika mahu tidur. Cuba anda tetapkan waktu makan. Jika tinggal beberapa jam lagi sebelum tidur, seeloknya anda menghabiskan makanan 'berat' yang mengandungi banyak lemak dan karbohidrat.

Elakkan pula minum produk susu sebelum tidur kerana ia boleh meningkatkan pengeluaran lendir dalam mulut anda.

10.
Elakkan alkohol dan ubat penenang 


Alkohol dan ubat penenang merupakan salah satu penyebab utama dengkur. Ubat penenang dan alkohol dos rendah boleh menekan saluran pernafasan dan mengganggu kelonggaran otot. Cuba elakkan alkohol dan ubat penenang. Selain badan menjadi sihat, anda juga terhindar dari tidur berdengkur. 

Cara-cara yang dihuraikan di atas sangatlah mudah dilakukan. Selain itu, anda tidak perlu mengeluarkan dana untuk melakukan itu semua. Tidur yang selesa dan nyenyak tanpa gangguan dengkuran merupakan keinginan semua orang. Jadi soalan abam kie: adakah pasangan anda berdengkur dan bagaimana anda menangani masalah ini? 

Semoga tips yang abam kie kongsikan ini dapat membantu kawan2 dalam menikmati tidur yang nyenyak dan secukupnya sehingga azan Subuh. In Shaa Allah.
 

Monday, 12 June 2017

Giveaway Annivesary Dan Duit Raya


Assalamualaikum. Abam Kie dapat tahu yang Cik Ash juga ada menganjurkan GA daripada Mialiana kerana dia menaja GA kami berdua. Sambil2 kita tawarkan duit raya kat orang lain, teringin juga nak dapatkan duit raya gak! Manalah tahu ada rezeki tahun ni. Kali terakhir abam kie dapat duit raya masa sekolah menengah dulu. 

GA Cik Ash ni berlangsung selama sebulan. Jadi sempat la untuk kawan2 join kan? Kalau x ada idea nak pos entri boleh la pos entri GA ini. Baiklah, jika kawan2 nak join GA ini, sila klik banner di atas atau klik saja di SINI

Selamat maju jaya kepada kita semua. Aamiin. 
;