Wednesday, 6 December 2017

My students cheated in their exam


I got mad when some students in Form 4C cheated in their final exam last October. While checking Paper 1, I noticed that a few scripts for the directed writing were similar!  It happened when a bright student in that class passed her composition to her friends. Not just to one friend, but 4 of them! I realised that they did copy the composition blindly as the spelling for the word 'sweep' was written as 'sweap'!  Look at the print shot above.


So, I punished all the culprits by reducing their marks. I should have given them a zero in the first place but I still had some sympathy for them. Or else, some of them would have failed the English paper! What annoyed me was how they managed to pass around their answer scripts without being caught by the invigilator?

18 comments:

  1. it happen all the time, the easily learn skill... doa yang baik2 untuk anak2 ni, insyaAllah...

    ReplyDelete
  2. they are always take it easy... hope they learn something.

    ReplyDelete
  3. Lumrah bernama pelajar. Kena belajar dari kesilapan nampaknya.

    ReplyDelete
  4. berani budak zaman sekarang, sha dulu nak jering orang sebelah pun takberani

    ReplyDelete
  5. they feel they will not get caught

    ReplyDelete
  6. terer budak2 tu sampai invigilator pun tk dpt detect...
    nk tolong kawan2 bukan mcm ni caranya...

    ReplyDelete
  7. Alahai....semangat setia kawan tu bagus....tapi perlu bertempat dan berbatas...

    ReplyDelete
  8. umur 16 tahun, rasanya umur macam ni, kawan merupakan antara perkara penting bagi hidup mereka, kadang sampai lebih pentingkan kawan daripada keluarga...mujur Cikgu masih kasihankan mereka =)

    ReplyDelete
  9. Cikgu ABAM sangat perhatin..teruskan usaha mendidi anak bangsa

    ReplyDelete
  10. Kadang kesian kat budak yang bagi tiru tu bang, tak bagi kat luar nanti kena pulau, kena ugut lah... dilema si pemberi tiru, tapi moral lebih utamakan... memang patut dihukum...

    ReplyDelete
  11. berani nya budak2 ni. Memang kena ajar sikit cikgu. Cara potong markah pun oktu supaya dijadikan pengajaran

    ReplyDelete
  12. erm betul jugak, macam mana diorang bole pas kertas jawapan. bukan sorang yang dapat but 4 orang

    ReplyDelete
  13. Zaman kinah sekolah dulu ada je budak-budak buat perangai macam ni. Diorang dah pakat dan plan stategi baik punya. Cikgu pun macam abam kie jgak la dapat detect diorang meniru last cikgu nak bagi pengajaran kat diorang semua dapat telur ayam hihi

    ReplyDelete
  14. Fuyooo..berani betul budak ni. Sebijik-sebijik lak tu haha.. masa ciktie dulu siap campur BI-BM lagi hahaha

    ReplyDelete
  15. Wahhh sempat meniruu. Ayat sama betul. Haihh hahaaa

    ReplyDelete
  16. Be patient Mr Abam Kie. Hope all those kids will learn from this mistake.

    ReplyDelete

Thanks for your comment and please come again.