Wednesday, 31 May 2017

Adab sebagai tetamu


Tetamu ialah orang yang datang menziarahi ke rumah orang lain. Sebagai tetamu, kita perlu menjaga tingkah laku dan adab sopan. Berikut adalah tingkah-laku yang perlu dilakukan oleh tetamu apabila menziarahi rumah saudara-mara, jiran dan rakan-taulan. Semoga ianya bermanfaat.

* memilih waktu yang sesuai untuk mengunjungi rumah kawan atau sanak saudara
* sebaik-baiknya bawalah buah tangan untuk mereka
* ucapkan salam sebelum masuk
* bersalamlah dengan semua isi rumah dan bertanyakan khabar
* bercakaplah dengan suara yang lembut dan bersopan santun
* bongkokkan sedikit badan jika lalu di hadapan orang lain sebelum duduk
* duduklah dengan tertib dan bersopan
* hormatlah kepada tuan rumah dan ahli keluarganya
* jangan membuat bising atau ketawa dengan kuat
* makan dan minum dengan sopan
* jangan rosakkan barang-barang kepunyaan tuan rumah
* elakkan bertandang terlalu lama kerana mungkin akan mengganggu tuan rumah

Semoga panduan yang abam kie kongsi ini memberikan manfaat kepada kita semua terutama sekali apabila berkunjung ke rumah terbuka kawan2 pada Aidil Fitri nanti. 

Monday, 29 May 2017

Keputusan Cabaran Pengomen Tegar Blog Abam Kie 2017


Assalamualaikum kepada semua sahabat blogger yang dihormati sekalian. Selamat menunaikan ibadah puasa. Semoga puasa kali ini akan lebih barokah daripada tahun lepas. In Shaa Allah. Tanpa melengahkan masa, abam kie ingin mengumumkan lima orang rakan blogger bertuah yang terpilih sebagai pengomen tegar di blog abam kie ini. Blogger2 yang bertuah itu adalah:

1. Puan Perdu Cinta
2. Abang Khairuddin Lim
3. Kak Paridah Ishak
4. Sdra At-Tarmizi
5. Mek Ayunie Ramli

Tahniah kepada pengomen2 tegar di atas. Untuk menuntut hadiah, sila wassap nama penuh dan alamat surat-menyurat ke no 012-9820100 sebelum 3 Jun 2017. Anda bakal menerima kad raya yang direka khas oleh pelajar abam kie dan pemegang kunci setiap satu. Sekiranya lewat maka hadiah dan kad raya tu abam kie bagi kat orang lain la..... 

Sekian. Terima kasih.

Sunday, 28 May 2017

Segmen ZIKIR DIKIR bersama Papaglamz


Salam ramadhan buat semua pembaca Papaglamz yang aku sayangi. Sayang lebih sikit untuk sesiapa yang sudi baca entri segmen aku kali ni. Hehehe. Ok la, straight to the point. Bersempena bulan penuh barokah ini, aku tergerak hati untuk menganjurkan segmen simple untuk korang semua. Segmen ZIKIR DIKIR bersama Papaglamz. Aku saje je anjurkan segmen sebegini rupa sekadar hendak membawa kita semua selain dari blogwalking tu terasa ada pengisian la sikit kan. Insyallah. Jangan lupa join. Ikuti syarat-syarat yang mudah dengan tertib tau...!!!!


Syarat-syarat

1. Baca 3 Zikir yang mudah ni sebanyak mana yang korang mahu. At least sekali pun Alhamdulillah. Jangan skip ye.





2. Mainkan video youtube di bawah ni. Selama mana yang mampu korang tengok la video ni tau.


Baca syarat-syarat lain di Entri Official Segmen ZIKIR DIKIR bersama Papaglamz (Klik Disini)

SELAMAT BERSEGMEN

Friday, 26 May 2017

27 TANDA-TANDA ANDA SUDAH MENJADI HAMBA DUNIA


1. Anda tidak bersiap-siap saat waktu solat akan tiba.
2. Anda melalui hari ini tanpa sedikit pun membuka lembaran Al-Qur'an lantaran Anda terlalu sibuk.
3. Anda selalu berfikir setiap waktu bagaimana caranya agar harta Anda semakin bertambah.
4. Anda marah ketika ada orang yang memberikan nasihat bahawa perbuatan yang Anda lakukan adalah haram.
5. Anda terus menerus menunda untuk berbuat amal soleh. “Aku akan mengerjakannya besok, nanti dan seterusnya.”
6. Anda sangat kagum dengan gaya hidup orang-orang kaya.
7. Anda selalu bersaing dengan orang lain untuk meraih cita-cita duniawi sehingga terabaikan amal ibadah
8. Anda tidak merasa bersalah saat melakukan dosa-dosa kecil.
9. Anda tidak mampu untuk segera berhenti berbuat yang haram, dan selalu menunda bertaubat kepada Allah.
10. Anda tidak kuasa berbuat sesuatu yang diredhai Allah sekiranya perbuatan itu boleh mengecewakan orang lain.
11. Anda sangat menumpukan perhatian terhadap harta benda yang sangat ingin Anda miliki.
12. Anda merencanakan kehidupan hingga jauh ke hadapan.
13. Anda menjadikan aktiviti belajar agama sebagai aktiviti pengisi waktu luang saja, setelah sibuk berkerjaya
14. Anda memiliki teman-teman yang kebanyakannya tidak mengingatkan Anda kepada Allah.
15. Anda hanya menilai orang lain berdasarkan status sosialnya di dunia.
16. Anda melalui hari ini tanpa sedikit pun memikirkan kematian, bahkan anda benci pada mati dan tidak ingin memikirkannya
17. Anda meluangkan banyak waktu sia-sia melakukan sesuatu yang tidak bermanfaat bagi kehidupan akhirat.
18. Anda merasa sangat malas dan berat untuk mengerjakan suatu ibadah.
19. Anda tidak kuasa mengubah gaya hidup Anda yang suka berpoya-poya, walaupun Anda tahu bahawa Allah tidak menyukai gaya hidup seperti itu.
20. Anda diberi nasihat tentang bahaya memakan harta riba, akan tetapi Anda beralasan bahawa beginilah satu-satunya cara agar tetap bertahan di tengah kesulitan ekonomi.
21. Anda ingin menikmati hidup ini sepuasnya-puasnya
22. Anda sangat perhatian dengan penampilan luaran Anda.
23. Anda meyakini bahawa kematian dan hari kiamat masih lambat lagi dan lama datangnya.
24. Anda ikut menguburkan orang lain yang meninggal, tapi Anda sedikit pun tidak mendapat pengajaran dari kematiannya.
25. Anda mengerjakan solat dengan tergesa-gesa agar segera melanjutkan pekerjaan.
26. Anda tidak pernah berfikir bahawa hari ini boleh jadi hari terakhir Anda hidup di dunia.
27. Anda merasa mendapatkan ketenangan hidup dari berbagai kemewahan yang Anda miliki, bukan merasa tenang dengan mengingati Allah.
- Semoga Allah melindungi kita dari hal tersebut dan semoga kita termasuk golongan hamba-hambaNya yang soleh.

Amiin..

SILA SHARE DAN SEBARKAN

Wednesday, 24 May 2017

Antara buruh kasar dan guru


Aku melihat buruh kasar bekerja ditengah panas. Tabah mengangkat batu batu yang berat demi sesuap rezeki. Peluh menitik tiada henti. Penat. Sangat memenatkan. Balik rumah tidurnya lena yang amat akibat seharian keletihan di tengah panas.

Aku melihat sahabatku seorang guru. Hanya perlu mengangkat pen marker sahaja. Ringan. Kerjanya bawah bumbung yang teduh. Bawah kipas berpusing ligat lagi. Namun bebanan kerja yang menanti tidak sedikit. Perlu kejar itu, perlu siapkan ini.

Badannya tidak penat. Tapi masanya sibuk. Kerjanya tidak hanya di sekolah. Sampai ke rumah dibawa pulang lagi. Buat pula kerja dengan peralatan sendiri. Duit poket sendiri.

Laptop itu harganya beribu. Projektor itu pun beribu juga. Printer dan laminate itu harganya beratus-ratus. Belum campur harga scanner, toner dan seribu macam benda lagi.

Tapi dia diam, walau suami dia sering tidak senang. Tidak senang dia sampai ikat perut untuk beli keperluan demi pekerjaannya yang mulia, tidak senang bila masa bersama keluarga terpaksa dikurangkan demi kecintaan pada kerjaya.

Memberi tumpuan pada anak orang lain melebihi anak sendiri. Ya, itulah guru.

Badannya mungkin tidak sepenat si buruh kasar yang bekerja dibawah mentari terik. Namun emosinya penat. Sangat penat.

Emosinya penat bila pasangan mula menyindir kurang perhatian (bagi pasangan yang tidak memahami). Emosinya penat ditekan pihak atasan yang mahu kesempurnaan. Emosinya penat ditekan karenah ibubapa yang terlampau manja dan mengada-ngada.

Ya, emosinya penat. Tolong faham itu.

Tidur si buruh kasar penuh lena lantaran kepenatan tubuh badan. Namun emosi sang guru yang penat merosakkan nafsu tidur. Mencarikkan segala mimpi indah.

Malah, mengurangkan nafsu makan juga. Yang kemurungan pun ada juga.

Mana tidaknya. Dia berkorban segala benda. Dari duit poket, tenaga, masa, malah keluarga. Tapi sedikit salahnya dibesar-besarkan. Dibuat laporan. Dihadap kamar keadilan.

Salah apa dia?

Salahnya kerana dia cinta. Ya, dia cinta akan professionnya.

Salahnya, hanya sedikit sentuhan fizikal untuk mendidik dan mengajar anak orang lain supaya pandai. Supaya berjaya. Supaya menjadi insan berguna. Supaya menjadi manusia.

Buat sahabat guru diluar sana yang diuji ujian sebegini, dibuat laporan dan diserang ibubapa, bertabahlah. Seluruh doa para guru bersama anda.

Semoga yang dihadapkan ke mahkamah menang kes, yang dibuat laporan polis pula laporan dapat ditarik balik.

Kami melihat diri kami dalam kamu. Kerana kamu guru, dan guru itu adalah kami.

- Artikel ini ditulis oleh Cikgu Fadli, penulis buku bestseller.

*SELAMAT HARI GURU*

Monday, 22 May 2017

Sambutan Hari Lahir Abam Kie ke 44

Double bonus! Satu hadiah hari guru dan satu lagi hari lahir!

Assalamualaikum. Diam tak diam abam kie sudah mencecah usia 44 tahun pada 19 Mei 2017 lalu. Sekejap je masa berlalu! Rasanya baru semalam abam kie bersunat, kan? Hahaha... Mengaku sajalah diri tu dah tua. Rambut yang hitam pun sudah bertukar menjadi putih.

Seperti biasa Mei ialah bulan yang paling istimewa di dalam hidup abam kie kerana menyambut dua hari 'kebesaran' selang tiga hari iaitu Hari Guru dan Hari Lahir. Jadi lepas ni tak payah bagitahu la bila birthday abam kie. Pandai2 lah korang nak wish ke, nak bagi hadiah ke, nak ngorat abam kie ke? Betul tak?

Pada hari guru yang lepas abam kie adalah menerima sedikit hadiah daripada pelajar-pelajar. X banyak mana pun sebab tabiat budak2 sekolah menengah ni x suka bagi hadiah kepada guru2 mereka. Lainlah di sekolah rendah. Kadang2 anak2 tu menangis jika ibubapa x nak keluar shopping belikan hadiah buat guru2 mereka. 

Pada malam sambutan hari lahir abam kie yg ke 44 tempohari kami cuma makan KFC di rumah aje. Bukannya apa. Kalau keluar makan pasti perbelanjaan meningkat sikit. Pada mulanya nak gi makan chicken chop tapi restoran makanan barat tu tutup pada malam berkenaan. 

Semoga bila mencecah usia 44 ini abam kie akan berubah ke arah kebaikan, lebih rajin mengerjakan ibadah dan dimurahkan rezeki oleh Allah s.w.t. Aamiin.. 

Friday, 19 May 2017

PESAN IBU TENTANG AYAH


Anakku…
Memang ayah tak mengandungmu...
Tapi,
Darahnya mengalir di darahmu. Darinya kau diwarisi namanya, kedermawanan & kerendahan hati.

Memang ayah tak melahirkanmu...
Tapi,
Suaranya-lah yang pertama mengantarkanmu pada Allah ketika kau lahir.

Memang ayah tak menyusuimu...
Tapi,
Dari keringatnyalah setiap suapan yang menjadi air susumu.

Ayah memang tak menjagaimu setiap saat...
Tapi,
Tahukah kau dalam do’anya tak pernah terlupa namamu disebutnya.

Tangisan ayah mungkin tak pernah kau dengar...
Kerana,
Dia ingin terlihat kuat agar kau tak ragu untuk berlindung di lengannya dan dadanya ketika merasa tak selesa.

Pelukan ayahmu mungkin tak sehangat dan seerat ibu...
Kerana,
Cintaannya dia takut tak sanggup melepaskanmu.
Ayah mu ingin kau kuatkan semangat agar ketika kami tiada kau sanggup menghadapi semua sendiri.

Ibu hanya ingin kau tahu...
Bahawa,

Cinta ayah kepadamu sama besarnya seperti cinta ibu.
Anakku dari dirinya juga terdapat syurga bagimu.
Maka, hormati dan sayangi ayahmu. Kerana, ibu adalah tulang rusuknya.
Jauh di lubuk hatinya dia hanya ingin mampu membanggakan mu di mata Allah, menjadi penolong di Padang Mahsyar serta menjadi hijab dari api neraka. Berbahagialah yang masih punya ibu & Ayah.
Dan Dia Pun Berdoa "Ya Tuhanku, Tugasku Telah Selesai Dgn Baik. Bahagiakan lah Putera Puteri Kecilku Yg Manis Bersama Pasangannya".

Setelah Itu Ayah Hanya Akan Menunggu Kedatangan Kita Bersama Cucu-cucunya Yg Sesekali Dtg Untuk Menjenguk... Dengan Rambut Yg Memutih Dan Badan Yang Tidak Kuat Untuk Menjaga Kita.

Itulah Pengorbanan Seorang Ayah... Apakah Kita Masih Belum Sedar? Masih memandang Kemarahan Ayah Itu Alasan Untuk Kita Benci Dia?

Percayalah... Dia Orang Yang Paling Rindukan Kita Walaupun Kerinduan Ayah Terhadap Kita Mungkin Melebihi Kerinduan Ibu Dekat Kita... Kita Cium Pipi Ibu, Ayah Hanya Tersenyum Melihat...

Tahukah Kita Yang Kita Telah Berlaku Tidak Adil Terhadap Ayah? Apakah Ayah Tak Layak Mendapat Ciuman Sama Yang Kita Berikan Dekat Ibu? Kamu Lupa Masa Kamu Kecil, Ayah Mendukung Kamu Dan Mencium Kamu??

JANGAN MENANGIS SELEPAS MEMBACA KISAH INI, besarnya pengorbanan seorang ayah tidak dapat dibalas dengan dengan wang dan ucapan kata2, cukup dengan menghargainya...

Wednesday, 17 May 2017

Petua nak cepat kaya


:: PETUA NAK CEPAT KAYA ::

Selain daripada betulkan niat, usaha dan berdo'a.. Ada 3 petua yg kita kena amalkan..

1) Bagi mereka yg belum berkahwin, kalau ada rezeki lebih, utamakan mak ayah dulu.. Kalau mak ayah dah takde, pergilah kat adik beradik.. Bantu mereka.. Bagi mereka hadiah.. Kalau mereka kesempitan duit, tolong mereka.. Jangan berkira..

2) Bagi yg dah berkeluarga, bila ada rezeki lebih, jangan kedekut dengan isteri.. Manjakan dia.. belikan dia hadiah yg dia suka.. Bagi dia duit extra untuk belanja.. Fokus kat anak-anak pulak.. Pastu baru mak ayah dan adik beradik..

3) Bila ada rezeki lebih jugak, bahagiakan golongan asnaf atau anak-anak yatim yg kita kenal dengan pemberian hadiah.. Ini bukan sedekah yer tapi hadiah.. Sedekah jariah tak kira ada rezeki lebih atau tak.. Ada lebih bagi lebih.. Takde lebih, bagi berapa je yg mampu.. Kalau hadiah ni, istimewa sikit pada mereka..

Kuncinya satu je.. Bahagiakan mereka semua tapi jangan sampai boros.. InshaALLaH rezeki tu ALLaH akan tambah melimpah ruah daripada arah yg kita sendiri tak sangka!

Monday, 15 May 2017

Sabarlah Cikgu....


SAJAK SEMPENA HARI GURU

Tajuk: Sabarlah Cikgu  

Sabarlah Cikgu
Ketika kerja keranian
dilonggokkan di mejamu
Di celahan buku-buku latihan
anak muridmu ada fail lusuh
berisi borang ini dan itu

Sabarlah cikgu
Ketika pelbagai dasar caca marba
digalaskan ke pundakmu
Relakan mereka melucutkan hakmu
Tanpa rotan di tangan
Dengan suara bisu
Teruskan juangmu
menjunjung ilmu

Sabarlah cikgu
Ketika anak-anak itu mencebirkanmu
Mereka hanyalah kain putih
yang tercemar lumpur dungu
Dari tempias cendikiawan
yang mengaku tahu
Persis sang tikus
membaiki labu

Sabarlah cikgu
Ketika tugasan maya
menghenyakmu tak bermaya
Tugas hakiki terperenyuk
di hujung meja
Pelajar gagal kau yang ditanya

Sabarlah cikgu
Ketika kau diludahi
karenah pentadbiran yang ego
dan perasan
Dukung prinsipmu
biar prestasimu ditekan
Gaulkan semuanya di pinggan iman
Hirup hikmahnya biar kau
semakin KENTAL!!!!

Sabarlah cikgu...sabarlah
Luruskan dudukmu
Genggam pena ilmu
Dakap redha Tuhanmu
Kejayaan pasti menunggu...

Dedicated to: cikgu2 yang sedang membaca entri ini...

Friday, 12 May 2017

Pencarian pengomen tegar blog Abam Kie


Assalamualaikum. Bulan Ramadan yang penuh dengan keberkatan bakal menjelma tidak lama lagi. Jadi seperti tahun2 sebelumnya abam kie akan memberikan sedikit ganjaran kepada lima orang pengomen terbanyak di blog abam kie pada setiap 1 Ramadan. Pada tahun ini mereka bakal menerima sekeping kad raya dan 'key chain' daripada abam kie. Ganjaran ini sebagai tanda penghargaan dan terima kasih diatas kesudian kalian meninggalkan komen di bawah entri2 blog ini. Tanpa sokongan rakan2 yg tidak putus2 mengunjungi dan menulis komen di sini mungkin blog abam kie sudah lama terkubur. 

Jadi dalam baki bulan Syaaban yg masih tinggal ini teruskan meninggalkan komen di blog ini. Siapa tahu anda mungkin menjadi lima pengomen terbanyak itu? Keputusan cabaran pengomen tegar blog abam kie ini akan diumumkan pada 3 Ramadan 1438H bersamaan dengan 29 Mei 2017 iaitu hari ulangtahun ke 44 pemergian Allahyarham Tan Sri P. Ramlee ke alam baqa. Sukacita dimaklumkan abam kie dilahirkan 10 hari sebelum pemergian arwah. Al-Fatihah. 

Wednesday, 10 May 2017

Hantu-hantu berkeliaran di hospital


Sumber: Facebook Encik Ariff Budiman bin Zainal Abidin

Ingin aku kongsikan pengalaman sewaktu berada di hospital. Ini dari kacamata seorang yang sepet matanya. Bila aku memasuki wad hospital mata aku yang sepet ini pasti akan memerhati sekeliling atas dan bawah sebab terlalu banyak makhluk yang tak dapat dilihat dengan mata kasar. Aku bukan bertujuan untuk menakutkan sesiapa tapi itulah pengalaman si mata sepet....

KES 1 - Aku masuk ke wad kelas 3 Hospital Besar Pulau Pinang. Aku melihat di atas siling begitu banyak makhluk merayap. Ada mata bulat, mata panjang. Ada telinga panjang. Ada muka mengerikan. Mereka seakan menanti saat untuk terjun ke bawah. Di hujung pula aku melihat seorang lelaki berjalan sambil memegang kepalanya sendiri. Darah memancut keluar dari tengkuknya. Nurse dan doktor seperti biasa menjalankan tanggungjawab mereka. Hanya aku yang kadang2 melihat di bawah katil pesakit. Mayat sedang tidur di bawahnya. Seorang kanak2 pula manarik tangan ibunya sambil jari menunjuk ke arah lembaga di bawah katil. Marah si ibu pada anaknya. Lain kali ibu2 yang ada anaknya macam ni, percayalah. Mereka dapat melihat apa yang orang lain tidak dapat

KES 2 - Aku melihat ramai orang datang menziarah keluarga pada waktu melawat. Seorang wanita kelihatan jalannya begitu perlahan. Di atasnya seekor beruk sedang bertenggek. Matanya merah. Aku cerita dekat isteriku. Terdiam dia. Aku terus baca ayat Al-Quran lalu aku hembus ke arah makhluk tersebut. Jatuh makhluk tu dan wanita tersebut terhoyong-hayang. Keluarganya terus memegang ingatkan wanita tersebut pitam atau tidak sihat. Makhluk tersebut bangun dan nampak begitu marah. Dia tahu angkara siapa yang buat. Matanya tepat memandang aku. Aku baca ayat Qursi dan hembus lagi sekali. Terus hilang. Aku cerita dekat isteriku.

" Laa...Pasai pa abang pi hembus. Sat lagi takut kecoh wad ". Tegur isteriku. Betul jugak katanya. Aku hanya terdiam. Itulah sikap aku bila aku melihat sesiapa yang bawa benda ghaib yang dia sendiri tidak tahu. Aku akan buat dari jauh dan kadang2 aku sendiri kena serang bila tertidur.

KES 3 - Aku melihat ramai orang mengelilingi seorang lelaki. Rupanya dia di ambang sakaratul maut. Anak2 sibuk dengan hp. Telefon sana sini. Mungkin sedang memaklumkan kepada sanak saudara tentang si pesakit yang sedang nazak. Yang paling sibuk ialah makhluk yang bertelinga panjang, tanduk panjang sedang mengganggu lelaki tersebut. Saat inilah kita harus bisikkan kalimat Laaila Haillallah kepadanya. Kita ajarnya akan kalimat itu. Bukan kita tengok dan kata pada ayah..." Ayah mengucap ayah...mengucap "... sambil tersedu2. Kalau kita sayang mereka kita bantu mereka saat ini. Pedulikan hp. Bisikkan di telinganya Laaila haillallah....Saat itu matanya hanya memandang atas. Dia diganggu sebenarnya. Kalau kita sayang ayah kita dan ibu kita ketika saat mereka hampir sampai tak kisah la samada anak2 lelaki atau perempuan..ajarlah ayah dan ibu anda. Itu tanda kasih kita pada mereka. Jangan hanya melihat dan menangis. Kadang2 kalau aku ziarah aku akan nasihat anak2 agar ajar tentang kalimah ini. Biarlah mereka akhiri dengan penyudah yang baik.

KES 4 - Pernah aku masuk bilik mayat untuk meminta surat kematian ibuku. Aku melihat ada beberapa makhluk sedang berdiri dekat peti mayat. Cuma aku tak pasti adakah peti itu kepunyaan mereka. Mereka berpakaian seperti biasa yang kita nampak pada manusia. Ada juga yang berwajah hodoh umpanya muka pecah, lidah terjelir keluar. Cepat2 aku jumpa yang mengeluarkan surat dan terus pergi ke pejabatnya.

KES 5 - Aku masuk ke wad jantung sewaktu menziarahi ibu mentuaku. Seorang nurse begitu tekun membantu pesakit. Tapi tanpa dia sedar dia diekori sesuatu. Wanita berambut panjang berjalan mengikutnya dari belakang. Ke mana saja nurse tu pergi dia akan ikut. Matanya hanya pandang ke bawah saja. Sesekali rambutnya akan tersangkut di atas bahu nurse dan aku melihat nurse tersebut menguis seolah2nya gatal. Aku hanya dapat melihat tanpa dapat melakukan apa2 terhadap nurse tersebut. Biasalah kalau bertugas di hospital. Sebab tu paling bagus kita amalkan ayat al Matsurat. Sebelum keluar dari hospital kita baca ayat matsurat atau ayat qursi lalu kita hembus kiri, kanan, depan dan belakang sebelum pulang kerumah. Amalkanlah. Kita tak tahu apa yang mengikut kita pulang. Yang menjadi mangsa ialah anak2 kita.

Nota kaki:

Semoga kawan2 mendapat pengajaran daripada kisah benar ini tentang seorang manusia biasa yg dibukakan hijab oleh Allah untuk melihat makhluk di alam lain.

Monday, 8 May 2017

Suami pemalas penyebab isteri curang


Assalamualaikum. Berikut adalah sebuah jenaka yang tak sepatutnya berlaku di dalam sebuah perkahwinan. Sila baca dan jadikan sempadan, OK? Terima kasih kerana sudi membaca cerita lucu di bawah ini, ya?

Akob begitu asyik menonton perlawanan bolasepak di depan kaca TV, tiba-tiba isterinya terus masuk, 

“Bang, lampu di halaman depan dah terbakar tolong ganti yang baru ye”.
“Pasang lampu?!!, kamu ingat saya nie TNB ke?” jawab Akob.

“Kalau abang tak mau tukar lampu, abang tolong betulkan paip air sebab airnya dah tak boleh keluar”, minta isteri Akob lagi.
“Betulkan paip?, kamu ingat saya nie Jabatan Bekalan Air ke?”, jawab Akob mengelak.

“Kalau semuanya abang tak mau buat tak apalah, tapi kalau abang ke kedai nanti jangan lupa tolong belikan saya gas memasak sebab rumah kita dah kehabisan gas”, kata isteri Akob.
“Mintak maap bebanyak saya tak kerja kat Petronas”, jawab Akob dengan sinis.

Kerana merasa terganggu Akob terus keluar ke rumah kawannya untuk menyambung menonton perlawanan bolasepak.

Kira-kira jam 2 pagi kemudian Akob pun pulang kerumah. Akob menjadi hairan apabila mendapati lampu di halaman terang benderang, Akob terus ke bilik air, dia sekali lagi terkejut apabila mendapati paip air tak ada masalah lagi. Apabila ia ke dapur Akob mendapati tong gas juga penuh.

Pada keesokan paginya Akob bertanya pada isterinya “Awak minta tolong pada siapa…?”.

“Begini bang, setelah abang keluar dari rumah semalam, saya menangis di halaman rumah. Tiba-tiba ada seorang lelaki yang sedang melintas di depan rumah kita, bertanya kenapa saya menangis. Saya ceritakan segala-galanya kepadanya. Dengan rela hati dia sedia menolong saya tetapi dengan bersyarat”.

“Apa syaratnya?”, tanya Akob ingin tahu.

“Syaratnya saya perlu pilih sama ada buatkan dia roti atau tidur dengannya”.

” Jadi awak buat roti apa untuk dia?”, tanya Akob.

“Buat roti…?!!! Awak pikir saya nie Kedai Roti ke…?!” 

Friday, 5 May 2017

Pencarian Penaja Untuk Peraduan Saya Nak Duit Raya


Assalamualaikum kepada semua rakan blogger yang dihormati sekalian. Sukacita dimaklumkan bahawa abam kie bakal menganjurkan satu lagi giveaway sempena bulan Ramadhan yang mulia ini. Sehubungan dengan itu abam kie ingin mempelawa rakan2 blogger yg berminat lagi dermawan untuk menjadi penaja 'Peraduan Saya Nak Duit Raya Oleh Abam Kie dan Sahabat' yang bakal dilancarkan pada 2 Jun 2017 dan berakhir dua minggu kemudian.

Syarat2 untuk menjadi penaja mudah sahaja:

1. Minima tajaan ialah RM20
2. Bakal peserta peraduan ini akan diwajibkan 'follow' blog dan Google Plus anda. Manakala follow Instagram adalah digalakkan kepada mereka yg ada akaun IG.
3. Maksima penaja yang dicari ialah 10 orang sahaja.
4. Jika anda berminat, sila hantarkan nama penuh, URL blog, emel dan no HP anda kepada 0129820100 atau zukidin@gmail.com pada atau sebelum 15 Mei 2017 (Isnin).

Semoga tawaran ini mendapat maklumbalas yang positif daripada rakan2 blogger yang dihormati sekalian. Ucapan jutaan terima kasih abam kie hulurkan. Semoga kerjasama dan persahabatan sesama blogger ini akan terus terjalin selama-lamanya. Aamiin... 


Wednesday, 3 May 2017

Penjagaan Diri dan Kediaman dari Gangguan Makhluk Halus


Assalamualaikum. Pada hari ini abam kie ingin berkongsi tips penjagaan diri dan kediaman daripada gangguan makhluk halus. Semoga ianya bermanfaat kepada kita semua.

 Lafazkan Assalamualaikum dan Bismillah sebelum melangkah masuk ke dalam rumah. Begitu juga ketika menutup pintu apabila keluar dari rumah sebab syaitan yg memecah-belahkan keamanan keluarga sentiasa menunggu peluang untuk masuk ke dalam kediaman kita. Lebih bagus beri salam setiap kali masuk ke mana² pintu (kecuali bilik air) sebab port² syaitan kebiasaannya di pintu².

 Lazimi membaca dan memasang ayat suci Al-Quran di rumah.

 Gunakan semua bilik yg ada dalam rumah.

 Tutup tong sampah dan jangan biar sampah bertaburan spt tulang dll sbb itu semua makanan jin.

 Sebelum Maghrib tutup semua pintu dan tingkap. Malam² elakkan buka pintu atau tingkap sbb angin malam tak elok untk badan dan kebiasaannya sihir dihantar menggunakan jin dan 'kenderaan' jin adalah angin.

 Angkat baju di ampaian sebelum Maghrib. Yang ini berkaitan dgn sihir melalui angin. Sesetengah alim ulama akan membasuh semula baju yg terhampar pada waktu Maghrib dan ke atas.

 Kalau orang yg tidur mengigau, sentuh dan kejut dia.

 Tidur dalam keadaan mengiring ke kanan. Kalau tidur telentang, letak bantal atas badan. Orang perempuan bila tidur rambut kena letak di bawah kepala, (jangan lepaskan ke atas bantal).

 Bagi rumah yg pintu²nya berhadapan dgn pintu² lain, tutup salah satu dan buka salah satu sebab pintu² yg saling berhadapan boleh menjadi laluan makhluk halus

 Kalau terlupa bagi salam semasa masuk rumah, keluar semula dan masuk balik dgn bagi salam.

 Elakkan ketawa dan bersedih yang berlebihan.

 Elakkan duduk di pintu.

 Selalu² baca surah Al~Baqarah.

 Selalu alih²kan barang dlm rumah. Jaga suasana baik dlm rumah, jangan buat perkara lalai sebab benda² mcm ni yg tarik perhatian makhluk halus. Jin/syaitan suka berdampingan dgn manusia yg kelalaian.

Sumber: Ustaz Syahidan KUIS

Monday, 1 May 2017

Should we invest in real estate or stock?


These days, there are two general areas where most investments by individuals and targeted at, namely, real estate and stocks. For quite some time, the global financial industry and investment experts have been monitoring the growth of investments placed into the two. Both stock prices and also the real estate prices are priced to sell. Most financial analysts agree that now is the perfect time to buy. But many disagree with what investment is best. There are many investors especially in Malaysia who are raving about their placements into either properties or shares. The wise would usually invest in both. But for people with limitations, only one has to be chosen. So which one should you prefer, investments in real estate or investments in stocks?

Real estate investment

Since time immemorial, people have been buying land, houses or just about any real estate asset for the purpose of investing the money for a good profit or investment return. It is very rare that people buy a property, for example, to keep it forever or make it a part of the family property. Often, investors buy properties to divest or sell that property in the future, at much higher prices.

That is the main reason why the global real estate industry has been actively thriving especially when we look into Malaysia property market. There have been too many investors who are placing money on real estate, particularly on new developments. That is because while lands are still undeveloped, they tend to be priced cheaper. As soon as development takes place, or the land is converted into a commercial or residential complex, it is very logical and usual that prices of the real estate in the area would normally hike. Thus, this is the simple and uncomplicated rationale and principle behind real estate investments.

Experts and property investors attest that investments in the real estate almost always bring about hefty and enticing investment returns. There is no wonder that the real estate industry globally has rapidly and robustly boomed into a giant industry, where investments easily flock. No wonder, real estate developments also abound.

Before someone invests in real estate, he or should know all the dos and also don'ts of it. Just like in any other investors market this also has its of ups and downs. It is true that people who own properties have faced troubled times, but this does not happen to someone who has good knowledge of investing. Sometimes problems arise because the person becomes emotionally attached to the property and thus loses out on lucrative returns.

The truth behind being a successful investor is by treating it as something that is bound to prosper. Just like any other invest; real estate also needs to have a well-defined strategic plan and the vision to succeed. By doing this, you can also join the ranks of multi-millionaires. Besides creating immense wealth, having more than one place to call home, there are many more advantages of investing in estate business. Mentioned below are some benefits that a novice investor must be aware of:

Investments are Safe: The value of the real estate increases over a period and that too without much volatility. Though there may be crises like circumstances in some parts of the country for some period. Indicators constantly show that prices will always be inflated and even when here is a drop in the price it is bound to rise again. This is in contradiction to the stock market that is always on a roller coaster. Contrary to the stock market, the value of investments in real estate always increases. Therefore, investing in it can be called a safe investment.

Anybody can do it: Some so many amateur investors are venturing in the field of real estate every day. Many seminars are being about real estate investment, and the bookstores also have many do-it-yourself books on this topic. They give tips about investing and how to make profits from it. But, as said it is impossible to make profits overnight. The key to prosperity is constant learning and learning from the mistakes made.

The Power to leverage: Some investors can make profits by making deals immediately. Some of them hold the property for some time so that they can earn more profits. The lenders allow the owner of the property of borrow up to eighty percent of the value of a property which is occupied by tenants and ninety percent on those occupied by the owners themselves. This allows you to buy property with minimum investment.

Tax: There are many tax breaks set up for the real estate investors. Though they usually fluctuate from state to state, they do provide tax benefits. But, one should note that the property purchased should be in the economic sense rather than for tax benefits.

Stock market investment

For investors who do not have much patience and perseverance to wait longer for possible investment returns, stock market investments are most ideal. That is because equities are very transparent and are at times excitingly unpredictable.

Companies list their shares to gain capital infusion from investments of shareholders. Thus, through such listings and stock investments, investors are made to own a part of the company. When the firm booms, of course, its shares rise, and the valuation of the shares owned by investors also shoot up. This is the basic principle behind the usual stock market and shares investment transactions.

Stock investments are volatile and are very exciting at times. That is because it is possible that overnight, share prices can shoot up significantly or even uncontrollably. Likewise, share prices can drop profusely overnight or even in a few hours, depending on what are transpiring in the market or any news about the company. There are a lot of other underlying risks accompanying stock investment as mentioned by Investopedia. Thus, stock investments are not for the faint at heart.

Stock prices have fallen, and even the most stable stocks appear to be unstable in this volatile stock market. Is there anything like a safe stock any longer? Although the stock market has its ups and downs and has had them for over 80 years, no one wants to take a bath when it comes to the stock purchase. Depending on which economist you listen to, you may believe that more doom and gloom is coming.

Stocks have always been a good long term investment. And anyone can purchase them. You do not need to have good credit to open up an account with a stock firm, just money. You can pay for the stock and include it in your portfolio. There is no need for credit repair when you are seeking a way to buy stock for a long term investment.

Real estate is a different type of long term investment and one that some financial advisors recommend over stocks. The advantage of real estate is that it is something people can use. Financial advisors are saying that with the mortgage rates so low and the housing prices also at rock bottom, now is the high time to buy. Although it is not that very easy for someone to get a mortgage. To qualify for a mortgage today, a person needs to have stellar credit.

If you are thinking of investing in stock or real estate, consider your credit. You should diversify your portfolio and invest in both. If your credit is bad and will preempt you from obtaining a mortgage, you may wish to use a credit repair aid to assist resolve your credit problems. Credit repair can pave the way for you to obtain a mortgage and take advantage of the low prices in real estate.

Economists all agree that any investment portfolio should be diversified. Investing in both stocks and real estate right now is a good idea. You can buy low and, when the price jumps, sell. Judging from history, prices are bound to rise so that you may make a good long-term as well as short-term investment.
;