Menteri Pendidikan Kanan, Datuk Dr Radzi Jidin telah mengumumkan bahawa guru-guru yang hingga hari ini masih enggan diberi vaksin akan diberi tugas lain dan dilarang mengadakan kelas fizikal ketika sekolah dibuka semula.

Ini, bagi saya, dan saya yakin untuk orang lain juga, bukan hanya keputusan yang salah untuk dibuat tetapi juga sangat salah!

Mereka yang sengaja memilih untuk menjadi keras kepala dengan alasan apa pun dengan menolak vaksinasi terhadap virus Covid-19 adalah ancaman kesihatan yang serius bukan hanya untuk diri mereka sendiri tetapi untuk masyarakat keseluruhannya.

Walaupun mereka diberi tugas lain sebagaimana yang disiratkan oleh menteri, mereka tetap akan menimbulkan ancaman kesihatan. Dr Radzi, dari semua orang, harus mengetahui perkara yang tidak masuk akal ini.

Mengapa tidak, menteri mengeluarkan surat pekeliling layanan kepada semua guru untuk memaksa mereka untuk mengikuti dan mendapatkan vaksin seperti semua orang lain yang telah menjalani prosedur?

Apa yang istimewa dari guru-guru ini?

Sekiranya tidak mematuhi arahan ini, tindakan tatatertib dapat diambil secara dalaman terhadap mereka seperti semua urusan pentadbiran yang lain. Menteri, ini adalah perkara yang boleh dilakukan.

Sekali lagi, itu hanya akal. Guru sebagai pendidik haruslah memberikan contoh yang baik dan menjadi teladan jika tidak, mereka tidak sesuai untuk berada di mana mereka berada.


15 Comments

  1. Dilema betul kan? Antara hak individu dengan hak orang ramai... Aduh

    ReplyDelete
  2. Semoga pendidik dapat memberikan contoh dan teladan yang baik pada murid murid dan masyarakat.

    ReplyDelete
  3. Perkara ini kena bijak ditangani.

    ReplyDelete
  4. Kami yg keje gomen memang dah diwarning supaya wajib lengkapkan 2 dos atau tindakan tatatertib menyusul... tapi mungkin ikut pada kementerian

    ReplyDelete
  5. Could not agree more. Kempimpinan melalui teladan.. Tapi kalau teladan yg diberi pun tak berapa nak betul (sifat melawan/memberontak).. Mcm mana org lain nak ikut?

    ReplyDelete
  6. Guru disekolah bukan sahaja memberi impak kepada pelajar tetapi rakan guru yang lain dan staf sokongan yang lain juga.

    ReplyDelete
  7. Tak sangka yer. Ada gak segelintir guru yang bebal tak nak vaksin. Macam mana nak jadi contoh & teladan pada murid2 sedangkan guru sendiri pun keras kepala.

    Lagi satu, kenapa mesti double standard yer. Kenapa tak standardise kan semua kementerian supaya diwajibkan ambik vaksin. Sedangkan kementerian lain siap nak ambik tindakan tatatertib lagi pada pekerja yang tolak vaksin.

    ReplyDelete
  8. Kena tegaskan dgn guru2 yg tak nak ambil vaksin ni

    ReplyDelete
  9. Kakak saya ustazah. Di sekolah dia pun ada geng ustaz degil tak nak vaksin. Dilema juga

    ReplyDelete
  10. Tak tau nak kata apa. Anak murid diberi vaksin, padahal ada pulak cikgu yang tak ambik. Macam mana nak tunjuk teladan yang baik. Hurmmm... Nasib baik tempat encik suami mengajar gurunya dah 100% vaksin.

    ReplyDelete
  11. Ape lah masalah sangat ambil vaksin tu. tak paham golongan2 ni

    ReplyDelete
  12. kadang2 tak faham jga
    Guru sbgai pendidik yg berilmu

    ReplyDelete
  13. entahla... bagaimana nak membentuk herd immunity jika tak mahu beri kerjasama.. penyakit penyakit sebelum ini seperti polio, beguk, cacar air ada orang sebelum kita yang telah membentuk herd immunity... sekarang masa kita pula

    ReplyDelete
  14. pada mama golongan anti vaksin ni adalah yg tak berapa cerdik, selfish dan penakut.. huhu

    ReplyDelete

Thanks for leaving your comment. Please come again. I will visit your blog soon.