Menteri Pendidikan Kanan, Datuk Dr Radzi Jidin telah mengumumkan bahawa guru-guru yang hingga hari ini masih enggan diberi vaksin akan diberi tugas lain dan dilarang mengadakan kelas fizikal ketika sekolah dibuka semula.

Ini, bagi saya, dan saya yakin untuk orang lain juga, bukan hanya keputusan yang salah untuk dibuat tetapi juga sangat salah!

Mereka yang sengaja memilih untuk menjadi keras kepala dengan alasan apa pun dengan menolak vaksinasi terhadap virus Covid-19 adalah ancaman kesihatan yang serius bukan hanya untuk diri mereka sendiri tetapi untuk masyarakat keseluruhannya.

Walaupun mereka diberi tugas lain sebagaimana yang disiratkan oleh menteri, mereka tetap akan menimbulkan ancaman kesihatan. Dr Radzi, dari semua orang, harus mengetahui perkara yang tidak masuk akal ini.

Mengapa tidak, menteri mengeluarkan surat pekeliling layanan kepada semua guru untuk memaksa mereka untuk mengikuti dan mendapatkan vaksin seperti semua orang lain yang telah menjalani prosedur?

Apa yang istimewa dari guru-guru ini?

Sekiranya tidak mematuhi arahan ini, tindakan tatatertib dapat diambil secara dalaman terhadap mereka seperti semua urusan pentadbiran yang lain. Menteri, ini adalah perkara yang boleh dilakukan.

Sekali lagi, itu hanya akal. Guru sebagai pendidik haruslah memberikan contoh yang baik dan menjadi teladan jika tidak, mereka tidak sesuai untuk berada di mana mereka berada.