Showing posts with the label SchoolShow All
Mudahnya jadi cikgu sekolah

Jadi cikgu ni mudah.. ikut saja aturan dan peraturan biasa yang telah biasa itu. Hari ni dah gaji. Itulah berkat kesabaran kita. Org pencen dapat awal lagi.. 1. Waktu datang sekolah ikut masa. Jangan lewat.. dan jangan kerap lewa…

9 Tips Mengajar Murid Kelas Belakang

Assalamualaikum. Abam Kie sudah menjadi cikgu selama 27 tahun. Dalam tempoh ini sudah banyak pengalaman mengajar dengan pelbagai tahap intelek murid-murid dari yang cemerlang, baik, sederhana, cukup lulus dan lemah. Jadi pada h…

Realiti PIBG di sebahagian besar sekolah di Malaysia

Persatuan Ibu bapa dan Guru (PIBG) merupakan badan yang memainkan peranan penting dalam sekolah. Peranannya termasuk menyokong pengurusan sekolah, melibatkan ibu bapa dalam proses pembelajaran anak, memperjuangkan kepentingan dan…

Hala Tuju Selepas SPM

Bila sebut tentang hala tuju lepas SPM, ramai yang berebut nak masuk ke universiti. Sebenarnya, peluang selain universiti sangatlah banyak. Sama ada nak tak nak saja. Meh saya kongsikan antara peluang dan ruang yang boleh dipo…

Pesanan kepada guru-guru baru posting

Ramai betul dapat posting kali ni. untuk KV sahaja 400 orang. SMK, SK tak pastilah. Saya cuma nak berkongsi sedikit info kewangan kepada guru-guru baru yang mana selalunya akan jadi 'mangsa'.  1. Takaful Kesihatan Soalan …

Mengapa UPSR dan PT3 perlu diadakan kembali?

Pada pendapat saya,UPSR wajar diwujudkan semula. Peperiksaan bukan sekadar nak nak uji kepandaian, tetapi: i- Beri motivasi untok para pelajar capai satu kejayaan ii- Meletakkan satu target pencapaian iii- Memudahkan guru sekar…

Bilik guru di sekolah masih pada tahap lama

(1) Antara perkara yang sepatutnya diberikan perhatian dalam usaha meningkatkan kualiti sistem pendidikan negara ialah melakukan transformasi kepada sistem keguruan. (2) Antara paling utama ialah soal kebajikan guru. (3) Saya …

Jamuan Akhir Tahun 2023 Kelab Guru dan Kakitangan

Pada 6 Januari 2024 (Sabtu) Kelab Guru dan Kakitangan sekolah Abam Kie telah menganjurkan Jamuan Akhir Tahun Sesi 2023/24. Jamuan berkenaan telah diadakan di The Grand Renai, Kota Bharu bermula jam 12.30 p.m. Tema jamuan berken…

SPM Results Back Then in a Fully Residential School

SPM during my time in 1990 was different from what we have now. We had both grades and an aggregate (a total score formed by combining six separate subjects). The aggregate was calculated based on your 6 best subject result…

Kelebihan menjadi guru sekolah

Teringat arwah abah dulu pernah bagitahu, "Jadi cikgu ni tak kaya. Tapi tak ada la hidup susah. Yang mahalnya tentang jadi cikgu, ada cuti panjang boleh balik jenguk orang tua kat kampung. Di situ mahalnya. Lebih penting, ki…

Jenayah yang dilakukan oleh murid sekolah sekarang

Aku pun nak kongsi gak lah pengalaman aku jadi cikgu kat sini... 2003 Besut, Terengganu 👉 Darjah 5 & 6 jual ganja di luar sekolah 2004 👉 Darjah 6 & Tingkatan 2 jual pil kuda di luar sekolah 2005 Kemaman 👉 Darjah 5, Ket…

Jom kita mengira secara manual atau congak

SEBAGAI ibu bapa dengan anak-anak yang bersekolah di sekolah menengah kebangsaan, saya bersetuju sepenuhnya dengan ahli akademik dalam membicarakan perihal pelajar hilang minat dalam sains dan matematik kerana asas yang lemah. …

Perbezaan antara lelaki dan perempuan dalam pencapaian pendidikan

Terdapat jurang jantina dalam pendidikan, yang bermaksud terdapat perbezaan antara lelaki dan perempuan dalam pencapaian pendidikan mereka. Lebih ramai wanita daripada lelaki menamatkan pengajian di universiti. Walau bagaimanap…

Apabila markah 20% sahaja yang diperlukan untuk lulus SPM

Guru yang pernah menanda skrip jawapan pada masa lalu mengatakan markah lulus semasa mungkin serendah 20% untuk mata pelajaran seperti matematik dan sains. Putrajaya, kita ada masalah. Ya, saya merujuk kepada laporan bahawa 90,…