"Abah, ada doa tahan kencing tak?" Ini yang ditanya oleh anak saya yang berusia 7 tahun apabila saya mengambilnya dari sekolah kira-kira 9 tahun yang lalu. Walaupun sangat bagus untuk mengetahui bahawa Kementerian Pendidikan cuba mengatasi masalah beg berat, ia juga harus melihat masalah bilik air kotor di sekolah. Ini adalah masalah biasa. Ibu bapa, bukan hanya sekolah, mempunyai peranan untuk mengatasi masalah tandas sekolah yang kotor ini.

Kanak-kanak sekolah menahan air kencing dan najis mereka kerana bilik air yang tidak bersih. Ada dikalangan mereka yang berhenti minum atau makan semasa waktu persekolahan untuk mengelakkan daripada menggunakan tandas murid.

Ini adalah amalan yang tidak sihat yang menyebabkan dehidrasi dan sembelit. Keadaan yang menyedihkan ini akan memberi kesan yang buruk terutamanya pada sesi sesi petang.

Dari segi tumpuan dan keupayaan untuk memahami pelajaran yang diajar, adalah penting untuk memastikan penyerapan maksimum tanpa dihalang oleh gejala-gejala ini.

Ibu bapa perlu mendidik anak-anak mereka bagaimana menggunakan bilik air dengan betul. Amalan kebersihan yang baik bermula di rumah. Ibu bapa mesti menunjukkan contoh yang baik.

Walau bagaimanapun, Abam Kie telah menyaksikan ramai ibu bapa menunjukkan contoh buruk di hadapan anak-anak mereka.

Sesetengah ibu bapa makan tanpa terlebih dahulu mencuci tangan mereka, ada yang mengorek lubang mereka di khalayak ramai dan kemudian menyentuh makanan. Ada juga ibu bapa yang bersin dan batuk tanpa menutup mulut mereka dengan sapu tangan.

Sesetengah ibu akan meletakkan botol susu kembali ke dalam mulut bayi selepas ia jatuh ke tanah. Adakah ini amalan yang tidak sihat?

Jika ya, maka transformasi segera perlu dilaksanakan. Ibu bapa mesti terlebih dahulu memastikan diri mereka sentiasa bersih dan mereka mesti menguatkuasakan disiplin ke atas anak-anak mereka atas kebersihan diri dan persekitaran. Ini akan menghalang jangkitan penyakit merbahaya seperti denggi, taun, malaria dan sebagainya.

Di sekolah, tanggungjawab menyediakan bilik air yang bersih dengan keperluan asas adalah tugas pengurusan sekolah. Bagaimanakah pihak pengurusan tidak dapat melihat bagaimana kotornya bilik air murid sedangkan guru dan murid dapat mencium bau busuk tandas murid ketika mereka berjalan di hadapannya?

Pihak pengurusan mesti memastikan pembersihan yang betul dilakukan sekurang-kurangnya dua kali sehari pleh pekerja kontrak yang telah digaji.

Satu lagi masalah yang dihadapi oleh sesetengah sekolah adalah vandalisme. Untuk mengatasinya, sistem tatatertib di sekolah perlu bersifat terapeutik.

Akhirnya, Persatuan Ibu Bapa dan Guru harus memberi keutamaan untuk menangani isu ini.

Pakaian bersih, minda bersih dan persekitaran yang bersih amatlah penting bagi memastikan pendidikan berkesan di sekolah.