"Abah, ada doa tahan kencing tak?" Ini yang ditanya oleh anak saya yang berusia 7 tahun apabila saya mengambilnya dari sekolah kira-kira 9 tahun yang lalu. Walaupun sangat bagus untuk mengetahui bahawa Kementerian Pendidikan cuba mengatasi masalah beg berat, ia juga harus melihat masalah bilik air kotor di sekolah. Ini adalah masalah biasa. Ibu bapa, bukan hanya sekolah, mempunyai peranan untuk mengatasi masalah tandas sekolah yang kotor ini.

Kanak-kanak sekolah menahan air kencing dan najis mereka kerana bilik air yang tidak bersih. Ada dikalangan mereka yang berhenti minum atau makan semasa waktu persekolahan untuk mengelakkan daripada menggunakan tandas murid.

Ini adalah amalan yang tidak sihat yang menyebabkan dehidrasi dan sembelit. Keadaan yang menyedihkan ini akan memberi kesan yang buruk terutamanya pada sesi sesi petang.

Dari segi tumpuan dan keupayaan untuk memahami pelajaran yang diajar, adalah penting untuk memastikan penyerapan maksimum tanpa dihalang oleh gejala-gejala ini.

Ibu bapa perlu mendidik anak-anak mereka bagaimana menggunakan bilik air dengan betul. Amalan kebersihan yang baik bermula di rumah. Ibu bapa mesti menunjukkan contoh yang baik.

Walau bagaimanapun, Abam Kie telah menyaksikan ramai ibu bapa menunjukkan contoh buruk di hadapan anak-anak mereka.

Sesetengah ibu bapa makan tanpa terlebih dahulu mencuci tangan mereka, ada yang mengorek lubang mereka di khalayak ramai dan kemudian menyentuh makanan. Ada juga ibu bapa yang bersin dan batuk tanpa menutup mulut mereka dengan sapu tangan.

Sesetengah ibu akan meletakkan botol susu kembali ke dalam mulut bayi selepas ia jatuh ke tanah. Adakah ini amalan yang tidak sihat?

Jika ya, maka transformasi segera perlu dilaksanakan. Ibu bapa mesti terlebih dahulu memastikan diri mereka sentiasa bersih dan mereka mesti menguatkuasakan disiplin ke atas anak-anak mereka atas kebersihan diri dan persekitaran. Ini akan menghalang jangkitan penyakit merbahaya seperti denggi, taun, malaria dan sebagainya.

Di sekolah, tanggungjawab menyediakan bilik air yang bersih dengan keperluan asas adalah tugas pengurusan sekolah. Bagaimanakah pihak pengurusan tidak dapat melihat bagaimana kotornya bilik air murid sedangkan guru dan murid dapat mencium bau busuk tandas murid ketika mereka berjalan di hadapannya?

Pihak pengurusan mesti memastikan pembersihan yang betul dilakukan sekurang-kurangnya dua kali sehari pleh pekerja kontrak yang telah digaji.

Satu lagi masalah yang dihadapi oleh sesetengah sekolah adalah vandalisme. Untuk mengatasinya, sistem tatatertib di sekolah perlu bersifat terapeutik.

Akhirnya, Persatuan Ibu Bapa dan Guru harus memberi keutamaan untuk menangani isu ini.

Pakaian bersih, minda bersih dan persekitaran yang bersih amatlah penting bagi memastikan pendidikan berkesan di sekolah.

15 Comments

  1. Kalau sekolahbyg lma2 lagi la uzur tndasnya kanm

    ReplyDelete
  2. Sesekali boleh juga buat gotong royong bersihkan tandas.. Hias2 ke bagi cantik..

    ReplyDelete
  3. sha dulu pun taksuka gi toilet skolah huhuhu dari sekolah rendah, menengah sampai form6. rasa tak kena betul dengan tandas tu huhu

    ReplyDelete
  4. Isu ini dari dulu lagi macam ni. Semoga ada penambaikan bagi mengatasi pemasalahan tandas kotor ni.

    ReplyDelete
  5. memang scary kalau nak ingat balik pasal keadaan tandas sekolah saya dulu. memang betul la, ikutkan tak mau masuk tandas pun...tahan diri dari makan dan minum huhuhu

    ReplyDelete
  6. Ya allah . Bab tandas ni memang kena bersih tau..Even bilik mandi / tandas kat rumah pun wajib bersih/kemas/berkilat.

    ReplyDelete
  7. Semua perlu ambil tahu dan bertindak..sama-sama.Jangan sentiasa mengharap dan menuding jari.Sekali lagi jaga sama-sama.Guru dan pelajar perempuan jaga kebersihan terutama ketika sedang haid.Buang sikap "aaaah bukan bilik air rumah aku" ... sedang bilik air dan tandas bersih kilat wangi pun syaitan suka apatah lagi yang tak perlu sebut pun boleh tumpul selera makan seminggu..

    ReplyDelete
  8. Seingat ana dulu memang jarang ke tandas sebab tak sanggup nak tengok dan bau. Balik baru selesai segala. Hehe

    ReplyDelete
  9. stressnya tgok gambar tandas tu.. daripada nk buang air terus tak jadi..

    Aerill Hassan

    ReplyDelete
  10. dulu2 kalau x silap ada jadual bersih tandas.. kadang2 ada gotong royong.. sekarang ni xtau la.. ada jugak dgr ibu bapa marah cikgu kata buat pelajar mcm org gaji.. xtau la.. ermm

    ReplyDelete
  11. ala kena lah bersihkan..pekerja tu kena lah rajin bersihkan juga

    ReplyDelete
  12. blog saya dah x ada kat sini ..

    ReplyDelete
  13. dari zaman sy sek lg... x penah tandas x bersih...

    ReplyDelete
  14. Kena ada kerjasam dari semua pihak.. Bukan mengharapkan guru semata-mata..

    ReplyDelete
  15. mek punya pengalaman, cikgu sdiri hop ngotor. di skoloh ngotor, rumoh dio apatah lagi. Kadey budok molek doh, cikgu plak seley beley. hop kes vice versa tu bnyk la

    ReplyDelete

Thanks for leaving your comment. Please come again. I will visit your blog soon.