Abam Kie ingin mengulas laporan berita baru-baru ini mengenai Peguam Negara yang baru dilantik, Tommy Thomas, yang dikutuk dan disorak (boo) oleh sekumpulan penyokong bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak. Para penyokong DSN dilaporkan meminta Thomas menggunakan Bahasa Malaysia (BM) dalam sidang akhbarnya.

Walaupun Abam Kie tidak bersetuju dengan tingkah laku penyokong DSN yang tidak sopan (ia hanya menunjukkan ketidakmatangan mereka), abam kie terpaksa mengakui bahawa abam juga kecewa dengan hakikat bahawa AG kita mempunyai penguasaan BM yang amat lemah.

Ada yang mungkin membela dia kerana menggunakan bahasa Inggeris kerana kes bekas perdana menteri telah menarik perhatian media antarabangsa. Tetapi perbicaraan itu diadakan di Malaysia dan tertuduh adalah rakyat Malaysia, jadi seharusnya bahasa yang digunakan di dalam mahkamah ialah Bahasa Melayu!

Abam Kie sangat yakin bahawa wartawan asing akan dapat mendapatkan versi Inggeris dari prosiding mahkamah dan persidangan akhbar. Oleh itu, sangat menyedihkan bahawa pegawai kerajaan berpangkat tinggi seperti AG tidak mempunyai kemahiran yang baik dalam bahasa kebangsaan dan rasmi kita.

Bagaimanakah dia layak menjadi AG jika dia tidak mengetahui penggunaan bahasa kebangsaan kita dan hakikat bahawa dia adalah warganegara Malaysia yang memegang pasport Malaysia?

Abam Kie juga kecewa bila membaca komen di media sosial yang mempertahankan Thomas kerana penguasaan BM yang lemah, dengan mengatakan bahawa menjadi mahir dalam BM tidak semestinya bermakna anda pandai. Apakah kekarutan yang mereka ciptakan ini? BM adalah bahasa kebangsaan kita dan kita patut berbangga dengannya. Itulah kewajipan kita sebagai rakyat Malaysia untuk menegakkan bahasa kebangsaan kita. Abam Kie mencadangkan agar warganegara Malaysia yang tidak mempunyai minat untuk menegakkan BM agar mengemaskan barang2 mereka dan meninggalkan negara ini!

Syarikat seorang kawan baik Abam Kie di Kuala Lumpur baru-baru ini meraikan beberapa orang ekspatriat Korea yang dalam bulan pertama bersama syarikat Malaysia, menegaskan bahawa kawan baik Abam Kie itu dan rakan-rakan Malaysia yang lain mengajar mereka BM selepas waktu pejabat. Kawan abam kie juga kagum melihat mereka menonton video tutorial BM di YouTube  semasa waktu rehat makan tengah hari mereka.

Apabila kawan abam kie bertanya kepada mereka mengapa mereka sangat berminat untuk belajar BM, mereka berkata: "Ini perkara lumrah, kami berada di negara kamu, jadi kami mesti belajar bagaimana untuk bercakap bahasa kebangsaan kamu, tidak ada alasan!"

Dalam penerbangan Malaysia Airlines ke London baru-baru ini, abam kie duduk bersebelahan dengan seorang lelaki British yang akan kembali ke UK selepas bekerja selama satu tahun di KL.

Kami mula bercakap dan kemudian dia mula bercakap dengan abam kie dalam BM. Abam Kie kagum dengan penguasaan BM dia yang cemerlang dan bertanya kepadanya bagaimana dia telah belajar untuk bercakap dengan baik walaupun berada di Malaysia selama satu tahun sahaja? Dia memberitahu abam kie bahawa dia belajar BM di pusat bahasa di KL, membayar yuran tusyen dari poket sendiri, dan bercakap dalam BM dengan rakan-rakannya di Malaysia.

Oleh itu, tidak masuk akal untuk warganegara Malaysia yang tinggal di negara mereka sendiri untuk mengabaikan bahasa kebangsaan sementara orang asing sanggup belajar. Abam Kie rasa kita terlalu taksub dengan etnik masing2 sehingga mengorbankan nilai bangsa Malaysia di dalam diri kita.

Abam Kie berharap AG baharu dan menteri Kabinet akan memiliki kemampuan menggunakan bahasa Inggeris dan BM yang cemerlang. Abam Kie juga berharap kerajaan baharu akan memberi tumpuan kepada peningkatan kemahiran rakyat dalam kedua-dua bahasa.

SEMUA rakyat Malaysia mesti mahir dalam BM dan Bahasa Inggeris. Bahasa ibunda seperti bahasa Cina dan Tamil mesti berada di tempat ketiga.