Assalamualaikum. Peperiksaan Pertengahan Tahun baru sahaja selesai sebelum Hari Kebangsaan lalu. Alhamdulillah. Semua murid dibawah jagaan Abam Kie telah menduduki kertas Bahasa Inggeris. Abam Kie mengajar 2 kelas Tingkatan 4 dan 3 kelas Tingkatan 5. Abam Kie sudah selesai menanda semua skrip jawapan mereka sebelum cuti sekolah bermula. Maklumlah kertas Bahasa Inggeris ini berlangsung pada minggu pertama. Jadi sempatlah menanda semasa mengawas kertas2 peperiksaan yang lain. 

Tapi apa yang buat Abam Kie geram ni ialah tentang dua orang murid lelaki di tingkatan 5 yang tidak menjawab kertas soalan aneka pilihan atau objektif. Kertas berkenaan ialah Reading and Use of English yang mengandungi 40 soalan objektif. Mereka berdua ni cuma tulis nama dan terus tidur sampailah habis 90 minit tempoh menjawab soalan berkenaan. Guru yang mengawas masa berkenaan sudah memaksa mereka menghitamkan ruangan jawapan A, B, C atau D. Tapi sedikit pun tak diendahkan!

Seingat Abam Kie la, semalas2 budak pun mereka akan 'tembak' jawapan di atas kertas jawapan OMR tu. Bukannya susah. Teka je la. Janji semua jawapan bertanda. Ini tidak! Pakai tinggal kosong je. Seorang budak tu tak jawab langsung. Cuma seorang lagi tu ada la jawab sikit tapi malangnya semua jawapannya salah. Biasanya budak yang lemah akademik pun akan tanda semua jawapan. Tapi dua orang budak ini pakai tinggal terus! Itu soalan objektif. Kalau soalan esei tu memang hantar kertas kosong la! 

Tak tahulah mengapa 2 orang budak ni tahap kemalasan mereka sangat teruk. Belum pernah Abam Kie jumpa budak yang semalas mereka ni. BTW, mereka ni dari kelas kelapan (terakhir). Semoga mereka berubah kerana SPM cuma tinggal 5 bulan dari sekarang! Jika mereka enggan berubah, maka terimalah akibat bila mengambil slip keputusan nanti. Jadi apa pendapat kawan2 tentang murid2 yang langsung malas berusaha macam ni?




9 Comments

  1. Haah kalau tidak tahu tembak sahaja.
    Kritikal juga taknak tanda jawapan.

    ReplyDelete
  2. sepatutnya janganlah tinggal kosong kan,,,mana tau kalau teka jug mungkin betul jug jawapan kan

    ReplyDelete
  3. ya Allah..ada jugak bdak malas mcm ni..lorekkan jer jawapan pun mals..truk nau tu..huhu

    ReplyDelete
  4. sengaja hendak memalangkan nasib sendiri tu...tangan yg malas sedang mencorakkannya

    ReplyDelete
  5. Entah apa masalah dia orang yek. Dah tak minat belajar, kot. Kena slow talk kot dengan budak-budak macam ni.

    ReplyDelete
  6. dorg kata ulat dlm batu pun bole hidup., huhuhu

    ReplyDelete
  7. ini pemalas another level..sib baik tak malas tulis nama...

    ReplyDelete
  8. Lain macam betul mereka ini.. Mungkin mereka perlu jumpa cikgu kaunseling..

    ReplyDelete

Thanks for leaving your comment. Please come again. I will visit your blog soon.