Monday, 15 July 2019

Kenduri kahwin serba sederhana di Kelantan

Monday, July 15, 2019 8

Pada cuti Hari Raya Aidil Fitri yang lalu, kawan lama Abam Kie yang berasal dari Johor Bahru ada datang menghadiri kenduri kahwin anak saudaranya yang bernikah dengan gadis berasal dari Machang, Kelantan. Jadi inilah sedikit komen beliau tentang majlis kenduri kahwin yang dihadirinya. Dia menganggap orang2 Kelantan ni ukur baju pada badan sendiri bila masuk bab2 kahwin ni. Jom baca komen beliau! 

✅ Ini kali ke 10 AJ hadiri kenduri kahwin di Kelantan

✅ AJ respect kenduri kahwin di sini. Mostly ukur baju pada badan sendiri

✅ Majlis yang simple-simple, tempat pengantin yang biasa, makanan pun tidak la bermewah-mewah, kompang-kompang silat silat pun jarang

✅ Pelamin biasa-biasa, makanan beradab pun seadanya, tiada photographer itu situasi normal. Bukan tak mampu tapi kenapa nak membazir sehari derita bertahun-tahun kan?

✅ Sometimes, pengantin mungkin segan jadi majlis dibuat simple-simple je.

✅ Tapi apa gunanya kenduri gah, jemput beratus-ratus orang tapi guna duit personal loan lepas kahwin hutang berjela?

✅ Lebih malang anak dah dua 3, hutang personal loan belum selesai

✅ Jangan kerana nak beraksi lebih Raja Sehari, derita dan sengsara bertahun-tahun lamanya

✅ Tepuk dada, tanya selera. Kalau mampu apa salahnya. Kalau tak mampu berpada-pada la ya

✅ Tabik Spring. No wonder orang Kelantan ramai yang kaya raya!




Friday, 12 July 2019

Panduan Dan Peringatan Buat Warga Pendidik Di Malaysia

Friday, July 12, 2019 13

πŸ‘‡πŸΎπŸ‘‡πŸΎπŸ‘‡πŸΎ

1. Jangan terlalu over dos kerja sbg guru. Ramai yang sakit jiwa, stress dan mati mengejut. Zaman berhempas pulas umpama lilin membakar diri sudah berlalu. Ini zaman bayar bil baru lampu bernyala.
Nota: Kajian Kesihatan Mental terbaru mengesahkan 90% punca stress banyak berlaku di tempat kerja (sekolah)

2. Guru bukan aktivis badan kebajikan tapi 'Pembina Modal Insan'..Nasib mu belum pasti dapat pembelaan. Ianya bukan auta tapi fakta. Suarakan yg hak dan isu kebajikan rakan-rakan. Kesatuan guru pula sudah tiada taring sengatan, Bayaran yuran umpama mencurah air di dalam lautan.Tengoklah sendiri, tiada hasil yg menggembirakan !!

3. Pemegang jawatan di sekolah, PPD, JPN dan KPM tidak mampu  melakukan perubahan. Menyelesaikan isu kecil pun mereka terikat dasar dan punca kuasa peraturan. Anda mungkin terkontang kanting kemudian.  Segelintir cuma mereka yg tidak mengutamakan pangkat kedudukan. Suatu hari anda akan merasai kebenaran pepatah 'habis madu sepah dibuang bertaburan'. Ketika memerlukan sokongan, rakan sekolah hilang lari bertempiran. Sikap 'enau dalam belukar' akan kelihatan. Akan muncul juga jenis 'kawan makan kawan'.. Yakinlah ini kenyataan ! 

4. Berubah kerajaan persekutuan atau 10 kali Menteri Pendidikan berganti jawatan, belum tentu nasib kita ada pembelaan. Pilihan yg ada, kerjalah dengan kegembiraan. Usah risau dengan sistem dan dasar yang tak ketahuan. Yang boleh ikut, kita ikut. Jika anda tidak mampu mengubah angin, laraskan layar anda!

5. Pemimpin sekolah harus berani berubah. Usah terlalu rigid atau taksub SOP, belajarlah bertoleransi, bina karektor disegani dan disayangi. Anda pasti lebih dihormati. Persaraan dan kehilangan akan dirasai. Malangnya ramai yang mencipta jurang benci, macam kuku besi, alahai sedih sekali. 80% pentadbir pendidikan kini tak cukup masak dan tiada kualiti. Persekitaran pendidikan jadi negatif dan punca tekanan. Semangat menurun akibat sikap dalaman. Sokongan dan penghargaan kurang diberikan rakan sejawatan. Semakin ramai kaki bodek, tamak jawatan dan hilang pedoman. Persaraan awal jadi pilihan. Pentadbir  rigid, tidak terbuka terhadap teguran, mesyuarat kerap, lama dan membosankan. Ada bos mula lemas dalam kuasa pinjaman. Lupa diri dek ujian jawatan yang mengubah perwatakan. 

6. Markah prestasi usah kecewa jika tidak memuaskan hati. Bekerjalah dengan penuh komitmen dan rendah diri. Sentiasa syukur dan redha. Jangan merungut atau kecewa, mungkin itu bukan hak kita. Kerjalah dgn ikhlas, jangan dengki atau tikam kawan utk tunjuk prestasi kepada majikan. Usah fikir target APC dan imbuhan. Paling utama  biar hati gembira, hubungan silatulrohim mesra berkekalan. 

7. Sokong dan hargai rakan taulan. Berikan ucapan tahniah kpd mereka yg terima anugerah prestasi atau kemajuan. Ingati harijadi rakan dan doakan mereka kejayaan. Salurkan aura positif kepada sahabat kenalan. Doakan mereka kerana itulah senjata paling berkesan. Maafkan musuh agar hati tenang dan bahagia berpanjangan. Itu pesan DMFK yang ku jadikan pegangan. 

8. Targetlah umrah atau Ibadah haji seawal usia. Semua perkara akan lebih indah setelah kesempurnaan agama dilaksana.. percayalah janji Allah mana ada dusta !

9. Cuti sekolah jalanlah sepuasnya. Ianya ubat minda dan kesihatan untuk  menghilangkan tekanan dalaman.  CRK kita 7 hari sahaja (skrg 10 hari), sapulah cuti sekolah jalan cari makan yang memang hak kalian.

10. Tuisyen dan kelas tambahan, tak salah anda minta bayaran. Masa bekerja @ mengajar  sudah padan.  Teringin buat kelas tambahan..silakan. Jangan kecewa jika tidak dihargai pengorbanan. Kos yang paling mahal ialah penghargaan dari persekitaran dan majikan. 

11. Semasa di sekolah kerjalah sehabis baik, menepati masa, cekap berwibawa, jangan benarkan kita dipandang lekeh pada personaliti dan perwatakan. Keluar pagar jangan pandang belakang, jalan terus ke depan. Lakukan apa yang anda suka dan cuba usaha tambah pendapatan. Jangan peduli kritikan jenis manusia hantu syaitan. Mereka mahu kita fail dalam kehidupan.

12. Jika tiada masalah  kewangan dan beban hutang pencenlah awal sebagai pilihan.

Jika kita memudahkan urusan orang lain, pasti ALLAH akan memudahkan urusan kita, sebaliknya jika kita menyukarkan urusan orang, Allah juga menyempitkan segala urusan kita. 

"HIDUP BERBAKTI" 

Sumber: Pertubuhan Kebajikan Warga Pendidikan Malaysia

Wednesday, 10 July 2019

Dialek Kelate Sene Boh!

Wednesday, July 10, 2019 11

Dialek Kelate meme sene boh! Kalu tak cayyo, tengoklah perbandingan di bawah sebagai bukti! Enjoy yourself......

Inggris : I don't know
BM    : Saya tidak tahu
klate : hau

Inggris : I don't want it
BM      : Saya tak mahu
klate. : tokse

Inggris : I don't care
BM     : Aku tak peduli
klate   : caroeh

Inggris : let's go
BM      : Jom
klate   : gih

English : yes, I understand what you are talking about
BM : Ya, Saya faham.
kelate : hoooooo

English - I don't know what to do
BM - Saya tak tahu nak buat apa.
Kelate - jenggggg

English - Can you please repeat?
BM - Boleh ulang sekali lagi?
Kelate - hehhh??

English : You're very naughty
BM   : Kamu ini nakal sangat
klate : Gong

English: Party is over 
BM: Sudah dah
Kelate: Bo!

English: Where are you going?
BM : Nak ke Mana?
Klate: Mano terr..?

English : Up To You
BM : Terpulang lah 
Kelate : Kok Mu

English : I don't know what you're talking about?
BM : Tak faham saya apa yang kamu cakap.
Klate : Nate gapo?

English : Is that true?
BM : biar betul?
Klate : ngoti?

English.   : This thing is out of my mind
BM.        :  Benda ni di luar pemikiran ku
Kelate.     : Selok kero!

English : I think I did the right thing.
Malay : saya rasa betul dah tu.
Kelate : bokalih

English : You're so handsome
BM : Menawan sekali kamu
Kelate : semat kakah ni!

Kalau ada idea lagi, boleh je sambung πŸ˜€πŸ˜€πŸ˜€πŸ˜€πŸ˜€

Monday, 8 July 2019

Peti Surat Kini Terbiar Sepi

Monday, July 08, 2019 21

Assalamualaikum. Ini adalah foto peti surat di tembok pagar rumah Abam Kie. Cermin dah pecah dilanda ribut dan banjir kuning tahun 2014 lalu. Abam Kie mula menduduki rumah ini pada 2007. Bila pindah ke sini dari rumah sewa, terus pergi ke pejabat pos untuk maklumkan posmen tentang alamat rumah baharu ni. Seminggu lepas itu segala surat sudah mula dimasukkan ke dalam peti surat tersebut.

Pada masa tu peti surat ini selalu menerima pelbagai bentuk surat, bil, kad raya, surat saman, majalah dan sebagainya. Tapi sejak segala penyedia perkhidmatan seperti ASTRO, kad kredit, bank, Telekom Malaysia dan Digi beralih kepada e-statement atau e-billing maka semakin kurang dikunjungi posmen akan peti surat itu. Cuma kekadang bil TNB dan Air Kelantan diletakkan ke dalamnya. Jika tidak maka terbiar sepilah ia. Kekadang mujur gak ada e-billing ni. Tak la rumah abam kie ni dipenuhi kertas. Masa guna bil kertas dulu biasanya selepas setahun abam kie akan melupuskan bil2 yang lama tu.

Abam Kie memang lebih suka surat dihantar terus ke alamat rumah kerana ia berbentuk persendirian. Tak bercampur dengan surat2 orang lain. Masih ramai rakan guru yang menginginkan surat2 dialamatkan ke sekolah. Mungkin posmen tak masuk ke kawasan rumah mereka kot? Jadi bila dihantar ke sekolah, maka penuh la segala surat di dalam laci kat pejabat ni. Satu kerja pulak nak mencari surat2 kita diantara banyak2 surat yang ada. Membazir masa aje. Lagipun kat sekolah abam kie tak ada pigeon hole mcm kat PPD atau Kolej Kediaman UM dulu. Leceh kan nak mencari surat kita?

Teringat masa kecil2 dan remaja di kampung dulu segala surat diletakkan posmen di kedai runcit Pak Long Abam Kie. Jadi semasa balik dari sekolah abam kie singgah kejap nak semak surat. Selalunya Mak Long dah siap asingkan surat untuk keluarga Abam Kie. Kadang2 bimbang gak surat2 penting akan tercicir. 

Jadi sekarang ni seiring dengan peredaran masa dan zaman sains dan teknologi yang serba canggih ini, peranan surat semakin pudar. Hmm...dah lama abam kie tak beli stem di pejabat pos. Surat tawaran masuk U pun dihantar ke emel atau boleh dicetak terus di portal UPU. Jauh bezanya dengan zaman abam kie dapat tawaran buat TESL di UM dulu. Begitulah kisah surat yang kurang digunakan pada zaman skrg.