DuitNow adalah perkhidmatan pemindahan wang antara bank yang memudahkan anda untuk menghantar dana kepada rakan dan keluarga. Sistem itu dilancarkan pada akhir tahun lepas, namun kurang digunakan oleh orang-ramai kerana kebimbangan tentang penipuan atas talian.

Secara keseluruhan, DuitNow adalah hasil usaha Payments Network Malaysia Sdn Bhd (yang mempunyai Bank Negara Malaysia sebagai pemegang saham utamanya). Ia menyokong pembayaran kepada 14 bank tempatan dan asing, dan berkembang untuk memasukkan 17 institusi kewangan bukan bank.

Faedah DuitNow

Terdapat beberapa kelebihan bila menggunakan DuitNow berbanding cara tradisional untuk memindahkan dana melalui perbankan internet. Yang terbaik adalah bahawa anda tidak perlu mempunyai nombor akaun bank untuk dihafal. Sistem ini berfungsi dengan menghubungkan akaun bank anda dengan nombor pengenalan yang lebih biasa digunakan.

Ini biasanya IC atau nombor telefon mudah alih, tetapi anda boleh juga menggunakan pasport, pendaftaran perniagaan, tentera atau nombor polis.

Tidak perlu bimbang sekiranya anda tersalah memasukkan no MyKad  kerana sistem akan meminta anda untuk mengesahkan butiran penerima sebelum membenarkan urus niaga dijalankan.

Adakah DuitNow Selamat?

Terdapat beberapa kebimbangan tentang keselamatan DuitNow memandangkan ia menghubungkan nombor akaun anda dengan nombor pengenalan yang lain. Walau bagaimanapun, sistem itu tidak berdiri sendiri dan disambung terus ke setiap perkhidmatan perbankan dalam talian bank itu sendiri.

Ini mengurangkan kemungkinan untuk maklumat dirampas semasa penghantaran, atau untuk penjenayah siber untuk mencuri maklumat login anda. Ia tidak kurang selamat daripada menggunakan perkhidmatan perbankan lain.

Menurut FintechNews, PayNet juga telah mengembangkan langkah untuk melindungi pengguna daripada pihak ketiga menggunakan perkhidmatan tersebut untuk mendapatkan nama dan nombor akaun. Sesiapa yang log masuk lebih dari tiga nombor telefon secara berturut-turut tanpa benar-benar melakukan transaksi akan disekat selama 24 jam.

Selain itu, jika anda tidak selesa dengan sistem DuitNow, anda sentiasa boleh memilih untuk memilih keluar dari situ.

Jadi Bagaimana Untuk Menggunakan DuitNow?

Mari kita lihat gambarajah langkah demi langkah penggunaan DuitNow pada applikasi Maybank2u:

Langkah 1: Pilih “DuitNow” di bawah menu “Transfer”. Ketuk pada “New Transfer”


Langkah 2: Pilih “Mobile Number” untuk jenis ID


Langkah 3: Pastikan no telefon penerima itu tepat


Langkah 4: Semak maklumat penerima dan jumlah dana untuk dipindahkan


Langkah 5: Sahkan Maklumat Pemindahan Dana


Langkah 6: Siap!


Sebaik sahaja anda - pengirim - mengesahkan urus niaga, wang itu akan didebitkan secara automatik ke dalam akaun penerima dalam cara biasa 'pemindahan dana'. Penerima anda tidak perlu mengambil langkah tambahan untuk mengakses wang tersebut.

Penutup

Sekiranya anda menukar nombor telefon anda selepas mendaftar untuk DuitNow, teruskan ke bank anda dan kemas kini maklumat perhubungan anda di sana.

Jika anda tidak pernah mencuba DuitNow, teruskan dan cuba. Ia cepat dan mudah, anda tidak akan mahu menggunakan cara konvensional untuk memindahkan dana lagi.