✅Artikel yg baik utk difahami
OLEH: DATO' TUAN IBRAHIM BIN TUAN MAN
Tarikh: December 19, 2013

Fakta:

1. Jumlah kereta semakin bertambah setiap hari
2. Oleh itu, jumlah kereta yang menggunakan jalan bertol meningkat setiap hari
3. Bayar tol tidak semestinya jalan tak jam

Oleh itu:

1. Jika jumlah kereta meningkat setiap hari, maka jumlah tol yang dikutip juga bertambah
2. Jika jumlah tol yang dikutip bertambah, maka jumlah untung juga bertambah
3. Penyelenggaraan lebuh raya kekal pada jumlah km yang sama.
4. Jumlah staf tak perlu bertambah kerana jumlah kutipan tol tidak berubah

Sebab itu:

1. Bagi perniagaan sebegini yang dijamin untung, sepatutnya perjanjian dibuat mengikut jumlah untung yang harus dikutip daripada pelaburan. Contohnya, jika jumlah pelaburan ialah RM1 billion, maka keuntungan boleh dihadkan kepada RM3 billion sebelum tol dimansuhkan pada kadar tol yang sama sepanjang masa.
2. Kadar tol tidak perlu ditambah kerana jumlah kereta sentiasa bertambah.

Mengapa:

1. Mengapa ada pihak yang sudi buat perjanjian berdasarkan masa untuk kutipan tol dibuat? Kerana ini tidak menepati objektif kutipan tol dilakukan.
2. Sebenarnya kutipan tol dibuat untuk memulangkan pelaburan dan juga untung yang berpatutan pada pelabur pembinaan lebuhraya.
3. Apabila kutipan tol dilakukan berdasarkan masa tanpa mempedulikan kenaikan jumlah kereta, ia tidak adil pada pengguna lebuhraya kerana lebuhraya bertambah sesak manakala tol semakin mahal.
4. Kutipan tol berdasarkan masa juga menyebabkan lebuh raya kekal sebagai lebuh raya berbayar pada jangka masa yang lama. Jika kutipan tol berdasarkan jumlah untung yang dihadkan, banyak lebuh raya di negara ini sudah tidak bertol.

Maka itu:

1. Keputusan untuk menaikkan harga tol adalah kesilapan mereka yang membuat perjanjian untuk memberikan dua kali untung melampau - satu daripada kenaikan harga tol dan satu lagi kenaikan jumlah kereta.
2. Kerana satu perjanjian, rakyat merana, kerana harga tol tinggi dan jalan pula semakin sesak.
Atas sebab itu, rakyat perlu terus memberi tekanan supaya harga tol tidak dinaikkan.
Jangan mudah lagi digula-gulakan bahawa pemberian Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) akan mengurangkan impak kenaikan harga tol, kerana harga tol yang naik tidak pernah turun, bahkan generasi seterusnya perlu terus membayar tol pada kadar yang lebih tinggi.
Jika tidak mampu menjadi penulis yang memberi manfaat, jadilah pembaca yang memberi manfaat dengan berkongsi pandangan ini.