Showing posts with the label Current IssuesShow All
Rahsia orang Cina bina kekayaan

Kaum Cina sudah sememangnya terkenal dengan kekayaan ekonomi yang melimpah-ruah. Mereka menguasai ekonomi di negara2 yang mereka menetap termasuklah di Malaysia dan Asia Tenggara. Pada kali ini Abam Kie ingin berkongsi rahsia o…

Bersyukurlah kepada perkara-perkara kecil di dalam kehidupan

Marilah kita bersyukur untuk perkara kecil dalam hidup Banyak perkara yang kita ambil mudah. Apabila kita menghidupkan suis, kita mengharapkan cahaya; apabila kita menghidupkan paip, kita mengharapkan air mengalir; dan apabila ka…

Setiap kawasan perumahan perlu ada perpustakaan mini

Terdapat banyak kemudahan untuk penduduk di sesebuah kawasan perumahan, seperti taman permainan, kawasan barbeku, kafeteria, tempat letak kereta berbumbung, gimnasium, trek joging, taman permainan, kolam renang, dewan orang-ram…

Kesukaran bagi anak muda untuk membeli rumah dan kereta

Pada pendapat saya yang rendah hati, saya rasa hampir mustahil bagi anak muda Malaysia untuk membeli rumah dan kereta sendiri. Apabila saya menyebut "rumah", saya juga akan memasukkan pangsapuri kerana ia adalah istilah…

Perubahan dasar pendidikan yang merugikan Bumiputera

Rakan2 semua, cuba kaji sejarah. 1. 1998 seorang Timb. Menteri Pendidikan kaum Cina mencadangkan supaya PMR bukan jadi penentu naik ke Ting 4. Naik T4 secara "automic promotion". Budak2 MELAYU melompat "kegiranga…

Antara boss dan pekerja

Bos, Dia nampak kamu masuk lambat, Tapi dia tak nampak kamu balik lambat. Bos, Dia nampak masa kamu berehat, Tapi dia tak nampak masa kamu buat kerja macam esok dunia kiamat. Bos, Dia marah kamu bila kamu buat salah, Tapi dia tak…

Kenapa kaunter perkhidmatan cuma buka satu sahaja?

KISAH SEBENAR KENAPA KAUNTER KERAJAAN 1 BUKAK LAIN KOSONG 1. Masuk opis jam 9.00 pagi. Punch dulu lepas tu keluar beli breakfast. Balik ofis jam 9.30 pagi. Kantoi dengan bos M40 gred41 sebab kaunter takda org. Org tunggu dah …

Jom Kenali Scammer Islamik

1. Syarikat Travel Umrah Tulis dalam iklan, hotel kat Tanah Haram 50 meter dari masjid. Turun je lif, jalan sikit dah sampai lantai putih. Makcik pakcik yang tua-tua ni sakit lutut baca iklan ni, terus amek pakej. Bila sampai nah…

Bleak situation for Malaysian bookstores

A TOTAL of 95 bookstores have closed since 2018 and 32 outlets were closed in 2020, according to data collected by the Malaysian Book Publishers Association. There are now fewer than 2,000 bookstores operating in the country…

Kenapa anda tidak perlu ambil PhD?

Phd.. it is a title that recognises you as a knowledgeable person in your field. Aku.. hehehe.. A TESL degree with 25 years of teaching experience only..... Cukup la.. Jika ada orang dari industri ingin buat PhD. Saya secara juju…

Ikhtibar daripada kes basikal lajak

Pada April 2009, bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan, memberitahu pemberita bahawa Mat Rempit, sekumpulan anak muda, bertindak ganas dan kurang ajar, bukannya hanya mengganggu orang ramai. Salah laku Mat Rempit te…

JKR Tidur Lena, Nyawa Rakyat Jadi Taruhan

Jalan Raya Timur Barat yang menghubungkan Gerik di Perak ke Jeli di Kelantan dibina pada tahun 70an dan dibuka secara rasmi pada 1982, adalah lambang kehebatan Jabatan Kerja Raya Malaysia membina jalan raya di kawasan yang mencab…

Perbezaan kaum Melayu dan Cina Dalam Hal Remeh-Temeh

Inilah hasil pemerhatian peribadi saya mengenai perbezaan ketara antara Kaum Melayu dan Kaum Cina dalam hal remeh rutin. (p/S - jangan panggil saya 'min'. Ini FB peribadi saya, tiada min min yang kendalikan ya. bukan page…

Jangan potong barisan

Ketika sedang beratur di Mydin Tunjong, orang ramai, ada satu keluarga datang potong barisan di depan saya.   Saya tegur. Kenapa potong barisan? Abang tu jawab, anak dia dah tolong beratur sebelum ni.  Ingatkan parking kereta sah…

Tolong Potong Dahan Pokok Yang Memasuki Jalan

Assalamualaikum. Terkadang semasa melalui jalan-jalan sempit di Tanah Merah ini, Abam Kie akan terlihat dahan-dahan pokok yang menjalar memasuki jalan menyebabkan jalan itu semakin sempit untuk dilalui. Sekiranya menaiki motosi…

Sukarnya menguruskan harta pusaka

Saya terpanggil utk berkongsi pengalaman dalam menguruskan harta pusaka abang saya yg meninggal baru-baru ini. Abg saya meninggal tanpa waris isteri serta anak. Isteri arwah meninggal terlebih dahulu dan perkahwinan abg tidak dik…

Patutkah ahli politik menerima pencen?

🔊🔊🔊 !!! Assalamualaikum... bila YAB PM menyentuh beban kewangan yg semakin besar perlu ditanggung kerajaan utk emolumen dan bayaran pencen... ramai netizen memberi ulasan.... di antara ulasan yg tepat dan terbaik yg saya baca …

Generasi Yang Hilang Angkara PKP

PADA pendapat Abe Kie, kita jangan ambil mudah isu murid-murid yang tak boleh membaca walaupun sudah darjah tiga seperti yang didedahkan oleh akhbar ini. Ini soal yang serius. Banyaklah faktor yang menyebabkan hal itu berlaku. An…

We don't appreciate what we have until it's gone

It seems that we have taken many things for granted. When we turn on the switch, we expect light. When we turn the tap on, we expect water to flow. When we press the lift button, we expect the lift to stop at our floor. Some pr…