SEBAGAI ibu bapa dengan anak-anak yang bersekolah di sekolah menengah kebangsaan, saya bersetuju sepenuhnya dengan ahli akademik dalam membicarakan perihal pelajar hilang minat dalam sains dan matematik kerana asas yang lemah. 

Masalahnya ialah tumpuan untuk mendapatkan markah yang tinggi, oleh itu penekanan untuk menghafal "jawapan yang betul". Sukatan pelajaran yang berat juga merupakan faktor penting.

Anak-anak saya kini mesti belajar di menengah rendah apa yang saya pernah belajar di sekolah menengah atas lebih 20 tahun lalu.

Satu lagi faktor yang tidak dapat dinyatakan untuk kelemahan asas pelajar dalam Matematik ialah penggunaan kalkulator saintifik, yang dibenarkan oleh Kementerian Pendidikan pada tahun 2003 bermula dengan pelajar di Tingkatan Dua.

Pada zaman saya, kami menggunakan kalkulator hanya di Tingkatan Empat dan kalkulator saintifik hanya di Tingkatan Enam. Sebelum ke Tingkatan Enam, kami perlu mencari nilai untuk trigonometri dan punca kuasa dua dan seterusnya dalam Sifir Matematik Permulaan Cambridge KBSM yang ada di mana-mana.

Kini kalkulator dibenarkan, kemahiran asas Matematik anak perempuan saya telah merosot dengan ketara sejak peringkat Tahun Enam kerana ia sangat mudah.

Penggunaan kalkulator adalah kononnya untuk mencari nilai sin, cos dan tan, serta untuk soalan dengan nombor "sukar", seperti mencari punca kubus 242.

Tetapi jika pelajar diajar kemahiran asas, mereka boleh mendapatkan jawapan dengan mudah dengan menggunakan nilai yang dihafal.

Terdapat soalan yang mengarahkan pelajar menggunakan kalkulator dan lain-lain yang memerlukan mereka membuat jawapan sendiri, tetapi siapa yang akan tahu?

Untuk menjaga kadar lulus, guru juga mungkin memberitahu pelajar mereka supaya hanya menggunakan kalkulator untuk setiap pengiraan bagi memastikan mereka mendapat jawapan yang betul.

Jadi, pelajar mendapat markah tinggi dalam peperiksaan, dan Kementerian Pendidikan gembira.

Tetapi pelajar sebenarnya tidak mempunyai pemahaman yang baik walaupun asas-asas dalam pembelajaran Matematik, seperti menghafal jadual darab, segi empat sama dan kubus sehingga nilai tertentu, serta nilai trigonometri khas.

Sehingga hari ini, saya masih ingat beberapa formula Matematik utama, seperti luas bulatan, kerana ini telah digerudi ke dalam saya. Kami tidak mempunyai kemewahan untuk merujuk kepada formula yang diberikan dalam kertas soalan, seperti yang kadang-kadang berlaku pada hari ini juga.

Saya masih melihat pekedai sekolah lama dan pemilik gerai makanan yang boleh mengira satu rim harga di kepala mereka atau di atas sehelai kertas.

Ini berbeza dengan pekedai muda yang perlu kerap memasukkan jumlah yang mudah ke dalam kalkulator mereka untuk memastikan ia betul.

Memanggil kalkulator untuk digunakan hanya apabila pelajar di menengah atas mungkin kedengaran kuno pada zaman teknologi ini, tetapi terdapat faedah dalam mempelajari cara sekolah lama.

10 Comments

  1. Makin dimudahkan dgn kemajuan makin ada byk kelemahan..

    ReplyDelete
  2. setuju sangat dengan semua pendapat abe kie. anak saya pun lemah sifir, nak suruh congak apa apa kelam kabut keluarkan handphone nak kira guna kalkulator.

    ReplyDelete
  3. ya, betul, masa belajar, budak form 4 & 5 je yg boleh guna calculator...'punca kubus 242'...fuhh, dah lupa istilah2 Add Math...

    ReplyDelete
  4. saya setuju. dulu guna kalkulator saintifik masa tingkatan 4 & ting 6

    ReplyDelete
  5. bagus apa yang abam kie kongsi ni

    ReplyDelete
  6. tp saya tetap oldschool...anak nak buat homework matematik, pastikan ada buku kosong...dulu ibu jawab soklan matematik, kotor kertas soalan, sebab dok buat kira2 dalam tu...

    tp, kesian dengan silibus sekrg...nombor smpai beratus ribu...utk yang aras sederhana, masih lagi konpius...

    ReplyDelete
  7. agak slow dah nak congak..faktor umur gamaknya..haha

    ReplyDelete
  8. Jaman sekolah dulu2, wak memang canguk dalam math dan sains

    ReplyDelete
  9. betul.. MA pun terkejut bila anak2 req kalkulator.. pd zaman MA dulu..mana boleh kecuali utk acc la of coz kan.. now math pun guna calculator je... but x senang jugak la

    ReplyDelete
  10. Haah guna kalkulator saintifik masa jawab soalan kos, sin, tan. Lain itu kena kira sendiri.

    ReplyDelete

Thanks for leaving your comment. Please come again. I will visit your blog soon.