Friday, 25 January 2019

6 cara anda membazirkan wang tanpa sedar



Anda tidak akan membiarkan paip bilik mandi bocor, bukan? Jadi mengapa anda membiarkan tabiat pembaziran wang ini terus berlaku tanpa menutup kebocoran itu? Jom Abam Kie bercerita pasal 6 perbelanjaan yang bakal menghabiskan banyak wang daripada yang anda sedar.

1. Menggunakan pelan telefon bimbit lama


Anda mungkin tidak menaik taraf telefon anda dalam beberapa tahun kerana ia berfungsi dengan baik, tetapi itu tidak bermakna anda tidak perlu melihat pelan telefon anda untuk memastikan ia tetap sesuai dengan keperluan anda.

Setiap kali kontrak anda berakhir, anda perlu meninjau untuk tawaran yang lebih baik.

Pelan telefon anda harus datang dengan sejumlah data percuma dan minit panggilan, tetapi jika penggunaan data dan panggilan anda melebihi kos bulanan sehingga menyebabkan anda perlu membayar lebih, maka itu bukan rancangan yang paling kos efektif untuk anda.

Bercakap kepada pembekal perkhidmatan anda untuk menyemak purata penggunaan bulanan anda dan bertukar kepada pelan yang bersesuaian dengan penggunaan anda.

Sebagai contoh, jika anda menggunakan lebih banyak data daripada minit panggilan, jadi seharusnya anda mencari pelan yang menyediakan lebih banyak data.

Dengan beberapa syarikat bersaing untuk perniagaan, anda sepatutnya dapat mencari pelan yang sesuai dengan bajet dan keperluan anda dengan lebih baik.

2. Menggunakan pelan jalur lebar lama


Begitu juga dengan pelan jalur lebar untuk melayari internet di rumah anda.

Sekiranya anda masih berada dalam kontrak lama, anda mungkin telah membayar lebih untuk kelajuan yang lebih perlahan, jadi pastikan anda mendapat tawaran terbaik sebaik sahaja kontrak anda berakhir.

Anda juga boleh menghubungi pembekal semasa anda untuk meminta tawaran yang lebih baik untuk mengekalkan anda sebagai pelanggan mereka.

Sesetengah pembekal menawarkan pakej yang lebih murah jika anda menggabungkan perkhidmatan jalur lebar dan telefon bimbit anda bersama-sama, jadi anda perlu melakukan penyelidikan untuk melihat apakah itu berfungsi untuk anda.

Walaupun internet adalah tempat yang bagus untuk belajar, bersosial dan bersenang-senang, ia juga boleh datang dengan beberapa bahaya.

Bantu anak-anak anda selamat dengan mengajar mereka kemahiran yang betul.


3. Membayar yuran tahunan kad kredit


Bank akan sering mengenakan yuran tahunan jika anda ingin menggunakan kad kredit mereka tetapi anda boleh dengan mudah mendapatkan pengecualian ini hanya dengan memanggil dan meminta pengecualian bayaran.

Sekiranya bank enggan mengetepikan yuran, ini mungkin peluang yang baik untuk membatalkan kad itu dan mencari yang baru dengan bank lain.

Kad kredit baru sering datang dengan hadiah promosi yang boleh anda nikmati seperti rebat atau bagasi percuma.

Jadi anda seharusnya membatalkan kad ini juga jika bank tidak mengetepikan yuran tahunan.

4. Membayar perkhidmatan yang anda tidak gunakan


Penyebab terbesar adalah gimnasium. Ramai orang mendaftar pada permulaan tahun apabila kesungguhan mereka untuk menjadi lebih sihat adalah yang paling kuat. Kemudian Mac datang dan semua azam hilang, bersama-sama dengan yuran yang anda bayar. 

Lakukan audit semua yuran keahlian bulanan yang anda bayar dan jujur kepada diri sendiri tentang apa yang anda benar-benar perlukan dan apa yang tidak anda gunakan sepenuhnya. Sebagai contoh, anda mungkin menggunakan Spotify setiap hari tetapi anda tidak berada di rumah sepanjang hari untuk menikmati perkhidmatan Astro anda.

5. Membeli makanan yang anda tidak makan


Kira-kira satu pertiga daripada semua makanan yang dihasilkan di dunia, atau 1.3 bilion tan, hilang atau terbuang setiap tahun.

Kita merasa bersalah membuang makanan itu apabila kita membeli lebih banyak daripada yang kita makan, sama ada dengan membeli bahagian-bahagian besar yang tidak dapat dihabiskan, atau membeli bahan bahan makanan dalam kuantiti yang banyak dan akhirnya menjadi buruk dan dibuang begitu sahaja.

Oleh itu, adalah kebiasaan yang baik untuk membeli hanya apa yang anda perlukan dan kemudian menggunakan semua yang anda beli itu.


6. Membeli secawan kopi mahal setiap hari


Pasti, anda perlukan kafein anda pada waktu pagi untuk berfungsi.

Walau bagaimanapun, berbelanja lebih daripada RM5 setiap hari di kafe hipster terkini adalah satu tindakan yang kurang bijak. Anda mungkin ingin mengurangkan hanya dua atau tiga cawan kopi seminggu, dan membuat secawan kopi di pantri pejabat untuk sepanjang tahun.

Penjimatan hanya RM10 seminggu boleh bertambah sehingga lebih dari RM500 setahun!

Anda boleh membuat kopi secara konsisten dan lebih baik jika anda mematuhi peraturan ini.

12 comments:

  1. beli brg tp x guna x mkn. at the end ke tong sampah jua

    ReplyDelete
  2. mmg ada benarnya abam perkara yg mewah tapi kita tak perasan ianya membazir

    ReplyDelete
  3. terima kasih abam kie atas perkongsian. alhamdulillah setakat ni tak pernah lagi la melibatkan mana2 antara point di atas :D

    ReplyDelete
  4. Terima kasih jua atas perkongsian ini, Abam Kie... Sama-samalah kita cuba mengurangkan apa yang perlu

    ReplyDelete
  5. Yang makanan tu mmg selalu terjadi especially jika membeli ketika perut lapar

    ReplyDelete
  6. betul tu abam kie.. setuju sangat bab makanan..

    ReplyDelete
  7. Selalu kantoi bab makanan tuh. Beli barang mentah dengan harapannya nak masak. End up dengan sayur dah kecut, etc. Adoi la

    ReplyDelete
  8. no 5 tu.
    aduhai :(
    now aida amalkan masak cukup2.
    latih anak2 makan x bazir & stop before kenyang, sunnah nabi kan.
    makanan tu rezeki.
    buang rezeki :(

    ReplyDelete
  9. terima kasih abam kie pengkongsian ni

    ReplyDelete
  10. Nampak sehari memang sikit je penjimatan tu tapi kalau setahun barulah sedar betapa membazirnya kesemua kehendak tu.

    Bercakap tentang plan telefon tu teringat pulak kat mak Mrs. A termakan pujuk orang TM pasal pakej fixed line murah katanya. Tu yang mak amik tu, tapi bila Mrs. A terangkan makkkkk ku sayang yang murah tu kalau semua anak mak guna fixed line tapi ni tidakkkkk!!! semua guna handphone jerrr. Adoiii la.... sabar yolah. Itulahkan orang-orang tua kadang-kadang mereka lurus macam pembaris mudah percaya dengan marketing strategi syarikat yang menjual ni.

    ReplyDelete