Contoh tokoh terkenal yang tiba lewat untuk mesyuarat, makan malam dan persidangan adalah perkara biasa. Amalan orang yang sangat penting (VIP) ini mensia-siakan masa orang lain perlu ditangani.

"Waktu Malaysia" mesti dihentikan.

Pengurusan masa yang cekap adalah penting untuk meningkatkan produktiviti dan kecekapan.

Apabila VIP membuat 1,000 perwakilan menunggu walaupun 15 minit, beribu-ribu jam kerja disia-siakan.

Alasan seperti kesesakan lalu lintas hilang kredibiliti apabila kelewatan menjadi kebiasaan.

Permintaan maaf tidak membetulkan kehilangan waktu produktif atau meningkatkan kecekapan.

Sedikit usaha dibuat untuk mengingatkan VVIP tentang keperluan mereka untuk menepati masa pada masa akan datang. Sebilangan kecil yang bersedia menangani isu ini secara langsung.

Budaya lambat ini meresap walaupun dalam acara sukan dan sosial. Saya baru-baru ini menghadiri makan malam di sebuah restoran terkemuka.

Saya tiba pada pukul 8.15 malam dengan rakan bangsa asing yang berkeras untuk menepati masa. Walaupun jemputan memulakan acara bermula jam 8.30 malam, kami adalah yang pertama tiba. Yang lain masuk seawal jam 9 malam.

Sungguh mendukacitakan apabila masyarakat kita, terutamanya tetamu, menerima perlakuan sebegitu seperti biasa.

Semua orang menganggap makan malam itu akan bermula lewat daripada masa yang ditetapkan, jadi mengapa perlu menepati masa?

Budaya "menepati masa" mesti digalakkan, dan VIP kita harus mengetuai pertuduhan.


 

11 Comments

  1. betul tu...penat nk tgu VIP..persiapan dah byk hari...kdg geram, buat yang seadanya, jgn melebih2...biar VIP tu tahu kekurangan...asyik tunjuk yg helok je...x nmpk lah realitinya

    ReplyDelete
  2. Sedih kan kalau lewat, dikaitkan dengan melayu. Tapi tu lah...

    ReplyDelete
  3. Sepanjang saya bekerja sebelum ni, boss2 semuanya jenis menepati masa. Kalau dieorg lambat pun sebab ada mesyuarat sebelumnya yg habis lewat. Ada seorang boss yang terkenal sangat menepati masa, kalau meeting pukul 8 pagi, 7.45 dia dah datang dan pukul 8 pagi dia akan tutup pintu. Siapa yg lambat memang tak boleh masuk sbb dia taknak terganggu dgn kedatangan org yg lewat ni.

    ReplyDelete
  4. susah nak tetapi masa kecuali ada temuduga..huhu

    ReplyDelete
  5. kalau dalam meeting, selalu sangat pihak konsultant, klient dan pemaju datang lambat. kita sub contractor kecik kecik ni, memang melepek kena sidai

    ReplyDelete
  6. Setuju sgt "Waktu Malaysia" mesti dihentikan.

    ReplyDelete
  7. Bener tu. Terlebih pula jika dia nya VIP. Atau pejabat penting negara. Malu dong kalo sampe telat. Mau kasih contoh apa ke rakyatnya.

    Saya juga berusaha untuk ga telat. Kalopun terpaksa telat, kayak waktu itu, saya janji nak ketemu teman di Medan. Tapi ternyata saya salah prediksi waktu. Lokasinya jauh, dan saya jadi telat tiba. Tapi saya minta teman saya untuk pesan makanan dan nikmati dulu. Semuanya akan saya bayar. Setidaknya saya tak mau dia menunggu saya hingga lapar.

    Begitu saya sampai, langsung minta maaf . Itu benar2 tak enak sangat, membuat orang menunggu. Setidaknya kasihlah kompensasi jika memang kita datang terlambat.

    ReplyDelete
  8. Kalau tahu diri itu adalah VVIP maka jgn buat org tertunggu2.. kalau rasa nak dihormati paling basic adalah tepati masa

    ReplyDelete
  9. saya kurang suka kepada mereka tidak menepati masa walaupun 5 minit

    ReplyDelete
  10. bukan VIP je..everybody kot.. termasuk la diri sendiri.. memang sedaya upaya utk tepati masa

    ReplyDelete
  11. Semua kena tepati masa sebenarnya bukan hanya VIP.

    ReplyDelete

Thanks for leaving your comment. Please come again. I will visit your blog soon.