Kita harus menggunakan teknologi untuk membolehkan orang ramai mengundi dalam talian.

Saya berterima kasih kepada mereka yang mengundi dalam pilihan raya kecil parlimen Pulai dan DUN Simpang Jeram.

Mereka terpaksa mengharungi cuaca mendung dan hujan untuk mengundi. Pengundi tua dan sakit menghabiskan masa dan tenaga untuk pergi ke pusat mengundi.

Peratusan keluar mengundi juga rendah.

Berapa lama lagi kita boleh membebankan mereka yang ingin mengundi?

Dalam enam pilihan raya negeri baru-baru ini, seorang wanita berusia 83 tahun meninggal dunia ketika membuang undi di SK Rokan di Gemencheh, Negeri Sembilan.

Ramai pengundi terpaksa pergi jauh dan mengharungi kesesakan lalu lintas untuk pulang ke kampung halaman dan mengundi.

Cara pengundian tradisional adalah mahal, memakan masa dan memerlukan banyak tenaga.

Jumlah pengundi bagi enam pilihan raya negeri itu juga rendah berbanding Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15) tahun lalu.

PRU15 bertepatan dengan musim tengkujuh yang menyebabkan banjir di beberapa bahagian negara.

Beberapa pengundi terpaksa mengharungi banjir dan berdepan risiko cedera ketika keluar mengundi.

Sudah tiba masanya negara kita beralih kepada pengundian elektronik (e-voting). Kaedah lama mengundi sudah lapuk dan menyusahkan pengundi.

Pengundian elektronik bermakna pengiraan dan penghantaran keputusan yang lebih cepat; meningkatkan kepercayaan dalam pilihan raya kerana kesilapan manusia boleh dielakkan; peningkatan peratusan keluar mengundi; pengurangan kos apabila menggunakan e-undi pada pelbagai acara pilihan raya; dan mengurangkan pembaziran undi. Pengundi boleh mengundi dari rumah atau mana-mana lokasi.

Pengundian elektronik boleh meningkatkan kebolehcapaian, terutamanya bagi mereka yang kurang upaya.

E-undi boleh menghalang penipuan dan mengurangkan variasi yang tidak disengajakan atau disengajakan dalam pengiraan undi.

Pengundian elektronik boleh dilakukan dalam beberapa cara, termasuk kad tebuk, sistem undian imbasan optik dan kiosk pengundian khusus.

E-undi boleh menggunakan mesin pengundian elektronik atau komputer yang disambungkan ke Internet (pengundian dalam talian).

Jika kita tidak bersedia atau tidak dapat melaksanakan pengundian elektronik sepenuhnya, sekurang-kurangnya kita boleh cuba melaksanakan pengundian hibrid.

Pengundian hibrid menggabungkan pengundian dalam talian dan luar talian, di mana pengundi boleh membuang undi mereka sama ada secara peribadi atau dalam talian. Ini akan meningkatkan peratusan keluar mengundi.

Kelebihan lain ialah ia dapat menjimatkan wang. Organisasi yang beralih kepada pengundian hibrid selalunya mendapati bahawa mereka tidak lagi perlu mencetak dan mengepos sejumlah besar undi.

Akhirnya, pengundian hibrid lebih mesra alam daripada undi kertas.

Suruhanjaya Pilihan Raya harus meneliti cadangan ini.


5 Comments

  1. macam2 la sekarang..xsempat nak ikut dah teknologi zaman sekarang

    ReplyDelete
  2. Bagus pengundian elektronik ni, byk kita boleh jimat, tenaga, masa, duit kan..tapi bilalah setiap benda ada baik buruk nya...jadi, panjang lagi la tu perjalanannya tu...

    ReplyDelete
  3. good idea.. bagus jugak ni buttt... ada pro & kon nya of coz kan...

    ReplyDelete
  4. Kena buat kajian terperinci untuk laksanakan dengan berkesan.

    ReplyDelete
  5. Tapi kan... mengundian manual yg dipantau dan dikawal ketat pun masih terdapat lubang lubang yg ........ susah juga nak applysistem pengundian elektronik .. ntah la

    ReplyDelete

Thanks for leaving your comment. Please come again. I will visit your blog soon.