Kes warga emas ditemui mati di rumah yang mereka tinggal bersendirian semakin kerap berlaku. Seperti dalam kes ini, kematian mereka biasanya hanya ditemui apabila bau busuk dari mayat yang mereput merebak.

Saya percaya bahawa, pada masa kini, ramai warga emas hidup bersendirian di luar pilihan berbanding keperluan jika mereka masih sihat, mudah bergerak dan mampu menjaga diri. Tetapi pada usia mereka "kematian mengejut" masih merupakan kemungkinan yang tidak diingini. Oleh itu, mereka mungkin ingin mengambil langkah berjaga-jaga berikut.

Warga emas sendiri mesti berkomunikasi dengan sekurang-kurangnya seorang jiran; mereka kemudiannya mesti melihat di luar rumah sekurang-kurangnya sekali sehari, sama ada mengambil surat khabar, menjaga taman, atau sekadar bersiar-siar atau bersenam. Jiran kemudian akan tahu untuk membunyikan penggera jika mereka tidak dilihat selama satu atau dua hari.

Sekurang-kurangnya seorang jiran harus mempunyai nombor telefon warga emas berkenaan dan nombor ahli keluarganya. Ia juga merupakan idea yang baik untuk memberikan satu set kunci rumah kepada jiran yang dipercayai untuk memastikan akses cepat sekiranya perlu.

Teknologi juga boleh membantu sekarang. Warga emas boleh menyediakan sistem penggera kesihatan. Butang tekan hendaklah dipasang dalam jarak yang mudah dicapai di lokasi strategik seperti bilik mandi, di tepi katil, di sepanjang tangga atau mana-mana bahagian rumah yang boleh berlaku kejatuhan. Penggera boleh ditetapkan untuk berbunyi di rumah jiran atau, terima kasih kepada applikasi perkhidmatan kecemasan, pada telefon ahli keluarga atau perkhidmatan kecemasan langganan.

Walau bagaimanapun, perlu diingat, apabila kecemasan berlaku, jiran-jiranlah yang mendapat akses pertama dan boleh memberikan bantuan segera. Ahli keluarga, saudara mara dan rakan-rakan mungkin terlalu jauh.

Jika anda seorang warga emas yang ingin hidup bersendirian, anda mesti mengambil tanggungjawab untuk menjaga diri anda terlebih dahulu.

Sudah tentu, walaupun semua langkah berjaga-jaga telah diambil, kematian mengejut masih boleh menyerang. Tetapi sekurang-kurangnya senior boleh melakukan apa yang mungkin lebih awal daripada masa untuk memudahkan jalan, bukan sahaja untuk dirinya tetapi juga untuk masyarakat sekeliling.