Laporan baru-baru ini mengenai beberapa orang belia yang membuat bunyi bising berhampiran kawasan perumahan di Petaling Jaya telah menarik minat saya.

Setiap orang mempunyai peranan dalam memastikan persekitaran yang aman.

Jangan mementingkan diri sendiri dengan membuat bising di kawasan kejiranan, terutamanya pada waktu malam, kerana ia akan mengganggu masa orang lain untuk berehat.

Ada yang membuat bising dengan membunyikan hon motosikal tanpa sebab yang munasabah.

Waktu malam adalah untuk semua orang berehat dan berehat. Tetapi tindakan sesetengah individu boleh mengganggu masa untuk berehat.

Satu lagi contoh pencemaran bunyi di kawasan perumahan ialah jiran yang bising. Bunyi yang boleh mengganggu orang lain termasuk ketukan pintu, muzik yang kuat, rancangan yang kuat di televisyen dan kerja pengubahsuaian.

Bagi mereka yang tinggal di pangsapuri atau kondominium, muzik yang kuat boleh menjejaskan jiran dengan mudah kerana unit berdekatan antara satu sama lain.

Kebisingan berterusan pada lewat malam juga akan menjejaskan keluarga yang mempunyai anak kecil. Anak-anak akan susah nak tidur.

Kerja-kerja pengubahsuaian boleh bertahan beberapa minggu atau bulan. Perobohan, penggodaman dinding dan pembentukan semula boleh menghasilkan bunyi dan getaran yang kuat.

Apabila tahap bunyi berterusan untuk tempoh yang lama, ia boleh menyebabkan tekanan, kehilangan pendengaran dan menghalang orang daripada mendapat tidur yang lena.

Komunikasi yang baik antara jiran dapat menyelesaikan masalah. Beritahu mereka tentang masalah bunyi bising mereka dengan bahasa yang sopan dan lembut.

Elakkan perkataan kasar dan kesat. Jika anda berbuat demikian, masalah itu tidak akan selesai dan jiran akan menjadi musuh.

Setiap orang perlu melatih diri untuk bertimbang rasa terhadap orang lain. Ia sepatutnya menjadi sifat terpuji di dalam diri kita.