Assalamualaikum. Pada bulan lepas Abe Kie menerima mesej Whatsapp dari Kak Paridah Ishak, seorang penulis prolifik merangkap blogger separuh masa. Blog beliau boleh dicapai di pautan berikut: karyaku-paridahishak.blogspot.com. Kak PI meminta aku memberikan nama penuh dan alamat rumah. Dah jangka mesti beliau nak bagi ole-ole ni. Tapi aku tak le bertanya dengan lebih lanjut. Nanti nampak benar beria-ria nakkan hadiah tu! Biarlah ia menjadi elemen surprise gitu! 

Selang seminggu kemudian, aku menerima kiriman sebuah antologi kisah hidup berjudul Ya Allah Aku Bangkit (Siri 2). Kesemua kisah dalam buku ini berdasarkan pengalaman sebenar penulis2nya yang pernah ditimpa musibah seperti penyakit kronik yang hampir tiada harapan untuk sembuh. Namun berkat dengan kesabaran dan kegigihan mereka dalam menghadapi penyakit berkenaan, lama-kelamaan mereka berjaya pulih dan kembali menjalani kehidupan normal. Bukan la semua pulih sepenuhnya, namun paling tidak, mereka cekal dan keadaan kembali beransur baik. 

Kak Paridah juga ada menulis pengalamannya ditimpa kemalangan jalanraya pada tahun 1987 yang menyebabkan dia lumpuh sepenuhnya dan bergantung kepada kerusi roda untuk bergerak. Tersangat kagum dengan semangat dan kegigihan Kak PI yang mampu membesarkan anak2 sehingga menjadi insan berjaya biar pun dia cuma berkerusi roda! Syabas dan tahniah! 

Kak PI juga mengirimkan sekeping poskad seperti di atas. Jarang benar orang mengepos poskad skrg. Teringat zaman muda2 dulu.. Abe Kie sering bertukar-tukar poskad dengan sahabat pena dari serata pelusuk dunia dan kad2 mereka masih Abe Kie simpan. 

Ucapan terima kasih kepada Kak PI yang tabah dan aktif menulis sehingga kini. Semoga Kak PI akan terus sihat untuk beribadah kepada Allah dan bahagia bersama anak2, menantu dan cucu. Sesiapa yang berminat untuk mendapatkan antologi kisah hidup ini boleh menghubungi Kak PI secara peribadi ye. Sekian. Terima kasih