Gurindam Jiwa Luka

Terkenang masa yang lalu,
Hatiku menjadi sayu,
Maso tu baru naik darjoh satu,
Maka bermulalah dunia baru.

Semangat tu gak nok gi sekoloh turun jak pagi,
Kadey2 x dey ceroh tanoh, lopat turun hungar gi,
Ado jugok hok pesen keno pakso suruh gi,
Tu gak mari koloh pun nya x gosok gigi,
Apo tah lagi kato ko nok mandi.

Baju putih, seluar pendek atas poho.
Sepasey uniform tu jah hok ado x dok lok' lo,
Betis khapu kelaring sorey2 sapa ko atas poho,
Sekali tengok serupo anok orey x pero,
X kato kokrey, kito sendiri pun serupo tulo,
Mugo buleh kato gitu jah belako,
Turun habis sungai, baruh segalo payo.
Pah betis, poho x sir jadi karat lagu mano.

Ramai budok paka kasut Marco, kasut getoh jah zamey dulu.
Nok wat rano, cumo itu jah hok termampu.
Tu pun kiro bersyukur pado Allah yang satu.
Kadey2 jaley kaki ko sekoloh sapa batu-batu.
Jarey2 sekoloh jah hok ado zamey ritu.
Kadey sapa soyok kasut napok kaki habis segalo kuku,
X cukup tahun jangey harap ko nok buleh beli baru,
Seksanya dulu nok buleh ko sebutir ilmu.

Di sekoloh macey2 pesen budok buleh jupo,
Hok pesen buas, hok pesen jenis x dengar kato,
Nya duduk conggek khusi, duduk nopat atas mejo,
Tu x termasuk lagi hok pesen x buat khijo,
Keno jupo cikgu hok pesen bekeng serupo singo,
Hari2 buleh makey napar siro,
Balik rumoh x berani buko mulut, x kato apo.
Tebeng report nyudoh2 gak buleh makey manggar nyor,
Tu lah mok Pok dulu nga loni memey jauh berbezo.

Belanjo sekoloh hari2 pitih 20 sen jah tangey,
Kadey2 banyok jupo lapar, pado hari kenye,
X saloh ko orey tuo, mugo kito bukey nyo orey seney,
Walaupun susoh, x dok sapa lagi ko nok berhutey,
Ataupun gi di kantin gi curi makaney,
Paling neley pun, gi togok air paip daley jambey.

Dulu duk pakat berambat tino jatey,
Nya pakat baloh, nya badi perey,
Kadey2 3 orey budok tino nya hambat jatey sorey,
Nya pakat kherjo, nya pakat terkey,
Nya pegey seluar nasib baik x sapa telanjey,
Klu tebeng loni, x pasal2 masuk Harian Metro muko depey.

Jauhnya mengelamun, tersedar ku seketiko,
Rupanya sudah jauh kenangan meninggalkan kito,
Pah mano habis lah saing belako lako.
Belek buko FB kot2 saloh jupo.

Memori indah dulu telah lama pergi,
Sedar x sedar nak abih tahun 2020 doh kini,
Alangkah sedapnya kalu masa buleh diputarkan kembali,
Tapi kito keno terimo hakikat maso dulu x kan lagi kembali.

Dalam tengoh duk mengelamun sendiri,
Rupanya ramai doh cikgu, saing hok telah pergi,
Al Fatihah dariku buat mereka yang telah kembali,
Semoga rahmat ke atas roh mereka dicucuri,
Doa dari ku Abe Kie...

* Gambar sekadar hiasan, x dok keno mengena yang hidup ataupun yang sudah meninggal dunia.

27 Comments

  1. Mujur faham..best pulak baca dalam loghat Kelantan ni.

    ReplyDelete
  2. bila baca tak sangka boleh faham juga gurindam ni, berkat berkawan dgn member dari pantai timur dulu..haha

    https://www.tiarasaphire.com/2020/12/drama-kampung-pisang-bersiri-siri-2020.html

    ReplyDelete
  3. Budak zaman dulu tak serupa zaman lani.. rindu zaman dulu...

    ReplyDelete
  4. Oh ingatan gambar kemas Abam Kid. Saya awal masuk sekolah belanja 50 sen termasuk sekolah agama.

    ReplyDelete
  5. kelakar tengok gambar masa kecik kecik dulu

    ReplyDelete
  6. bergurindam bahasa klate pulop...

    ReplyDelete
  7. Kenangan manis dan pahit semuanya adalah kenangan.. alangkah seronoknya jika masa dpn diundur kembali kan.. al fatihah buat mereka yg telah tiada

    ReplyDelete
  8. rindu zaman sekolah, meme happy sokmo

    ReplyDelete
  9. gigih baca nak bagi faham... hihi apa² pun zaman sekolah rendah memang best

    ReplyDelete
  10. lama dok baco bahaso kelate..bereh abe kie

    ReplyDelete
  11. Rindu zaman sekolah rendah. Kesian lak anak2 tahun ni sekolah x sekolah ni..

    ReplyDelete
  12. Semua kenangan tersimpan rapi. Untuk dikisahkan dan dipelajari.

    ReplyDelete
  13. Nostalgic sungguh kan.
    Kenangan dulu2 sememangnya x dpt dilupakan

    ReplyDelete
  14. haha, berbelit lidah saya mau sebut tu gurindam kelantan...

    ReplyDelete
  15. Saya pun ada gambar zaman sekolah rendah, mmg kenangan tak dapat dilupakan

    ReplyDelete
  16. Bagi naim orang utagha hendak memahami loghat klate agar payah cikit. tapi kena baca jua. baru pahe dok hihi

    ReplyDelete
  17. waaaaaa!!!! unik penulisan ni hehehe

    ReplyDelete
  18. Adoiii ada yang Mrs. A tak faham huhuhuu...
    Mrs. A pun masih simpan gambar sekolah rendah.
    Bila tengok semula dengan anak-anak habis kena bahan sabar yolah

    ReplyDelete
  19. betul tu.. kenangan zaman sek sentiasa buat rasa nak senyum. tingat comot2 la baju kotor main kejar2 semuala. kdg2 heran tngk kids zaman skrng x suka sek. huhu..

    ReplyDelete
  20. Hehe nasib baik masih boleh faham bahasa klate ni. Hehehe

    ReplyDelete
  21. kebetulan, 2.1.2021 nanti, batch aida nak buat reunion.
    batch 1990, abamKie. 30 thn dah...
    sekolah rendah yg best. zaman kanak-kanak.
    yes, ramai cikgu2 kami yg da takde :( sayu...

    ReplyDelete

Thanks for leaving your comment. Please come again. I will visit your blog soon.