Dalam pada ralit tongkat dagu di meja cashier, hati terdetik teringtkn salah seorang pelanggan tetap kedai sy, seorang pakcik yg agak uzur .. Rasanya lama jgk dia x dtg kedai... dlm hati 'isk ..dia x sihat ke?'... Selalunya dia x pnh miss shopping di kedai... paling kurang 2x seminggu... ni dah dkt 3 minggu x dtg... Risau jgk...

A day after, sy bertnya pd jirannya yg kebetulan dtg kedai... jirannya pd mulanya berat nk bercerita tp sy desak jgak nk tau keadaan pakcik ni.. takut apa2 jd pd dia... almaklumlah 'loyal customer'... Huhu..

Alkisahnya, pakcik ni suami isteri dah pindah agak jauh jgk dan menetap di rumah ank pompuannya yg dah kawin ... sy pelik jgk... knp nk pindah.. sedangkn rumah yg pakcik ni duduk skang ni mmg umah sdiri... kt kg mmg jarang yg menyewa... umah yg dia nk tumpang plk tu, umah mertua ank pompuannya merangkap umah besannya ... apa la sgt bestnya tumpang umah orang...Huhu...

Rupa-rupanya ada cerita... bkn mengumpat mencela cuma risau kalau2 bakal terjadi dikalangan adik beradik sy dan korang semua gak... Nauzubillahiminzalik... pakcik ni asalnya duduk umah sdiri dgn ank lelaki dan menantu dia... x lama mna pon ank lelaki diorg kawen... baru 2,3 bulan ... tp nya disebabkn ikut kata isteri, dia mntk nk jual tanah pusaka kepunyaan ayahnya, kalau tanah lain tu ok gak... ni mntk tanah tapak umah... mula2 tu mntk cara baik, tapi xdpt ... sanggup plk diterajang ayahnya....Huhu... Lastly, dihalaunya mak ayahnya dr umah...

Sedih plk memikirkan... mak ayahnya bkn la org kaya... apatah lg org senang ... Selalunya berlaukkan ikan masin dan telur jer... nk tgk beli ayam buat lauk setahun sekali pon ssh... cumanya sesusah susah dia, dia smpt menyekolahkan ank2 hingga SPM ... mungkin salah ank2 bercampur dgn kwn2 yg melekakan menyebabkn dia gagal exam ... sudah gagal exam, keja pon x tentu hala... mmg selama ni mak ayah dia menoreh lg walau sdh agak uzur utk tampung keluarga.. aduhai kesiannya ...

Tpnya dlm pada hati terusik, kadang2 tercuit jgk dgn gelagat ank dia ni... tanah tu tak luas mna pon utk direbutkan ... bak kata abah, 'rebutkan tanah sejengkal mcmlah tanah tu sedepa'....

Anakku,
Sejak kecil berada di ribaan,
Sudah besar aku jd buangan,
Sejak kecil engkau ditatang,
Sudah besar aku ditendang,
Sejak kecil kuajar quran,
Sudah besar aku dihentam,
Sejak kecil kuberi makan,
Sudah besar aku kau lupakan,
Entahlah...mungkin sudah nasib badan...
Anakku,
Kita bukanlah org berada,
Wang dan harta kita tak punya,
Intan permata kita tiada,
Emas suasa tiada jua,
Maka usahlah terlalu mendabik dada...

Anakku,
Yg ada hanya keikhlasan di hati,
Yg tinggal cuma keimanan yg tinggi,
Yg kita punya hanya keindahan budi pekerti,
Yg kita ada cuma kelembutan gerak geri,
Maka jagalah ia seperti menjaga nyawa sendiri..

Anakku,
Kerinduanku tidak pernah usai buatmu,
Doaku sentiasa ada untukmu,
Air mata ku dalam diam bertamu,
Biarpun engkau jauh dan semakin jauh dariku...

Anakku,
Tanah sekangkang kera usahlah dikau rebutkan,
Jgnlah dijual atau cagarkan,
Kalau usaha ia akan jd selautan,
Ssh payah daku usaha utk dapatkan,
Mmg itu lah nnti akan ku pusaka kan,
Utk kamu adik beradik jagakan,
Jangan kerana ia kamu berhentam berparang...

Anakku,
Sampai saat ini aku masih lagi bertahan,
Jika umurku tidak panjang,
Akan bercerai nyawa dari badan,
Makan minummu aku sudah halalkan,
Dari kau kecil sehingga segak rupawan,
Cuma doamu yg aku harapkan,...

Dari ayahmu yg kejauhan...

Hasil nukilan: -mizzeta, 070514, 1550, Ketereh, Kelantan

11 Comments

  1. sedih sgt cete ni.ksh benar ke? npe ada anak yg kejam mcm ni? x aman la dunia akhirat...semoga mkcikpakcik tu redha dgn ketentuan ini....aduhai..x terbyg cmne :-(

    ReplyDelete
  2. tersentuh hati..selalu drama melayu pun ada cerita macam ni..semoga anaknye diberi hidayah..

    ReplyDelete
  3. semmoga mereka insaf, redha Allah terletak pada redha ibu bapa. jangan pernah lupa tu.

    ReplyDelete
  4. Semoga kita semua tidak tergolong dikalangan anak2 yg derhaka... nauzubillah...

    ReplyDelete
  5. sebelum kita menjadi orang2 tua yg teraniaya harus persiapkan diri...

    ReplyDelete
  6. MORAL OF THE STORY ..
    jANGAN JADI ANAK DERHAKA

    ReplyDelete
  7. Sedih baca luahan ini abe kie.
    Lebih sedih dan risau bila status dah menjadi seorang abah

    ReplyDelete
  8. Sedihnya baca kisah ni cikgu Zuki... :'(

    ReplyDelete
  9. Adakalanya cara Allah s.w.t. membalas dosa ibu bapa ialah melalui kesilapan/dosa anak2.

    ReplyDelete

Thanks for leaving your comment. Please come again. I will visit your blog soon.