Terdapat jurang jantina dalam pendidikan, yang bermaksud terdapat perbezaan antara lelaki dan perempuan dalam pencapaian pendidikan mereka.

Lebih ramai wanita daripada lelaki menamatkan pengajian di universiti. Walau bagaimanapun, terdapat juga ramai kanak-kanak lelaki yang berhenti sekolah atau bergelut untuk mendapat gred yang baik sehingga menyukarkan mereka untuk memasuki universiti.

Bagi Sijil Pelajaran Malaysia 2022, ribuan pelajar tidak hadir untuk peperiksaan.

Terdapat beberapa sebab mengapa jurang ini wujud.

Peranan dan jangkaan jantina tradisional boleh mempengaruhi cara lelaki dan perempuan mendekati pendidikan.

Mungkin ada kepercayaan bahawa kanak-kanak lelaki sepatutnya keras dan tidak menunjukkan minat untuk belajar.

Kepercayaan ini boleh menyebabkan kanak-kanak lelaki berasa kecil hati atau kurang bermotivasi untuk cemerlang dalam akademik.

Sebaliknya, kanak-kanak perempuan lebih menumpukan perhatian kepada pelajaran mereka dan tidak begitu suka bermain seperti kanak-kanak lelaki, memberi kelebihan kepada kanak-kanak perempuan dalam perjalanan pendidikan mereka.

Ibu bapa membentuk pengalaman pendidikan anak-anak mereka. Kadangkala, ibu bapa secara tidak sedar menyumbang kepada jurang jantina dengan membuat perbandingan antara anak lelaki dan anak perempuan mereka.

Mereka mungkin berkata seperti, "Mengapa anda tidak boleh menjadi seperti kakak anda?" atau mereka akan menonjolkan pencapaian seorang adik beradik berbanding yang lain.

Perbandingan ini boleh menyebabkan kanak-kanak lelaki berasa tidak mencukupi atau tidak digalakkan. Sebaliknya, berikan sokongan dan galakan yang sama kepada anak lelaki dan perempuan, memupuk persekitaran di mana keupayaan setiap kanak-kanak diraikan.

Faktor lain ialah cara sekolah disusun. Sesetengah kaedah dan kurikulum pengajaran mungkin tidak memenuhi gaya pembelajaran dan minat semua pelajar secara sama rata.

Ini boleh menyebabkan sesetengah budak lelaki berasa tidak berminat atau tidak berminat dalam pelajaran mereka, yang boleh mengakibatkan gred yang lebih rendah atau mereka tercicir.

Sebagai contoh, kanak-kanak lelaki mungkin mendapat manfaat daripada lebih banyak pengalaman pembelajaran praktikal atau interaktif yang memenuhi sifat bertenaga dan gaya pembelajaran mereka.

Selain itu, kajian menunjukkan bahawa otak kanak-kanak lelaki cenderung berkembang pada kadar yang lebih perlahan berbanding kanak-kanak perempuan, terutamanya dalam bidang yang berkaitan dengan bahasa dan kemahiran membaca.

Ini mungkin menyumbang kepada cabaran yang dihadapi oleh kanak-kanak lelaki dalam tetapan akademik.

Kekurangan guru lelaki di sekolah sebagai role model juga menjadi faktor.

Mempunyai model peranan yang pelbagai adalah penting untuk pelajar, kerana ia membolehkan mereka melihat diri mereka dalam pelbagai laluan akademik dan profesional.

Dengan kurang guru lelaki, kanak-kanak lelaki mungkin tidak mempunyai banyak model peranan yang boleh memberi inspirasi dan membimbing mereka dalam perjalanan pendidikan mereka.

Ini boleh menyumbang kepada jurang jantina dalam pendidikan.

Dengan menangani faktor-faktor ini, kita boleh berusaha ke arah sistem pendidikan yang lebih seimbang dan sama rata.

13 Comments

  1. good sharing a.kie..kita dlu2 sama rata jer..xde lbh xde kurang..hehe

    ReplyDelete
  2. memang nampak sgt beza nya but bg MA, disini la peranan ibu bapa utk kasi sokongan kpd anak2 tanpa mengira jantina.. support & kasi galakan pd anak2 utk berjaya...

    ReplyDelete
  3. Lelaki selalunya malas sikit... hehehe

    ReplyDelete
  4. Perkongsian menarik. Tapi sebenarnya lelaki lebih bijak dari perempuan. Cuma dia malas sikit je. Cuba tengok bila di kehidupan luar, mereka boleh je lalui kehidupan dan mencari rezeki utk keluarga.

    ReplyDelete
  5. Bacaan yg menarik penuh dan padat pengisian nya.. Perempuan rajin dlm pembelajaran dan lelaki ni rajin dalam kerja2 luar.. Sbb tu mungkim ramai lelaki kuramg minat ada pembelajaran

    ReplyDelete
  6. ntahla..rasanya lelaki ni dia M je, tapi dia lebih bijak ...

    ReplyDelete
  7. Saya kalau mengajar anak buat kerja sekolah dah macam guru besar.. Hihi

    ReplyDelete
  8. kebanyakan perempuan rajin belajar ya abam kie...tapi banyak pula siswa laki laki yang cerdas dari sananya heheh..biasanya yang eksak

    ReplyDelete
  9. Pelajar perempuan pandai dari segi akademik dan selalu dapat keputusan cemerlang tapi bila di alam pekerjaan, yang lelaki selalunya menyerlah walaupun akademiknya tak sehebat pelajar perempuan. Mungkin masa belajar yg lelaki ni tak reti sangat nak terangkan dari segi teori tapi bab praktikal dia cekap. Selalunya dalam pekerjaan engineer macam tu la saya perhatikan.

    ReplyDelete
  10. Perasan masa sekolah pelajar lelaki sedikit dalam kelas.
    Ada kelebihan setiap jantina.

    ReplyDelete
  11. sikap anak lelaki dan sikap anak perempuan juga berbeza...kerana sikap itulah yang menjadikan anak perempuan lebih baik dalam bidang akademik mereka

    ReplyDelete
  12. Pengamatan yang menarik meskipun ini hanya pendapat pribadi.

    ReplyDelete

Thanks for leaving your comment. Please come again. I will visit your blog soon.