Menurut kajian, kanak-kanak belajar lebih cepat berbanding orang dewasa dan mempunyai kelebihan untuk terus mengaplikasikan apa yang mereka pelajari sejak kecil.

Untuk mendapat manfaat daripada kebolehan pembelajaran pantas mereka, adalah idea yang baik untuk mengajar mereka perkara berguna yang boleh memberi manfaat kepada kehidupan kita dan planet kita, terutamanya penjimatan tenaga.

Terdapat beberapa kaedah untuk melakukannya.

PERTAMA ialah memaklumkan kepada pelajar sekolah tentang keperluan kecekapan tenaga dalam bangunan, yang akan menyumbang kepada usaha penjimatan tenaga. Menyediakan contoh dan demonstrasi praktikal untuk membantu mereka memahami kepentingan kecekapan tenaga dalam bangunan;

KEDUA, ajar murid sekolah menutup lampu, kipas, komputer riba dan alat elektronik lain apabila tidak digunakan. Ini akan menyemai dalam diri mereka tabiat penjimatan tenaga dan mengurangkan penggunaan tenaga yang tidak perlu.

Satu kajian menunjukkan tindakan menutup lampu dan peranti elektronik boleh mengurangkan penggunaan tenaga sebanyak 50 peratus.

KETIGA, maklumkan kepada pelajar sekolah tentang kesan pembaziran tenaga dan galakkan tabiat mencabut palam peranti. Adalah baik untuk menerangkan kepada mereka bahawa banyak peranti elektronik terus menggunakan tenaga walaupun dimatikan atau dalam mod siap sedia, menyumbang kepada tenaga yang terbuang.

Sediakan contoh peranti yang cenderung mengalirkan tenaga dalam mod siap sedia, seperti pengecas, konsol permainan dan elektronik lain;

KEEMPAT, ajar pelajar sekolah tentang tetapan kawalan dan kepentingan sistem penyejukan beroperasi dengan betul, yang boleh menyumbang kepada penjimatan tenaga.

Ajar mereka kepentingan penebat tingkap dan pintu untuk mengelakkan kehilangan tenaga.

KELIMA, bincangkan kelebihan penggunaan cahaya semulajadi dan pengudaraan dalam bangunan, yang boleh mengurangkan penggunaan lampu tiruan.

Galakkan mereka untuk membuka tingkap dan menggunakan cahaya siang apabila boleh untuk aktiviti yang tidak memerlukan pencahayaan.