Guru yang pernah menanda skrip jawapan pada masa lalu mengatakan markah lulus semasa mungkin serendah 20% untuk mata pelajaran seperti matematik dan sains.

Putrajaya, kita ada masalah.

Ya, saya merujuk kepada laporan bahawa 90,000 daripada 373,974 calon yang menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tahun lalu (2022) gagal dalam kertas matematik.

Jika anda fikir ini menakutkan, anda akan terkejut apabila mengetahui bahawa nampaknya, lebih separuh daripada mereka tidak akan lulus jika markah lulus adalah 50%.

Menurut beberapa guru yang pernah menanda skrip jawapan SPM, markah lulus mungkin serendah 20% terutamanya bagi mata pelajaran seperti Matematik dan Sains.

Tetapi ini berbeza-beza setiap tahun kerana markah lulus diputuskan oleh Lembaga Peperiksaan hanya selepas semua kertas disemak dan digredkan.

Jelas sekali, ada sesuatu yang tidak kena sama sekali dengan sistem pemarkahan atau penggredan sekarang kerana ia seolah-olah memenuhi keperluan untuk memastikan bilangan pelajar yang lulus mana-mana kertas dikekalkan pada tahap yang 'dihormati'.

Walau bagaimanapun, gred mungkin tidak menggambarkan tahap penguasaan sebenar pelajar terhadap mata pelajaran tersebut.

Oleh itu, sebilangan besar pelajar berjaya menipu diri mereka sendiri dan rakyat Malaysia bahawa mereka telah mendapat gred yang baik atau telah lulus kertas subjek berkenaan.

Seperti kata pengerusi Kumpulan Bertindak Ibu Bapa untuk Pendidikan, Noor Azimah Abdul Rahim, kementerian melakukan ketidakadilan yang besar kepada pelajar yang dibuai dengan kepercayaan palsu.

Kementerian Pendidikan telah membiasakan diri menganjurkan sidang akhbar setiap tahun untuk mengumumkan bilangan pelajar straight A.

Kenyataan sedemikian menimbulkan tanggapan palsu bahawa pelajar ini mungkin telah mendapat markah yang sangat tinggi, seperti 80% hingga 90%, dalam mata pelajaran yang mereka mendapat A. Jauh daripada itu, sebenarnya. Ini kerana dalam beberapa kes, markah lulus walaupun 65% jatuh dalam kategori A.

Jika ada, acara media tahunan ini telah menjadi pertunjukan yang lebih berbentuk daripada substansi, hanya untuk memberikan perasaan gembira kepada negara.

Ketiadaan ketelusan dalam markah lulus untuk pelbagai mata pelajaran dan penggredan keputusan SPM telah menyebabkan banyak dakwaan manipulasi atas pelbagai sebab.

Di sebalik penafian menteri pendidikan, semasa dan lalu, bahawa mereka tidak memanipulasi sistem penggredan, keraguan akan kekal selagi ia tidak telus.

Ini termasuk mengekalkan peratusan lulus yang sangat tinggi untuk menggambarkan secara palsu bahawa kebanyakan pelajar sekarang melakukannya dengan baik. Ia juga melahirkan lebih ramai pelajar dengan gred A, nampaknya menunjukkan bahawa segala-galanya adalah 'hunky dory' dengan taraf pendidikan kita.

Mengapakah terdapat kerahsiaan tentang markah lulus bagi mata pelajaran SPM? Sudah tiba masanya untuk berterus-terang tentang markah lulus dan cemerlang bagi setiap gred. Dan mereka mesti diumumkan setiap tahun.

Itu akan menunjukkan kepada kita penguasaan sebenar pelajar dan bukannya menyembunyikan kebenaran untuk tujuan kosmetik. Tidak berbuat demikian akan terus menimbulkan dakwaan manipulasi walaupun ia tidak berlaku.

Isu lain di sini ialah pencapaian umum yang lemah dalam peperiksaan SPM menyebabkan 70% lepasan sekolah tidak melanjutkan pelajaran ke peringkat pengajian tinggi.

Seperti yang sedia ada, pelajar sekolah tidak lagi menduduki peperiksaan awam biasa dalam 10 tahun persekolahan mereka.

Mereka menduduki peperiksaan SPM pada tahun ke-11, yang bagi kebanyakan orang adalah masa yang terlalu lama untuk mereka melihat sejauh mana kedudukan mereka di peringkat kebangsaan.

Ujian pentaksiran sekolah rendah (UPSR) Tahun Enam dibatalkan pada 2021 manakala pentaksiran menengah rendah (PMR) Tingkatan Tiga dimansuhkan pada 2014.

Tiada peperiksaan awam biasa sehingga mereka mencapai Tingkatan Lima.

Sudah tentu, mereka mempunyai peperiksaan berasaskan sekolah tetapi guru akan memberitahu anda bahawa ujian ini bukanlah kayu pengukur, tanpa prestasi di peringkat kebangsaan untuk dibandingkan.

Banyak keraguan juga telah ditimbulkan mengenai kualiti dan keselamatan kertas peperiksaan yang disediakan dan dicetak di sekolah.

Pada masa lalu, kita telah melihat laporan berita tentang kertas seperti itu bocor, memaksa pelajar untuk menduduki semula kertas.

Apa pun yang mereka lakukan, hakikatnya pentaksiran berasaskan sekolah tidak diseragamkan secara nasional seperti peperiksaan SPM.

Dalam konteks ini, seruan untuk mengembalikan sekurang-kurangnya satu daripada peperiksaan awam yang dibatalkan mungkin mempunyai beberapa merit.

Peperiksaan biasa apabila pelajar berada di Tingkatan Tiga adalah idea yang baik kerana mereka akan mempunyai dua tahun selepas itu untuk bersedia menghadapi SPM.

Sistem sebegini, ditambah dengan ketelusan ke atas markah lulus SPM dan sistem pemarkahan, boleh menunjukkan rakyat Malaysia kualiti sebenar pelajar dan tidak membuai mereka kepada rasa pencapaian yang palsu.

Kerajaan perlu telus dan menunjukkan kepada rakyat Malaysia angka sebenar.

Sumber: https://www.freemalaysiatoday.com/

10 Comments

  1. betul sgt2...mcm tak fair rasanya bila mcm ni kan

    ReplyDelete
  2. entah apa nak jadi dgn negaraku...

    ReplyDelete
  3. sebab tu nilai gred A zaman dulu2 lagi power drpd nilai gred A sekarang.

    ReplyDelete
  4. Guru besar di sekolah saya pun ada beritahu perkara ni.. 2 tahun lagi saya akan menduduki SPM risau..

    ReplyDelete
  5. cik nor dlu satu jer xlulus..lukisan kejuruteraan..kalau lulus gamaknya jadi jurutera dah kot sekarang..haha

    ReplyDelete
  6. nak sangat stistik cemerlang semua itulah kenyataannya

    ReplyDelete
  7. bila menteri silih berganti dan setiap yg menjadi itu mahukan perubahan tercatit dlm sejarah yg beliau la yg mengubah maka yg menjadi mangsa adalah anak murid pelajar sekolah.. Negara ku masih aman..

    ReplyDelete
  8. Saya tak tahu, bila baca ni, baru tahu. Ye ke... aduh... kalau la boleh jadi macam zaman kita dulu. Biar je la periksa cam biasa, darjah 6 dan tingkatan 3. Sekarang ni, saya tengok, macam lagi susah lagi-lagi ada kerja kursus untuk subjek elektif SPM, anak saya ambil Asas Kelestarian. Anak tension, mak bapak lagi tambah tension.

    ReplyDelete

Thanks for leaving your comment. Please come again. I will visit your blog soon.