Kesesakan lalu lintas sebahagiannya berpunca daripada ramai ibu bapa yang menghantar anak-anak ke sekolah. Sesetengah pelajar menggunakan motosikal atau basikal sukan yang diubah suai. Walaupun separuh daripada pelajar berjalan ke sekolah, terdapat sejumlah besar kenderaan berkumpul di perkarangan sekolah sebelum dan selepas sesi persekolahan untuk sebuah sekolah dengan enrolmen sekitar 600 pelajar.

Akan ada tempat letak kereta dua dan tiga kali ganda. Jalan-jalan pergi dan balik sekolah akan tersumbat dengan kenderaan yang lalu lintas bergerak dengan laju.

Keadaan menjadi lebih teruk apabila hujan, kerana pelajar mengambil masa yang lebih lama untuk masuk ke dalam kenderaan mereka.

Untuk sekolah dua sesi, ia boleh menjadi huru-hara di pintu pagar sekolah semasa pertukaran sesi. Akibatnya, kemalangan atau kemalangan mungkin berlaku, yang membawa kepada masalah lalu lintas.

Sehubungan itu, kita perlu menghantar anak-anak pergi dan balik dari sekolah dengan menggunakan bas dan van sekolah. Walau bagaimanapun, bas dan van lama sudah tidak berfungsi lagi. Memperkenalkan bas dan van yang luas dan berhawa dingin. Dengan mengandaikan setiap kenderaan keluarga membawa seorang atau dua pelajar sahaja, bas sekolah 30 tempat duduk akan mengalihkan sehingga 20 hingga 30 kenderaan dari jalan raya.

Juga penting adalah untuk menetapkan tempat mengambil dan menghantar yang lebih strategik untuk pelajar. Ini bermakna ibu bapa boleh menghantar dan mengambil anak-anak mereka di tempat yang berbeza dari sekolah mereka. Dengan cara ini, sesetengah pelajar yang meninggalkan rumah mereka mungkin boleh berjalan ke dan dari tempat mengambil dan menghantar yang berdekatan. Mereka tidak akan memerlukan pengangkutan keluarga sama sekali.

Pelajar yang kerap menaiki bas atau van sekolah boleh membentuk komuniti sekolah mini dan menjalin persahabatan di sepanjang jalan, ditambah pula kesesakan di luar pintu pagar sekolah akan menjadi perkara yang sudah berlalu.

Semoga beberapa usahawan yang bijak dan bertanggungjawab dari segi sosial akan berani menyahut cabaran ini.


14 Comments

  1. susah dah nak naik bas atau van sekolah..xde pengusaha bas atau van sekolah dah sekarang sbab ibubapa ramai yang dah mampu bli motosikal atau kereta..kadang2 anak2 pun diorang belikan motosikal atau kereta/..huhu

    ReplyDelete
  2. Beza dahulu tiadapun kesesakan masa saya pergi sekolah.
    Sekarang ini semua kena rancang seperti tempat tinggalkan pelajar.

    ReplyDelete
  3. pengusaha dah kurang, kenaikan kos sara hidup pun buat orang berfikir banyak kali nak guna perkhidmatan ni.. kami pun ambik anak pakai motor je selalunya

    ReplyDelete
  4. Naik bas ramai2 pun masalah juga tapi utk mengelakan kesesakan jalanraya kala sesi persekolahan itu saja cara terbaik

    ReplyDelete
  5. Anak kinah memang kinah bagi dia naik van sekolah je.

    ReplyDelete
  6. Sekarang bas sekolah dah tak ramai macam dahulu
    Kebanyakan ibu bapa menghantar sendiri anak2 ke sekolah

    ReplyDelete
  7. Dengarnya tambang bas sekolah pon dah naik harga tahun ni..

    ReplyDelete
  8. betul, belum habis sekolah, dah bersusun kereta mak pak menunggu,...kekdg sampai 2- 3 lapis barisan, federal highway pun boleh jem..

    dulu2 saya segan naik bas sekolah, sbb tak nak kwn sekelas tahu rumah saya kat mana, rumah saya buruk...huhu..

    ReplyDelete
  9. lagi satu prob, pandangan Mummy Ayu..boleh je mak bapak antar & amik anak sekolah but jgn la berlama2 depan pagar tu...kena drob & go je. yg dok lama2, nak tunggu anak masuk dlm pagar, nak babai2 .. tu yg buat jam tu.

    ReplyDelete
  10. Ya sekarang ni dah jarang nak nampak bas sekolah atau can sekolah ni. Dulu banyak sekarang semakin kurang. Ibu bapa ramai yang selesa hantar dan ambil anak dari sekolah.

    ReplyDelete
  11. Setuju dgn Abe Kie. Kadang2 stress mengambil & menghantar anak2 ke sekolah sebab kesesakan trafik di pekarangan sekolah.

    ReplyDelete
  12. dekat sini tambang bas sekolah mahal bebeno cikgu oi, nasib sekolah Aiyan dekat dengan pejabat jadi hantar ambil jelah kita ni

    ReplyDelete
  13. Semoga urusan semua ibu bapa dan anak2 dipermudahkan

    ReplyDelete
  14. Di Jakarta dan kota2 lain pun sama masalahnya bang. Anak2 banyak diantar pakai kendaraan pribadi
    Sbnrnya bis sekolah ada, tapi rutenya dikit. Dan kebetulan ga lewat sekolah anak saya. Jadi mau ga mau anak2 saya di antar jemput driver. Kalo seandainya itu bus sekolah lewat Kat sekolah mereka, saya pasti pakai itu

    ReplyDelete

Thanks for leaving your comment. Please come again. I will visit your blog soon.