Pelajar berasa lebih tertekan sekarang kerana sekolah dan universiti perlahan-lahan kembali kepada cara mengajar lama mereka.

Pada awal tahun 2020, ancaman Covid-19 menyebabkan pelajar dan guru mengadakan bilik darjah maya yang dimungkinkan melalui platform dalam talian.

Sebahagian besar aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang biasanya dijalankan secara bersemuka di dalam bilik darjah diuruskan secara dalam talian.

Pada mulanya, pelajar merasakan sukar untuk mereka menyesuaikan diri dengan perubahan, tetapi seiring dengan berlalunya masa, mereka menerima dan menerima pembelajaran dan pendidikan siber.

Selepas lebih dua tahun pembelajaran dalam talian, pelajar berdepan dengan satu lagi perubahan, iaitu kembali ke kelas fizikal walaupun mereka sudah selesa dengan pembelajaran dalam talian.

Kini terdapat perubahan mendadak dalam zon selesa mereka, dan ini menimbulkan kebimbangan di kalangan pelajar kerana mereka merasakan mereka perlu menyesuaikan diri.

Bukan itu sahaja, pelajar dari pelbagai peringkat umur juga merasakan tekanan akademik secara berbeza apabila beralih semula ke kelas bersemuka.

Persekitaran pembelajaran memainkan peranan penting dalam kehidupan akademik pelajar. Sebarang perubahan padanya boleh memberi kesan dalam banyak perkara, termasuk keadaan psikologi mereka.

Apabila pelajar terpaksa belajar dalam talian, mereka membiasakan diri dengan persekitaran dan menjadi selesa di dalamnya. Walau bagaimanapun, kelas bersemuka menimbulkan persekitaran yang berbeza.

Anjakan beransur-ansur ini bermakna pelajar menangani tekanan akademik dengan cara yang berbeza, menyebabkan sesetengah daripada mereka berasa lebih tertekan dan tertekan.

Walau bagaimanapun, ia adalah topik yang boleh dipertikaikan apabila melibatkan jenis kaedah pembelajaran yang lebih baik. Pembelajaran dalam talian mempunyai kebaikan dan keburukan dan begitu juga dengan pembelajaran fizikal.

Jadi, mana-mana kaedah yang digunakan, kita mesti memberi masa kepada pelajar untuk menyesuaikan diri.