Masalah tikus yang tiba-tiba muncul dalam rumah kita memang buat mak-mak tak senang duduk. Mulalah fikir cara terbaik untuk halau tikus. Bukan apa, risau tentang penyakit yang pernah tular akibat kencing tikus, ada yang memboleh membawa maut.

Ini belum lagi makanan yang ada di dapur, habis dimakan. Sementelah dengan pakaian pun pasti ada yang digigitnya. Jenuh juga nak halau tikus dalam rumah sebab siang ia menyorok dan ‘bekerja’ waktu malam.

Cara yang biasa mak-mak halau tikus dengna memberi ubat tikus, bukan setakau halau tapi terus ‘mati’. Masalah yang dihadapi bila mati di tempat tersembunyi, satu kerja nak mencari bangkainya.

Jadi, jalan terbaik yang dikongsikan oleh Ana Mahabu untuk halau tikus adalah dengan menggunakan bahan dapur saja. Nanti bolehlah cuba nanti.

Cengkih

Cengkih juga merupakan salah satu rempah dapur yang mengandungi berjuta-juta manfaat kesihatan. Ia terbukti berkesan dalam memudahkan sistem pencernaan. Selain itu, cengkeh juga dipercayai dapat meningkatkan fungsi hati. Kemudian ia juga dapat menurunkan kadar gula dalam darah.Namun, manfaat cengkih bukan hanya untuk memasak atau untuk kesihatan saja.

Cengkih juga dapat digunakan untuk mengusir tikus yang berkeliaran di rumah. Mungkin ada banyak cara yang dilakukan anda untuk menyingkirkan tikus ini dari rumah.

Biasanya, kebanyakan anda akan menggunakan racun atau perangkap.
Walau bagaimanapun, seringkali racun dan perangkap tidak berfungsi untuk membuat tikus mati atau berhenti berkeliaran di rumah.

Salah satu cara yang paling kuat untuk membuat tikus mati berbaring adalah, tikus sendiri sangat membenci bau cengkih.

Oleh itu, anda boleh meletakkan minyak cengkih di tempat-tempat di mana tikus melintas. Sehingga ketika tikus melewati tempat itu mereka akan menjadi lemah dengan bau cengkih.

Daun pudina

Seperti diketahui, peppermint mengandungi sebatian mentol di dalamnya, menghasilkan aroma yang sangat kuat. Aromanya mampu merengsakan rongga hidung. Menggunakan pudina dalam menghalau tikus juga cukup mudah.

Cara pertama, anda boleh menanam pudina dan meninggalkannya di sekitar rumah.

Bau kemudian akan mencegah tikus masuk atau berkeliaran di tempat pertama.

Namun, apabila anda tidak menyukai rumah penuh dengan tanaman peppermint, anda boleh menggunakan minyak peppermint. Cukup semburkan minyak pudina di berbagai kawasan rumah yang biasanya di akses tikus.

Serbuk koko

Tetapi siapa sangka bahawa ramuan yang satu ini dapat membasmi tikus sehingga mereka tidak kembali lagi. Caranya adalah dengan menaburkan serbuk koko di mana tikus biasanya muncul.

Gula semulajadi

Menghilangkan tikus dengan membuat formula gula semula jadi.
Caranya adalah dengan menggunakan baking soda, tepung, gula dan air.
Baking soda sangat toksik bagi tikus dan gula bertindak sebagai umpan. Masukkan formula gula di mana tikus dulu muncul dan mereka akan hilang dalam masa yang singkat.
 
Semoga petua yang Abam Kie kongsikan ini akan memberikan manfaat kepada kita semua. Terima kasih.