Wednesday, 5 February 2020

Senarai restoran yang wajib anda singgah di Kelantan


Assalamualaikum. Kalau datang ke Kelantan tumpuan utama para pelancong tempatan ialah makanannya yang lazat dan secukup rasa. Dari nasi kerabu, nasi berlauk, nasi dagang, nasi tumpang sehinggalah kuih-muih yang manis2 belaka seperti akok, jala emas, roti jala, che mek molek, tahi itik, lompat tikam dan sebagainya. You name it, we have it!

Jadi pada kali ini Abam Kie akan menyediakan senarai penuh kedai-kedai makan sekitar Kelantan yang perlu dilawati jika berkunjung ke sini. Terima kasih Tuan Mohd Mahdzar Aziz yang sudi menyiapkan senarai penuh ini.

Jadi inilah senarai kedai makan yang best dan top di KELANTAN: 😍😍
Mungkin tak sempat nak gi belako tapi cubalah gi ke kedai2 makan yang terdekat dgn inap desa atau hotel kawan2. Selamat menjamu selera!

1. KST IKAN BAKAR Wakaf Che Yeh
2. Warung Sup Kepala Ikan (Pok Mat Tea Beng Madu) Pulau Pisang PCB
3. Cafeteria Abah Umi dan Abe Mee Celup Legend. (Ada pelbagai ABC dan air)
4. Milo Tunggeng Pok Loh (belakang Hotel Perdana)
5. Nasi Ulam Cikgu (Kampung Kraftangan)
6. Cendol Pulut Tapai Wakaf Mek Zainab
7. Cafe Jiran, Kubang Kerian (western food and pizza)
8. HAK TEGOH Catering - breakfast buffet RM5
9. Kopitiam white house - malam sahaja (Tepi Masjid Muhammadi)
10. Nasi lemak Kopi O Kubang Kerian (5pm-1am)

11. Kopitiam Kita - sarapan (roti titab)
12. Kuey teow kerang payo purnamo
13. Nasi kerabu daging bakar sambal kicap Salor
14. Gerai Nasi kukus, Dataran Cheng Ho
15. Nasi kerabu Pasir Pekan (Nasi kerabu Azma buka 5 ptg)
16. Mat MEE UDANG, Chetok, Pasir Mas
17. Nasi ayam papik depan SMK Dato' Ahmad Maher
18. Warung badik badik (mango special) Jalan Pengkalan Chepa.
19. Nasi kerabu kambing bakar Panji buka pagi (depan Caltex)
20. Suliza perut bulat air asam (depan IPK)

21. Maggi belut Bukit Marak, Bachok.
22. Nasi kerabu kambing bakar tepi kondo vista Kubang Kerian
23. Nasi kerabu kak na Paya Bemban
24. Ayam kampung madu lorong tepi billion. Kedai kedua Jalan Pasir Hor - Wakaf Che Yeh depan sikit Kedai Qiasatina menghala Wakaf Che Yeh.
25. Nasi ayam abe din atas Bazar Buluh Kubu
26. Mee kangkung mat nor.
27. Coconut shake moksu pasir mas.
28. Maggi ketam Cherang Ruku (Alemi Maggi Ketam)
29. Mee Pok Jen kampung Joh Labok Machang

30. Nasi ayam cobek Wakaf Bharu.
31. Mee celup pok leh Kube Batu.
32. Roti paye tepi dobi sebelum masjid kube kerian. Tepi jalan besar ngadap perodua kube kiye.
33. Char kue tiaw taman bendahara
34. Restoran Pohon Nako (belakang Tursab kb)
35. Sup Belut restoran tepi tali air
36.Restoran syakilla depan balai islam lundang (lebih 30 jenis juadah)
37. Lido corner ( nasi sup ayam bakar)
38. Chicken Chop dan masakan panas PK CORNER
39. Nasi Sumatera terbaik (Restoran Hover)
40. Roti tempayan cheese Nonie CK (Jalan Pasir Hor)

41. Udang dan sotong celup tepung - Kedai Makan Acutera Pantai Sabak
42. Kakma Nasi Kerabu, Cherang, KB
43. Nasi Abe Mie - dpn Bank Islam Jln Maju sblm Billion...
44. Nasi Kerabu CHE AWANG Salor.
45. Nasi kak wok original tu.. blakang KBMC dgn belakang SIC, Jalan Telipot.
46. Ikan bakar air asam. Lokasi depe Sekolah Maahad Muhammadi Lelaki.
47. Meggie telur sotong PC
48. Timur Char Kuey Tiaw Wakaf Stan
49. Norsiah Selera Ikan Bakar
50. Nasi Kukus ZAKINI Berek 12

51. Ayang Cafe, Lorong Masjid Langgar, KB
52. Restoran Tepi Sungai, Tanah Merah
53. Nasi Kerabu Kak Zah, Belimbing, Tanah Merah
54. Rizqi D, Cafe, Kg. Gaung, Pasir Mas
55. Nasi gulai daging tepi longkang Sekolah KB (buka 1.30 pagi)
56. Warung Mee Pok Soh, Kg. Belukar, P. Mas
57. Vicolo Cafe, sebelum Bangunan PERKESO
58. Sup Perut Goreng rangup, Cabang 4 Tok Mek Ngoh, Tumpat.
59. KB Burger Bakar
60. Kopi Mesin (Berdekatan Billion KB) Cbg 4 Pasir Hor dan Kg. Kota

61. Mee Secekok abe mie, Panji
62. Mee Bangkok, Padang Tembak
63. Kak Ton Patani, Geting, Tumpat
64. Hostel Pantai PCB
65. Selera Signal (Jln PCB)
66. Nasi Pok Pem Jln Bayam
67. Mee Celup, Nasi Air D' Nyior Cino Cherang, depan apartment
68. Mee Pok Harun, Paloh Rawa, Machang
69. Roti Canai Kopiah Merah
70. Nasi Sup Daging Bakar Sri Cemerlang

71. MeeCelup Telur Gedik Kak Na, Kelar, P. Mas
72. Mat Saleh Burger
73. Satay Malaysia Jln Pengkalan Chepa
74. Restoran Ikan Bakar Kukup
75. Dulangs Cafe
76. Fizow Kitchen Bachok
77. Oh MySoto, Panji
78. Restoran Pondok Kebaboom, Pasir Tumboh
79. KB Brewster, Kopi Beng, Jln Cherang
80. Yati Ayam Percik, Jalan Long Yunus

81. warung Aus Mee celup, Paya Bemban
82. Restoran Konteni BOX 26, Tepi Sungai Kelate
83. Pok Wi Raja Sup, Tepi Roundabout Jam Besar, ada khemah Biru.
84. Eyla Air Asam Sup Perut, Kg. Paloh Rawa, Machang
85. Warung Raysha, mee celup stanbum, Ketereh
86. Air Yogurt Perisa Buah-Buahan, Depan Pagar Politeknik Kok Lanas
87. Maggi Sotong Dalam Rhu, Tumpat
88. Shikin Nasi Ayam, Taman Bendahara
89. Yazid Nasi Daun Pisang, Tanah Merah
90. D' Nan Nasi Daun Pisang, Kota Bharu

91. Coffee Squad, Kota Bharu
92. Akok Padang Enggang, KB
93. Kek Coklat Shafiqah Muhamad
94. Kek Bajet Cute Ijah Ahmad
95. Alisya Tomyam Salor
96. Warong Kito (Miang Pla dan Dap Dip Dup)
97. Munirah Burger, Kg Kok Keli, Tumpat

Jadi lagu mano adik kakok belako? In Sha Allah kita jajat (go round) so-so. Hahaha!

20 comments:

  1. Wah bila dah ada senarai macam ni memudahkan sangat untuk masyarakat tempatan Negeri Kelantan dan orang dari negeri lain yang datang ke Kelantan juga.Terbaiklah.

    ReplyDelete
  2. ok tunggu sy dtg nnt insya allah akn cuba terjah tmpt2 ni ;-)

    ReplyDelete
  3. banyoknya..maggi belut tu yg menarik..

    ReplyDelete
  4. lama dah tak jalan-jalan klate...

    ReplyDelete
  5. wow banyak nya abam kie oi...ini kena dok kelantan 1 bulan atau lebih ni baru leh pergi semua ni hehehe...apa2 pun tq mana la tahu terpergi kelantan nanti boleh la singgah salah satu restoran ni...

    ReplyDelete
  6. kene simpan incase tersampai kelantan, saya sangat teringin jalan-jalan di kelantan tapi masih tak berkesempatan lagi... kalau jumpa kuih muih kelantan kt sini pun dah seronok inikn pula jumpa kat sana

    ReplyDelete
  7. woaaaaa that's a long list. thank you abam kie

    ReplyDelete
  8. Fuhhh banyak gila! Kalau ada yang penuh, boleh check kedai lain. Thanks Abam Kie!

    ReplyDelete
  9. Banyknya ..suatu masa nak ke kelantan ..inshaAllah

    ReplyDelete
  10. Memang terkenal masakan sedap di kelantan ni cikgu

    ReplyDelete
  11. Pergghh banyak nya senarai untuk diterjah tu.

    ReplyDelete
  12. Banyaknya senarai tunggu masa nak diterjah je nih, tak sabar ke Kelantan pula

    ReplyDelete
  13. nasi ulam cikgu dengan ayang cafe aje pernah pergi dalam list tu..haha

    ReplyDelete
  14. Fuhh dekat 100 juga ni. Pengsan nak cuba satu2 ni haha dah lama tak sampai kelantan

    ReplyDelete
  15. waalaikumussalam. aduh terus jadi rindu kat kelate ^_^

    ReplyDelete
  16. wowwwww..... serro serro ajinn singgoh keda hok dale so duo list tu

    ReplyDelete
  17. Wah! banyaknya dalam senarai.
    Ialahkan boleh pilih mana-mana kedai yang dekat dengan tempat stay waktu ke Kelantan tu.

    ReplyDelete
  18. Ini sebulan pon tak habis ni! hehe

    ReplyDelete
  19. Lama tak kelik klate.. Kg zaza kat sana.. Tempat lahir..

    ReplyDelete