Tidak boleh dinafikan bahawa wang tunai adalah raja, dan kita semua bersetuju bahawa tunai di tangan adalah cara terpantas untuk membelanjakannya. Tetapi dengan beberapa helah ini, anda boleh menyimpan wang tunai tersebut! Jom ikuti 7 tip untuk membantu anda menyimpan duit yang ada dalam simpanan tu!

1. Hadkan lawatan ATM anda

Ketahui berapa banyak yang perlu anda belanjakan dalam seminggu, hitung perbelanjaan yang diperlukan untuk pengangkutan, makanan, dan lain-lain. Kemudian, pada awal setiap minggu, hanya keluarkan jumlah yang anda PERLU untuk minggu itu. Tunai yang anda keluarkan tadi perlu cukup untuk dibelanjakan sepanjang minggu agar anda tidak perlu melawat ATM lagi.

Kebanyakan kita biasanya cepat2 berlari ke ATM apabila kehabisan wang tunai, tetapi tabiat ini boleh membuat lebih sukar untuk menjejaki wang anda. Oleh itu, menetapkan hari tertentu untuk mengeluarkan wang tunai dari ATM boleh membantu anda mendisiplinkan diri dalam segi kewangan. Apabila anda membelanjakan wang tunai, wang tunai anda menjadi semakin kurang. Apabila anda mempunyai sedikit wang tunai di dompet anda, anda akan menyesuaikan perbelanjaan anda dengan sewajarnya.


2. Bawa denominasi tunai yang besar

Menurut satu kajian yang diterbitkan dalam Jurnal Penyelidikan Pengguna, pembeli kurang berkemampuan untuk menghabiskan wang mereka jika mereka membawa wang tunai dalam denominasi besar. Ia dikenali sebagai kesan denominasi, sejenis kecenderungan kognitif yang menjadikan orang kurang cenderung untuk berbelanja dengan jumlah yang lebih besar berbanding dengan nilai setara dalam bentuk agihan yang lebih kecil.

Dalam istilah visual: Katakan anda mempunyai nota RM100 tunggal berbanding campuran RM10 dan RM20 yang berjumlah sehingga RM100. Anda akan lebih cenderung untuk membelanjakan bil RM10 dan RM20 kerana anda tidak perlu 'memecahkan' bil RM100 tunggal. Cuba bawa denominasi yang lebih besar, ini boleh membantu anda melambatkan perbelanjaan anda pada masa akan datang.


3. Cuba try test bajet anda

Jika anda berkira2 untuk membuat pembelian yang besar, seperti sebuah apartmen atau kereta baru, langkah pertama adalah untuk menyimpan jumlah wang yang anda perlukan untuk membayar ansuran bulanan setiap bulan secara tunai. Ini adalah untuk melihat bagaimana perasaan anda apabila anda terpaksa memberi pinjaman.

Sebagai contoh, jika mendapatkan kereta bermakna anda perlu membayar ansuran sebanyak RM600 setiap bulan, cuba ketepikan jumlah yang sama setiap bulan untuk tempoh masa. Dengan cara ini, anda boleh benar-benar memikirkan tentang bagaimana pembelian akan menjejaskan kewangan anda. Ini cara yang baik untuk menilai sama ada anda boleh mengekalkan tahap perbelanjaan semasa anda atau jika pengorbanan perlu dibuat dan anda perlu memotong perbelanjaan sedia ada. Tambahan pula, ini tidak akan membebankan anda tetapi sebenarnya ia akan menjimatkan!

4. Simpan baki wang kecil

Beritahu itu kepada diri sendiri, bukan juruwang! Pada penghujung hari, jadikannya tabiat untuk mengumpulkan semua duit syiling anda yang bertaburan dan meletakkannya ke tempat yang ditetapkan seperti balang duit syiling. Anda terikat untuk mendapatkan perubahan dari perbelanjaan harian anda. Contohnya, selepas anda membayar RM7 nasi campur dengan nota RM10, buatlah nota mental bahawa perubahan RM3 akan masuk ke dalam tabung duit syiling anda pada akhir hari.

Jangan memandang rendah berapa banyak wang yang boleh anda simpan dengan cara ini, terutamanya jika anda konsisten mengenainya. Jika anda tidak mengetepikan duit kecil atau baki anda, kemungkinan besar anda akan membuat pembelian yang tidak perlu kerana anda ingin menyingkirkan duit syiling itu juga.

5. Simpan denominasi tertentu 

Anda mungkin menyedari bahawa nota RM5 lebih kurang dijumpai berbanding denominasi lain, seperti RM1, RM10 dan RM20. Anda boleh membuat keseronokan wang simpanan dengan mengetepikan semua nota RM5 yang anda jumpai.

Sudah tentu, kerana RM5 tidak betul-betul diabaikan kerana ia mungkin mengehadkan perbelanjaan anda. Sekiranya mengetepikan semua nota RM5 adalah perjuangan, anda boleh memilih untuk mengetepikan nota RM5 yang anda dapat sebagai baki wang setiap minggu atau apabila anda membuat pembelian tertentu. Dengan cara ini, anda akan mempunyai beberapa kelonggaran dan tidak perlu mengehadkan perbelanjaan anda terlalu banyak.
 

6. Lakukan Cabaran Wang 52 minggu

Ini adalah tip penjimatan yang harus dilakukan pada minggu pertama pada awal tahun. Ini kerana anda boleh mencapai simpanan sebanyak RM1,378, atau lebih bergantung kepada kreativiti anda! Anda tidak perlu menunggu sehingga tahun depan, anda boleh mula sekarang!

Cara kerjanya adalah dengan menyimpan RM1 pada minggu pertama tahun ini, kemudian secara berperingkat meningkatkan simpanan sebanyak RM1 setiap minggu sepanjang tahun. Oleh itu, anda perlu mengetepikan:

RM2 dalam Minggu 2, RM3 dalam Minggu 3, RM4 dalam Minggu 4 dan sebagainya.

Pada minggu terakhir tahun ini, anda perlu mengetepikan kira-kira RM52. Jangan mengehadkan diri anda, bagaimanapun, anda boleh mula dengan jumlah yang lebih tinggi juga! Semakin banyak anda mengetepikan, lebih banyak wang tunai yang anda akan dapat pada akhir tahun!


7. Padamkan borang mengisi automatik

Ia mungkin mudah, tetapi kadang-kadang terlalu banyak kemudahan sebenarnya boleh memakan diri. Ini amat penting apabila menyimpan maklumat pembayaran anda di kedai dalam talian. Apa-apa sahaja yang memberikan lebih halangan akan memberi anda sedikit masa untuk berfikir sama ada perlu membuat pembelian kedua dan seterusnya.

Kurangkan pembelian mengikut naluri dengan mengeluarkan borang mengisi automatik dan butiran kad kredit yang disimpan di semua kedai dalam talian kegemaran anda. Dengan cara ini, ia menjadikannya lebih mudah kerana anda perlu mengisi secara terperinci butiran pembayaran anda secara manual. Pada dasarnya ia bertindak sebagai penghalang.

10 Comments

  1. say NO to lazada, zalora, shoppee dan seangkatan dengannya lbh2 lagi SALE 11.11 hahahaha

    ReplyDelete
  2. Moga membantu..nieyl so far cash x byk abam kie,
    masalah nieyl ni..suka shopping online..hehehe

    ReplyDelete
  3. rabia simpan duit rm 5 setiap minggu dan duit syiling sekali dalam tabung..ada kan rabia beli tabung duit tu.rabia ada tulis dalam blog.

    ReplyDelete
  4. Cabaran wang 52 minggu tu menarik..
    Pengurusan duit ini sangat dekat dengan pengurusan nafsu.Hehehe..

    ReplyDelete
  5. Tapi mindset pun kena ubah jugak. Bila kita tanamkan sifat suka menyimpan kita mesti rasa sayang je nak perabis duit kita tu kan. Anyway cabaran 52 minggu tu boleh cuba jugak ni hihi

    ReplyDelete
  6. aekarang ni bahaya, kt rumah pun boleh shopping..ada tv, boleh beli..home shopping, online..kena displinkan diri utk menabung..

    ReplyDelete
  7. Simpan duit denominasi tertentu tuh Sarie dah buat dalam 2 tahun. Simpan duit RM5. Memang seronok tengok duit terkumpul. Nak kena usaha lebih gigih untuk terus istiqamah menabung dan berbelanja ikut bajet sebab selalu sangat tergoda nak beli buku. Nampaknya sarie nak kena say no to books shopping online.

    ReplyDelete
  8. yang first tu sha selalu buat haha! jangan lalu area bank, kalau kat mall elakkan nampak mesin atm

    ReplyDelete
  9. mek kalu hari gaji gak, tubik prabih slalu, pah sipey hop mano sipey, bayar hop mano keno bayar. pah hop nk guno tiap minggu pun pecoh slalu. alhamdulillah stakat ni trkawal bajet.

    ReplyDelete

Thanks for leaving your comment. Please come again. I will visit your blog soon.