Abam Kie mempersoalkan langkah kerajaan Pakatan Harapan untuk menangguhkan pembayaran pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) sehingga peminjam berkenaan memperolehi pendapatan lebih dari RM4,000 sebulan dan keputusan untuk membenarkan peminjam meninggalkan negara. 

Pelajar yang telah menamatkan pengajian mesti mengambil inisiatif untuk membayar balik pinjaman mereka selepas setahun.Mengapa peminjam dari bank perdagangan dapat membayar pinjaman mereka? Kenapa ada pilih kasih atau double standard atas pinjaman? Walau apa pun sebabnya, rakyat Malaysia seolah-olah bertindak balas terhadap tongkat itu bukannya lobak merah. 

Sekarang PTPTN menggesa Kumpulan Wang Simpanan Pekerja untuk membenarkan mereka yang tidak menyelesaikan pelajaran mereka untuk mengeluarkan sebahagian duit dari Akaun 2 untuk membolehkan mereka menyelesaikan pinjaman terkumpul mereka. Sesetengah peminjam yang tidak membayar lebih daripada 15 tahun (dan akan menyelesaikan pinjaman mereka setelah mengikuti jadual) juga dibenarkan untuk menjadualkan semula dan menyusun semula pinjaman mereka sehingga usia 60 tahun.

Semua peminjam pelajar mesti membayar hutang mereka.

Pembayaran balik pinjaman PTPTN adalah untuk menjamin generasi pelajar seterusnya mempunyai peluang untuk melanjutkan pengajian mereka. Tolong jangan lengahkan bayaran balik pinjaman anda kerana ini akan menghalang pelajar lain yang layak untuk mendapat pendidikan.

Fikir-fikirkanlah....