Friday, 7 September 2018

Mengapa perlu manjakan peminjam PTPTN?


Abam Kie mempersoalkan langkah kerajaan Pakatan Harapan untuk menangguhkan pembayaran pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) sehingga peminjam berkenaan memperolehi pendapatan lebih dari RM4,000 sebulan dan keputusan untuk membenarkan peminjam meninggalkan negara. 

Pelajar yang telah menamatkan pengajian mesti mengambil inisiatif untuk membayar balik pinjaman mereka selepas setahun.Mengapa peminjam dari bank perdagangan dapat membayar pinjaman mereka? Kenapa ada pilih kasih atau double standard atas pinjaman? Walau apa pun sebabnya, rakyat Malaysia seolah-olah bertindak balas terhadap tongkat itu bukannya lobak merah. 

Sekarang PTPTN menggesa Kumpulan Wang Simpanan Pekerja untuk membenarkan mereka yang tidak menyelesaikan pelajaran mereka untuk mengeluarkan sebahagian duit dari Akaun 2 untuk membolehkan mereka menyelesaikan pinjaman terkumpul mereka. Sesetengah peminjam yang tidak membayar lebih daripada 15 tahun (dan akan menyelesaikan pinjaman mereka setelah mengikuti jadual) juga dibenarkan untuk menjadualkan semula dan menyusun semula pinjaman mereka sehingga usia 60 tahun.

Semua peminjam pelajar mesti membayar hutang mereka.

Pembayaran balik pinjaman PTPTN adalah untuk menjamin generasi pelajar seterusnya mempunyai peluang untuk melanjutkan pengajian mereka. Tolong jangan lengahkan bayaran balik pinjaman anda kerana ini akan menghalang pelajar lain yang layak untuk mendapat pendidikan.

Fikir-fikirkanlah....

14 comments:

  1. Setuju dengan Abam Kie.. Patutnya dah pinjam, bayar jelah..

    ReplyDelete
  2. dah pinjam kena bayar. jangan jadikan amalan bertunda2 ni.. bab2 hutang bukan main2. bayarlah walaupun sdikit.

    ReplyDelete
  3. dah pinjam kenalah byr... adat org berhutang kan... ke sengaja nak buat mayat tu nani susah di terima bumi sbb x byr hutang?

    ReplyDelete
  4. Sewajarnya bayarlah..dengan membayar membantu pelapis seterusnya yang memerlukan biaya untuk melanjutkan pelajaran..kalau nak tunggu sehingga pendapatan 4000....mungkin ketika itu lebih banyak tanggung yang perlu digalas hingga menjadi kekangan juga untuk membayar..

    ReplyDelete
  5. kalau tanam pada diri setiap hutang mesti dibayar mungkin xda masalah.. dalam Islam pun menitik beratkan berkenaan hutang.

    ReplyDelete
  6. bagus jg idea guna duit kwsp utk byr hutang...hutang mesti dibayar, korek kt mana2..
    too many carrots not good, nanti naik lemak..kena ada mentality ambil inisiatif bayar hutang..

    ReplyDelete
  7. DAH TAHU HUKUM BERHUTANG MESTI DLANGSAIKAN...TAK MAMPU BYR BYK BYR SIKIT...LAMA2 HBS JUGA

    ReplyDelete
  8. kena usaha untuk bayar hutang,jadilah seorang yang bertanggungjawab..

    ReplyDelete
  9. Setuju dah namanya pun pinjaman wajiblah membayar semula.
    Kalau tak bayar siapa pulak nak jadi tukang bayar dan macammana PTPTN nak teruskan bagi pinjam untuk generasi yang lain pula.

    ReplyDelete
  10. Bukan setakat ptpn abam kie.. MARA punya ada lagi belum bayar.. Siap org pinjam dah berjawatan tinggi masih tak bayar..

    ReplyDelete
  11. Mmg kerajaan bagi melonggaran, tpi sdiri mau ingatlah kan, dh bhutang kan byr lah.

    ReplyDelete
  12. Masa dapat duit suka,
    Bila nak bayar, pelbagai helah dan alasan.

    ReplyDelete
  13. dah nama pinjam kena la bayar..kena igt jugak orang lain dan mungkin anak-anak kita nnt nak buat pinjaman nanti.jgn smp nnt kerajaan mahsuhkan pinjaman baru nak menyesal..

    ReplyDelete