Wednesday, 4 July 2018

8 Langkah Mudah Menyimpan Wang


Mari kita hadapi, semua orang suka sedikit gula, rempah dan semua yang baik dalam hidup mereka. Dan sementara ada yang mengatakan wang tidak boleh membeli kebahagiaan, mari kita bersikap jujur, sampai kepada titik tertentu. Tetapi adakah anda terlalu banyak menghabiskan wang untuk tabiat kebiasaan anda? Terdapat banyak petua yang boleh anda lakukan untuk menyelamatkan ringgit dan Abam Kie telah menyenaraikan 8 langkah mudah untuk menyimpan wang yang Abam Kie telah cuba dan berkesan! Jom baca petua2 yang Abam Kie senaraikan di bawah:

1. Simpan duit anda secara tetap dan automatik di bank

Masukkan simpanan anda ke dalam satu akaun simpanan yang memang dikhususkan untuk simpanan semasa kecemasanatau sebagai tabungan untuk tujuan2 tertentu. Ini dapat dilakukan secara arahan tetap kepada bank atau anda boleh melakukannya secara dalam talian di perbankan internet seperti Maybank2U atau CIMB Clicks.

2. Mula gunakan wang tunai

Untuk pembelian yang kecil di bawah RM100 maka sebaiknya anda menggunakan wang tunai. Ini kerana jika anda kerap menggunakan kad kredit maka terdapat kecenderungan untuk berbelanja lebih itu menjadi tinggi. 

3. Buat pelan makanan dan memasak di rumah

Belanja makan untuk keluarga kecil dalam 3 ke 4 orang pun sudah hampir mencapai RM500 sebulan, jadi Abam Kie mengajak kawan2 untuk merancang makanan. Merancang makanan akan membolehkan anda berjimat hampir 1 tan makanan sebulan dan mengelakkan anda membeli makanan tambahan yang tidak perlukan. Ia juga membantu anda merancang lebih awal untuk menyediakan makanan yang lebih murah, daripada membeli apa yang kelihatan baik apabila anda berada di pasar raya.
 

Menyediakan makanan anda sendiri di rumah adalah jauh lebih murah daripada makan di luar. Ini mungkin sukar bagi anda yang menjalani kehidupan di bandar yang sibuk, jadi cuba belajar makanan asas yang anda boleh sediakan kurang dari setengah jam. Atau jika anda tidak mempunyai masa untuk memasak makanan semasa minggu kerja anda, cuba sediakan makanan anda pada hujung minggu. Anda boleh membungkus makan tengah hari untuk dibawa ke tempat  kerana ia lebih menjimatkan wang anda.

4. Masa membeli-belah untuk segala-galanya

Kebanyakan orang suka membeli-belah ketika ada tawaran jualan atau promosi. Di Malaysia, jualan mega biasanya diadakan 3 kali setahun iaitu Mac, Ogos/September dan Disember. Pada masa ini banyak kedai dan laman jual-beli dalam talian menurunkan harga mereka dengan diskaun besar-besaran. Ini termasuk membeli tiket penerbangan dan pakej pelancongan. Jadi gunakan masa ini untuk membeli barangan idaman anda.

5. Elakkan caj pontianak

Tidak, ini bukan caj yang menghisap darah anda. Caj pontianak atau caj berterusan adalah apa yang anda bayar untuk memastikan semua peralatan elektrik dan elektronik anda dipasang semasa anda tidak menggunakannya. Malah pembakar roti anda masih menelan wang anda, hanya dengan memastikan ia dipasang. Anda boleh menghentikan pengaliran caj pontianak ini dengan mencabut semua peralatan elektronik atau dapur apabila tidak digunakan atau dengan membeli alatan jimat elektrik yang menghentikan barangan elektronik daripada mengalirkan arus elektrik apabila anda tidak menggunakannya. Satu alat jimat elektrik boleh menelan kos sebanyak RM50 tetapi boleh menjimatkan RM100 dalam bil elektrik setiap tahun.

6. Berhenti daripada membayar yuran gim

Ramai yang mengatakan latihan seharian selama 40 minit akan membuat anda cergas dan ramai yang membayar sehingga RM150 sebulan untuk yuran gim atau kelas latihan. Membazir aje tu! Meh Abam Kie tunjukkan bagaimana untuk dapatkan senaman setiap hari secara percuma! Berjalanlah bila-bila boleh, naik tangga, ke stesen MRT atau ke kedai runcit untuk membeli roti atau susu. Terdapat banyak video YouTube mengenai rutin senaman yang boleh anda lakukan dalam keselesaan rumah anda sendiri (dan mengelakkan rasa malu kerana tidak dapat bersaing dengan abam2 sado yang anda jumpa di gim). Banyak kondominium di kawasan bandar juga siap dibina dengan kawasan kecil atau taman untuk bersenam, dan beberapa orang mempunyai gimnasium di rumah yang boleh digunakan secara percuma.

 
7. Beli produk generik

Tahukah anda bahawa banyak produk isi rumah berjenama mengandungi bahan yang sama dengan jenama generik? Anda boleh menjimatkan beratus-ratus ringgit dengan hanya membeli jenama kedai generik dan bukannya jenama terkenal. Semua pasaraya besar seperti AEON, Giant dan Tesco membawa label generik mereka sendiri dan Abam Kie sendiri telah mencuba beberapa dan amat berpuas hati dengan kualitinya. Antara produk generik ialah tisu tandas, minyak masak, lampin pakai buang, pembersih serba boleh, jus kordial, gula-gula dan banyak lagi.

8. Tangguhkan pembelian, gunakan peraturan 30 hari
 

Pembelian secara tiba-tiba selalunya adalah yang kita paling kesali. Ketika keluar untuk membeli barangan runcit, cuba buat senarai barang-barang yang anda perlukan dan patuh kepada senarai itu. Gunakan peraturan 30 hari. Jika selepas 30 hari anda masih fikir anda masih memerlukan produk seperti yang anda rasakan 30 hari sebelum dibelinya, boleh la anda membelinya. Jika tidak, anda boleh abaikan hasrat anda itu kerana produk itu bukannya perlu dibeli pun! Ini akan menghalang anda membuat pembelian besar yang akan membuatkan anda menyesal pada kemudian hari.
 
Kita terlalu biasa dengan pepatah Melayu yang berbunyi "Sedikit-sedikit , lama-lama jadi bukit." Dengan kata lain, ia bermaksud "Sedikit demi sedikit, dari masa ke masa, ia akan berkumpul menjadi gunung. Tindakan kecil ini akan membantu anda menguruskan kewangan dan akhirnya memainkan peranan dalam kebahagiaan hidup anda.

16 comments:

  1. Setuju sangat, produk generik memang berkualiti sebenarnya dan lagi murah. Cuma bab makanan je hambar sikit ada la certain makanan yang puas hati dibeli. Great tips abam kie

    ReplyDelete
  2. Betul...tak banyak pun mestikan menyimpan untuk kegunaan masa akan datang..

    ReplyDelete
  3. Terbaek tips ni.. boleh diamalkan :)

    ReplyDelete
  4. terima kasih cikgu atas tips =)

    ReplyDelete
  5. pd mulanya kita mmg rs sukar dan berat nk memulakan.. sy share tips sy, lebihan duit raya esp duit RM1 tu, sy x guna. sy simpan berapa yg ada. lps tu, bla ada duit RM1 secara otomatik kita rs tergerak nk simpan sbb tgk duit lbhn angpau tu (kuantiti byk) kira ni mcm motivasi laa drpd x de apa2 (suntikan permulaan)

    ReplyDelete
  6. Give away to charity itu yang menarik.

    ReplyDelete
  7. tukar gaya hidup ke arah penjimatan belanja..

    ReplyDelete
  8. hidup jangan ropa sangat. biar simple.

    ReplyDelete
  9. Hehehe... caj pontianak yang ni kena konsisten buat kalau tak guna terus aje cabut plugkan.

    ReplyDelete
  10. setuju juga takyahlah membazir byr duit gym

    ReplyDelete
  11. rabia simpan duit rm 5 dalam tabung

    ReplyDelete
  12. Ada banyak orang bukan saja tak dapat simpan sebarang wang, tapi lagi buat pinjaman yang banyak. Dah hutang sampai tak lalu nak bayar balik dan jadi bankrup.

    ReplyDelete
  13. menarik sungguh teori yang dikemukakan..

    saya berminat dengan teori 38 hari..

    tetapi belum diceritakan dengan detail

    ReplyDelete