Abam Kie ingin komen sedikit tentang kenyataan Menteri Pendidikan yang akan membenarkan penggunaan peranti komunikasi mudah alih di sekolah. Meluluskan penggunaan peranti sedemikian sebagai alat pembelajaran mungkin perkara biasa  dalam era digital ini. Tetapi sekali lagi, ia melibatkan kanak-kanak yang tidak cukup dewasa untuk menggunakannya dengan bijak. Orang dewasa sering harus diberitahu untuk menjauhkan diri daripada media sosial atau melayari Internet untuk perkara yang tidak berkaitan dengan pekerjaan semasa waktu pejabat. Sesetengah syarikat, terutamanya di jabatan jualan, meminta agar telefon pekerja dimatikan semasa waktu kerja dan diambil hanya apabila mereka meninggalkan tempat kerja. Begitu juga, kanak-kanak sekolah akan tergoda untuk menggunakan peranti ini untuk perkara bukan akademik. Dari muda, mereka telah menggunakan peranti ini untuk hiburan dan bukannya sebagai alat pembelajaran. Adalah sukar untuk memastikan mereka tidak membuat rakaman video atau mengambil gambar semua perkara dan semua orang di sekolah dan berkongsi dengan umum di laman sosial. Lebih buruk lagi, ada murid-murid yang akan mengambil foto kawan yang tidur di dalam kelas atau ditangkap dalam situasi yang memalukan, dan mengancam untuk menyebarkannya.

Ini adalah masalah disiplin serius yang menunggu masa untuk berlaku. Guru perlu mengawasi dan memastikan kesejahteraan kanak-kanak terjaga semasa waktu sekolah. Mendapatkan pelajar untuk memberi perhatian di dalam kelas adalah tugas yang sukar. Dengan peranti di tangan, kanak-kanak mungkin tidak memberi perhatian. Keselamatan akan menjadi satu lagi isu utama. Bukan semua kanak-kanak yang dihantar ke sekolah oleh ibu bapa atau pemandu ke sekolah. Membawa alatan mudah alih bernilai ribuan ringgit semasa berjalan atau mengambil pengangkutan awam ke sekolah pada waktu pagi atau pulang lewat malam akan mendedahkan kanak-kanak kepada bahaya ragut atau lebih buruk, penculikan. Kita tidak boleh menunggu seorang kanak-kanak menjadi mangsa ragut yang boleh mengakibatkan kehilangan nyawa sebelum memohon larangan membawa alat-alat ini ke sekolah. Terdapat juga kemungkinan kecurian di sekolah akan berlaku lebih kerap. Selain itu, kanak-kanak sentiasa bergerak semasa mereka berada di sekolah. Mereka pergi ke kantin untuk istirahat atau ke padang untuk pendidikan jasmani, misalnya. Di mana mereka akan meninggalkan komputer riba dan tablet mahal mereka? Atau siapakah yang akan menjaga mereka?

Insiden ponteng mungkin juga meningkat. Daripada pergi ke sekolah, sesetengah kanak-kanak mungkin membawa peranti mereka ke tempat-tempat yang menawarkan akses internet percuma. Berbanding buku teks dengan kandungan yang sesuai untuk umur mereka, tidak ada cara untuk kanak-kanak tidak terganggu oleh notifikasi atau mesej masuk. Selain itu, bacaan dari buku teks tidak memerlukan sebarang sumber kuasa elektrik. Tidak perlu tergesa-gesa untuk memasang pengecas ke dalam soket yang terhad, dengan itu menghapuskan kebimbangan dan pergaduhan yang tidak perlu untuk punca kuasa elektrik. Malah ‘power bank’ mungkin habis dan perlu dicaj.

Sekolah-sekolah hari ini adalah satu-satunya tempat di mana kanak-kanak tidak dibenarkan membawa peranti mudah alih mereka. Ini membebaskan mereka untuk bercampur dengan rakan sekolah mereka untuk membina persahabatan yang bermakna dan belajar menghormati orang lain. Bila diberikan peluang, kanak-kanak dan remaja mungkin akan melayan peranti mereka dari pagi ke malam, bahkan lewat malam. Apakah jenis orang yang mereka akan jadi apabila dewasa? Dan apa gunanya memberi nasihat kepada orang dewasa untuk menjauhkan diri dari peranti mereka sedangkan anak-anak dibenarkan menggunakan telefon pintar sepanjang masa? Ini juga bercanggah dengan kajian yang menasihatkan kanak-kanak untuk tidak menghabiskan masa melebihi dua jam sehari terhadap telefon pintar dan lain-lain peranti mudah alih.

Abam Kie menggesa kerajaan untuk menimbang semula keputusan itu kerana kita akan membiarkan anak-anak menikmati akses 24/7 ke peranti ini yang memerlukan tahap kematangan yang tinggi untuk membolehkan kawalan diri. Ingat, televisyen dan pawagam mempunyai tangan yang melakukan penapisan untuk penonton awam semua peringkat umur. Peranti dengan sambungan Internet tidak! Sama seperti menutup pintu rumah kita dan mengunci mereka tetapi meninggalkan tingkap yang luas terbuka untuk penceroboh masuk dan menyebabkan kerosakan yang tidak dapat dikembalikan. Lebih bijak untuk meninggalkan peranti di luar sekolah dan biarkan guru menumpukan kepada mendidik murid-murid mereka dengan cara yang hanya guru tahu yang terbaik.