Adakah kita para pengguna mampu menyimpan RM10 sehari, sekaligus mencapai jumlah RM800 dalam masa 30 hari? Alamak! Dengan kenaikan kos sara hidup di Malaysia - terutamanya di bandar-bandar besar seperti Kuala Lumpur, Petaling Jaya, Pulau Pinang dan Johor Bahru - kehidupan boleh menjadi cukup mahal. Itulah sebabnya abam kie telah menemui 10 cara yang berkesan untuk mengubah gaya hidup dan tabiat perbelanjaan tabiat kita yang boleh membantu kita menjimatkan beratus-ratus ringgit sebulan. Lagipun, seperti kata pepatah, sikit-sikit lama-lama menjadi bukit!

1. Tunai sahaja

Sebaliknya cuba berbelanja dengan wang tunai sahaja. Anggar dan keluarkan sejumlah wang yang terhad tapi cukup untuk dibelanjakan untuk seminggu. Kemudian diketepikan kad ATM dan kad kredit kita. Ini adalah salah satu tip yang paling berkesan abam kie telah cuba, terutamanya kerana kita akan melihat dan merasa peritnya ketika menyerahkan wang hasil titik peluh kita untuk membeli sesuatu.

2. Tangguhkan pembelian itu!

Kita semua pernah merasakannyaa: tergoda oleh telefon bimbit terbaharu lagi canggih, beg berjenama cantik, pakaian dan aksesori. Kemungkinan jika kita menunggu sebulan atau tiga bulan, harga barang-barang ini akan jatuh kerana mereka digantikan dengan yang baharu, atau kita akan hilang minat dan menyedari bahawa kita tidak memerlukannya.

3. Tukar pelan mudah alih

Setiap daripada kita mempunyai sekurang-kurangnya satu peranti mudah alih hari ini yang kita bawa pada setiap masa. Kebiasaannya, kita setia dengan apa sahaja pelan mudah alih kita apabila kita membeli atau menukar peranti baru, walaupun tempoh kontrak sudah tamat. Setelah kontrak kita dengan pembekal perkhidmatan tamat, ia mungkin idea yang baik untuk meninjau pelan mudah alih yang lebih baik, murah dan sesuai dengan keperluan kita tanpa membayar yuran tambahan untuk panggilan atau data yang kita tidak habis menggunakannya.

4. Beli jenama generik untuk barangan harian

Tabiat berbelanja dirangsang oleh kebiasaan dan kesedaran jenama. Banyak pasar raya dan pasar raya besar mempunyai jenama mereka sendiri untuk barang-barang seperti peralatan mandian dan barang-barang runcit, yang biasanya lebih murah daripada jenama terkenal dan tak kurang hebatnya. Sila beli jenama generik untuk barangan yang digunakan dengan banyak tetapi kita tidak kisah sangat seperti tisu, cecair pencuci, cecair mandian dan biskut. Satu-satunya perbezaan yang kita akan lihat adalah wang tambahan yang kita ada setelah tamat membeli belah.

5. Buat potluck dan bukannya makan di luar

Makan bersama rakan-rakan setiap hujung minggu boleh menjadi aktiviti yang sangat menyeronokkan tetapi mahal! Jadi kenapa tidak anjurkan potluck setiap minggu alternatif? Kita akan dapat mengasah kemahiran memasak (walaupun untuk masakan yang ringkas), menikmati makanan hasil hasil tangan sendiri yang lazat, dan menjimatkan kos petrol dan tempat letak kereta. Yang penting kita dapat mengeratkan silaturrahim dengan sahabat handai dan saudara-mara!

6. Gunakan hadiah, baucer dan kupon percuma

Baucer dan kupon boleh membantu kita membuat sedikit penjimatan, terutamanya jika kita ingin menikmati sesi makan-makan atau memanjakan diri sekali-sekala. Dalam kes ini, aplikasi kupon (contohnya Samsung, Maxis) dan laman web (seperti Groupon) adalah teman kita yang terbaik. Disamping itu, jika kita mempunyai keahlian atau kad kredit yang menawarkan diskaun dan promosi, ambil kesempatan ini untuk kita mendapatkan ganjaran daripada perbelanjaan yang kita telah lakukan.

7. Bawa makan tengah hari sendiri (BMTS)

BMTS seharusnya menjadi perkara biasa di pejabat, terutamanya jika tidak ada pilihan makanan yang banyak di medan selera, atau kita sudah bosan dengan makan di tempat yang sama saban minggu. Laporan menunjukkan bahawa rakyat Malaysia membelanjakan sekurang-kurangnya RM3,900 setahun untuk makan tengah hari sahaja, iaitu kira-kira RM300 sebulan untuk hanya satu hidangan sehari. Kita boleh menyediakan makanan untuk seminggu lebih awal pada hujung minggu, atau jika kita memasak makan malam, ketepikan sedikit untuk makan tengah hari pada hari berikutnya. Tabiat ini akan membantu kita menjimatkan wang dalam jangka masa panjang.

8. Amalkan D.I.Y. di rumah

Mengupah seseorang untuk membaiki kerosakan kecil seperti paip bocor, kepala pancuran tersumbat atau dinding retak mungkin menjadi mahal. Dengan begitu banyak do-it-yourself petunjuk dalam talian, dan banyak kedai D.I.Y. di bandar kita, alatan pertukangan yang murah boleh dibeli dan kita boleh membaiki sendiri kerosakan kecil. Kepada kaum wanita, anda juga boleh menjimatkan wang dengan melakukan rawatan kuku anda sendiri dan mengamalkan rutin penjagaan kulit yang baik daripada pergi untuk sesi muka yang mahal.

9. Simpan tabung baki duit syiling

Baki duit syiling menjadi berguna pada masa-masa tak terduga. Pastikan balang kaca atau tabung ada di rumah kita. Biasanya bila kita mengosongkan poket, duit akan dimasukkan ke dalam tabung ini. Bukan sahaja jumlah yang bertambah dari masa ke masa; ia juga boleh digunakan untuk membeli barang-barang kecil seperti akhbar atau roti apabila kita pergi ke pasar mini yang berdekatan.

10. Menjual barang dalam talian

Langkah terakhir adalah untuk membuat wang secara aktif, bukan hanya menyimpannya. Kemungkinan kita mempunyai beberapa benda yang kita tidak lagi perlu atau menggunakan, tetapi masih boleh dijual kepada orang-orang yang sedang mencari benda tersebut. Kini terdapat banyak laman web dan aplikasi yang membolehkan kita mengiklankan barang-barang untuk dijual seperti mudah.my, lelong.com, ebay.com dan sebagainya. Duit kita akan dapat dan rumah kita akan bebas daripada barang-barang lama yang tidak diperlukan lagi.

Abam Kie percaya sekiranya kita sama-sama mengamalkan langkah-langkah di atas, In Shaa Allah, perbelanjaan harian di rumah kita akan berkurangan dan kita akan dapat menjimatkan sedikit wang untuk digunakan kepada perkara-perkara yang lebih berfaedah seperti pendidikan anak-anak, mengerjakan haji dan umrah dan membeli bahan bacaan dan sukan. Sekian. Terima kasih.