Friday, 20 January 2017

Perkhidmatan kereta sewa di Kelantan kian terancam

kereta sewa di Kelantan

Seingat abam kie semasa kecil dahulu di tahun 70an, 80an dan 90an perkhidmatan kereta sewa atau teksi di Kelantan berada di zaman kemuncaknya kerana ramai penumpang yang menggunakan perkhidmatan tersebut. Semasa bersekolah di Sek Men Sains Machang, kami pelajar2 akan berebut2 dan beratur panjang untuk menunggu kereta sewa sama ada ke bandar Kota Bharu atau Machang. Bas SKMK ada gak tapi lambat la tiba. Bila tiba kena berebut2 dan bersesak2 plak. Dari sek ke bandar Machang cuma 8km tapi bagi mereka yg nak ke KB terpaksa menempuh perjalanan sejauh 32km. 

Itu kisah pada zaman persekolahan dulu dimana kereta sewa amat dinanti2kan oleh kami bila nak balik kampung pada hari Jumaat. Amat sedikit dikalangan ayah kami yg mampu memiliki kereta. Jadi kami bergantung kpd perkhidmatan kereta sewa, prebet sapu dan bas.

Namun pada hari ini perkhidmatan kereta sewa bagai hidup segan mati tak mahu. Kenapa jadi begitu? Pertama, kini sudah ramai orang muda yang mampu membeli kereta sendiri, biarpun kereta Viva. Iyalah kan? Ekonomi sudah semakin maju. Dalam sebuah umah tu paling tidak ada 2 buah kereta. Kdg2 anak2 yg sdg belajar di universiti pun pakai kereta. Masa abam kie belajar di UM dari thn 1991 ke 1997 dulu pun cuma mampu naik motor kapcai aje. Jadi bila ada kereta sendiri maka mudah la nak ke mana2. Tak perlu lagi menunggu teksi di tepi jalan.

Kedua, perkhidmatan kereta sewa ni leceh sikit la. Contohnya teksi ni kena tunggu penumpang penuh spt 4 orang. Selagi x cukup ia x boleh gerak. Lainlah kalau kita sanggup bayar utk sebuah teksi. Kalau tak nak, tunggu je la beberapa jam kat stesen teksi tu.

Kini jika abam kie pergi ke stesen teksi didapati bilangan teksi melebihi bilangan penumpang yg menunggu. Terasa kasihan plak kpd pemandu2 tu sbb sumber pendapatan mrka terjejas. Ini belum ditambah dgn persaingan dari prebet sapu yang mampu menghantar penumpang ke depan rumah. Kalau teksi ni cuma menurunkan penumpang di tepi jalan utama je. 

Jadi abam kie rasa pengusaha kereta sewa di Kelantan perlu mengambil langkah2 drastik untuk menarik penumpang2 menaiki teksi mereka agar kelangsungan hidup mereka terus berjalan. Sekian. Terima kasih. 

18 comments:

  1. Perkhidmatan teksi perlu ada penambahbaikan utk tarik pelanggan.

    ReplyDelete
  2. Sekian lama saya bermain togel baru kali ini saya
    benar-benar merasakan yang namanya kemenangan 4D
    dan alhamdulillah saya dapat Rp.330 juta dan semua ini
    berkat bantuan angka dari MBAH SANGKIL
    karena cuma beliaulah yang memberikan angka
    ghoibnya yang di jamin 100% tembus awal saya
    bergabung hanya memasang 70 ribu karna
    saya gak terlalu percaya ternyatah benar-benar
    tembus dan kini saya gak ragu-ragu lagi untuk memasang
    angkanya karna 4X berturut-turut saya menang
    buat anda yang butuh angka 2d 3d 4d dijamin tembus
    hubungi di nomor hp: (~0852~1049~3757~) MBAH SANGKIL
    saya jamin beliau akan membantu kesusahan
    anda apalagi kalau anda terlilit hutang trima kasih..

    ReplyDelete
  3. Betul la Cikgu AK..semakin kurang permintaan terhadap perkhidmatan teksi..

    ReplyDelete
  4. Teksi bab menunggu cukup penumpang tu yang malas tu... Kita nak cepat terpaksa tunggu. Kalau dapat pak cik yang sempoi dan peramah memang seronok nak layan. Tapi yelah, sampai bila nak bayar mahal dan kebanyakan servis kurang memuaskan. Sebab tu teksi jadi pilihan terakhir.

    ReplyDelete
  5. uber rasanya xde sgt kat sana..teksi biasanye berebut dengan "kereta tambang".

    ReplyDelete
  6. Mungkin suatu masa nanti, perkhidmatan kereta sewa tidak diperlukan lagi.

    ReplyDelete
  7. Perkhidmatan teksi bukan di kelantan aja yg teruk mungkin seluruh malaysia. tidak seperti yg di harapkan. Saya dah pergi banyak negara, kebanyakan perkhidmatan pengangutan mereka tip top. Sebab ada system yg teratur.

    Malaysia kena celikkan mata, pergi melawt ke sana dan bawa balik apa yg terbaik untuk pengangkutan awam negara sendiri.

    Yg penting bangunkan minda dulu, baru kita boleh bangun dalm banyak hal. Kenderaan merupakan alat perhubungan yg berkesan tetapi otak merupakan kuasa yg mengerak hingga sesuatu benda berkesan.

    ReplyDelete
  8. Abam boleh tanya kepd tuan muhammad khairuddin lim (pengomen kat atas tu), bagaimana pengangkutan awam di jepun sebab dia dgn saya sama2 berada di jepun bulan sudah. Cuma trip kami tak sama.

    ReplyDelete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  11. hmm kadang2 pakcik taxi cas mahal sgt :( hehe student pakai prebet sebab murah and cepat.

    ReplyDelete
  12. SAINGAN sengit dengan UBer ni abam kie.. banyak faktor kena ambil kira

    ReplyDelete
  13. Sekarang pelanggan dah banyak pilihan.

    ReplyDelete
  14. Salam Abe Kie.. org Kelate pun dah byk yg berduit.. ramai yg ada kenderaan sendiri..sama ada motosikal atau kereta

    ReplyDelete
  15. kadang-kadang ada pemandu teksi yang biadap dan tak sopan cikgu.

    ReplyDelete
  16. Betul doh tu abe kie. bukey setakat teksi, prebet sapuh pun terancam. Sebabnya loni customer yang mungkin guna teksi atau prebet sapu adalah golongan veteran. Orang muda macam abg kie cakap, sebab dah ramai mampu beli kereta sendiri. Golongan veteran pula, kadang-kadang mintak anak-anak jela hantar dan ambil pergi pasar atau pekan.

    ReplyDelete
  17. Ore tuo loni pn ado kreto sbtir sore dh. Ank beli. Kancil pn jd la bo ko pulah nk g keda jh tu gak :)

    ReplyDelete

Thanks for your comment and please come again.