kereta sewa di Kelantan

Seingat abam kie semasa kecil dahulu di tahun 70an, 80an dan 90an perkhidmatan kereta sewa atau teksi di Kelantan berada di zaman kemuncaknya kerana ramai penumpang yang menggunakan perkhidmatan tersebut. Semasa bersekolah di Sek Men Sains Machang, kami pelajar2 akan berebut2 dan beratur panjang untuk menunggu kereta sewa sama ada ke bandar Kota Bharu atau Machang. Bas SKMK ada gak tapi lambat la tiba. Bila tiba kena berebut2 dan bersesak2 plak. Dari sek ke bandar Machang cuma 8km tapi bagi mereka yg nak ke KB terpaksa menempuh perjalanan sejauh 32km. 

Itu kisah pada zaman persekolahan dulu dimana kereta sewa amat dinanti2kan oleh kami bila nak balik kampung pada hari Jumaat. Amat sedikit dikalangan ayah kami yg mampu memiliki kereta. Jadi kami bergantung kpd perkhidmatan kereta sewa, prebet sapu dan bas.

Namun pada hari ini perkhidmatan kereta sewa bagai hidup segan mati tak mahu. Kenapa jadi begitu? Pertama, kini sudah ramai orang muda yang mampu membeli kereta sendiri, biarpun kereta Viva. Iyalah kan? Ekonomi sudah semakin maju. Dalam sebuah umah tu paling tidak ada 2 buah kereta. Kdg2 anak2 yg sdg belajar di universiti pun pakai kereta. Masa abam kie belajar di UM dari thn 1991 ke 1997 dulu pun cuma mampu naik motor kapcai aje. Jadi bila ada kereta sendiri maka mudah la nak ke mana2. Tak perlu lagi menunggu teksi di tepi jalan.

Kedua, perkhidmatan kereta sewa ni leceh sikit la. Contohnya teksi ni kena tunggu penumpang penuh spt 4 orang. Selagi x cukup ia x boleh gerak. Lainlah kalau kita sanggup bayar utk sebuah teksi. Kalau tak nak, tunggu je la beberapa jam kat stesen teksi tu.

Kini jika abam kie pergi ke stesen teksi didapati bilangan teksi melebihi bilangan penumpang yg menunggu. Terasa kasihan plak kpd pemandu2 tu sbb sumber pendapatan mrka terjejas. Ini belum ditambah dgn persaingan dari prebet sapu yang mampu menghantar penumpang ke depan rumah. Kalau teksi ni cuma menurunkan penumpang di tepi jalan utama je. 

Jadi abam kie rasa pengusaha kereta sewa di Kelantan perlu mengambil langkah2 drastik untuk menarik penumpang2 menaiki teksi mereka agar kelangsungan hidup mereka terus berjalan. Sekian. Terima kasih.