telefon awam di Malaysia

Assalamualaikum. Masih perlukah telefon awam pada zaman ini? Bagi abam kie telefon awam masih perlu dipasang di tempat2 strategik bagi memudahkan org awam menghubungi keluarga dan sahabat terdekat semasa kecemasan. Paling penting di sekolah dan hospital. Dalam situasi abam kie dan anak2, mereka memerlukan telefon awam untuk menghubungi abam kie selepas tamat aktiviti di sekolah. Maklumlah kan, murid2 x dibenarkan membawa telefon bimbit ke sekolah. Jadi abam kie suruh meraka hafal no hp abam kie dan mummy mereka. 

Namun keadaan pondok telefon awam memang menyedihkan. Sudah banyak yg dijadikan mangsa vandalisme. Gagang putus, telefon pecah dan atap tercabut. Ada gak pondok telefon yg dibakar oleh mereka yg x bertanggungjawab. 

Namun begitu org ramai memang jarang menggunakan telefon awam lagi sebab masing2 ada hp sendiri. Nak telefon sesiapa pun mudah. Cuma tekan keypad hp je. No tel pun x perlu hafal macam dulu2. Kalau x ada kredit pi la topup. Kalau nak call guna telefon awam kena la hafal no hp bagai. Tak nak lah!

Akhir kata abam kie simpulkan penggunaan dan kepentingan telefon awam sudah berkurangan seiring dengan perubahan masa dan faktor persekitaran. Sekian. Terima kasih.