Antara minyak RON95 dengan RON97 | ABAM KIE : Man of The House


Wednesday, 25 January 2017

Home » » Antara minyak RON95 dengan RON97

Antara minyak RON95 dengan RON97


ORANG KAYA sahaja guna Minyak RON95 RM2.30, yang susah tapi cerdik akan guna Minyak RON97, iaitu minyak yang harga mahal. KENAPA? Yang mana lebih murah RON97 atau RON95???

Tengok pengiraan ;

Isi RON95 RM20 = 8.69 lt = km 60
Isi RON97 RM20 = 7.27 lt = km 80
Mana yang murah RON95 atau RON97
RON97 mahal, dapat sikit tapi km lebih dan berkualiti..
RON95 murah, dapat banyak tapi km sikit dan tak kualiti..
Cuba sendiri..
Siapa guna RON95 orang kaya ..
Yang miskin guna RON97 sahaja..
Kena tipu begitu sahaja dengan minyak murah. Minyak mahal lagi murah dari minyak murah tapi mahal..
Dari Kemaman ke Pasir Mas RON97, RM60 sahaja, RON95 RM90!
Anda semua, jangan kena tipu lagi ya... semua tu psyco mind kita saja.
RON 95
                 RM2.30 +
SUBSIDI  RM0.65
                 _______
               =RM2.95

RON 97
                 RM 2.55
SUBSIDI  RM 0.00
                _________
             = RM 2.55
*RON 95 LEBIH MAHAL DARI RON 97

Ini fakta...
Harga minyak dunia sekarang $ 75.58 @ RM 253.44 setong @ 1 barrel
1 barrel bersamaan 159 liter...
Harga seliter :-
159 liter = RM 253.44
      1 liter = RM 253.44 / 159
                   = RM 1.59
RM 1.59 - RM 0.20 (subsidi) = RM 1.39
Harga runcit utk 1 liter = RM 2.30
RM 2.30 - RM 1.39 = RM 0.91
Siapa bg siapa subsidi?????

5 comments:

Belogs JM said...

Tag : https://belogsjm.blogspot.my/2017/01/perjalanan-sebagai-seorang-blogger.html

Noor Azlan said...

Bab minyak ni Abam Kie, sedih... Kita banyak minyak tapi... Bayar je la... Haha.. Ron 97 lambat habis dalam tangki... Huhu

Abdul Wafi said...

mcm mana nak kiro jarak perjalanan ter ikut liter ron 95 dan ron97?

Siti Nurzafirah said...

saya pun dah bertukar ke RON97 sejak terbaca pengiraan ni.. saving

ayunie ramli said...

Abam kie, ni memang pengiraan abam kie ko? Husband mek ado oyt jugak tp mek tk try lagi.

;