Ajaibnya Sedekah | ABAM KIE : Man of The House


Wednesday, 4 January 2017

Home » » Ajaibnya Sedekah

Ajaibnya Sedekah

ajaibnya sedekah

3 minggu lepas, saya menghadiri satu seminar selama 5 hari. Seminar ini kebanyakannya dihadiri oleh mereka yang diberi kelapangan kewangan oleh Allah. Ini kerana kos seminar itu hampir RM8,000 untuk 5 hari.Tak ramai yang mampu hadir disebabkan kos yang sangat tinggi.

Bertemu Dengan Ramai Jutawan

Sepanjang 5 hari di sana, saya bertemu dengan ramai jutawan. Mereka ‘tersangat’ kaya. Ada yang income mencecah RM500k-RM600k sebulan, baru berusia 40-an.Ada yang baru berusia 25 tahun, tapi pendapatan bulanan sudah mencecah RM50k sebulan.Ada yang berusia 35 tahun. Sales tahunan mencecah RM120 juta.Tak boleh nak cerita semua. Sebab terlalu ramai yang hebat. Subhanallah. Saya sendiri terkejut dengan kejayaan mereka. Jangan tunggu kaya baru nak sedekah. Sebab itulah nanti kita tak kaya kaya. Untuk menerima, kita perlu memberi dahulu.

Nasihat Dari Para Jutawan

Semasa salah satu sessi, saya sarapan pagi bersama mereka. Saya tanya mereka, apa rahsia amalan yang mereka buat untuk berjaya sampai ke tahap itu? Salah seorang peserta, berusia 25 tahun berpendapatan RM50k sebulan berkongsi dengan saya.

“Bang, saya nak share satu benda aja. Kalau kita nak yang terbaik. Kita kena beri yang terbaik. Nak duit banyak, kena sedekah banyak. Satu benda mudah yang saya nak share dengan abang, sedekah bila masuk masjid. Abang buka beg duit, ambil duit yang paling besar. Then, sedekah kat tabung masjid. Abang buat aje, nanti abang akan rasai perbezaannya. Bila kita beri yang terbaik, Allah pulangkan yang terbaik untuk kita.”

Kemudian, salah seorang CEO syarikat lain menambah.

“Firdaus, kau jangan percaya apa dia ni cakap. Jangan percaya, tapi kau buat aje!!! Ingat, duit yang paling besar dalam wallet ok.”

Kemudian, salah seorang CEO syarikat lain pulak menambah.

“Saya ni dah lama jutawan. Tapi, dulu nak sedekah kat masjid, RM10 pun rasa berat. Kedekutnya saya waktu tu. Tapi, lepas saya belajar. Saya dah tak kedekut. Saya pun sama macam mereka. Saya keluarkan duit yang paling besar ada dalam wallet saya. Saya juga selalu tukar duit kecil, RM1, RM5, RM10, RM20 dan saya selalu bawa bersama saya. Bila saya jumpa orang yang memerlukan, saya akan sedekah ikut keperluan mereka.”

Wowwww…… Ini rupanya rahsia mereka.

Saya Masuk Masjid Dan Teringat Kata Kata Mereka.

Hari Khamis yang lepas, saya masuk ke Masjid di Parit Buntar. Pada waktu tu, saya teringat nak bersedekah kepada masjid. Saya berazam nak sumbanglah RM50 kepada masjid. Sebab saya sangka itulah duit yang paling besar saya ada dalam wallet.

Tiba tiba, bila saya buka beg duit. Allahuakhbar. Macam mana ada duit RM100 pulak dalam wallet saya ni? Aduh !!!!! Iman saya mula bergoyang. Nak sumbang RM50 pun dah kira besar. Inikan pula RM100. Fuhhhhh…. Saya berpeluh seketika.

Tapi, disebabkan saya teringat kata kata para jutawan yang menggalakkan saya menderma wang terbesar dalam wallet. Saya pun, dengan rasa ‘berat hati’. Saya keluarkan RM100 dan masukkan dalam tabung masjid. Saya ingat lagi, masa saya sumbang tu. Saya berdoa kepada Allah.

“Ya Allah, aku berikan yang terbaik untuk Mu. Aku tak tahu macam mana Kau akan gantikan duit ini untukku. Tapi, aku sudah menjalankan tanggung jawabku. Sekarang, aku serahkan pada Mu untuk mengaturkan sesuatu untuk aku.”

Sejujurnya, masa saya keluar masjid. Saya asyik berfikir. “Hmmm…. macam manalah Allah nak gantik RM100 ni dalam masa segera?” Tak nampak jalan yang saya akan dapat duit dari mana mana sumber bisnes yang saya buat. Tapi, tak per lah. Saya buat kerja saya, selebihnya saya serahkan kepada Allah.

Apa Berlaku Pada Hari Jumaat?

Pagi Jumaat, saya buat kerja seperti biasa. Tiba tiba, saya dapat panggilan telefon daripada abang saya.

“Daus, cepat cepat. Jual saham yang hang beli tu? Sekarang naik mencanak.”

Tanpa membuang masa, saya terus onlinekan telefon saya. Saya cek saham yang dah 2-3 minggu saya beli, yang asyik turun tak naik naik. Saya pun dah sedikit kecewa dengan saham ni. Terbeliak biji mata saya tengok harga semasa saham tersebut. Allahuakbar. Kalau dihitung mudah, keuntungan sekitar RM4,800. Subhanallah. Tanpa membuang masa, saya terus jual saham tersebut. Syukur Alhamdulillah. Saya benar benar tak sangka, Allah nak beri rezeki kepada saya daripada pintu yang tidak saya sangka. Memang saya jangka saham yang saya beli tu akan naik. Saya jangka untung dalam RM1,000-RM1,500. Tak lah sampai RM4,800 dalam tempoh 2-3 minggu. Subhanallah. Saya bersyukur dengan nikmat yang Allah berikan.

Selepas itu, saya pergi ke masjid untuk menunaikan Solat Jumaat. Sekali lagi, saya buka beg duit saya, saya dermakan wang paling besar yang saya ada. Kali ini, saya berdoa kepada Allah.

“Ya Allah, aku bersyukur dengan nikmat yang Kau berikan kepadaku. Terima kasih kerana memberi ‘pulangan’ kepada aku dengan begitu pantas. Hari ini, aku berikan sumbangan aku lagi untuk masjid ini. Semoga Kau berikan yang lebih baik buat aku selepas ini.”

Jangan takut untuk bersedekah.

Allahuakhbar......Allahuakhbar.....Allahuakhbar

Selama ini, bukan saya tak percaya KUASA SEDEKAH. Saya tersangat percaya, tapi biasalah. Kita manusia. Kita selalu rasa takut nak MEMBERI. Kita ingat dengan memberi akan mengurangkan apa yang kita ada. Sebenarnya tak, bila kita memberi. Kita akan menambah apa yang kita sedia ada.

Saya tulis kali ini, semata mata untuk memberi kekuatan kepada saya untuk memberi yang terbaik dalam setiap perkara yang saya lakukan. Semoga kisah ini juga sedikit sebanyak akan memberi inspirasi kepada anda untuk bersedekah.

Kawan kawan semua…. Jom Bersedekah.

Ingat pesan ini, “Kita kurang berjaya bukan kerana kita kurang menerima, tetapi kerana kita kurang memberi. The more we give, the more we get back. Insya Allah.”

Jika kita tak mampu nak bersedekah dengan wang ringgit, jom bersedekah dengan cara yang paling mudah. Iaitu dengan memberi senyuman. Kalau ini pun kita tak mampu nak lakukan, hmmm…. Lebih baik kita usah hidup. Semoga Allah beri kekuatan kepada kita untuk lebih banyak memberi selepas ini. In Shaa Allah ...  ...

13 comments:

Sheila Adziz said...

Hebatnya sedakah kan abam kie.... ti lah harta di akhirat kelak... terima kasih atas perkongsian...

PeRdU cINta said...

Bila kita rasa sayang untuk memberi..berkira-kira untuk memberi..tapi kita tetap memberi juga dalam rasa berat hati sebenarnya itulah sedekah yang sebenar..

Ana Suhana said...

1 kita beri 10 kita dapat insyaAllah

Kakzakie Purvit said...

Miracle! tapi itulah hakikatnya dan janji Allah sangat benar
Tak usah dipertikaikan lagi sebab sedekah mampu membeli pulangan 'rezeki' berganda-ganda.

Nurzakiah Hanum said...

hebatnya dengan bersedekah

paridah said...

kuasa sedekah subhanallah bagai sukar dipercayai...

At-Tarmizi said...

sedekah menambah harta, orang yang rajin bersedekah susah nak jatuh miskin :)

Irda Garmin said...

terima.kasih...sy tersentuh hati dengan story ni...sy rasa bersalah bila kalau ingin bersedekah mencari wang kecil

Ann Ishak said...

terima kasih abam kie, sangat motivated and positive

Warisan Petani said...

Timbul satu rasa keinsafan untuk mengimpaq rezeki kita.
TK.

Muhammad Khairuddin Lim said...

insyallah..sedekah banyak maknanya...tak semestinya wang ringgit..macam-macam boleh.

Raihanah Ahmad said...

hebatnya kan, kuasa Allah semua tu

Fhatin Amelia said...

rasa insaf bila baca entry Abamkie.
InsyaAllah saya akan cuba bersedekah setakat yang mampu :)

;