Assalamualaikum dan salam sejahtera. Pernah tak kawan2 menyemak senarai blog yang follow blog kawan2? Kalau kwn2 pernah semak, ada perasan tak bila kita 'scroll down' senarai berkenaan akan kelihatan 'hidden blog'? Apakah yang dimaksudkan dengan hidden blog ini? Ia merupakan blog yang sudah ditukar setting oleh pemiliknya sebagai 'private' atau peribadi dan tidak dikongsi dengan orang awam. Kalau dikongsi pun cuma dengan sahabat2 terdekat dan kaum keluarga sahaja. Lalu abam kie terfikir apa guna buat blog jika tak mahu dibaca oleh orang awam? Baiklah tulis personal diary sama ada secara atas talian atau konvensional.

Selain dari itu, abam kie rasa unhidden blog ini ialah blog2 yang sudah luput (pasif) atau bertukar URLnya. Contohnya dulu dia guna URL http://sayacintaawak.blogspot.my tapi sekarang dah tukar kepada http://sayabenciawak.blogspot.my.

Lantas apa perlu kita buat kepada hidden blog ini? Tak susah pun. Terus abam kie unfollow aje blog2 tu. Kalau masih difollow pun bukan buleh buka kan? Jika disimpan dalam senarai followers buat menyemakkan list aje. Setuju tak dengan cara abam kie ni? Lontarkan pandangan kawan2 di dalam kotak komen di bawah. Sekian. Terima kasih.