Dulu² masa sehari lepas nikah, Tok Kadi kat sini mmg akan minta pasangan pengantin baru tu datang sendiri utk ambil sijil nikah. Masa mula² sampai, Tok Kadi tu panggil saya dulu, tanpa suami. Dia suruh suami tunggu kat luar. Maka saya pun dgn rasa pelik bin hairan, masuklah ke pejabat Tok Kadi tu. Dah kenapa nak saya masuk seorang diri pulak?

Soalan pertama Tok Kadi tu tanya,

"Apa tugas isteri?"

Saya jawab, "Patuh kpd suami, menyediakan keperluan suami,"

Tok Kadi tu tanya lagi, 

"Dalam rumahtangga, siapa yg kena buat kerja rumah?"

Saya dgn naifnya menjawab, "Isteri,"

Tok Kadi tu tanya lagi, 

"Siapa yg kena memasak?"

Saya masih jawab, "Isteri,"

Tok Kadi tanya terus, 

"Siapa kena basuh kain?" 

Dan saya masih jawab, "Isteri,"

Tok Kadi tu tanya lagi, 

"Siapa kena jaga anak?"

Dan saya masih jawab, "Isteri,"

Tok Kadi tu tanya, "Kenapa isteri?" 

Saya diam kejap cari jawapan. Lepas tu saya jawab, "Sebab dari dulu selalu tengok mak yg buat semua tu,"

Tok Kadi tu geleng kepala. Saya dah salah jawab ke?

Lepas tu Tok Kadi tu suruh saya panggilkan suami saya. Tok Kadi tanya kat suami saya, 

"Kalau seorang suami menyidai kain, apa org keliling akan cakap?" 

Suami saya jawab, "Isterinya queen kontrol," 

Saya tersenyum gelihati dgn jawapan suami saya.

Tok Kadi tu tanya lagi, 

"Sepatutnya siapa yg kena buat semua kerja rumah?" 

Suami saya jawab, "Suami," 

Masa ni saya gelak terus sebab ingatkan jawapan dia salah. 😂

Dan Tok Kadi tu anggukkan kepala sambil senyum. "Bagus kalau kamu tahu tugas kamu," Dan dia serahkan sijil nikah kami tanpa soalan lain. Masa tu saya kerutkan dahi. Jawapan suami saya betul?

Masa tu baru saya tahu, kerja rumah adalah tugas suami. Itupun suami saya yg beritahu. Jika isteri yg buat, itu adalah ehsannya terhadap suami. Suami boleh suruh tapi tak boleh marah isteri jika isteri tak nak buat. Tapi selalunya isteri akan buat tanpa disuruh kerana isteri tu dah diterapkan sejak dulu, kerja rumah kerja isteri, bukan suami sebab itu yg diajar sejak dulu.

Dulu, isteri duduk di rumah, suami keluar bekerja. Dah tentulah isteri buat kerja rumah walaupun itu bukan kerjanya.

Sekarang, samada isteri bekerja atau tak, cabarannya tak sama mcm dulu. Nak pulak dpt suami yg tak tahu soal agama. Yg dia tahu, suami punyai kuasa mutlak terhadap isteri. Yg dia tahu, isteri kena ikut cakap suami. Yg dia tahu, isteri berdosa kalau tak ikut cakap suami. 

Kita terlalu mengikut LUMRAH & ADAT,

Sampai lupa pada HAKIKAT.

Malu bila suami dilihat buat kerja rumah, takut nanti orang kata kita ni isteri yg kontrol suami, takut org  kata suami tu dayus. Kalau dgn kawan2 pulak, takut nanti digelar takutkan isteri. Sedangkan Rasulullah pun buat kerja rumah. Rasulullah pun jahit sendiri jubahnya yg koyak. Tak malu dgn Rasulullah ke?

Lebih sedih bila keluarga suami pun tak tahu pasal ni. Bila anak lelakinya buat kerja rumah, menantu perempuan dah dipandang macam hantu dah. Sedangkan sepatutnya dia bangga kerana anak lelakinya mengikut sikap Rasulullah.

Bila rumah selerak, org kata isteri yg malas.

Bila anak² selekeh, org kata mak tak pandai jaga anak.

Bila selalu beli makanan kat kedai, org kata isteri tak pandai masak.

Bila semua suami buat, org kata tak guna ada isteri.

Penat dengar apa org kata. Cuba sedaya upaya supaya org tak mengata. Sampai lupa apa Allah kata.

Itu yg buat kebanyakan isteri memberontak. Bukan sbb benci tapi sbb penat kerana ehsannya tak dihargai. Nak lawan, takut berdosa. Tak buat kerja nanti, takut suami marah. Suami marah, berdosa jugak. Sampai satu masa, buat sesuatu tu sbb kena buat, bukan sbb ehsan lagi. Maka, ikhlas pun hilang. Bila ikhlas hilang, tu yg dah tak pandai cakap elok² kat suami, tak tau nak senyum kat suami, tak tau nak beromantika dgn suami. Semuanya dah takde yg manis.

Jadi, bila isteri buat perangai, carilah puncanya. Isteri takkan cakap, sebab dia dah penat. Penat nak ajar imamnya sendiri. Penat nak ajar suami bagaimana nak jaga isteri. Penat nak ajar pemegang kunci pintu syurganya. Cakap kang dikata mengada², terlebih cakap nanti, dosa jugak. Ajar suami nanti, calar pulak ego suami tu. Serba salah. Jadi, kalau tak pandai, pergi masjid, solat jemaah, cari ustaz dan tanya ustaz.

Wahai suami, jgn terlalu ambil kesempatan di atas ehsannya seorang isteri. Samada isteri tu halalkan ehsannya atau tidak, kamu tetap akan ditanya kelak.. 

❤️❤️❤️❤️❤️❤️

Kredit Nurul Hidayah

12 Comments

  1. kena la sama2 buat kerja rumah. rumah pun sama2 punya kan...
    tambah2 lagi yg working wife ni.. sama2 penat kannn

    ReplyDelete
  2. sebab itu dah diterapkan dari dulu, kerja rumah , urus rumah semua isteri buat. Masa saya baru lepas bersalin 12 tahun dulu mak saya cubit bila suami yg mandikn anak, pi urus anak kencing berak, even dukung anak masa bayi pun mak abah saya marah. Sebab lumrah dari dulu semua perempuan buat, mak saya masih lagi marah bila saya kata suami yg selalu basuh baju,sidai baju dan buat kerja rumah lain. ahahahha masa mula-mula suami datang rumah mak abah kat kampung, mak tak bagi dia bawa pinggan dan cuci pinggan ke kt singki, siap suruh saya buat tapi saya cakap dah makan cuci la sendiri hhaahaha. Adik lelaki saya pun saya dah pesan dan ajar supaya jadi orang yg ringan tulang jangan tahu mengarah je kat rumah

    ReplyDelete
  3. sebab tu ammi ajar anak-anak lelaki untuk buat kerja rumah dan ammi selalu sebut kat dorang, dah kahwin nanti jadi suami mcm abah. abah masak untuk ammi, abah jemur kain untuk ammi, abah tak malu menyapu laman rumah. jangan jadi suami yg macam "king" je.

    ReplyDelete
  4. semua harus saling bantu membantu gotong royong biar tetap rukun hehehhe

    ReplyDelete
  5. Sebenarnya tak perlu berkira tentang kerja rumah ni tanggungjawab siapa. Kalau rasa dia penghuni rumah tu, kena la sama2 bertanggungjawab memastikan rumah dan isi rumah tu dalam keadaan bersih dan terjaga. Masing2 dah besar dan ada common sense. Perkahwinan ialah sebuah partnership yang saling melengkapi, betul tak Abam Kie? ✌🏻

    ReplyDelete
  6. Sama-sama buat la. Bantu-membantu.

    ReplyDelete
  7. Alhamdulillah dapat partner yg tak ego...sama2 buat kerja rumah, kalau dia tak bz...masa anak kecik2 dulu, 4 org berengkei..mmg x sempat lipat baju...wiken baru lipat baju...so, ckp ngan partner, jgn harap saya lipat baju, kalau spenda x ckup ke apa..gali lah sendri dalam bakul...hahaha...jadi bila dia free, dia akan lipat baju...sebab dia kerja beruniform kan, masa dia lepas tugas, anak2 dekat tasak @ rumah pengasuh, masa tu kita blik rumah lega...sebab rumah kemas..cuma, patrner x pndai masak..kalau pndai masak, lagi bertuah rasenya...hihihi...ehhh..pnjg plak komen linda.. 😂😂

    ReplyDelete
  8. laki pompuan dua2 kena buat..hehe

    jemput join segmen Cuya :D

    https://nasuha-itsmyessay.blogspot.com/2023/10/segmen-review-bersama-cuya-si-primadonno.html

    ReplyDelete
  9. saya biarkan isteri rehat-rehat dan layan seperti seorang pemaisuri

    ReplyDelete
  10. Kerja rumah?
    Tu memang kerja uncle!

    ReplyDelete
  11. Makanya saya ajar anak lelaki saya utk tahu juga kerjaan rumah. Biar dia tak merasa bahwa itu hanya kerjaan istri. Saya tekankan juga, kalo dia banyak rezeki nanti, berkecukupan, kasihlah istrinya asisten rumah tangga, yg bisa membantu. Sebisa mungkin manjakan istrinya.

    Kadang pun saya suruh dia lihat papi mereka, bagaimana cara papinya menyediakan segala sesuatu untuk keperluan rumah dan supaya saya tak penat mengerjakan semua.

    ReplyDelete
  12. Ya karang terbiasa dengan kebiasaan perempuan buat kerja rumah. Padahal boleh sahaja sama-sama buat.

    ReplyDelete

Thanks for leaving your comment. Please come again. I will visit your blog soon.