Saya baru menjadi seorang pesara dan, mungkin akibatnya, saya menjadi lebih sedar tentang keselamatan di sekeliling saya. Satu perkara - antara banyak lagi - yang menarik perhatian saya ialah mengabaikan had laju yang dipamerkan oleh pemandu trak kecil (satu hingga lima tan) dan treler yang lebih besar, kapal tangki (kapal tangki minyak tidak termasuk, kerana saya dapati bahawa mereka baik- dikawal oleh syarikat minyak), trak kontena dan bas ekspres.

Had laju mereka terutamanya 80kph hingga 90kph. Tetapi memandu di sepanjang lebuh raya NKVE (Lebuhraya Baru Lembah Klang) atau Elite (Lebuhraya Utara-Selatan Central Link), untuk menamakan dua sahaja, dan anda melihat banyak kenderaan ini melebihi had laju.

"Raja-raja jalan raya" ini adalah ancaman kepada pengguna jalan raya yang lain. Saya percaya kekurangan penguatkuasaan had laju di lebuh raya mendorong mereka melanggar undang-undang. Pihak berkuasa mesti melihat langkah-langkah untuk menghantar mesej amaran tegas kepada pemandu ini yang meletakkan pengguna jalan raya yang berkelakuan baik pada risiko. Saya mencadangkan tindakan berikut:

* Mempunyai lebih banyak kamera kelajuan.

* Semak dengan kerap pada kamera sedia ada untuk memastikan ia berfungsi; Saya perhatikan sesetengah daripadanya tidak berkelip sama sekali apabila pemandu laju lalu.

* Tingkatkan denda untuk melanggar had laju (dan jangan berikan diskaun!).

* Pasang operasi polis berkala untuk memeriksa pemandu ini.

* Laporkan secara kerap bilangan saman yang dikeluarkan dan sekatan jalan raya polis yang dibuat untuk menimbulkan ketakutan kepada bakal pelanggar undang-undang.

Saya masih ingat tahun lalu kenderaan berat semuanya mempunyai lampu kuning di atas kabin mereka yang berkelip jika pemandu melepasi had laju. Saya fikir itu adalah idea yang bernas untuk menghalang kelajuan.

Sekian. Terima kasih.