Ini adalah 11 tips untuk pasangan baru yang telah berkahwin.

Anda boleh mengambil kira nasihat ini untuk membantu anda menguruskan perbelanjaan dan mencapai matlamat kewangan anda bersama-sama.

1. Jangan terlalu boros dalam mengeluarkan wang, cuba elakkan daripada berhutang untuk membeli perkara yang tidak penting seperti dua kereta. Dengan mengambil pilihan untuk menggunakan motosikal, anda boleh menjimatkan wang dan juga merasakan pengalaman yang indah dan romantis bersama pasangan anda.

2. Anda tidak perlu membeli set tidur yang mahal dan meja solek… tilam lipat atau ‘toto’ pun sudah cukup selesa untuk tidur.

Selesaikan dulu keperluan asas dan biarkan yang lain diselesaikan pada masa akan datang.

3. Kurangkan makan di luar… makan di rumah. Makanan yang dimasak di rumah lebih sedap dan lebih jimat. Anda juga boleh meluangkan masa untuk sama sama memasak dengan pasangan anda.

4. Jangan terlalu malu jika rumah anda lapang dan tidak mempunyai barangan rumah yang lengkap. Anda boleh beli perabot secara berperingkat dan tidak perlu terburu-buru untuk membeli semuanya dalam satu masa. Selain itu, jika rakan anda ingin memberikan perabot diorang yang tidak digunakan, terimalah tawaran tersebut.

5. Belilah barangan yang diperlukan di pasaraya dengan harga yang berpatutan. Anda tidak perlu membeli barang yang mahal untuk “hiasi” rumah anda.

6. Anda tidak perlu membeli televisyen yang besar dan mahal, tapi lebih baik simpan wang untuk menabung bagi menyambut kelahiran bayi anda kelak.

7. Baca buku kewangan dan tambah ilmu anda dalam ilmu wang. Ini boleh membantu anda merancang impian dan angan-angan anda bersama pasangan anda.

8. Kurangkan makan di kedai dan belajarlah menguruskan kewangan anda. Kedua-dua perkara ini dapat membantu anda menjimatkan wang dan membina tabungan anda.

9. Anda boleh membawa bekal makanan dari rumah atau disediakan oleh isteri anda. Ini akan membantu anda menjimatkan wang dan merasakan kelezatan masakan sendiri.

10. Walaupun membeli rumah sendiri mungkin tidak boleh dilakukan pada masa sekarang, tetapi ini bukan bermakna anda perlu hidup menyewa sepanjang hidup anda. Buatlah azam untuk membeli rumah sendiri pada masa depan.

11. Naik motosikal berdua merupakan pengalaman yang lebih romantik dan mengasyikkan daripada membeli kereta baru yang mahal. Anda juga boleh membina kenangan yang indah bersama pasangan anda.

Semoga bermanfaat. Walaupun beberapa idea ini mungkin akan disangkal oleh beberapa pihak, tetapi tak semua orang berada di tempat yang sama dalam hidup ini.