Kesesakan lalu lintas sebahagiannya berpunca daripada ramai ibu bapa yang menghantar anak-anak ke sekolah. Sesetengah pelajar menggunakan motosikal atau basikal sukan yang diubah suai. Walaupun separuh daripada pelajar berjalan ke sekolah, terdapat sejumlah besar kenderaan berkumpul di perkarangan sekolah sebelum dan selepas sesi persekolahan untuk sebuah sekolah dengan enrolmen sekitar 600 pelajar.

Akan ada tempat letak kereta dua dan tiga kali ganda. Jalan-jalan pergi dan balik sekolah akan tersumbat dengan kenderaan yang lalu lintas bergerak dengan laju.

Keadaan menjadi lebih teruk apabila hujan, kerana pelajar mengambil masa yang lebih lama untuk masuk ke dalam kenderaan mereka.

Untuk sekolah dua sesi, ia boleh menjadi huru-hara di pintu pagar sekolah semasa pertukaran sesi. Akibatnya, kemalangan atau kemalangan mungkin berlaku, yang membawa kepada masalah lalu lintas.

Sehubungan itu, kita perlu menghantar anak-anak pergi dan balik dari sekolah dengan menggunakan bas dan van sekolah. Walau bagaimanapun, bas dan van lama sudah tidak berfungsi lagi. Memperkenalkan bas dan van yang luas dan berhawa dingin. Dengan mengandaikan setiap kenderaan keluarga membawa seorang atau dua pelajar sahaja, bas sekolah 30 tempat duduk akan mengalihkan sehingga 20 hingga 30 kenderaan dari jalan raya.

Juga penting adalah untuk menetapkan tempat mengambil dan menghantar yang lebih strategik untuk pelajar. Ini bermakna ibu bapa boleh menghantar dan mengambil anak-anak mereka di tempat yang berbeza dari sekolah mereka. Dengan cara ini, sesetengah pelajar yang meninggalkan rumah mereka mungkin boleh berjalan ke dan dari tempat mengambil dan menghantar yang berdekatan. Mereka tidak akan memerlukan pengangkutan keluarga sama sekali.

Pelajar yang kerap menaiki bas atau van sekolah boleh membentuk komuniti sekolah mini dan menjalin persahabatan di sepanjang jalan, ditambah pula kesesakan di luar pintu pagar sekolah akan menjadi perkara yang sudah berlalu.

Semoga beberapa usahawan yang bijak dan bertanggungjawab dari segi sosial akan berani menyahut cabaran ini.