Marilah kita bersyukur untuk perkara kecil dalam hidup

Banyak perkara yang kita ambil mudah.

Apabila kita menghidupkan suis, kita mengharapkan cahaya; apabila kita menghidupkan paip, kita mengharapkan air mengalir; dan apabila kami menekan butang lif, kita mahu lif akan berhenti di tingkat kita.

Kita menjangkakan Internet akan berfungsi setiap kali kita menghidupkan peranti. Ia menjengkelkan apabila kita tidak dapat membaca mesej WhatsApp atau e-mel kita tidak berfungsi.

Kita menjangkakan dunia yang hampir sempurna di mana ketepatan mengikut arah jam adalah tertib hari ini.

Contoh lain ialah kebebasan peribadi kita.

Dengan pandemik Covid-19 dan keperluan untuk prosedur operasi standard untuk membendung penyebaran virus, kita kini menghargai dan menghargai kebebasan dan ruang peribadi masing-masing.

Dari segi kesihatan, semua orang tahu bahawa senaman adalah baik untuk kesihatan kita, namun kita mengambil remeh kesihatan kita sehingga ia merosot.

Apabila kita menghadiri pengebumian rakan sekerja atau saudara-mara yang meninggal dunia pada usia awal kerana kesihatan yang tidak baik, kita memberitahu diri kita bahawa kita akan memperbaiki gaya hidup kita.

Tetapi keesokan harinya, kita kembali kepada gaya hidup biasa kita! 

Mari kita hargai perkara kecil yang kita anggap remeh

MOBILITI: Berjalan, berlari, menari atau bergerak adalah sesuatu yang kebanyakan kita ambil mudah.

PERNAFASAN: Pesakit Covid-19 dalam kategori 4 dan 5 yang telah pulih akan memberitahu anda bagaimana rasanya apabila mengalami kesukaran bernafas.

Adakah kita menghargai kita masih mampu bernafas? Anda tidak tahu bila anda tidak akan dapat.

TIDUR: Kita sering mengambil mudah tidur. Terdapat berjuta-juta di luar sana yang tidak boleh tidur.

Mereka mungkin mengalami insomnia atau mengalami masalah kebimbangan dan tekanan.

Jadi apabila anda bangun segar, bersyukur anda boleh tidur dengan nyenyak.

MAKAN: Bagi sesetengah orang, makan adalah satu usaha kerana mereka tidak dapat menelan. Perkara yang sama berlaku untuk tabiat buang air besar kita - ada yang mengalami masalah membuang air besar.

KESEJAHTERAAN: Bahawa kita normal dan tidak cacat fizikal. Kesejahteraan fizikal dan kesihatan mental kita telah lama dipandang remeh sehingga sesuatu yang tidak diingini berlaku.

Mari belajar mengenali dan menghargai detik "sekarang".