Pada April 2009, bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan, memberitahu pemberita bahawa Mat Rempit, sekumpulan anak muda, bertindak ganas dan kurang ajar, bukannya hanya mengganggu orang ramai.

Salah laku Mat Rempit telah disalah anggap oleh satu lagi kumpulan remaja muda sebagai eksploitasi heroik, sekali gus menggalakkan mereka mengubah suai basikal supaya mereka juga boleh melakukan aksi menunggang secara melulu di jalan awam.

Tidak lama kemudian kumpulan-kumpulan kecil basikal lajak mula muncul. Malangnya, tiada siapa yang mengambil serius kesalahan ini. Tidak sehingga lapan daripada mereka terbunuh di Johor Baru pada 2017.

Walaupun saya merasakan pihak berkuasa tidak mengekang ancaman itu dengan berkesan, ibu bapa kedua-dua kumpulan anak-anak delinkuen ini juga harus mengambil lebih banyak kesalahan.

Terdapat beberapa kemahiran keibubapaan dan pengabaian biasa yang perlu diberi perhatian oleh ibu bapa dalam membesarkan anak-anak mereka.

Sebagai contoh, ibu bapa tidak sepatutnya membawa dua kanak-kanak dengan mudah, seorang di hadapan dan seorang lagi terletak di antara orang dewasa, menaiki motosikal.

Selain itu, anak-anak tidak sepatutnya duduk di atas riba ibu mereka di tempat duduk penumpang hadapan kenderaan semasa suami mereka memandu. Dengan berbuat demikian, ibu bapa secara tidak sedar mengajar anak-anak mereka melanggar undang-undang walaupun sebelum mereka cukup umur untuk menghadiri tadika.

Sesetengah ibu bapa mungkin secara terang-terangan mengabaikan undang-undang dengan menunggang motosikal tanpa memakai topi keledar.

Lebih teruk lagi, mereka juga secara tersirat membenarkan anak-anak mereka yang di bawah umur menunggang motosikal mereka secara bebas di jalan raya awam tanpa lesen.

Jika ibu bapa kepada pelajar berusia 14 tahun, Aminulrasyid Amzah, tidak membenarkannya memandu tanpa lesen sejak awal lagi, dia tidak akan mati ditembak ketika dikejar polis di Selangor pada 2010.

Ibu bapa cenderung untuk menganggap salah laku tertentu sebagai terlalu kecil dan apabila mereka mendapati anak-anak mereka telah menyertai kumpulan Mat Rempit atau Basikal Lajak, adalah satu tugas yang sukar bagi mereka untuk mengubah keadaan dengan cepat.

Lama kelamaan mereka akan mula menerima salah laku ini sebagai sebahagian daripada salah laku remaja, tidak sehingga kemalangan serius berlaku yang boleh membunuh atau meletakkan anak mereka di hospital.

Ibu bapa adalah guru pertama anak-anak dan juga penjaga mereka, justeru mereka adalah orang yang paling berpengaruh dalam hidup mereka. Ibu bapa perlu menjaga dan menyemai nilai-nilai murni dalam diri anak-anak mereka.

Dalam hal ini, ibu bapa bukan sahaja harus mengajar tetapi juga harus menjalani kehidupan yang boleh dicontohi, jika mereka mahu anak-anak mereka membesar menjadi warganegara yang bercita-cita tinggi dan mematuhi undang-undang.

Pihak berkuasa mesti menumpukan perhatian yang lebih dalam menangani punca ancaman yang disebabkan oleh dua kumpulan pelumba jalanan haram ini. Oleh itu, polis tidak boleh teragak-agak untuk melemparkan buku itu kepada ibu bapa yang bertanggungjawab terhadap keselamatan dan kesejahteraan anak-anak mereka.

Mereka harus dihadapkan ke mahkamah untuk berhadapan dengan undang-undang jika gagal menghalang anak-anak mereka yang di bawah umur daripada berkeliaran di jalanan pada waktu pagi dengan menaiki kenderaan dua roda yang telah diubah suai.