Terdapat lebih daripada 10,000 sekolah di negara kita dan di bawah sistem piramid, kira-kira 5.2 juta pelajar yang bersaing di peringkat asas sukan sekolah mereka di daerah (800,000) dan di negeri (100,000) dan di peringkat sekolah kebangsaan (12,000 hingga 14,000) hingga jadilah yang terbaik untuk negara.

Pada masa ini hanya beberapa Persatuan Sukan Nasional (NSA) seperti badminton, skuasy, boling, badminton, hoki, berbasikal dan terjun yang ada program pencarian bakat baharu, tetapi kebanyakan yang lain telah lama mengabaikan pengembangan saluran bakat pemain pelapis.

Atas sebab itu, negara perlu membayar harga tinggi dengan persaraan Datuk Lee Chong Wei dan Datuk Nicol David. Kita menghadapi kekurangan bakat.

Kementerian Belia dan Sukan, Persatuan Sukan, Majlis Sukan Negara dan Institut Sukan Negara mesti melakukan pemikiran dan analisis strategik sukan yang berprestasi rendah.

Mungkin dengan menggunakan beberapa atlet negara kita yang terbaik dengan sijil kejurulatihan untuk melatih di sekolah, daerah dan negeri kita sekurang-kurangnya sebagai permulaan sukan elit kita untuk memanfaatkan potensi atlet muda dan kesinambungan mereka dalam sukan dengan memberi mereka peluang pendidikan dan kerjaya .

Prinsip yang sama berlaku seperti mana jurulatih kebangsaan Jamil Adam dari Bonnie Bunyu (pemenang pingat emas) dan Jong Yee Khie (pemenang pingat perak) di Powerlifting Paralympics, Tokyo, ingin bekerja di peringkat akar umbi dengan lebih banyak bilangan mungkin di negeri-negeri utama dengan sekarang lapan lelaki dan 50 wanita atlet Paralimpik hanya di Pusat Kecemerlangan Paralimpik di Kampong Pandan tidak memadai kerana mereka memerlukan kumpulan yang lebih besar untuk Sukan Olimpik Paris 2024 dan Paralimpik untuk memiliki peluang yang lebih luas untuk pingat.

Sudah tentu, ini adalah perintah yang tinggi, tetapi untuk membantu melangkah ke arah mencapainya, program pembangunan sukan di peringkat akar umbi mesti merangkumi semua kaum untuk mengenal pasti yang terbaik di negara ini.

Menteri Belia dan Sukan yang baru dilantik, Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu, memerlukan rangka tindakan untuk rancangan pembangunan akar umbi, strategi pelaksanaan, dana dan pemimpin yang mempunyai watak dan kepimpinan berwawasan yang tepat untuk menjadikannya kenyataan.